Kirjoittaja Aihe: Kasetti WC :n asennus  (Read 2936 times)

Poissa perhomies

• Nettivaanari
Kasetti WC :n asennus
« : 04.09.2012, 20:44:30 »
Hei vaan
Taas olisi hakusessa vaunu, mutta tällainen tuli mieleen...

Onko kukaan asentanut kasetti WC:tä vaunuun jossa on ollut tuollainen irto "pytty" potra-potti (vai mikä se virallisesti on )?

Mites luukun teko seinään..???  (vaunun merkkiä ei ole vielä tiedossa.)

Ihmettelen vaan että joissakin vm.89 -91 vaunuja, toisissa on kasetti WC ja toisissa ei, vaikka vaunut on saman merkkisiä ja noin suurinpitein saman ikäisiäkin.???

Kannattaako yleensä alkaa tekemään jos esim. ostaisin sellaisen vaunun missä kasetti systemiä ei ole... vai tyydynkö istumaan "potalla" (kokemusta siittä jo on)

;)
Kia Sorento 2.2 crdi 4x4  automaatti 2011, TEC 470 -91

Poissa Dorotea

• KunniaVaanari
  • Satakunta.
Vs: Kasetti WC :n asennus
« Vastaus #1 : 04.09.2012, 20:59:04 »
Se varsinainen istuinosa asennetaan sisäkautta vaunuun. Tulee ainoastaan muutamalla ruuvilla kiinni alapuolelta. Sivusuunnan tila määrää mahtuuko kasettivessa sinne.
Luukku tarvitaan sitten varsinaisen kasetin laittoa varten sisälle. Kokemusta luukun reiän teossa mulla ei ole.
Polar 550 GLE + S80

Poissa Jukeli

• Tuorevaanari
  • *
« Vastaus #2 : 04.09.2012, 21:16:27 »
Typerä neuvo mutta jos tahdot kasetti wessalla olevan vaunun niin ostat vaan sellaisen. Unohdat muunlaisen... itselläkään ei tietoa, että kukaan olisi itse tehnyt tuommoisen operaation, mutta luulisin olevan aikamoinen homma.
Karavaanit kulkee ja koirat haukkuu!

Poissa Dorotea

• KunniaVaanari
  • Satakunta.
« Vastaus #3 : 04.09.2012, 22:00:35 »
Typerä neuvo mutta jos tahdot kasetti wessalla olevan vaunun niin ostat vaan sellaisen. Unohdat muunlaisen... itselläkään ei tietoa, että kukaan olisi itse tehnyt tuommoisen operaation, mutta luulisin olevan aikamoinen homma.

Suurin homma siinä on luukun reiän saaminen oikeaan paikkaan ja tietenkin sen rimottaminen ympäri, jotta luukun kehys saadaan tukevasti kiinni. Ja ei ne kasettiveskitkään ilmaisia ole.
Polar 550 GLE + S80

Poissa 88k5

• KunniaVaanari
  • Kløvskog
    • http://koti.mbnet.fi/sfc88k5
« Vastaus #4 : 04.09.2012, 22:29:19 »
Joku myyjä valisti 90-luvulla, että suom. vaunuihin tuli kasetti-wc 1-2 vuotta sakuvaunujen perässä. Siksi tietyillä merkeillä esim. -89 mallissa kasetti löytyy, ja mm. Solikasta tai Kafista ei..

Joskin tiedän moneen Kafi 580/582 tai 642 sellaisen tehdyn jälkikäteen - tosin ko. mallien huussin istumajärjestys menee sitten ympäri ja suihkutila lähtee. Itse luukun asennus on aika "kakun_pala". Yhden riman katkaisu ei ole dramaattista, koska luukun reikä on pieni ja asennettavat/liimattavat muovikarmit suht. tukevat.
by Sfc88k5 - '07 Ford Rimor Katamarano Limited 2.4TDCi

Poissa KOE

• Ikivaanari
  • Volvo 940-95 2,3 ajettu >461tkm ja lmc 590-90
« Vastaus #5 : 05.09.2012, 06:40:19 »

Suurin homma siinä on luukun reiän saaminen oikeaan paikkaan ja tietenkin sen rimottaminen ympäri, jotta luukun kehys saadaan tukevasti kiinni. Ja ei ne kasettiveskitkään ilmaisia ole.

Mulla on vaunussa kasettivessa. Tyhjennys sisäkautta, siinäkin sekä hyvää että huonoa. Väliseinässä luukku käytävälle.
Volvo 940 -95 2,3 ajettu >461tkm ja lmc 590-90 sekä MB124 2,5D -90 ajettu 600tkm

Poissa Viemäs

• KunniaVaanari
« Vastaus #6 : 05.09.2012, 07:49:11 »
Joo ei tartte rimottaa, jos ei oo mätävaunu. En ainakaan itse rimottanut kun tein luukun parisängyn alle ja hyvin on pysynyt. Bytyyli massaa vaan luukun ympärille ja ruuvit kiinni. Jos vähäänkään kuviosaha ja mittanauha pysyy kädessä, niin ei muutako asentamaan. Tarkista että kasettivessa mahtuu sinne huussiin mittojen puolesta. Jos luukun mukana ei tuu semmosta sapluunaa, mikä teipataan vaunun seinää kiinni, mitä pitkin sahataan. Niin tee se sapluuuna saat kylki viivat kohdilleen luukun kohdalle. Tarkista ennen sahausta että ei oo putkia seinän takana. Joten Ei oo mikään mahdoton homma.  ;)
Passat -01 1,9 TDI, Solifer S5 -00.

