Kirjoittaja Aihe: Käytetyt pakettiautot  (Read 1672 times)

Poissa iso-juuso

• KunniaVaanari
  • Tampere
Käytetyt pakettiautot
« : 20.07.2012, 14:22:15 »
On tullut ajankohtaiseksi vaihtaa (veto)autoa. Vanha on hyvin palvellut ja olen ollut siihen erittäin tyytyväinen, mutta uuden vaunun myötä se jää valitettavasti hieman alimitoitetuksi (maks vetopaino 1300kg.)

Me olemme tykästyneet siinä määrin pakettiautoihin, että sellainen tarvii saada korvaajaksi. Kaikki rahat paloivat vaunuun, joten auto on oleva sitten käytetty.

Näitä samanaiheisia keskusteluja on käyty paljon, mutta tuoreutetaan nyt vähän. Keskitytään 100000-150000 ajettujen tyyppiongelmiin, ja mieluiten niihin omakohtaisiin kokemuksiin - tutuntutun taksikuskin Vivarosta johon on vaihdettu vaihdelaatikko 5 kertaa ei ole tässä kovin paljon iloa...

Kiinnostusta herättäisivät nämä:
  • Uusikorinen Scudo/Jumpy/Expert
  • Ford Transit
  • Opel Vivaro/Nissan Primastar/Renaul Traffic
  • Jumper/Boxer/Ducato
  • Ehkä Transporter

Autoja yhdistää se, että ne saa kaikki etuvetoina, ja niistä on riittävän vetokykyisiä manuaalivaihteisia malleja olemassa.

Minkälaisia kokemuksia arvon karavaanareilla on näistä autoista? Mitä tyypillisiä (kalliita, normaalien kuluvien osien ulkopuolella) ongelmia näissä autoissa on 100tkm jälkeen, mitä niitä harkitessa kannattaisi huomioida?
SFC 126853
Kabe Classic 520 -12
Fiat Scudo 130 Multijet -13

Poissa lasiseppa

• Tuorevaanari
  • *
Vs: Käytetyt pakettiautot
« Vastaus #1 : 20.07.2012, 16:11:36 »
Minulla on 148tkm ajettu Transit v-mallia 2005. Ollut minulla uudesta alkaen ja on toimunut täysin moitteetta mutta ainoa ongelma on se että massaamattomana on helmoistaan mätä eli massaamatonta älä osta muuten voin suositella.
Transit 125 T300 / Solifer 5602i / Lohja

Poissa Kimi

• KunniaVaanari
« Vastaus #2 : 22.07.2012, 23:44:57 »
Pitääkö olla etuvetoinen? Takaveto Transit ja lukkoperä olisi minun valintani.

Vaimolla uudesta asti ollut 2007 perus etuveto Transit, yksi EGR venttiili vaihdettu ja kilometrejä yli 200 000 tässä vaiheessa ja yksi raidetangon pää. Pääkaupunkiseudulla pyöritetty ja koskaan laitetta ei olla vahattu, mutta pesty useasti, pesu tyyliin sumutus liuottimella ja painepesurilla lika pois. Auton pinta edelleen uudenveroinen. Huollettu ohjelman mukaan. 

Opelin penkit mukavan pehmeät jos sellaisesta tykkää, pari lenkkiä sellaisella ajanut ja oikeastaan muuta sanottavaa siihen ei ole.

Transporter on mielestäni yliarvostettu ja kallis, tosin minulle kohtalaisen vieras sekin, eli ei kommentoitavaa.

Vähän vanhemmissa Ducatoissa ainakin sininen väri taitaa olla pirun arka, useassa paistaa valkoinen pohjaväri isoina läikkinä.

Asuntoauton alustana on Transiitin takaveto vm. 2002. Viikonloppuna tuli 200000km täyteen ja n. puolet tuosta on meidän ajoa. Etulaakerit ja yhden pallonivelen olen vaihtanut + tietty normaalit öljyn ja suodatin vaihdot.

