Kirjoittaja Aihe: Pohjapanssari  (Read 2375 times)

Poissa KOE

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 479
  • Volvo 940-95 2,3 ajettu >461tkm ja lmc 590-90
Vs: Pohjapanssari
« Vastaus #15 : 08.12.2012, 08:37:58 »
Kyllä tuossa munkin vm-90 autossa on muovisuoja pohjassa, öljyn vaihdon yhteydessä tein ropun kohdalle huoltoluukun ettei tarvi enään irroittaa kun vaihtaa öljyt. Moottoritilan sivuilla automaattisesti aukeavat läpäät jos lämpötila nousee liikaa. Kyllä ajoviima jähyttää konehuonetta enempi jos ei suojaa ole alla. Eikös autossa ole termostaatti ja syyläri sekä flekti lämpötilan säätöön. :o
Volvo 940 -95 2,3 ajettu >461tkm ja lmc 590-90 sekä MB124 2,5D -90 ajettu 600tkm

Poissa Viemäs

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 627
Vs: Pohjapanssari
« Vastaus #16 : 09.12.2012, 22:28:30 »
Minä ainakin auton varustaisin lisävaruiteilla suomen pakkasiin. Olen tehnyt autoni alle panssareita ja muutamalle ystävälle. Lämmöt on pysynyt paremmin kurissa. Sama olla laittamatta maskisuojia pakkasella, kun niitä ei oo kaikkiin merkkeihin suuniteltu.
« Last Edit: 09.12.2012, 22:33:55 kirjoittanut Viemäs »
Passat -01 1,9 TDI, Solifer S5 -00.

Poissa Pumppis

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,378
  • Fiat Lux
Vs: Pohjapanssari
« Vastaus #17 : 09.12.2012, 22:47:06 »
Eikös autossa ole termostaatti ja syyläri sekä flekti lämpötilan säätöön. :o
Juuri näin. Miksi laittamaan ylimääräisiä tarvikkeita?
Lienekö autoissani jotain vikaa, kun yhdessäkään ei maskinsuojia tai pohjapeittoja ole tarvittu. Leirintäajoneuvossa kokeilin mutta turhakkeena jätin pois. Matalin lämpötila ajossa lienee ollut -27°C. Ja muillakin kapineilla liikutaan lämpömittarista välittämättä.
Ylläoleva kommentti on oma käsitykseni asiasta.
Sen voi ottaa henkilökohtaisesti.

Poissa KOE

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 479
  • Volvo 940-95 2,3 ajettu >461tkm ja lmc 590-90
Vs: Pohjapanssari
« Vastaus #18 : 10.12.2012, 06:34:52 »
Eikös autossa ole termostaatti ja syyläri sekä flekti lämpötilan säätöön. :o
Juuri näin. Miksi laittamaan ylimääräisiä tarvikkeita?
Lienekö autoissani jotain vikaa, kun yhdessäkään ei maskinsuojia tai pohjapeittoja ole tarvittu. Leirintäajoneuvossa kokeilin mutta turhakkeena jätin pois. Matalin lämpötila ajossa lienee ollut -27°C. Ja muillakin kapineilla liikutaan lämpömittarista välittämättä.

Oikaisu tuohon kommenttiin, että nimenomaan ko laitteet vaikuttavat ettei konehuone kuumu liikaa ei siihen että lämmöt saisi normaalille tasolle pakkasessa ja ajoviimassa. :D
Volvo 940 -95 2,3 ajettu >461tkm ja lmc 590-90 sekä MB124 2,5D -90 ajettu 600tkm

Poissa iso-juuso

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,199
  • Tampere
Vs: Pohjapanssari
« Vastaus #19 : 10.12.2012, 10:20:34 »
Käytän keulamaskia omassa autossani kovalla pakkasella. Ei se kylläkään vaikuta moottorin lämpötilaan havaittavalla tavalla, mutta se ei olekaan se syy miksi sitä käytän.

