Kirjoittaja Aihe: Ravistaa kuormituksessa  (Read 1276 times)

Poissa vesaheikki

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 6
Ravistaa kuormituksessa
« : 03.08.2012, 22:32:23 »
Ajelen ensimmäisellä matkailuautollani, Fiat Ducato 2.8 JTD. Kun kiihdytän nelosvaihteella, tuntuu melkoinen tärinä 70-80 km/h nopeudessa, kun on kuormitusta - etenkin ylämäessä. Samoin tapahtuu vitosella vähän päälle 80 kympissä. Kun kuormitusta ei ole, ei tärinääkään esiinny.
Alemmissa nopeuksissa ja pienemmillä vaihteilla ei ilmiötä esiinny ainakaan haittaavasti.  Ei myöskään reilusti yli 80:ssä kuormituksessakaan.
Autossa on kiinalaiset halparenkaat (en ole itse hankkinut!). Niitten tasapainotus on tutkittu. Ajoin auton mukana tulleilla talvirenkailla testiä: tärinä hävisi ainakin niin vähiin, ettei se haitannut. Mikä on "sopiva määrä" tärinää, en osaa kokemattomuuttani sanoa.
Kysyin ratkaisua ongelmaan eräästä korjaamosta: mies meni aivan ymmälleen.
Voisiko syynä olla: a) renkaat, b) viallinen laakeri, c) viallinen murrosnivel vai mikä?
Katsastuksessa ei huomattu muuta vikaa, kuin raidetangon pää (vai mikä se oli), joka korjattiin, mutta muuta vikaa ei havaittu.

Poissa Yrjö

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 935
  • Lempäälä
Vs: Ravistaa kuormituksessa
« Vastaus #1 : 03.08.2012, 23:46:03 »
   Matkailuautolla en ole koskaan ajanut. Henkilöautossa olen todennut, viimeksi tänä keväänä. Vaikka on juuri taspainoitettut renkaat silti ravistaa määrätyissä nopeuksissa. Tämä siksi kun tasapainoitus tehdään pienillä kierroksilla, mutta huono rengas josta ehkä on kudoksia poikki venyy nopeassa ajossa ja alkaa pompottamaan. Tähän viittaa sekin kun talvirenkailla ei vaiva esiintynyt. Hyväkään rengas ei tarvii muuta kun kerran rotvalliin sopimattomasti ajaa niin muutama lanka katkeaa. Itse ratkaisin asian kummikauppiaan kautta, nyt ei ravista. Tuollainen ravistaminen syö laakereita ja niveliä, lisäksi saattaa piankin kummi räjähtää, joka taas ehkä johtaa onnettomuuteen?
  Sikäli kun jossain on väljää tuntuu vähäisempikin epätasapaino.
Super Sprite Alpine- Opel Astra 2.0 8 v. Caravan -Hilleberg Nammatj 2GT-Helkama 6 v.
    Yrjö Tapola

Poissa Pumppis

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,378
  • Fiat Lux
Vs: Ravistaa kuormituksessa
« Vastaus #2 : 04.08.2012, 00:26:58 »
Minkäänlainen tärinä ei ole hyväksyttävää. Todennäköisesti renkaasta runko vioittunut. Yrjö kuvaa asiaa aiempana.
Ylläoleva kommentti on oma käsitykseni asiasta.
Sen voi ottaa henkilökohtaisesti.

Poissa Rokker

  • -Matti Kivistö-
  • Global Moderator
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 3,576
  • Vihti, Uusimaa
Vs: Ravistaa kuormituksessa
« Vastaus #3 : 04.08.2012, 00:33:30 »
Ducaton perusvikaa, iskareiden yläpään laakerit. Ensioireet tulee vedossa, pahemmat oireet tulee kun laakerit alkaa jumittamaan. Sen sitten tuntee ratissalin.

Ei sen enpää huolestuttavaa.

Ellei sitten huoltokirja kerro että on jo vaihdettu...

