Kirjoittaja Aihe: Talviteltan tunnusmerkit  (Read 429 times)

Poissa cordo-00

• Ikivaanari
Talviteltan tunnusmerkit
« : 17.08.2012, 23:21:17 »
Itseasiassa olen myymässä universaali etutelttaa ja haluaisin varmistua siitä, voidaanko tuota käyttää talvitelttana. En löytänyt kenenkään valmistajan valikoimasta talviteltan nimellä myytäviä etutelttoja, joten mikä tekee teltasta talviteltan.

Kyselin yhdestä karvaaniliikkeestä ja siellä olivat sitä mieltä, että talvitelttana voidaan käyttää lähes kaikkia kapeampia telttoja, jolloin lunta ei kerry niin paljon katolle. Tietysti kangas pitää olla riittävän vahvaa materialiia.

Myymäni teltta on tuollainen:
http://www.nettivaraosa.com/matkailuvaunujen-varaosat-ja-tarvikkeet/1389659

Mukana tuli joitakin lisäputkia, mutta en ole varma kuuluuko ne tuohon telttaa vai mukana tulleeseen markiisiin. Teltan kasausohjeessa ei ollut mitään mainintaan niistä ylimääräisistä putkista.

Antakaapas neuvoja.

Poissa raaka

• Ikivaanari
Vs: Talviteltan tunnusmerkit
« Vastaus #1 : 18.08.2012, 19:20:35 »
Saman merkkistä 3,6metrin levyistä olen itse käyttänyt ympärivuoden telttana. http://www.isabella.net/fi/tarvikkeet/isabella-tarvikkeet-sisakattotalviva.html  Isabellan kuvassa näkyy talviputkilisäsarja, samanlaisen rakensin aikoinaan omaani triooni, ilman tuota lisäsarjaa jää liikaa kattoa tukematta ja kankaan venyminen lumikuorman alla mahdollista. Huomaa myös kattoa tukevat putket lattiasta joita laitoin 2 kappaletta.
kulkimina mm. Dethleffs m-auto -87,Knaus 540 TK -90, Hobby 610 Ul Prestige-05, Hobby 720 Uml Prestige-07

Poissa cordo-00

• Ikivaanari
Vs: Talviteltan tunnusmerkit
« Vastaus #2 : 18.08.2012, 23:22:53 »
Löysin omaan telttaani kolme jalkaa, jotka tulivat siihen katon taittumiskohtaan; reunoihin ja keskelle. Lisäksi löytyi 4 teleskooppiputkea, joiden molemmissa päissä oli systeemit, joilla pystytään kiristämään se toisen putken ympärille. Aluksi kuvittelin niitten tulevan kuten linkin kuvassa, mutta ainoastaan siihen pidemmälle "lappiolle". Olivat liian pitkiä lyhyemmälle osalle, jonka leveys oli ainoastaan 60cm.

Kun olin rungon jo purkanut, huomasin, että varmaankin niitten putkien olisi pitänyt tulla teltan suuntaisesti. Eli putket tulisivat reunaputken ja keskiputken välille vaunun suuntaisesti. Tällöin molemmille "lappioille" tulisi yksi uusi putkilinja. Tämä onkin aika järkeenkäypää, koska tällöin ei teltan suuntaiset putket rasitu niin paljon, koska siinä olisi ollut jänneväli (=jalasta jalkaan) melkein 2 metriä. Tarkoitin siis, jos tuohon alkuperäiseen olisi kiinnittänyt linkin mukaisesti, olisi alumiininen putki joutunut aika lujalle 2m jännitevälillä.