Eräs tuttu automekaanikko joskus esitti epäilyn, että ajaessa suora pakkasviima koneeseen saattaisi lisätä konevaurion riskiä, siitä syystä että lohkon ja kannen sisä- ja ulko-osien lämpötilaerot voivat kasvaa niin suuriksi. Maski vähentää suoraa ajoviimaa. En tiedä miten todennäköinen tuollainen vaurio voisi olla, mutta jos maskipeitto sitä riskiä pienentää, niin koen sen hinnan aika pieneksi.
SFC 126853
Kabe Classic 520 -12
Fiat Scudo 130 Multijet -13

Poissa Freemanni

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,306
  • Hämeen hitaat
Vs: Pohjapanssari
« Vastaus #20 : 11.12.2012, 13:33:27 »
Pohjapanssaristahan tässä ei ole kyse vaan moottoritilan alustasuojasta. M- autossani sellainen oli jo tehdasasennuksena ja hyväksi havaittu. Se oli vähän aikaa kesällä poissa, jolloin ohjaamo oli selvästi äänekkäämpi ( alustasuoja on hyvin äänieristetty ) ja moottoritila, vaihteisto, ilmastointilaite ym likaantuivat nopeasti. Alustasuoja ei mitenkään estä esim. katsastuksessa alustan nostamista ja pyöränlaakereiden tarkastusta, kuten joku mainitsi (alusta ja mallihan voivat toki olla myös toisenlaiset). Öljynvaihtoja varten siinä on irrotettava luukku.

Etuosan viimasuojaa ei ollut tehtaalta, mutta olen sellaisen tehnyt kumilevystä. Tuon integr. auton "grillin" taakse voi työntää n. 20 sekunnissa levyn, mikä jättää molempiin päihin lyhyen aukon, vapaan tilan ilman virrata. Ainakaan mitään haittaa ei peittämisestä ole ollut. Vanhemmille Ducatoille on sattunut huohotinputken jäätymisiä. Maskisuoja voi osaltaan estää tätä. Vaikka asia ei aiheeseen kuulukaan, niin olen johtanut huohotinputken kaveriksi koko matkaltaan moottorista tulevan ohuen lämmitysputken ja eristänyt molemmat eristepakettiin.

Talvikauteen varustautumiseen kuuluu niin monta hommaa, että nämä ovat pienimmästä päästä.         
 

Poissa putkimies

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 551
Vs: Pohjapanssari
« Vastaus #21 : 11.12.2012, 23:16:21 »
Käytän keulamaskia omassa autossani kovalla pakkasella. Ei se kylläkään vaikuta moottorin lämpötilaan havaittavalla tavalla
  Vakoivarusteisessa autossa ei ole välinettä havainnon tekemiseksi. Minulla on lämpötila antureitä moottorissa ja niiden näyttö kojelaudalla. Maskin peittämisen vaikutuksen kyllä voi havaita kun on välineet havainnon tekemiseksi. Termostaatin avautumishetkenkin näen heti ylävesiletkun veden lämpötilaa näyttävän mittarin ansiosta. Alavesiletkun veden lämpömittari kertoo omat juttunsa. Ja se mikä on noissa lukema kesähelteillä. Moottorin alasuoja on tehtaan asentama.
   

Poissa Pumppis

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,378
  • Fiat Lux
Vs: Pohjapanssari
« Vastaus #22 : 11.12.2012, 23:32:09 »
Moottorin lämpötilan seuraaminen onnistuu jäähdytysveden lämpömittarilla varustetulla autolla riittävän tarkasti. Jos näyttämä on tasaisesti normaalilukemassa, ei termostaatin avautumisesta tarvitse välittää. Se toimii oikein.

 Iso-juuson esittämä epäily moottorivauriosta tuskin toteutuu. Lohkossa kiertävä jäähdytysvesi tasaa lämpötilat.
Ylläoleva kommentti on oma käsitykseni asiasta.
Sen voi ottaa henkilökohtaisesti.

Poissa Viemäs

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 627
Vs: Pohjapanssari
« Vastaus #23 : 12.12.2012, 08:39:52 »
joo jos ruvetaan sitä auton mittaria tuijottamaan, niin saa sitä tuijottaa, todellisuus ja käytäntö eri.  :) Se mittari voi valehdella +-10 ellei enempikin..  ;D
Passat -01 1,9 TDI, Solifer S5 -00.

Poissa Pumppis

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,378
  • Fiat Lux
Vs: Pohjapanssari
« Vastaus #24 : 12.12.2012, 09:13:52 »
Se mittari voi valehdella +-10 ellei enempikin..  ;D
Siksi mainitsinkin näyttämästä normaalilukemassa. Eiköhän kaikki tiedä oman autonsa lämpömittarin neulan asennon kun moottori on normaalilämpöinen. Yleensä suoraan ylöspäin paitsi Ducatossa, jossa lukema on hieman yli 60°C.
Ylläoleva kommentti on oma käsitykseni asiasta.
Sen voi ottaa henkilökohtaisesti.

