Kirjoittaja Aihe: Pohjapanssari  (Read 1829 times)

Poissa Jukeli

• Tuorevaanari
  • *
Pohjapanssari
« : 06.12.2012, 23:06:18 »
Onko pohjapanssari ehdoton talvikeleillä kun semmoista ei autossani ole. Maskissa on kyllä nuo kumit muttei muuta. Siltikään ei nosta kyllä ainakaan mittarin mukaan lämpöjä kuin noin 60 asteeseen. (ei kyllä tuon ylemmäs noussut kesälläkään). Vaikka lämmintä kyllä puhaltaa.
Auto siis 2.5 Fiat -97
Karavaanit kulkee ja koirat haukkuu!

Poissa Pumppis

• KunniaVaanari
  • Fiat Lux
Vs: Pohjapanssari
« Vastaus #1 : 07.12.2012, 16:53:13 »
Ducaton lämpömittarilukemat ovat suuntaa antavia. Jos neula nousee samaan kuin kesäkelillä, tilanne on kunnossa. Mitään pohjasuojia ei tarvita. Jos termostaatti on kunnossa, ei keulapahveja tarvita kuin kansanautoissa. Huohotinputki kannattaa eristää.
Ylläoleva kommentti on oma käsitykseni asiasta.
Sen voi ottaa henkilökohtaisesti.

Poissa Kimi

• KunniaVaanari
« Vastaus #2 : 07.12.2012, 17:04:05 »
Ducaton lämpömittarilukemat ovat suuntaa antavia. Jos neula nousee samaan kuin kesäkelillä, tilanne on kunnossa. Mitään pohjasuojia ei tarvita. Jos termostaatti on kunnossa, ei keulapahveja tarvita kuin kansanautoissa. Huohotinputki kannattaa eristää.

Periaatteessa samaa mieltä. Kuitenkaan noista ei varsinaisesti haittaakaan ole. Pohjapanssari ja keulapahvi nopeuttavat koneen lämpenemisen ja mikäli ajaa ruuhkaisessa liikenteessä kylmällä moottorin lämpötila laskee helposti alle normaalin.
Itselläni ei noita ole ja olen viime talvena kokeillut niitten toimivuutta. Silloin pystyi seisomaan kaupungin ruuhkissa ilman, että moottorin lämpötila laski, alkuviikosta ajelin lenkin ilman minkäänlaisia suojia ja kun vajaa 4km matkaan meni puolisen tuntia ja suurimmaksi osaksi auto seisoi paikallaan moottorin lämpötila laski huomattavasti, heti kun liikenne väljeni moottorin lämpötila nousi normaaliin.

Toki asiaan vaikuttaa se, että minulla on asuinosassa moottorin vesikierrolla lämmittävä lisälämmitin ja lämpöä hukkuu siihenkin aika paljon.
Epäonnistumisen vaara on suuri, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta.

Poissa vesako

• KunniaVaanari
« Vastaus #3 : 07.12.2012, 17:09:31 »
Ei taida se pohjasuoja auttaa moottorin lämpiämiseen.

Mutta suurta apua on puhtauteen.
Kymco
SFC 14111

Poissa mjo33400

• Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
« Vastaus #4 : 07.12.2012, 17:17:02 »

Kyllä se muuten auttaa paljonkin. ;)
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa Pumppis

• KunniaVaanari
  • Fiat Lux
« Vastaus #5 : 07.12.2012, 17:28:26 »
Öljypohjan tarkoitus on olla öljyn välisäiliöna, myöskin toimia öljyn jäähdyttäjänä. Siksi en suosittele öljypohjan peittämistä. Kovilla pakkasilla pohjan peitosta voi olla apua mutta muistaako peiton ottaa ajoissa pois.

Kimin kokeessa epäilen olleen muitakin moottoria jäähdyttäviä tekijöitä. Pohja ja nokkapeitot estävät ajoviiman jäähdyttävän vaikutuksen. Ruuhkassa ei ajoviimalla ole merkitystä. Suurin jäähdyttäjä on lämmityslaite. Lämpöä ei dieselistä tyhjäkäynnillä juurikaan saa.
Ja miksi turhia varusteita pitää laittaa kun moottorin lämmöt ovat samat kuin kesäkelillä?

Mjo voisi tarkentaa kommenttiaan.

Poissa vesako

• KunniaVaanari
« Vastaus #6 : 07.12.2012, 17:30:19 »

Kyllä se muuten auttaa paljonkin. ;)

Tuo on uusi asia minulle.
Mutta täytyy laittaa veto-autoon paikalleen,
kun on valmiina kellarissa.

Niin, siis se pohjasuoja on kellarissa. ;)
Kymco
SFC 14111

Poissa pouhe

• Tuorevaanari
  • *
« Vastaus #7 : 07.12.2012, 18:02:12 »
Keskustelupalstaa seuranneena, olen havainnut, että Pumppis on joka asiassa mjo:n asiallisiakin kirjoituksia arvostelemassa.

Poissa vesako

• KunniaVaanari
« Vastaus #8 : 07.12.2012, 18:21:49 »
Keskustelupalstaa seuranneena, olen havainnut, että Pumppis on joka asiassa mjo:n asiallisiakin kirjoituksia arvostelemassa.

Tehdään yhdessä kovasti töitä, jotta asiassa
pysytään.

Kyllä me siihen pystytään.

