Kirjoittaja Aihe: Ravistaa kuormituksessa  (Read 1407 times)

Poissa KOE

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 479
  • Volvo 940-95 2,3 ajettu >461tkm ja lmc 590-90
Vs: Ravistaa kuormituksessa
« Vastaus #15 : 22.08.2012, 06:31:25 »
tuntuu melkoinen tärinä 70-80 km/h nopeudessa, kun on kuormitusta - etenkin ylämäessä. Samoin tapahtuu vitosella vähän päälle 80 kympissä. Kun kuormitusta ei ole, ei tärinääkään esiinny.
Yleensä vedättäessä tuntuva koko autoon vaikuttava tärinä johtuu yleensä vetoakselien sisäpään nivelien välyksistä.
Tuo vika tulee esiin pienillä vaihteilla ja isoilla vääntömomenteilla eikä yleensä kysyjän ilmoittamilla maantienopeuksilla.

Kyllä mullakin aikoinaan vaunuperässä 70+ nopeudessa alkoi tärinä, pelkällä autolla (vw transporter) ei ollut ja syy oli nimenomaan vetoakselin sisempi nivel vaseliinit huuhtoutuneet laatikkoöljyllä pois ja oli kuiva. Ensiapuna vaseliiniä akselin ja suojakumin välistä niin loppui tärinä ja kotona sitten vaihtui nivel, 1000km päästä vaihtui toinenkin sisäpään nivel samoilla oireilla.
Volvo 940 -95 2,3 ajettu >461tkm ja lmc 590-90 sekä MB124 2,5D -90 ajettu 600tkm

Poissa TonyN

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 525
  • Mäntsälä/ Kellokski
Vs: Ravistaa kuormituksessa
« Vastaus #16 : 23.09.2012, 13:23:38 »
Onko Ducatossa kaksoismassavauhtipyörä? Voi olla rikki. Tai sitten vetonivelet kuluneet.

En keksi miten jumittunut iskarinkääntölaakeri voi aiheuttaa tärinää kuormittamalla moottoria..
VW Passat 3.2FSI Variant -07 + Projekti Solifer 6102i

Ex Solifer 450 -86,Matkaaja 8000 -92

SFC 133499