Kirjoittaja Aihe: Foorumin säännöt?  (Read 2752 times)

Poissa Roksis

• Nettivaanari
Vs: Foorumin säännöt?
« Vastaus #30 : 06.08.2012, 20:59:43 »
Onneksi saa valita mitä lukee ja mitä jättää väliin.

Poissa Pumppis

• KunniaVaanari
  • Fiat Lux
« Vastaus #31 : 06.08.2012, 22:43:23 »
Oli tästä keskustelusta ainakin se hyöty että täällä keskustelut rauhoittuivat ja menivät mielestäni oikeaan suuntaan :)
Olipas hyvä että viimein joku kertoo keskustelun suunnan olevan väärä.
Ylläoleva kommentti on oma käsitykseni asiasta.
Sen voi ottaa henkilökohtaisesti.

Poissa Pumppis

• KunniaVaanari
  • Fiat Lux
« Vastaus #32 : 20.08.2012, 22:13:54 »
http://karavaanari.info/index.php?topic=10107.msg118050;topicseen#msg118050
Jatketaanko sääntökeskustelua täällä.
Olen vieläkin jonkinlaisten sääntöjen kannalla, että näiltä vältyttäisiin. Nyt infossa on ollut todella hyviä ja mielenkiintoisia uusia keskusteluja paljon (pois lukien tämä ketju) kun ei näitä turhia kinasteluja ole ollut.
Kerro nyt mikä sinua kaiken saamisesta säännellyksi viehättää. Pitäisikö tästäkin tulla palsta jossa kaikki ovat samaa mieltä eikä minkäänlaisia erimielisyyksiä hyväksytä? Kovasti olet keskustelun kulkua halukas muuttamaan. Mutta jätetäänkö se nykyisen moderaattorin tehtäväksi, vaikka halua sinulla siihen hommaan on.

Poissa Topelius

• Nettivaanari
« Vastaus #33 : 20.08.2012, 22:33:41 »
En ole tukkimassa moderaattoriksi. Säännöistä höpötän siksi että kun tuntuu että jotkut täällä vaan soittavat suuta eivätkä keskity olennaiseen. Lähden nyt kans itsekkin vaunulla reissuun enkä väittele asiasta sen enempää. Piste.
Volvo V70 D5 "optimoitu"
Hobby 650 kfu.

Poissa Fenix

• Tuorevaanari
  • *
« Vastaus #34 : 01.09.2012, 08:59:44 »
No, en malta olla laittamatta lusikkaani tähän soppaan, vaikka olisi ehkä, näin palstan sisäpiirille tuntemattomana, helpompaa "istua sormiensa päälle" eikä kirjoittaa näkemystään näkyviin. Itse olen ylläpitänyt ja moderoinut erinäisiä keskustelufoorumeja yli 10 vuotta ja olen sitä mieltä, että on hyvä, jos on selkeät säännöt kaikelle keskustelulle ja moderoinnille. Rekisteröitymisen yhteydessä olevat sääntöjen hyväkymiset ovat lähinnä kai vitsi, sillä eihän niitä todellisuudessa lue, kuin ehkä promillen verran käyttäjistä. Siksi olen omilla sivustoillani pitänyt erillistä linkkiä käytännössä samoihin sääntöihin nimellä käyttöehdot. Niissä on hyvä määrittää myös tekijänoikeudet sivustolle toimitettuihin/kirjoitettuihin teksteihin ja kuviin.

Itse en pääsääntöisesti salli käyttäjän tekemiä muokkauksia viesteihin tai anna oikeutta poistaa viestejään tai muokata nimimerkkiään. Joidenkin satunnaisten kirotusvihreiden korjaaminen ei ole mielestäni niin tärkeää, kuin se, että oikeasti ymmärtää, että kaikki mitä julkaisee, päätyy pysyvästi kaiken kansan nähtäväksi. Virheiden korjaamiseen ja harkinnan käyttämiseen on tuo esikatseluominaisuus. Jokainen julkaiskoon tekstinsä vasta sitten kun on varma, että se saa jäädä nähtäville. Ja jää näkyviin myös siinä tapauksessa, että ei enää itse halua/jaksa/ehdi ko keskustelupalstalle osallistua.