Transiittejä meillä on ollut useita 90 lopusta alkaen ja isompia ongelmia ei niissä ole ollut. EGR venttiilit oli yhden riesa, pariin kertaan meni vaihtoon. Olisikohan se ollut vm luokkaa 2004 ja tiedän sen olevan liikenteessä vieläkin, kilometrit varmasti lähellä jos ei yli 300000
Epäonnistumisen vaara on suuri, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta.

Poissa Kimi

• KunniaVaanari
« Vastaus #3 : 23.07.2012, 00:39:03 »
Yksi asia kävi mielessä.
Näkyvyys ulos, varsinkin sateella. Pakettiautossa usein oikeanpuoleisin paikka on todella sivussa ja sateella tuulilasinpyyhkimet ei aina pyyhi aluetta joka miellyttäisi apukuskia. Jos muuttaa auton kaksipaikkaiseksi saa toinenkin mukavan istumapaikan vähän keskemmällä, nuo sohvat kun ei kaikille muutenkaan ole mukavia pitkällä matkalla. 
Epäonnistumisen vaara on suuri, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta.

Poissa K.E.V

• KunniaVaanari
« Vastaus #4 : 23.07.2012, 08:09:33 »
Mulla ollut 3 Transporteria nyt peräkkäin itsellä. Töissä olen ajanut todella kauan vaikka millä pakulla.  Fiat, eri Hi-Acet ja Transitit.
Tällä hetkellä (jo parivuotta) on ollut 128kw Transporter. siinä 2 erillistä penkkiä, 2-webastoa , takatilan vesikiertoinen lämppäri , kiinteä navi , puhelin ,ilmastointi jne. Maukkaampaa pakua ei ole vielä tullut vastaan. Voimaa ja vääntöä on todella reippaasti ja ajoltaan erittäin hyvä. Vaunua paljon perässä edes huomaa, mitä sillä vetänyt. Minun auto oli ilman väliseinää, mutta laitoin siihen originelliseinän. Ehkä olisi voinut jättää pois jolloin ohjaamo avartuu lisää. Suosittelen sellaista jos sulle maistuu.

Edit: Mahtuu myös parkkihalleihin kun ei ole korkea.

Poissa Aakku

• KunniaVaanari
« Vastaus #5 : 23.07.2012, 09:02:12 »
Itsellä tällä hetkellä uusikoppainen Scudo. Edellinen vanhakoppainen oli parempi ajettava ja hiljaisempi. Johtunee siitä, että vanha oli suunniteltu tila-autoksi ja siitä kehitettiin pakuversio. Uusikoppainen on suunniteltu päin vastoin. Uusi Scudo vaatii tehokkaimman koneen. Sitä on aika vaikea saada muuuten, kuin henkilöversiona. Oma Scudo on verhoilijalla verhoiltu kauttaaltaan tavaratilasta ja siihen on tehty äänieristävä massaus. Enää tämä yksilö ei kumise.

Itse haikailisin Vitoa, jos hinta olisi hieman alhaisempi. Ajo-ominaisuudet ovat hienot ja istuimet jopa matkustajien sohvan osalta hyvä. Rempat saattaa tuoda kustannuksia.

Toinen vaihtoehto olisi VW. Siinäkin hyvät ajo-ominaisuudet. Sohvapenkki on aika kaamea. Työautostamme vaihdettiin tuo sohva välittömästi pois. Oli se aika kaamea penkki pidemmillä matkoilla.

Transitteja on nyt pari kipaletta töissä. Aika työkonemaisia ovat. Niillä ei kukaan haluaisi ajaa. Silmiinpistävää on, että Transitit ruostuu nopeasti. Ilmeisesti maali ja galvanointi ei ole onnistunut.

Ducatot, Sprinterit ja vastaavat liikkuvat jo eri sarjassa. Ovat ikään kuin pienoiskuormureita. Eivät ole niin henkilöautomaisia. Itselläni nämä eivät oikein nappaa.