Poissa Dorotea

• KunniaVaanari
  • Satakunta.
« Vastaus #7 : 05.09.2012, 09:19:36 »
Joo ei tartte rimottaa, jos ei oo mätävaunu. En ainakaan itse rimottanut kun tein luukun parisängyn alle ja hyvin on pysynyt. Bytyyli massaa vaan luukun ympärille ja ruuvit kiinni. Jos vähäänkään kuviosaha ja mittanauha pysyy kädessä, niin ei muutako asentamaan. Tarkista että kasettivessa mahtuu sinne huussiin mittojen puolesta. Jos luukun mukana ei tuu semmosta sapluunaa, mikä teipataan vaunun seinää kiinni, mitä pitkin sahataan. Niin tee se sapluuuna saat kylki viivat kohdilleen luukun kohdalle. Tarkista ennen sahausta että ei oo putkia seinän takana. Joten Ei oo mikään mahdoton homma.  ;)

Eiköhän se sitä rimotusta tarvitse jos ulkoseinään reikä tehdään. Ei pelkästään eristeessä ruuvit kovin hyvin pysy kiinni.
Polar 550 GLE + S80

Poissa Viemäs

• KunniaVaanari
« Vastaus #8 : 05.09.2012, 12:08:12 »
Joo ei tartte rimottaa, jos ei oo mätävaunu. En ainakaan itse rimottanut kun tein luukun parisängyn alle ja hyvin on pysynyt. Bytyyli massaa vaan luukun ympärille ja ruuvit kiinni. Jos vähäänkään kuviosaha ja mittanauha pysyy kädessä, niin ei muutako asentamaan. Tarkista että kasettivessa mahtuu sinne huussiin mittojen puolesta. Jos luukun mukana ei tuu semmosta sapluunaa, mikä teipataan vaunun seinää kiinni, mitä pitkin sahataan. Niin tee se sapluuuna saat kylki viivat kohdilleen luukun kohdalle. Tarkista ennen sahausta että ei oo putkia seinän takana. Joten Ei oo mikään mahdoton homma.  ;)

Eiköhän se sitä rimotusta tarvitse jos ulkoseinään reikä tehdään. Ei pelkästään eristeessä ruuvit kovin hyvin pysy kiinni.

Voihan sitä eristettä irti kaivaa jos pysyvyys on siitä kiinni. Jos siihen massa tulee väliin ja eivät oo tehtaallakaan laitanneet mitään puuta, mitä yritin vessan luukusta tirkistellä. En enää tarkalleen muista oliko siellä jotain lipsuja pellin taakse mistä ruuvi läpi tulee.. Hyvin on nuinki jo yli vuoden pysynyt. Ei niitä ruuveja hampaat irvessä kiinni väännetä, vaan pitää osata tietää mikä on sopiva tiukkaus, ettei kierteet mene pellistä. Niitä ruuveja tuli aikatiheästi. Ja mädällä tarkoitin sitä että styroksi on lähes irti ja pelti veltoksi menee, tartee sitten vahviketta.  Näin Ilman puuriimoja ainakin itse tein omaan vaunuun ja olen kokonaisuuteen tyytyväinen. Jokainen saa itse tehdä parhaaksi näkemällä tavalla ja samaan tulokseen pääsee monella eri konstilla. Ei tämä mun tapa ainut oikea keino oo.  :)

Lokasuojankaaret on muunmuassa pysynyt 10 vuotta paikoillaan, kunnes käytin irti ja laitoin paremmin kiinni rosterikattopeltiruuvilla (olivat muovissa olevat kiinnitys pisteet ratkenneet).
« Last Edit: 05.09.2012, 12:32:16 kirjoittanut Viemäs »

Poissa reissuauto

• Tuorevaanari
  • *
« Vastaus #9 : 05.09.2012, 12:30:56 »
Ei ollut vm 89 Matkaaja autossa rimoja luukun aukon reunoilla. 20v oli pitänyt. Nyt täydellisen remontin jälkeen on kehikko ympärillä.

Poissa Jone2

• Tuorevaanari
  • *
« Vastaus #10 : 05.09.2012, 14:58:11 »
Solikan 510-malliin olen asentanut jälkeenpäin, näitä on ollut jo tehtaalta kasettivessalla ja ilman ja näinollen paikka oli mitoitettu niin, että asennus onnistui helpohkosti.

Poissa tahko

• KunniaVaanari
« Vastaus #11 : 05.09.2012, 15:08:59 »
Joo, hintoihinsa tulee kasetti WC jos uusia osia käyttää (500-900€) pelkät osat. EI tarvii rimakehikkoa tälläiseen luukkuun, halutessaan toki voi sellaisenkin väkertää.

Poissa Dorotea

• KunniaVaanari
  • Satakunta.
« Vastaus #12 : 05.09.2012, 15:10:39 »
Näytti olevan kehys 10 ruuvilla kiinni seinässä, joten kai se pysyy siinä kun vielä Sikaa laittaa väliin.
Polar 550 GLE + S80

Poissa Viemäs

• KunniaVaanari
« Vastaus #13 : 05.09.2012, 16:49:40 »
Näytti olevan kehys 10 ruuvilla kiinni seinässä, joten kai se pysyy siinä kun vielä Sikaa laittaa väliin.

Tarkennus butyyli massaa.  ;)

Poissa perhomies

• Nettivaanari
« Vastaus #14 : 05.09.2012, 17:56:38 »
Kiitos hyvistä vinkeistä...
Oiko kellään kuvaa tuosta luukun sisäosasta.. vaikka itse tehdystä .

Kiitos !
Kia Sorento 2.2 crdi 4x4  automaatti 2011, TEC 470 -91