Itse foorumeiden sisällöstä muutama huomio: (hivenen off-topic, mutta menköön näin uutena foorumilaisena)

- Eri aiheissa on paljon osaavia vastaajia ja vaikka muutama muutama kirjoittaja niissä korostuukin, niin on mukava havaita, että he oikeasti jakavat pyyteettömästi omaa tietämystään, eivätkä vain korosta omaa erinomaisuuttaan. (lievästä kaupallisesta eturistiriidasta huolimatta :) )

- Keskusteluiden pahin riidankylväjä, nimimerkki Pumppis on helppo havaita viestiketjuista välittömästi. Pohjalainen suoraan sanominen versus jokaisesta lillukanvarresta vänkääminen ja käytöstapojen puute ovat ihan eri asioita. Mitä ihmeen iloa kenellekkään muulle keskustelijalle on näistä timosoinimaisista "en tiedä asiasta mitään, enkä ole koskaan kuulutkaan, mutta olen eri mieltä ja vastustan" tason kirjoituksista?

- Moni keskustelija tuntee toisensa jo vuosien takaa keskusteluista ja osan myös henklökohtaisesti. Tämä tuppaa aiheuttamaan keskusteluihin tyhjäkäyntiä tyyliin: "arvasin, että XXX vastaa noin". Ei siitä muuten ole harmia, mutta tällaisessa "laatikko laatikon päällä" asemoidussa sivussa se pidentää sivuja ja hukuttaa itse asian. Saunan lauteille se vähän niin kuin kuuluukin, muttei tuonne "asiaviesteihin". Threaded tyylisessä sivustossa siitä ei olisi niinkään paljoa haittaa.

- Hivenen häiritsee joidenkin vanhempien keskustelujen seuraamista, kun on sallittua poistaa vaikka kaikki viestinsä jokin lapsellisen "herneet nenään" tilanteen vuoksi. Silloin keskusteluun voi jäädä isojakin aukkoja ja näkyviin lainauksia, joita ei sitten kuitenkaan viesteistä löydä.

- Yllämainituista parista negatiivisemmista tuomioista huolimatta tuo ensimmäinen on tärkein. Täältä löytyy tarvitsemaani tietoa. Olen kiitollinen siitä, että ylläpitäjät jaksavat tätä pitää pystyssä ja näin ollen edesauttaa  niin minua, kuin muitakin karavaanareita harrastuksensa/elämäntapansa parissa. :) Kiitos siitä teille!
Matkaaja VW LT31 -84

Poissa pamaus

• Ikivaanari
« Vastaus #35 : 01.09.2012, 09:19:02 »
Olipa loistava kirjoitus  ;D

Poissa Topelius

• Nettivaanari
« Vastaus #36 : 01.09.2012, 10:31:34 »
Kiitos loistavasta viestistä :-)
Volvo V70 D5 "optimoitu"
Hobby 650 kfu.

Poissa Dorotea

• KunniaVaanari
  • Satakunta.
« Vastaus #37 : 01.09.2012, 10:35:50 »
Mutta hyvä, että täällä kuitenkin toimitaan eri tavalla. Tavalla, joka on vuosien aikana osoittautunut hyväksi.
Kukin sivusto toimii kuten parhaaksi näkee, tuskin niitä on aihetta apinoida muualle.
Polar 550 GLE + S80

Poissa pamaus

• Ikivaanari
« Vastaus #38 : 01.09.2012, 10:51:34 »
Niin, osa on kokenut asiat hyväksi ja osa ei. Tässä nyt näyttää olevan ainakin kolme edellistä sitä mieltä, että jotain sääntöjä tämäkin palsta kaipaisi, että joidenkin yksinvaltius tältä palstalta poistettaisiin ja asiattomuudet.

Se on vaan niin, että vaikea uuden jäsenen tänne mitään kirjoittaa ja kommentoida, kun tulee heti varmat vastaukset, että näin on aina tehty ja tullaan jatkossakin näin tekemään, koska minä olen sen hyväksi havainnut. Vaikka muut olisivatkin eri mieltä.

