Kirjoittaja Aihe: Akkuja siellä ja täällä  (Read 1784 times)

Poissa Plaanari

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: Akkuja siellä ja täällä
« Vastaus #15 : 29.09.2012, 21:31:01 »
Ei vaihdu + on +:sissa ja - on -:sissa kuvatiede paholainen tais tulla. Akkujen väliset johdot 25mm2
« Last Edit: 29.09.2012, 21:33:22 kirjoittanut Plaanari »
Fiat-Dethleffs -03

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,816
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Vs: Akkuja siellä ja täällä
« Vastaus #16 : 29.09.2012, 22:07:12 »
Ei vaihdu + on +:sissa ja - on -:sissa kuvatiede paholainen tais tulla. Akkujen väliset johdot 25mm2

Ei tossa sittten mitään ongelmia ole.
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa KOE

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 477
  • Volvo 940-95 2,3 ajettu >461tkm ja lmc 590-90
Vs: Akkuja siellä ja täällä
« Vastaus #17 : 30.09.2012, 07:36:18 »
Itse käytän aina punanen +  ja musta -, vai onko tähänkin eu puuttunut ja vaihtanut värit.
Volvo 940 -95 2,3 ajettu >461tkm ja lmc 590-90 sekä MB124 2,5D -90 ajettu 600tkm

Poissa Freemanni

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,306
  • Hämeen hitaat
Vs: Akkuja siellä ja täällä
« Vastaus #18 : 30.09.2012, 19:46:18 »
Ei mutta eivät myöskään lataudu kunnolla.  Optimi on aina läjä samankokoisia, sanoo fysiikka.

Jos ei nyt ihan "läjä" niin kuitenkin esim 2-3 akkua. Silloin kun halutaan saada esim 2 akun rinnankäytöstä kaikkein paras lopputulos, siis mahdollisimman paljon ampeeritunteja ja ettei parempi akku jää hyödyntämättä ja sippaa sekin ennenaikojaan, niin akut on samanmerkkisiä, kokoisia, jopa samasta valmistuserästä otettuja ja laturi sopii sen kokoiselle yhdistelmälle. Erilaisia ja eri ikäisiäkin  voi toki kytkeä mielensä  mukaan rinnakkain välittämättä lopputuloksesta jos siis rahapussi kestää. Mm. Ctekin sivulta löytyy vastauksia miten akkuja tulisi ladata, kun kytkee ne rinnakkain.
Kemiallisen tai fysikaalisen tiedon jakaminen asiasta on turhaa jos pääkoppa on ohjelmoitu "omalle taajuudelle". 

http://www.ctek.com/fi/fi/page/support/faq

Poissa RR

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 718
  • Kouvola
Vs: Akkuja siellä ja täällä
« Vastaus #19 : 30.09.2012, 21:44:19 »
Ei mutta eivät myöskään lataudu kunnolla.  Optimi on aina läjä samankokoisia, sanoo fysiikka.

Jos ei nyt ihan "läjä" niin kuitenkin esim 2-3 akkua. Silloin kun halutaan saada esim 2 akun rinnankäytöstä kaikkein paras lopputulos, siis mahdollisimman paljon ampeeritunteja ja ettei parempi akku jää hyödyntämättä ja sippaa sekin ennenaikojaan, niin akut on samanmerkkisiä, kokoisia, jopa samasta valmistuserästä otettuja ja laturi sopii sen kokoiselle yhdistelmälle. Erilaisia ja eri ikäisiäkin  voi toki kytkeä mielensä  mukaan rinnakkain välittämättä lopputuloksesta jos siis rahapussi kestää. Mm. Ctekin sivulta löytyy vastauksia miten akkuja tulisi ladata, kun kytkee ne rinnakkain.
Kemiallisen tai fysikaalisen tiedon jakaminen asiasta on turhaa jos pääkoppa on ohjelmoitu "omalle taajuudelle". 

http://www.ctek.com/fi/fi/page/support/faq

Tuolla Ctekin sivuilla oli esimerkkinä mainittu hyvät ja todella huonot akut. Jos akku on niin huonossa hapessa, että se tarvii ylläpitolatausta kahdesti viikossa, ei sen paikka enää ole matkailuvaunun tai -auton hupiakkuna.

Ihan lukemisen arvoinen juttu kuitenkin:

Voinko liittää kaikki 12 V:n akkuni ja kunnossapitoladata ne kaikki yhtäaikaa?
Se on mahdollista. Mutta muista, että kaikkien yksittäisten akkujen täytyy olla täyteen ladattuja ennen kuin ne voidaan kytkeä rinnakkain. Pidä mielessä, että akkujen koko yhteensä ei saa ylittää laturille suositeltua latausaluetta. Jos akkujen koko (Ah), ikä ja kunto ovat hyvin erilaisia, parhaassa kunnossa olevat akut saattavat kulua huomattavasti. Hyvässä kunnossa oleva akku, joka varastoidaan talveksi, saattaa purkautua itsekseen alle 90 %:iin täydestä latauksesta pari kertaa talven aikana. Mutta huonossa kunnossa olevat akut saattavat tehdä niin pari kertaa viikossa. Jos akut on kytketty rinnan ja laturi liitetty, mikään yksittäinen akku ei saa tarvitsemaansa latausta. Voi olla helpompaa asettaa Comfort Indicator -ilmaisin kaikkiin yksittäisiin akkuihin ja siirtää laturia latausta tarvitsevien akkujen välillä. Tämä antaa jokaiselle akulle parhaan latauksen sen yksilöllisiin tarpeisiin nähden, eikä yksikään akku kulu eikä yhtäkään akkua tarvitse vaihtaa liian aikaisin.

