Kirjoittaja Aihe: Polar 550 GLE 1991  (Read 1337 times)

Poissa Jepla

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 38
Polar 550 GLE 1991
« : 18.08.2012, 11:28:52 »
Moi

Aluksi kiitoksia kaikille asiantuntijoille ja foorumin väelle muutenkin. Ilman tätä foorumia en tietäisi mihin olen alkamassa.

Hieman historiikkia:
Eli vaunu ostettiin 2,5 vuotta sitten ja ostettaessa en saanut kosteusmittausraporttia ja myyjäliike kertoi että vaunun vasemmassa etukulmassa on ollut kosteusvaurio joka on korjattu. Kaksi vuotta meni hyvin kesä & talvikäytössä. Mjo korjasi primus pannun ohjausyksikön ja 230V kiertovesipumppu uusittiin. Lämpötila-anturi siirrettiin ja kaikki toimii niinkuin pitää. Nyt viime keväänä käytin katsastuksessa ja kosteusmittauksessa Oulun Lomavaunussa. Tulos oli että alakulmat ja etu ja taka ikkunoiden alareunat ovat kosteita. Aattelin että ei tämä paha ole.

Nyt sitten asiaan. Toukokuussa tulin yksin vaunulle kun olin havainnut pikkumuurahaisia vaunussa. Aattelin myrkyttää jalat ettei tulisi enää häiritseen. Sitten näin mujua tyynyn päällä (mujua kuva). Muistin lukeneeni täältä että muurahaiset viittaavaat usein kosteuteen. (kun luin sen niin naureskelin mielessä että onpa vainoharhaista, en muuten naura enää) Noh siinä sitten revin kaikki kaluston vaunun etupäästä ulos ja huomasin että sokerimurkkuja vilistää siellä täällä. Aattelin että niillä on pesä vaunun rakenteissa. Pikkukaljoissaan ja mattoveitsi kourassa ryhdyin toimeen ja purin etukulmasta vanerin ja eristettä pois. Järkytys oli kun rapatessa oikein vesi loiskui ja vastaan tuli kulmapuu joka oli aivan haperona. (kuva paljastus). Yön taistelin ja tutkiskelin että kuinka ylös asti kosteus menee. Aamulla oli mietinnän paikka että mitäs jatkossa. Uuteen vaunuun ei ole varaa ja käytetty voi olla samanlainen ja harrastuksen lopettaminen ei tule kuuloonkaan. Eli remonttihommiin. Paikkasin tuon kohdan kesän ajaksi ja koko kesän olen taistellut muurahaisia vastaan. Kulmapuusta ei varmaan ole mitään jäljellä kun kaivuujälkiä ja mujua on tullut ulos sen verran paljon. Olen myös ulkopuolelta vetänyt ylimassauksella reikiä umpeen.

Nyt kahden viikon päästä vien vaunun vuokraamani halliin ja alan purkutöihin. Olettamus on että korjaan etu ja takapään ellei tule mitään yllätyksiä (näitähän tulee aina). Vaunun keskiosa jäisi vanhoille eristeille ellei ole pakko vaihtaa. Uudet massaukset ettei tämä toistu. Luulen löytäväni paikan mistä vesi oli sisälle tullut. Etu ja taka ikkunan yläpuolella olevan alumiinilistan musta muovilista tuli yli alumiinilistasta ja se oli vetästy naulalla läpi peltiin, ilman massaa. Tämä kyllä selviää sitten purettaessa.

Uutta tulee lattialämmitys muovimaton alle, uudet kattoikkunat, uudet verhot ja valaistusta parannetaan. Tässä on niin hyvä aihio projektille kun kaikki vehkeet toimii ja on siisti sisältä ja ulkoa.

Eli parin viikon päästä homma alkaa ja pidän teidät ajantasalla homman etenemisestä ja kysymyksiä varmaan tulee.
Kiirettä ei ole, jos ensikesäksi päästäisiin tekemään lähiseutumatkailua vaunun kanssa.
- Polar 550 GLE 1992, Nissan X-Trail 2.5 2006.

Poissa Dorotea

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,390
  • Satakunta.
Vs: Polar 550 GLE 1991
« Vastaus #1 : 18.08.2012, 11:48:24 »
Murkut ovat todella ikäviä kavereita vaunussa. Joskus niitä tulee alueilta jalkojen mukana vaunuun. Myös käyttävät reitteinä tukijalkoja, katoksen naruja, venttiileitä yms.