Poissa Dorotea

• KunniaVaanari
  • Satakunta.
« Vastaus #39 : 01.09.2012, 10:59:40 »
Oliskohan syytä lukea vastaukset 26 ja 27. ;D
Polar 550 GLE + S80

Poissa pamaus

• Ikivaanari
« Vastaus #40 : 01.09.2012, 11:21:00 »
Onhan niitä kirjoittamattomiakin sääntöjä  ;D

Kuten se, että ei kirjoiteta otsikon asian vierestä.

Ja se, että käyttäydytään asiallisesti ja vanhemmat ja aktiivisimmat toimisivat uusien tulokkaiden mentoreina, kuinka palstalla toimitaan. 

Siinäpä ne.

Poissa Pumppis

• KunniaVaanari
  • Fiat Lux
« Vastaus #41 : 01.09.2012, 11:34:34 »
Jos sääntömuutoksia tarvitaan, aloitteen on tultava ylläpitäjän/moderaattorin taholta. He voivat kysyä käyttäjien mielipiteitä, jos tarpeelliseksi katsovat. Tulokkaiden kannattaisi keskittyä kirjoittelemaan palstan varsinaisesta aiheesta sääntömuutosten sijaan.

Poissa Freemanni

• KunniaVaanari
  • Hämeen hitaat
« Vastaus #42 : 01.09.2012, 12:10:26 »
Jos sääntömuutoksia tarvitaan, aloitteen on tultava ylläpitäjän/moderaattorin taholta. He voivat kysyä käyttäjien mielipiteitä, jos tarpeelliseksi katsovat. Tulokkaiden kannattaisi keskittyä kirjoittelemaan palstan varsinaisesta aiheesta sääntömuutosten sijaan.
Täysin samaa mieltä Pumppiksen kanssa-tässäkin asiassa. Tuli nyt vasta luettua koko ketju ja olihan siellä kokemuksen syvällä rintaäänellä tuotua "perustelua" miksi infoon muka pitäisi saada "paremmat säännöt". Eräskin väittää olevansa kokenut  palstanpitäjä ja ryhtyy luokittelemaan ja nimittelemään pitkään tällä palstalla kirjoittaneita ??? Enpä haluaisi olla missään tekemisissä niin tiukkapipoisen "lautavahdin" kanssa. Mottonsa varmaan on "tää on mun oma saitti ja minä määrään kaikesta täällä, myös mielipiteistä". Mijoa kunnioitan siinä, että mielipiteen ilmaisu infossa on vapaata ja sensuroimatonta. Se periaate tuntuu eräitä närästävän. 

Poissa kaitsute

• KunniaVaanari
  • Oulun seudulta...
« Vastaus #43 : 01.09.2012, 12:24:57 »

- Keskusteluiden pahin riidankylväjä,

Minun mielestäni tällä foorumilla on muutamia nimimerkkejä, jotka herättävät ajatuksia katsoa asiaa myös hieman toisestakin näkökulmasta ja osassa heidän kirjoituksistaan paistaa erikoinen huumori läpi, joka uppoaa ainakin minuun niin että saa joskus nauraa vedet silmissä.

Mikäli kaikki olisivat asioista samaa mieltä, niin sittenhän meillä olisi kaikilla samanlaiset vaatteet, kulkimet, lämppärit, ym...
Onneksi kaikki meistä ovat erilaisia ja osa meistä hyväksyykin heidän erilaisuutensa. 

Ylläpitäjälle ja Modelle pisteet siitä.   ;)
Solifer.
s80 d5 ja a6 tdiq

Poissa pamaus

• Ikivaanari
« Vastaus #44 : 01.09.2012, 12:42:15 »
Erilaisuus ei ole sitä, että saa tehdä mitä lystää, välittämättä muista.

Eräiden egosentrisyys koetaan täällä erilaisuudeksi. 

Ja sitten on nämä hännystelijät, jotka peesaavat kukkoa tunkiolla.

Kyllä moderoinninkin on jossakin vaiheessa reagoitava, jos asiat paisuvat ja käyttäjät alkavat muutosta isolla joukolla vaatimaan.

Se, että tarvitseeko siihen reagoida on toinen juttu. Täällä ei ole aikoinaan reagoitu ja se johtanut toisen palstan syntyyn.

Jälkikäteen voisikin arvioida, onko täällä tehdyt päätökset olleet oikeita, vai voisiko toimintatapoja muuttaa.