Tuo auton pohjasuoja on todellakin
tarpeellinen jo pelkästään sen johdosta
jotta ei moottoritila likaannu niin paljon.
Kymco
SFC 14111

Poissa mjo33400

• Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
« Vastaus #9 : 07.12.2012, 19:17:13 »

Mjo voisi tarkentaa kommenttiaan.

Minulla ei ole mitään tarvetta korjata tai tarkentaa lausuntoani.
MB C200 CDI -11.

Poissa Pumppis

• KunniaVaanari
  • Fiat Lux
« Vastaus #10 : 07.12.2012, 19:32:41 »
Voisit tarkentaa miten asiasi liitttyy ajoneuvon varustukseen kylmää ajoviimaa vastaan. Huolellisenkaan lukemisen jälkeen en havainnut asiayhteyttä olevan.

Minulla ei ole mitään tarvetta korjata tai tarkentaa lausuntoani.
Oletin että sinulla on jotain tietoa asiasta. Oletukseni lienee erheellinen.

Poissa mjo33400

• Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
« Vastaus #11 : 07.12.2012, 19:59:37 »

Oletin että sinulla on jotain tietoa asiasta. Oletukseni lienee erheellinen.

Niin on.
MB C200 CDI -11.

Poissa Pumppis

• KunniaVaanari
  • Fiat Lux
« Vastaus #12 : 07.12.2012, 21:23:16 »
Lainaus
Hyvä Herra Pumppis.
Olet sen verran vittumainen kirjoittaja
jotta voisitko olla kirjoittamatta mitään.

Pyydän nöyrimmästi anteeksi lausuntoani
joka kaiken lisäksi sotkee asiayhteyttä
pohjapanssariin.

Olen pahoillani.
Vesakon kirjoittamaan ja jo poistamaan viestiin kirjoitan vastineen:  Vai että jälleen tällä tavalla. Edellinen kirjoitukseni, kuten myös tämäkin ei liity keskustelun asiaan.
Keskustelu oli hyvin asiallista kunnes "pouhe" tarkkaavaisena ja valveutuneena päätti ilmoittaa huomionsa toiminnastani. Kun nimimerkkini mainiten tuollaisia kirjoituksia esitetään, niihin vastaan. Mjon viestiä en käsittänyt, siksi tarkennuspyyntö.

Milloin tämä sakki oppii ottamaan asiat asiana eikä henkilökohtaisena loukkauksena?

Poissa jorma

• KunniaVaanari
« Vastaus #13 : 07.12.2012, 22:17:32 »
Onko pohjapanssari ehdoton talvikeleillä kun semmoista ei autossani ole. Maskissa on kyllä nuo kumit muttei muuta. Siltikään ei nosta kyllä ainakaan mittarin mukaan lämpöjä kuin noin 60 asteeseen. (ei kyllä tuon ylemmäs noussut kesälläkään). Vaikka lämmintä kyllä puhaltaa.
Auto siis 2.5 Fiat -97
Kyllä Ducaton moottorin lämpötilan ylläpitämiseen tarvitaan oikea termostaatti,kuin myöskin pohjapahvi, ja tosi kylmillä lisäksi nokkapahvi.
    Olen joskus ajellut ilman pohjaphvia jolloin moottorin lämpeneminen on huomattavasti hitaanpaa.
    Kaiken lisäksi se eristää (pehmentää) moottorin ääntä.
    Lisäksi katsastus miehen on paha nostaa keulaa, jolloin ei pääse havaitsemaan etupyörien laakerin välyksiä. ;)
Volvo S60 2.4d aut. -07
Volvo V70 D5 man. -03
Solifer S5+ -03
Fiat 2.4TD Dethleffs -88, suomen hienoin.
Erilaisia vaunuja 60-luvulta lähtien.

Poissa Vesseli

• Tuorevaanari
  • *
« Vastaus #14 : 07.12.2012, 22:53:54 »
Kyllä Ducaton moottorin lämpötilan ylläpitämiseen tarvitaan oikea termostaatti,kuin myöskin pohjapahvi, ja tosi kylmillä lisäksi nokkapahvi.
    Olen joskus ajellut ilman pohjaphvia jolloin moottorin lämpeneminen on huomattavasti hitaanpaa.
    Kaiken lisäksi se eristää (pehmentää) moottorin ääntä.
    Lisäksi katsastus miehen on paha nostaa keulaa, jolloin ei pääse havaitsemaan etupyörien laakerin välyksiä. ;)
[/quote]
Ei yksistään moottorin lämpötilan takia, vaan myös suojaamaan alakertaa lumen kasaantumiselta. Yhdessa Ducatossani ei ollut ja kävi vähän hassusti. Ajoin aamulla töihin ja ja laitoin auton normaalisti lämmitykseen, vain lohkolämmitin. Kun pois lähtiessä laitoin koneen käyntiin, niin kuului hetken aikaa vinkumista ja sitten syttyi laturin valo. Yöllä oli tupruttanut lunta, mitä oli kerääntynyt konehuoneeseen ja sulanut siellä. Oli sitten päivän aikana jäätynyt ja laturi oli jumissa. Pakkasta oli yli 20 astetta. Nykyiseen kulkimeeni olen odottanut pohjalevyä yli viisi kuukautta. Kuului kauppaan ja kai se sieltä tulee, kun en ole kaikkia maksanut.