Poissa KOE

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 477
  • Volvo 940-95 2,3 ajettu >461tkm ja lmc 590-90
Vs: Akkuja siellä ja täällä
« Vastaus #20 : 01.10.2012, 06:18:43 »
Ite rakensin akustolle (3 akkua) kytkin (40A) jokaiseen + johtoon niin saa valita mitä akkua purkaa milloinkin, laturin laitan kulloinkin tyhjimpänä olevaan akkuun (agrigaatti käy silloin tällöin), pelkän akun varassa useasti loppunut virta yhdestä akusta niin ajattelin että nyt riittää virtaa ainakin vaunussa. Valtakunnan verkossa kiinniollessa vaihtelen käytössä olevaa akkua ja latausta.
Volvo 940 -95 2,3 ajettu >461tkm ja lmc 590-90 sekä MB124 2,5D -90 ajettu 600tkm

Poissa Yrjö

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 934
  • Lempäälä
Vs: Akkuja siellä ja täällä
« Vastaus #21 : 01.10.2012, 20:13:02 »
   Jokainen tietenkin tulee autuaaksi omalla uskollaan. ;D
 En vielä ole havainnut rinnan kytketyillä akuilla haittapuolia (2 kpl), paitsi että ne silloin tällöin tarvii irroittaa toisistaan (sähköisesti) ja tarkistaa, mahdollisesti ladata yksilöllisesti.
  Toisaalla oon kirjoittanut ajon aikaisesta latauksesta, se lienee tosiasia että isompi akkukapasiteetti ottaa virtaa vastaan paremmin, samoin kun invertterille antaa paremmin.Kerran on käynyt niin vähiin että invertteri alkoi ulista, viiden minuutin käyttäminen auttoi asiaan.
Super Sprite Alpine- Opel Astra 2.0 8 v. Caravan -Hilleberg Nammatj 2GT-Helkama 6 v.
    Yrjö Tapola

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,816
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Vs: Akkuja siellä ja täällä
« Vastaus #22 : 01.10.2012, 20:24:28 »

Toisaalla oon kirjoittanut ajon aikaisesta latauksesta, se lienee tosiasia että isompi akkukapasiteetti ottaa virtaa vastaan paremmin, samoin kun invertterille antaa paremmin.Kerran on käynyt niin vähiin että invertteri alkoi ulista, viiden minuutin käyttäminen auttoi asiaan.

Hieman ristiriitainen lause. ;)
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa Kimi

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,774
Vs: Akkuja siellä ja täällä
« Vastaus #23 : 01.10.2012, 22:44:32 »

Toisaalla oon kirjoittanut ajon aikaisesta latauksesta, se lienee tosiasia että isompi akkukapasiteetti ottaa virtaa vastaan paremmin, samoin kun invertterille antaa paremmin.Kerran on käynyt niin vähiin että invertteri alkoi ulista, viiden minuutin käyttäminen auttoi asiaan.

Hieman ristiriitainen lause. ;)

Tarkoittaa varmasti moottorin 5 minuutin käyttö
Epäonnistumisen vaara on suuri, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta.

Poissa Yrjö

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 934
  • Lempäälä
Vs: Akkuja siellä ja täällä
« Vastaus #24 : 02.10.2012, 22:55:09 »
Tarkoittaa varmasti moottorin 5 minuutin käyttö
    Onneksi olkoon. " Kimi" arvasi oikein.--- Anteeksi huono Suomen kielen taito ???
Super Sprite Alpine- Opel Astra 2.0 8 v. Caravan -Hilleberg Nammatj 2GT-Helkama 6 v.
    Yrjö Tapola

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,816
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Vs: Akkuja siellä ja täällä
« Vastaus #25 : 03.10.2012, 19:15:32 »
se lienee tosiasia että isompi akkukapasiteetti ottaa virtaa vastaan paremmin,

Tätä tarkoitin, kun en ymmärrä lausetta.
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa Yrjö

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 934
  • Lempäälä
Vs: Akkuja siellä ja täällä
« Vastaus #26 : 03.10.2012, 21:02:11 »
   Yritin sanoa-- Jos ladataan yhtä 70 A. akkua saattaa ottaa puolityhjänä hetken 7 A. virtaa. Jos ladataaan kahta 70 A. akkua rinnan saattaa ottaa puolityhjänä hetken 14 A.virtaa, jne..
Super Sprite Alpine- Opel Astra 2.0 8 v. Caravan -Hilleberg Nammatj 2GT-Helkama 6 v.
    Yrjö Tapola

Poissa norlet

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: Akkuja siellä ja täällä
« Vastaus #27 : 16.03.2013, 23:36:31 »
Ei liity akkuihin tää mun info mut (niikuin OyxxyO sanoin) nykyään yleistyneet ledi lamput (ainakin työvaloissa) on sit johtojen värien osalta ihan mitä sattuu. Et valkoinen tai sininen ei oo maa niin kuin vois kuvitella.... joten mittarilla on katsottava johtojen napaisuus ennen kytkemistä ni on ees joku toivo et ne palas....... Ja nykyajan akut on menny siihen et jos ne takuuajan kestää ni kannattaa olla onnellinen siitä. On toi lyijy laatu kuulema muuttunut et ei samanlaisia akkuja enää oo, kuin ennen, jotka kestäisivät ees 5-10 vuotta................ :'(