Kaikki nämä ajokit ovat 07-09 mallisia joista hiukka kokemusta.

Itselläni on ykkösautona ollut aina paku. Se menee lähes aina henkilöauton edelle, kun pihasta autoa valitaan.

Pakut eivät ole halpoja. Tästä syystä olen omat pakuni aina ostanut alvittomina. Alviton paku on yleensä alvin verran halvempi ostettaessa.Muutenkin ne ovat usein paremmassa kunnossa, koska ovat olleet yksityiskäytössä. Minulle sillä verolla ei ole käyttöä, koska minulle paku tulee aina yksityiskäyttöön.

Pakun valinnassa tarkastan ensin takapuskurin ja sitten tavaratilan. Uudehkotkin pakut ovat usein saaneet kovaa käyttöä. Jostain syystä niitä pidetään vain työkoneina, eikä niistä huolehdita niin kuin henkilöautoista.

Tällaisia olivat mun mielipiteet. Useimmille se oma on kaikkein paras.
Volkswagen Westfalia California -97

Poissa pekkamal

• Tuorevaanari
  • *
« Vastaus #6 : 23.07.2012, 13:42:33 »
Minulla on nyt muutaman vuoden kokemus Opel Vivarosta 2,5l koneella ajettu 155tkm. Auto on hiljainen ja hyvä ajaa ja vaunu tulee perässä aika helposti. 5-vaihde sopii hyvin vaunun vetoon. Kori ei ole paha ruostumaan.
Raidetangonpäitä ja alapalloniveliä olen joutunut vaihtamaan joka toinen vuosi. Muuten ei ole opllut ongelmia.
Opel Vivaro
Detlhleffs Beduin 595S Emotion

Poissa iso-juuso

• KunniaVaanari
  • Tampere
« Vastaus #7 : 23.07.2012, 14:00:31 »
Minulla on nyt muutaman vuoden kokemus Opel Vivarosta 2,5l koneella ajettu 155tkm. Auto on hiljainen ja hyvä ajaa ja vaunu tulee perässä aika helposti. 5-vaihde sopii hyvin vaunun vetoon. Kori ei ole paha ruostumaan.
Raidetangonpäitä ja alapalloniveliä olen joutunut vaihtamaan joka toinen vuosi. Muuten ei ole opllut ongelmia.

Minkälainen kulutus tuolla 2,5l koneella on ilman vaunua ajaessa?

Netissä oli kovasti keskustelua huonosti kestävistä ja talvella erittäin jäyköistä vaihdelaatikoista, mitkä ovat sinun havaintosi noiden osalta?
SFC 126853
Kabe Classic 520 -12

Poissa pekkamal

• Tuorevaanari
  • *
« Vastaus #8 : 23.07.2012, 17:56:46 »
Ilman vaunua kuluttaa noin 8l/100km. Nykyisen vaunun kanssa 11-12l/100km. Vaihdelaatikko on tosian kovalla pakkasella aluksi jäykkä vaihtaa, mutta kun malttaa ensimmäiset muutaman 100m vaihtaa maltilla, e3ikä vääntele vängällä päälle, niin sitten notkistuu ihan kuin kesäkelillä.
Opel Vivaro

Poissa jorma

• KunniaVaanari
« Vastaus #9 : 23.07.2012, 18:26:14 »
Trafikilla aikoinaan pääsin 160000 km. Sitten vaihdekaatikko laakeroitiin.Viitonen alkoi hyppiä ensiksi pois päältä. Tämä auto oli kyllä muistaakseni alle 2000 vm.Olen ajanut näitä uudempia ja vaihteisto kyllä tuntuu käteen hyvin saman tyyppiseltä.
Raidetangon päät ja alapallonivelet ovat hintavia, suhteessa moneen muuhun.
Volvo S60 2.4d aut. -07
Volvo V70 D5 man. -03
Solifer S5+ -03
Fiat 2.4TD Dethleffs -88, suomen hienoin.
Erilaisia vaunuja 60-luvulta lähtien.