Rokk Oon !
Solifer 6102i -89 + Matkaaja 560 -82/83 | Volkswagen Campingwagen [Westfalia] -76
SFC 114207
LA/CB ch. 7fm/19am: Rokker / KILA49

Poissa Freemanni

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,306
  • Hämeen hitaat
Vs: Ravistaa kuormituksessa
« Vastaus #4 : 04.08.2012, 01:28:07 »
Vikana voisi olla myös em. arvailujen lisksi " etupyörien väärä aurauskulma" ( etuvedossa pitää olla "vähän haritusta") tai vetoakselin/ vetoakseleiden kuluminen. Jos menet asialliselle korjaamolle, niin syy ravistukseen löytyy varmasti. Myös pyöränripustuksen löysyydet (mm. kuluneet olkatapit ) voivat aiheuttaa tietyllä nopeudella kiihdytettäessä täristystä.

Poissa jorma

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 553
Vs: Ravistaa kuormituksessa
« Vastaus #5 : 05.08.2012, 08:15:28 »
Edellä mainitut hyviä arvailuja. Lisään kuitenkin oman kokemukseni kun kesä laaturenkailla alkoi ravistaa ja tasapainottamiset alle päinkään eivät auttaneet.Kaikki mahdolliset etupään liikkuvat osat oli tarkistettu ja ravistaminen jatkui.Talvirenkailla oli vähäisempää.Pehmeämpi pinta antaa anteeksi pikku tärinöitä, toisaalta joskus lisääkin.
Lopuksi joku viisas kehoitti vaihtamaan etujarrupalat, vaikka autu oli uudehko silloin.Kuinka ollakkaan ,tärinät loppuivat vaihdon jälkeen.
Jarrupalojen liimaus reunoilla oli heikko, eli käpristyivät juuri sen verran että alkoivat ajaessa hangata epätasaisesti, ja synnyttivät tärinän.
Aloittajan auton onelmat ovat toki vähän eri tyyppiset, mutta kuitenkin viat ovat joskus aika ihmeellisiä, jopa yksinkertaisiakin kun vain oivaltaa. ;)
Volvo S60 2.4d aut. -07
Volvo V70 D5 man. -03
Solifer S5+ -03
Fiat 2.4TD Dethleffs -88, suomen hienoin.
Erilaisia vaunuja 60-luvulta lähtien.

Poissa KOE

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 479
  • Volvo 940-95 2,3 ajettu >461tkm ja lmc 590-90
Vs: Ravistaa kuormituksessa
« Vastaus #6 : 05.08.2012, 09:13:45 »
Mulla aikoinaan transportterissa sama vaiva vaunuperässä. Syy oli vetoakselin sisäpää ilman vaseliiniä (vaihteistoöljy huuhtonut pois). Ensiapuna reissussa akselin ja suojakumin välistä meisseli ja rasvaprässillä lisää vaseliiniä ja täristys loppui, nivelet vaihdoin sitten muutaman reissun jälkeen ennenkuin uudelleen täristi sama nivel (toinen alkoi täriseen heti seuraavalla reissulla ja kaukaisimmassa nurkassa kotoa katsottuna, kyllä kylmät väreet meni selkää pitkin). Niin ja se tärinä näkyi kyllä veihdekepissäkin.
Volvo 940 -95 2,3 ajettu >461tkm ja lmc 590-90 sekä MB124 2,5D -90 ajettu 600tkm

Poissa Rokker

  • -Matti Kivistö-
  • Global Moderator
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 3,576
  • Vihti, Uusimaa
Vs: Ravistaa kuormituksessa
« Vastaus #7 : 05.08.2012, 22:15:42 »
Jorma: Oma vastaukseni ei ollut arvaus vaan ihan faktaa tuon ikäisissä Ducatoissa. Ja voi äityä jopa todella kettumaiseksi, ohjaus jumittaa jne.

Tuo jarrupalojen (tai jopa jarrukiekkojen) kierous ei toki ole poissuljettua, mutta kuten kirjoitit niin eri oireet.

