Kirjoittaja Aihe: Kevyt peräkärry/talvirenkaat  (Read 514 times)

Poissa vesako

• KunniaVaanari
Kevyt peräkärry/talvirenkaat
« : 07.01.2013, 19:09:15 »
Mitäs olette mieltä asiasta. Itse olen pohdiskellut
jos kuitenkin laittais siihen oikein nastarenkaat.

Ei ainakaan niin herkästi karkais mutkassa sivulle
ja kenties väärälle kaistalle.

Juu, sis alle 750 kg jarruton kärry.
Kymco
SFC 14111

Poissa KOE

• Ikivaanari
  • Volvo 940-95 2,3 ajettu >461tkm ja lmc 590-90
Vs: Kevyt peräkärry/talvirenkaat
« Vastaus #1 : 07.01.2013, 20:24:55 »
Aikoinaan hommasin vaunuun toiset vanteet ja kumit mutta kovin vähän käyttöä niin laitoin kokeeksi puolet peräkärryn alle täksitalveksi, Sen verran tullut kateltua peilistä kärryn renkaan kylkiä että ajattelin laittaa enempi pitoa kärryyn.
Volvo 940 -95 2,3 ajettu >461tkm ja lmc 590-90 sekä MB124 2,5D -90 ajettu 600tkm

Poissa Castillo

• Ikivaanari
« Vastaus #2 : 07.01.2013, 20:55:24 »
En ole koskaan viitsinyt edes ajatella laittavani nastarattaita kevytperäkärryyn. Siis en vain ole uhrannut ajatusta asialle. Mutta viikonvaihteessa vedin satoja kilometrejä kokolailla maksimipainoista parrukuormaa mutkaista ja liukasta tietä ja yksi suolalla liukastettu lumisateen viimeistelemä tiukka mutka sai kuularenkaan takapuolenympärille, kun kärry karkasi vasemmalle eli vastaantulevan kaistalle peittäen kaistan kokonaan. Parrun päät vielä hankasi tienreunan kaiteeseen. Painavaksi kuormattua vetoautoa (defender) tilanne ei hetkauttanut minnekään mutta oli onnea ettei ollut juuri sillä hetkellä vastaantulijan kaistalla vaikkapa sitä perätalon vanhaa emäntää skoda fabialla. Eli kyllä hyvä talvirengas olisi varmaan estänyt kärryn muuttumisen reeksi tahi pulkaksi.
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK  -09
Land Rover Defender 110 STW County SE -06
SF-C 1310xx

Poissa Ose550

• Vaanari
  • **
« Vastaus #3 : 07.01.2013, 21:04:58 »
On karannut töissä joskus nastarenkainen jarrullinen traileri toisen kaistalle, siksi laitoin omaan kevytperäkärryyn nastarenkaat.

Poissa relluttelija

• Tuorevaanari
  • *
  • Jaa mitä että?
« Vastaus #4 : 07.01.2013, 21:17:57 »
Jos vetää kevytperäkärryä talvella, niin mielestäni ehdottomasti nastarenkaat alle. On aivan uskomattoman suuri vaikkutus sivuttaispitoon, kun on talvikumit alla. Jos kärry jostain syystä kuitenkin lähtee luisuun, on sen "haltuunotto" lapsellisen helppoa, jos on suvikumit alla, niin silloinhan se kärry menee luisua niin kauan kun latua riittää  :D Ja suurimpaan osaan kärryjä sopii vanhan ? Golffin ja Kadetin vanteet.
Master 3.0 dCi 1+4 -05 (optimoitu)
Knaus Azur 650 TK -03 (siivottu)

Poissa Yrjö

• KunniaVaanari
  • Lempäälä
« Vastaus #5 : 07.01.2013, 21:23:55 »
  Joskus ollu mielessä, menny heti pois. Kyllähän ne hyvät ois jos tulee äkkiväistö, tai tultua liian kovaa mutkaan, tai  tehtyä ratilla ylimääräinen liike?
Super Sprite Alpine- Opel Astra 2.0 8 v. Caravan -Hilleberg Nammatj 2GT-Helkama 6 v.
    Yrjö Tapola

Poissa Kimi

• KunniaVaanari
« Vastaus #6 : 08.01.2013, 01:22:00 »
Mitäs olette mieltä asiasta. Itse olen pohdiskellut
jos kuitenkin laittais siihen oikein nastarenkaat.

Ei ainakaan niin herkästi karkais mutkassa sivulle
ja kenties väärälle kaistalle.

Juu, sis alle 750 kg jarruton kärry.

Minulla saattaa sattuneesta syystä olla sopivat vanteet, haluatko pari takaisin?
Epäonnistumisen vaara on suuri, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta.

Poissa Ose550

• Vaanari
  • **
« Vastaus #7 : 08.01.2013, 07:38:51 »
Jos vetää kevytperäkärryä talvella, niin mielestäni ehdottomasti nastarenkaat alle. On aivan uskomattoman suuri vaikkutus sivuttaispitoon, kun on talvikumit alla. Jos kärry jostain syystä kuitenkin lähtee luisuun, on sen "haltuunotto" lapsellisen helppoa, jos on suvikumit alla, niin silloinhan se kärry menee luisua niin kauan kun latua riittää  :D Ja suurimpaan osaan kärryjä sopii vanhan ? Golffin ja Kadetin vanteet.
Vanhat Corollan kiekot käy myös.

Poissa Ossi66

• KunniaVaanari
« Vastaus #8 : 08.01.2013, 13:18:09 »
Kyllä se jako kannattaa oikeesti mitata ennen "uuden" vanteen llaittoa.
Suuri osa on 4*100 jaolla, jolloin esim. mainittu Kadetin vanne passaa, kun Opel on käyttänyt juurikin 4*100 jakoa. Itse olen aikanaan asennellut kärryihin tehtaalla paljon myös 4*98 jaolla olevia renkaita - oliskohan ollu silloisia Ladan maahantuontirenkaita/vanteita.
Jos kärryssa sattuisikin olemaan 4*98 jako, tuo parimilliä aiheuttaa jo "kenguruefektejä" ja sattaa myös aiheuttaa pulttien katkeilua.
Volvo V70 D5 -05
Dethleffs Camper Lifestyle 510DB -08
Ex. Dethleffs NewLine 500 SK -06/05
SF-C Lohenpyrstö

Poissa Komissarov

• Vaanari
  • **
« Vastaus #9 : 12.01.2013, 08:26:55 »
Pahnan vanteissa on niin iso ET, että joissain kärryissä voivat ottaa lavan laitaan kiinni. Minulla jäi edellisessä kärryssä Pahnan vanteilla ja 165 renkailla kolme milliä renkaan ja laidan väliin. Mutta millikin tietysti riittää...
Ducato 3.0 Multijet ComfortMatic '08,
Clio TCe 90 Dynamique '13,
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Break '00,
AX 1.4D First '93,
Visa 1.4 GT '83,
Solifer 6102i '91