Poissa pekkamal

• Tuorevaanari
  • *
« Vastaus #10 : 24.07.2012, 06:02:09 »
Raidetangonpää maksaa 19,90€ ja alapallonivel 17,90€.
Opel Vivaro

Poissa Teemu

• KunniaVaanari
  • Nurmijärvi
« Vastaus #11 : 24.10.2012, 13:53:02 »
Kaikki on niin kauan hyvin ku et sekaannu mb vitoon etkä Opel/Rellu/nissan (sama paska) osastolle
Polar 590 gle,dethleffs camper 540 sk,Adria adora 562 UP -07 & Seat Toledo 150 TDI -02

Poissa relluttelija

• Tuorevaanari
  • *
  • Jaa mitä että?
« Vastaus #12 : 24.10.2012, 14:14:59 »
Oma reilu 270 tkm ajettu master tuntuu ainakin melko hyvältä. 2 vuoden aikana vaihdettu 1 etupyörän laakeri, jarrupalat ja käsijarruvaijerit, sekä isompi aisa, kytkimen työsylinteri. Tuo työsylinteri taitaa olla ns. tyyppivika, mutta helppo vaihtaa. 12-14 tuntia, kaikki osat 360€, englannista.
Master 3.0 dCi 1+4 -05 (optimoitu)
Knaus Azur 650 TK -03 (siivottu)

Poissa iso-juuso

• KunniaVaanari
  • Tampere
« Vastaus #13 : 25.10.2012, 13:47:38 »
Päädyin lopulta siihen, ettei yhtä hyvää kuin nykyinen saa mistään tilalle (ainakaan nykyisen taloudellisen tilanteen asettamissa reunaehdoissa) joten päädyin sitten pitämään toistaiseksi tuon nykyisen auton. Siitä on kuitenkin tiedossa sen kummallisuudet ja on hyvin pidetty.

Kovasti ehdin jo vääntää diiliä uudesta Scudosta, sellaista vastaan tuntuivat tarjoavan ihan kiitettävästi välirahaakin tuosta vanhasta.
SFC 126853
Kabe Classic 520 -12

Poissa Aakku

• KunniaVaanari
« Vastaus #14 : 25.10.2012, 18:38:34 »
Päädyin lopulta siihen, ettei yhtä hyvää kuin nykyinen saa mistään tilalle (ainakaan nykyisen taloudellisen tilanteen asettamissa reunaehdoissa) joten päädyin sitten pitämään toistaiseksi tuon nykyisen auton. Siitä on kuitenkin tiedossa sen kummallisuudet ja on hyvin pidetty.

Kovasti ehdin jo vääntää diiliä uudesta Scudosta, sellaista vastaan tuntuivat tarjoavan ihan kiitettävästi välirahaakin tuosta vanhasta.
Ihan hyvä ratkaisu.
Itse vaihdoin vastaavan Expert Sevelin ajettuani sillä 420 tuhatta ilman isompia murheita. Ei edes öljyä kuluttanut.
Nykyinen uusikoppainen Scudo on kyllä hyvin varusteltu, mutta häviää vanhakoppaiselle, mikä sinullakin on. Pikkuvikoja vaan on enemmän
Nyt kun on viikoittain tonniluokan pakuista ajettavana Transit, Vito ja VW, niin kyllä tuo VW Caravelle alkaa viedä voiton. Vito on hieman kankea työkonemainen. Transitilla tuntee jo ihan oikeasti ajavansa pakulla, vaikka onkin ha malli.
Scudo on jossain VW:n ja Viton välillä ajettavuudeltaan. Fiat Scudo on jäämässä sivuun tuotannosta ja sen korvaa samanlainen Toyota ProAce.
Volkswagen Westfalia California -97