Poissa iso-juuso

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,199
  • Tampere
Vs: Pohjapanssari
« Vastaus #25 : 12.12.2012, 09:24:17 »
Se mittari voi valehdella +-10 ellei enempikin..  ;D
Siksi mainitsinkin näyttämästä normaalilukemassa. Eiköhän kaikki tiedä oman autonsa lämpömittarin neulan asennon kun moottori on normaalilämpöinen. Yleensä suoraan ylöspäin paitsi Ducatossa, jossa lukema on hieman yli 60°C.

Siitä jäähynesteen lämpötilasta saa talvisaikaan osviittaa ihan sisälämpötilastakin, ainakin mun autossa. Mittarin näyttämä 70 astetta vs 90 astetta ("normaali") tuntuu puhallusilman lämpötilassa varsin selvästi.

Kovemmalla pakkasella (-15 ja kylmempi) ei edes saa lämpötilaa yli tuon 70 asteen paikallaan tai taajamanopeuksilla. Maantienopeuksissa se sitten nousee tuonne 90 asteeseen, riippumatta onko keulassa viimasuojaa vai ei.
SFC 126853
Kabe Classic 520 -12
Fiat Scudo 130 Multijet -13

Poissa Pumppis

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,378
  • Fiat Lux
Vs: Pohjapanssari
« Vastaus #26 : 12.12.2012, 10:13:47 »
Kovemmalla pakkasella (-15 ja kylmempi) ei edes saa lämpötilaa yli tuon 70 asteen paikallaan tai taajamanopeuksilla. Maantienopeuksissa se sitten nousee tuonne 90 asteeseen, riippumatta onko keulassa viimasuojaa vai ei.
Tämä on nykydieseleiden ominaisuus. Hukkalämpöä ei tule edes lämmityslaitteen tarpeisiin.
Ylläoleva kommentti on oma käsitykseni asiasta.
Sen voi ottaa henkilökohtaisesti.

Poissa iso-juuso

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,199
  • Tampere
Vs: Pohjapanssari
« Vastaus #27 : 12.12.2012, 14:16:57 »
Kovemmalla pakkasella (-15 ja kylmempi) ei edes saa lämpötilaa yli tuon 70 asteen paikallaan tai taajamanopeuksilla. Maantienopeuksissa se sitten nousee tuonne 90 asteeseen, riippumatta onko keulassa viimasuojaa vai ei.
Tämä on nykydieseleiden ominaisuus. Hukkalämpöä ei tule edes lämmityslaitteen tarpeisiin.

Kyllähän sitä lämpöä täytyy silti tulla nykydiisseleissäkin. Jos tunnissa tyhjäkäynnillä palaa 5 litraa dieseliä, vapautuu noin 55kWh energiaa. Siitä ei moottorin ja oheislaitteiden pyörittämiseen montaa prosenttia mene. Ylimääräistä lämpöä on siis helposti, alakanttiin arvioiden 40kW teholla. Kyllä kai tuolla yhden moottorin lämmittäisi, ja auton matkustamon, vaikka huonosti eristetyn.

Taitaa siis se hukkalämpö tupruta ulos pakoputkesta.
SFC 126853
Kabe Classic 520 -12
Fiat Scudo 130 Multijet -13

Poissa Pumppis

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,378
  • Fiat Lux
Vs: Pohjapanssari
« Vastaus #28 : 12.12.2012, 15:55:21 »
Oma autonikin kuluttaa tunnissa 5 l dieseliä. Samana aikana on siirrytty 100 km.
Osa hukkalämmöstä poistuu pakokaasussa, turbolla on osa otettu talteen.
Talvikylmyys on haitta hyvästä (?!) hyötysuhteesta. Polttoainekäyttöisellä lämmittimellä ongelma korjaantuu, mutta silloin on polttoainetta poltettava lämmön takia.
Ylläoleva kommentti on oma käsitykseni asiasta.
Sen voi ottaa henkilökohtaisesti.

Poissa Dorotea

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,390
  • Satakunta.
Vs: Pohjapanssari
« Vastaus #29 : 12.12.2012, 16:26:43 »
Asiaa sivuten mulla entisessä autossa VW-Passat TDI oli lohkossa kolme sähkövastusta pitämässä konetta lämpimänä, kun hukkalämpöä ei riittänyt talvella. Silloinkin lämpötila kyllä putosi alaspäin tyhjäkäynnillä. Laturi syötti niille virtaskaa. Kuinka paljon, en tiedä.
Polar 550 GLE + S80