Muutaman kerran olen Raidilla joutunut hävittämään niitä sisältä. Etuniemi oli pahin paikka missä niitä tuli vaunuun sisälle.
Polar 550 GLE + S80

Poissa Yrjö

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 935
  • Lempäälä
Vs: Polar 550 GLE 1991
« Vastaus #2 : 18.08.2012, 22:06:22 »
   " Aikaa ja tupakkia" nuo nuo kosteus rempat vaatii, mutta lopussa kiitos seisoo. :D :D
Super Sprite Alpine- Opel Astra 2.0 8 v. Caravan -Hilleberg Nammatj 2GT-Helkama 6 v.
    Yrjö Tapola

Poissa plagu

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 24
Vs: Polar 550 GLE 1991
« Vastaus #3 : 18.08.2012, 23:47:23 »
ei tuo paha ole, kafi josta hain omaan projektiini sisustan oli niin laho että jo pelleissä oli reikiä, ainut kova puu koko vaunusta löytyi kynnyksen alta.

tuosta tekee vielä kelpo pelin.

itse en pidä noita kosteusmittauksia minään, väitän että saan minkä tahansa vaunun näyttämään noilla mittareilla rutikuivalta, se ei vaadi muuta kuin katoksen päälle, ja sisälle siirrettävän ilmastointikoneen ja kuivausmoodi päälle... vaikka vaunu vuotaisi kuin seula ja olisi umpi laho, ei kuivunut laho puu saa mittaria värähtämäänkään.
Solifer Artic 45T -81 - P407 sw hdi - P206 GTI -Ford Transit

Poissa iso-juuso

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,199
  • Tampere
Vs: Polar 550 GLE 1991
« Vastaus #4 : 19.08.2012, 20:07:04 »
Murkut ovat todella ikäviä kavereita vaunussa. Joskus niitä tulee alueilta jalkojen mukana vaunuun. Myös käyttävät reitteinä tukijalkoja, katoksen naruja, venttiileitä yms.

Muutaman kerran olen Raidilla joutunut hävittämään niitä sisältä. Etuniemi oli pahin paikka missä niitä tuli vaunuun sisälle.

Nuo samaiset pikku murkut tekivät attentaatin tähän meidän uuteen Kabeen ensitöikseen. Revin johtokujia auki (joihin olivat alkaneet pesimään) ja imurilla ja raidilla putsasin muurahaisia ja muurahaisen munia pois. Levittelin koko vaunupaikan täyteen raidin valkeaa myrkkyjauhetta ja suihkuttelin nestemäistä myrkkyä jalkoihin, etuteltan helmoihin ja kiinnitysnaruihin. Nyt ei ole muurahaisia vaunun sisällä enää onneksi näkynyt, mutta tuossa vaunupaikalla tuntuvat vain siirtävän pesänsä uuteen kohtaan kun vanhan myrkyttää.
SFC 126853
Kabe Classic 520 -12
Fiat Scudo 130 Multijet -13

Poissa Jepla

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 38
Vs: Polar 550 GLE 1991
« Vastaus #5 : 09.02.2013, 19:07:42 »
Moi ja pahoittelut että en ole tänne mitään kirjannu mutta totuus on että projekti viivästyi hallin saanti ongelmien vuoksi useamman kuukauden. Syksyllä purin vaunun sisustan etu ja takapäästä ja paikoilleen jäi keittiö ja wc.

Nyt helmikuun alusta on halli käytössä kolmen kuukauden ajan. Sinä aikana pitäisi korjata kosteusvauriot ja uudelleenmassaus jotta vaunun voi viimeistelyä varten siirtää ulkosalle.

Ja tässä ollaan nyt menossa:
Purkuhommia on tehty keulassa. Alkuperäinen vuotokohdan oletus osui oikeaan ja siitä totisteena kuva. Positiivinen yllätys oli että toinen etukulma on täysin kuiva kun taas toinen on aivan läpimätä. Eli toisen puolen massa on pettänyt. Lattia olisi tarkoitus uusia ensimmäisen vanerisiivun verran joka sisäpuolelta hieman vihertää joskus vuotaneen glykolin takia. Ulkopuolelta lattia on laho ja oletus on että styroksi on märkää lattioiden välissä.

Sitten omia ajatuksia mitä aion tehä ja listaan nämä sen takia että joku paremmin tietävä voisi antaa kommentteja.

- Massana olen ajatellut käyttää Sika Lasomer butyylimassaa. Tätä ei saa muutakuin mustana mut ei se haittaa.
- Eristeenä finnfoam 30mm ja liimana Kiillon PL 250 tai mikä se nyt olikaan.
- Peltien väliseen liimaukseen PUR-liimaa tai ns Masa liimamassaa.
- Uudet tiivisteet alumiinilistan alle ja sen alle katon puolelle butyylinauhaa ja massaa ja seinän puolelle massaa.

