Kirjoittaja Aihe: Pohjapanssari  (Read 1675 times)

Poissa Freemanni

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,306
  • Hämeen hitaat
Vs: Pohjapanssari
« Vastaus #30 : 12.12.2012, 17:34:21 »
Lämpöongelmat lienevät uusimipien dieseleiden ja yleensä uusien autojen ongelmia. "Vanha" mekaanisella pumpulla toimiva 2,8 idTD lämpenee aluksi aika hitaasti, mutta sen jälkeen lämmintä piisaa vaikka -40C pakkasella, kokeiltukin on. Samalla moottorin jäähdytysvedellä pysyy 6,5 m pituinen integroitu kori tuulista riippuen -15 -  -20 C lämpötiloihin asti sisältä + 20C lämpöisenä pelkällä lämmönvaihtimen välittämällä, moottorin hukkalämmöllä. Eikä vaikuta mitenkään moottorin lämpötilaa laskevasti. Polttoaineen kulutus pysyy silti 10 litran paikkeilla. En ole mitannut, mutta uskoisin jäähdytysveden lämpötilan olevan normaalissa ajossa liki +90C, vaikka mittarin asennosta sitä ei uskoisi. Lievemmillä pakkasilla ei ainakaan näytä olevan väliä, onko keulamaski käytössä vai ei. Ääriolosuhteissa en ole kokeillut. Luulisi kovilla pakkasilla ja tuulilla, miksei myös kovassa vauhdissa keulamaskin ( myös alustasuojan ) vähentävän oleellisesti ohjaamon vetoisuutta ja parantavan lämmityslaitteen tehoa. Samanmerkkisten alustojen etuseinien eristystasoissa ja ohjaamon lattiassakin on eroja korivalmistajista riippuen.
« Last Edit: 12.12.2012, 17:38:20 kirjoittanut Freemanni »

Poissa Aakku

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 848
Vs: Pohjapanssari
« Vastaus #31 : 12.12.2012, 21:15:23 »
Käytän keulamaskia omassa autossani kovalla pakkasella. Ei se kylläkään vaikuta moottorin lämpötilaan havaittavalla tavalla, mutta se ei olekaan se syy miksi sitä käytän.

Eräs tuttu automekaanikko joskus esitti epäilyn, että ajaessa suora pakkasviima koneeseen saattaisi lisätä konevaurion riskiä, siitä syystä että lohkon ja kannen sisä- ja ulko-osien lämpötilaerot voivat kasvaa niin suuriksi. Maski vähentää suoraa ajoviimaa. En tiedä miten todennäköinen tuollainen vaurio voisi olla, mutta jos maskipeitto sitä riskiä pienentää, niin koen sen hinnan aika pieneksi.
Minulla oli vastaavassa Expertissä alaosan maski kesät talvet paikallaan. Samoin oli Peugeotin merkkikorjaamon samanlaisessa autossa aina maski paikallaan. Siellä käytettiin myös yläosassa maskia kovilla pakkasilla. Ainoastaan vaunun vedossa leudoilla ilmoilla ylempi maski poistettiin.
Volkswagen Westfalia California -97

Poissa Kimi

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,774
Vs: Pohjapanssari
« Vastaus #32 : 12.12.2012, 22:21:42 »


Kyllähän sitä lämpöä täytyy silti tulla nykydiisseleissäkin. Jos tunnissa tyhjäkäynnillä palaa 5 litraa dieseliä, vapautuu noin 55kWh energiaa. Siitä ei moottorin ja oheislaitteiden pyörittämiseen montaa prosenttia mene. Ylimääräistä lämpöä on siis helposti, alakanttiin arvioiden 40kW teholla. Kyllä kai tuolla yhden moottorin lämmittäisi, ja auton matkustamon, vaikka huonosti eristetyn.

Taitaa siis se hukkalämpö tupruta ulos pakoputkesta.

Nykydiesel kuluttaa alle litran tunnissa tyhjäkäynnillä. VAGin 2 litraisissa luokkaa 0,5 - 0,6 l/h  jos kone on yhtään lämmennyt.
Epäonnistumisen vaara on suuri, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta.

Poissa Aakku

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 848
Vs: Pohjapanssari
« Vastaus #33 : 12.12.2012, 23:46:52 »


Kyllähän sitä lämpöä täytyy silti tulla nykydiisseleissäkin. Jos tunnissa tyhjäkäynnillä palaa 5 litraa dieseliä, vapautuu noin 55kWh energiaa. Siitä ei moottorin ja oheislaitteiden pyörittämiseen montaa prosenttia mene. Ylimääräistä lämpöä on siis helposti, alakanttiin arvioiden 40kW teholla. Kyllä kai tuolla yhden moottorin lämmittäisi, ja auton matkustamon, vaikka huonosti eristetyn.

Taitaa siis se hukkalämpö tupruta ulos pakoputkesta.

Nykydiesel kuluttaa alle litran tunnissa tyhjäkäynnillä. VAGin 2 litraisissa luokkaa 0,5 - 0,6 l/h  jos kone on yhtään lämmennyt.
Nykyaikainen kuorma-auton moottori kuluttaa tuon 5 litraa, tai jopa allekin. Tästäkin syystä ei auton moottoria pidä jättää käymään kahvitauon ajaksi. Se kun jäähtyy enemmän käydessä, kuin sammutettuna.
Volkswagen Westfalia California -97