Tosin, voi olla myös moottorin kumityynyjen huono kuntokin kyseessä. Sen tosin kertoisi se että vaihteet on vaikea saada päälle ja vaihteet pomppivat pois päältä pienessä vedossa.

Rokk Oon !
Solifer 6102i -89 + Matkaaja 560 -82/83 | Volkswagen Campingwagen [Westfalia] -76
SFC 114207
LA/CB ch. 7fm/19am: Rokker / KILA49

Poissa Pumppis

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,378
  • Fiat Lux
Vs: Ravistaa kuormituksessa
« Vastaus #8 : 05.08.2012, 23:56:05 »
Jorma: Oma vastaukseni ei ollut arvaus vaan ihan faktaa tuon ikäisissä Ducatoissa. Ja voi äityä jopa todella kettumaiseksi, ohjaus jumittaa jne.
Mainitsemasi vika on tyyppivika ainakin 2-korimallin Ducatoissa. Oireet ovat ohjauksen huono palautuminen ja puoltaminen. Etujousien paukkuminen ja raskas ohjaus saattaa olla listalla. En mitenkään keksi miten tärinää voisi aiheuttaa.
Ylläoleva kommentti on oma käsitykseni asiasta.
Sen voi ottaa henkilökohtaisesti.

Poissa Rokker

  • -Matti Kivistö-
  • Global Moderator
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 3,576
  • Vihti, Uusimaa
Vs: Ravistaa kuormituksessa
« Vastaus #9 : 06.08.2012, 00:15:58 »
Kyllä se tärinääkin aiheuttaa, varsinkin jos on kuormaa ja vetoa = keula keventyy. Ja matkailukorin kanssa se keula keventyy.

Itse ajanut ja hoitanut sekä paketti- että matkailuautoja joissa tuo sama vika. Ja korjaantunut iskareiden yläpään laakereiden vaihdolla. Parissa tapauksessa oli vikana myös koneen kannatinkumit, mutta siitäkin jo kirjoitin. Eikä ne kannatinkumit aiheuttaneet oireita joita oli aloittajalla, niiden oire on se jota jo kirjoitin.

Ducatosta tosin ei ole sellaista kuin kakkoskorimalli. Olivat aikaisemmin kolminumeroisia ja nykyään kirjaimiakin edessä (eikä sekään kerro kaikkea).

Rokk Oon !
Solifer 6102i -89 + Matkaaja 560 -82/83 | Volkswagen Campingwagen [Westfalia] -76
SFC 114207
LA/CB ch. 7fm/19am: Rokker / KILA49

Poissa Rokker

  • -Matti Kivistö-
  • Global Moderator
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 3,576
  • Vihti, Uusimaa
Vs: Ravistaa kuormituksessa
« Vastaus #10 : 06.08.2012, 00:29:35 »
Tulipas mieleen:

Tapaus jossa kaverilla oli uusi Ducato (siis sitä edellistä mallia) ja eturenkaat kuluivat hassusti, jo ennen 10tkm. Vaihtoivat eturenkaat takuuna, mutta 5tmk renkaat olivat taas kuluneet hassusti. Nyt huolto heräsi ja vaihtoi renkaiden lisäksi etuiskarit. Nyt renkaat kesti enää 3tkm, mutta huolto oli saanut huoltotiedotteen iskareiden ylälaakeriongelmasta. Huolto vaihtoi laakerit ja renkaat ja seuraavat 150tmk meni ilman ongelmia alustan kanssa.

Kuulin tarinan  ensikädentietona kun olin vieressä kun noita edellämainittuja eturenkaita vaihdettiin uusiin, samaan aikaan takarenkaiden kanssa.

Ja tämä oli ennen kuin satuin olemaan mm. huoltopäällikkönä caravan-liikkeessä. Ja se sitten onkin melkein eri tarina, mutta samaa sielläkin tuli vastaan ja kokemuksellani asiakkaatkaan eivät maksaneet turhasta tuntimaksua kun ammattitaitoinen henkilökunta osaa suoraan arvioida ongelman ja sen mitä se hoitaminen tulee maksamaan.