Millä liimataan puut peltiin kiinni?
Ehdotuksia miten lattia kannattaisi vaihtaa. (rakenteet on piilossa joten hakusessa on mistä lähteä liikkeelle)

Ja vahinkoja sattuu. Sivuikkuna olikin kevyesti kiinni joten sisäpuolelta hieman tönästen liiti ikkuna betonilattiaan kulma eellä komiasti. Karmi katki ja pala irti. Tämän saa liimaamalla vielä kasaan. Ongelmaksi tulee kaikkien ikkunoiden ja peltien väliset tiivisteet. Pikaisesti kysymällä tiivisteitä ei niin vain löydykkään joten meneekö ihan metsään jos vetää massaa ihan reilusti ja korvaa sillä sen tiivisteen?

Yritän pitää teidät ajantasalla ja kyselen samoja kysymyksiä kuin muutkin mua ennen joten älkää hermostuko. Alla vielä kuvia tilanteesta.
- Polar 550 GLE 1992, Nissan X-Trail 2.5 2006.

Poissa desoto

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 261
  • Kellos ...CHEVYJÄ epämääränen luku ja MATKAAJA 460
Vs: Polar 550 GLE 1991
« Vastaus #6 : 10.02.2013, 10:27:46 »
Puu tarttuu peltiin todella hyvin sillä pur liimalla, huolehtii jotta tarvittava kosteus on saatavilla, esim sumupullolla peltiin vettä..
V8 Olla pitää  !  !      Vaikk haiseehi mökkiöljylle..

Poissa Yrjö

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 935
  • Lempäälä
Vs: Polar 550 GLE 1991
« Vastaus #7 : 10.02.2013, 16:50:42 »
   Yksikomponentti PUR liima vaatii ehdottomasti veden kaveriksi, on siistinpää käyttää kun kaksikomponentti, joka taas paremmin täyttää isojakin koloja.
   Kyllä Sika bytymassaa on myös valkoisena, itse en enää käytä, se on aika ikävän väristä kun siihen lika tarttuu ja olen laiska pesemään.
   Minä en luottanut bytynauhaan, vaikka sitä ostinkin,noiden tuubi massojen tarttumisen ikäänkuin näkee paremin.
    Lattiaa ei ole toistaiseksi tarvinnut korjata. Varmaankin alavaneeri uusitaan ekana, saumakohta ellei osu tuen kohdalle, vaatii lisä "lattiavasan", liimaa ja ruuveja. Eriste hieman isompi finfoam tai vastaava, lattiavaneeri taas isompi, saumakohtaan soiro alle. Liimaa väleihin, painoa päälle niin että liimaa pursuaa ulos. Tuo yksikomponentti PUR liima on aika nopeaa kovettumaan, isommissa kokonaisuuksissa pitää olla nopea, kaksikomonentti antaa työskentelyaikaa enemmän.
Super Sprite Alpine- Opel Astra 2.0 8 v. Caravan -Hilleberg Nammatj 2GT-Helkama 6 v.
    Yrjö Tapola

Poissa Jepla

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 38
Vs: Polar 550 GLE 1991
« Vastaus #8 : 14.05.2013, 09:49:29 »
Terve ja pahoittelut että ei ole tullut kirjoiteltua.

Totuus kuitenkin on että tässä ei ole tullut mitään uutta vastaan mitä täällä ei olisi jo käyty läpi. Hyvin pitkälti on soliferin korjauskertomuksen mukaan menty. Tilanne on tällähetkellä tämä että rakenteelliset korjaukset on tehty ja kaikki listat ja läpiviennit on tiivistetty uudestaan. Jäljellä on lattiamaton laittaminen ja viimeistely. Seinät on tapetoitu ja vielä maalattu.

Tuskaisin työ tässä on ollut vanhojen ja uusien massojen putsailu ja mieleen jäävä epävarmuus että pitääkö se sittenkään. Vaunun perä-osasta löytyi myös kosteutta molemmista nurkista. Syylliset on takavalojen johtojen läpivienti ja takavalon kiinnikkeen läpivienti. Toiselta puolen lahoaminen oli hyvä vauhdissa mutta toinen puoli oli kuin uppotukki. Läpimärkä mutta terveen näköinen. Kaikki märät osat uusittiin ja perässä joutuikin lattiarunkoa uusimaan aika paljon.

Projekti on mennyt ilman muita vahinkoja kuin etu sivuikkunan karmin hajoaminen. Kustannuksissa on jouduttu jo säästölinjalle ja lattialämmitys jätettiin tässä vaiheessa pois. Liimat, massat ja muu pientilpehööri on yllättävän kallista. Sekä tietysti hallivuokra jota on projektin venymisen vuoksi jouduttu jatkamaan. Hommaa on tehty kuiten asenteella ettei ole naama näkkärillä koko aikaa. Rauhassa ja viimisen päälle.

Alla muutama kuva.
 
- Polar 550 GLE 1992, Nissan X-Trail 2.5 2006.