Ja menipäs taas O/T, mutta menköön. Sen verran alkoi ketuttamaan että onko ammattitaitoa vai "ammattitaitoa".

Rokk Oon !
Solifer 6102i -89 + Matkaaja 560 -82/83 | Volkswagen Campingwagen [Westfalia] -76
SFC 114207
LA/CB ch. 7fm/19am: Rokker / KILA49

Poissa desoto

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 261
  • Kellos ...CHEVYJÄ epämääränen luku ja MATKAAJA 460
Vs: Ravistaa kuormituksessa
« Vastaus #11 : 06.08.2012, 00:34:07 »
Jos ois mun kottero ni ensimmäisenä vaihtasin vetarin sisäpäät keskenään.. vika on jokamerkissä, silloin kun ajettu paljon maantieajoa tasaisella nopeudella, vetarin kupit kuluu montulle ja kiihdyttäess keulan korkeus hieman muuttuu ja vetarin kuulat menee siin kuluneen rajoilla ja aiheuttaa tärinää... jos ei siihe loppuis rupeisin ihmettelemään jotain muuta
V8 Olla pitää  !  !      Vaikk haiseehi mökkiöljylle..

Poissa Pumppis

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,378
  • Fiat Lux
Vs: Ravistaa kuormituksessa
« Vastaus #12 : 06.08.2012, 22:52:59 »
Ducatosta tosin ei ole sellaista kuin kakkoskorimalli.
http://www.autowiki.fi/index.php/Fiat_Ducato
Olisi ehkä pitänyt kirjoittaa mk2. Jos on asialle käytettävissä suomenkielinen ilmaisu, käytän sitä.
Ylläoleva kommentti on oma käsitykseni asiasta.
Sen voi ottaa henkilökohtaisesti.

Poissa jip59

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 97
  • Tervajoki "Pohojammaalla"
Vs: Ravistaa kuormituksessa
« Vastaus #13 : 19.08.2012, 00:07:08 »
tuntuu melkoinen tärinä 70-80 km/h nopeudessa, kun on kuormitusta - etenkin ylämäessä. Samoin tapahtuu vitosella vähän päälle 80 kympissä. Kun kuormitusta ei ole, ei tärinääkään esiinny.
Yleensä vedättäessä tuntuva koko autoon vaikuttava tärinä johtuu yleensä vetoakselien sisäpään nivelien välyksistä.
Tuo vika tulee esiin pienillä vaihteilla ja isoilla vääntömomenteilla eikä yleensä kysyjän ilmoittamilla maantienopeuksilla.
Ei savua ilman kokeilua...

Fiat Sunlight -05
Volvo V70 D5 -05
Mitsu L200 4WD 2,5td -01
SFC 109556

Poissa smy

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 70
  • Solifer Mobile 594 (Ducato 2.8idtd)
Vs: Ravistaa kuormituksessa
« Vastaus #14 : 21.08.2012, 23:30:53 »
tuntuu melkoinen tärinä 70-80 km/h nopeudessa, kun on kuormitusta - etenkin ylämäessä. Samoin tapahtuu vitosella vähän päälle 80 kympissä. Kun kuormitusta ei ole, ei tärinääkään esiinny.
Yleensä vedättäessä tuntuva koko autoon vaikuttava tärinä johtuu yleensä vetoakselien sisäpään nivelien välyksistä.
Tuo vika tulee esiin pienillä vaihteilla ja isoilla vääntömomenteilla eikä yleensä kysyjän ilmoittamilla maantienopeuksilla.

Kyllä mulla ainakin ravisteli juuri noilla nopeuksilla ja 3-4 vaihteilla (5:lla en alle 85km/h ajele). Oikean puolen vetoakselin vaihto niin täryyttämiset loppui. (tämä pari vuotta sitten)