Kirjoittaja Aihe: Auto pajalla ja hajalla  (Read 1591 times)

Poissa iso-juuso

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,199
  • Tampere
Auto pajalla ja hajalla
« : 04.03.2013, 20:41:48 »
Tilittelenpä nyt vähän tuota hajonnutta vetoautoakin.

Ongelmat alkoivat vaimon shoppailureissulla Sallan keskustassa. Auto oli toiminut normaalisti kunnes erään liikkeen pihassa käynnistymisen jälkeen kävi vain parikymmentä sekuntia, ja sitten sammui, moottorimerkkivalon syttyessä.

Kemijärveläisessä korjaamossa lukivat koodit, jotka viittasivat common rail paineensäätelyyn. Korjaaja päätyi siihen, että paineensäätöventtiili on epäkunnossa, uusi tilattiin viikonlopun yli Helsingistä asti, ja asennettiin maanantaina. Korjaamon pihassa ja mekaanikon koeajolla auto toimi hyvin, joten kävin auton sitten hakemassa. (Ei muuten ole halpa osa tuo venttiilikään!)

Pääsin autolla 80km Sallaan saakka, ja se toimi hyvin. Pakkasin vaunun vetokuntoon, käynnistin auton ja peruutin vaunun eteen. Ensimmäinen epäilyttävä ääni kuului, kun olin laskemassa vetokitaa koukkuun, toivoin vielä kuulevani harhoja. Se toistui, ja sitten moottori sammui, äänet olivan käynnin pätkimistä. Käynnistin uudestaan, moottori kävi ehkä 10 sekuntia, ja sammui. Käynnistin vielä, ja nyt se sammui heti.

Auto lähti hinurin selässä takaisin Kemijärvelle, ja minä jäin edelleen jumiin Sallaan.

Siirtopumppu toimii äänestä päätellen, suodattimet on uudet, ja paineensäätöventtiili on uusi. Korkeapainepumppukohan siellä on tiensä päässä?
SFC 126853
Kabe Classic 520 -12
Fiat Scudo 130 Multijet -13

Poissa Ossi66

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 3,069
Vs: Auto pajalla ja hajalla
« Vastaus #1 : 04.03.2013, 20:59:24 »
Hoh hoijaa. >:(

Vaikuttaa siltä ettei Scudosta ole karavaanin veturiksi - käyttövarmuus melko huono kun muistaa Sinun kesän ongelmat. Olisko sitte kuitenki vaan sattunu Murphy oikein kohdalleen...

Jaksamista sinne matkanpäälle - onneksi ongelmaa on vaan autossa ;)
Oliskohan vakuutus maksanu vaunun vedon taksin perässä kotiin, jos olis kerenny matkan aloittaa. ;D
Volvo V70 D5 -05
Dethleffs Camper Lifestyle 510DB -08
Ex. Dethleffs NewLine 500 SK -06/05
SF-C Lohenpyrstö

Poissa Castillo

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 261
Vs: Auto pajalla ja hajalla
« Vastaus #2 : 04.03.2013, 21:06:23 »
No jopas se vastustaa. En osaa noihin oireisiin sanoa muuta kuin että korkeapainepumppu se vasta taitaa kustantaakin. Hämää tuo että se toimi moitteetta 80km ja sitten alkoi oireilemaan taas. Eli voisiko olla joku asennuslapsus tai muu erhe uudessa osassa.

Velimiehen vaunulomailu kesällä keskeytyi totaalisesti itäsuomeen kun tourani sammahti samaan tyyliin. Siinä merkkiliike diagnosoi syyksi venttiilinnostajan yms ja korjasi parilla tonnilla vierestä. Lopulta syy oli koneen täystuho, kiertokangenlaakerin pettäminen. Longlife öljyt ja piiiiitkä vaihtoväli ei lie hyvä asia koska voitelemattomuuden jäljet oli koneessa luettavissa. Loppusaldona vaihtokone laitettuna ei-merkkikorjaamolla ja loppusumma ihan jäätävä tuon aiheenvierestä korjailun kanssa. Siis vajaa 7 donaa.

Mutta tämäkin meni aiheen viereen. Toivottavasti vika löytyy ja matka jatkuu.
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK  -09
Land Rover Defender 110 STW County SE -06
SF-C 1310xx

Poissa iso-juuso

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,199
  • Tampere
Vs: Auto pajalla ja hajalla
« Vastaus #3 : 04.03.2013, 22:18:31 »
Itseasiassa scudo on ollut varsin luotettava auto tähän saakka. Aiempi jutustelu on ollut aiheesta laturi, mutta sen vian vaikutus jäi onneksi enempi kosmeettiselle tasolle. Koskaan aiemmin ei se ole jättänyt tielle tai muuallekaan.

Eikä ne viat ole vain autossa. Vaunussa ei muiden juttujen ohessa toimi lämmitys nyt kaasulla laisinkaan...

Mutta toki nämä jutut kuuluvat lajin luonteeseen. Karavaanarin tiepalvelu ja vakuutusyhtiö onneksi auttavat osassa järjestelyjä ja kustannuksia.

Mietin, että laittaisiko sitä riittävän ison vuokra-auton, että saisi vaunun kiskottua korjaukseen Tampereelle. Mutta tuon oman auton hakumatka myöhemmin tuntuu sen verran isolta taipaleelta, että ehkä kuitenkin sitten odottaa täällä että pääsee yhdellä ajosuoritteella, matkaa kun kuitenkin kertyy sen lähes 900km suuntaansa...
SFC 126853
Kabe Classic 520 -12
Fiat Scudo 130 Multijet -13

Poissa Yrjö

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 935
  • Lempäälä
Vs: Auto pajalla ja hajalla
« Vastaus #4 : 05.03.2013, 09:52:55 »
   Autovuokraamo Lundan 0y:llä on hinausauto, jossa vetokuula. Vuokra oli pari vuotta sitten vajaa 100 ekee /vrk/ 250 km+ polttoaine. Että kyllä siitäkin hintaa kertyy,ei tosin taida olla halpoja tapoja tapoja kuskata tollaista rikkinäistä yhdistelmää?
Super Sprite Alpine- Opel Astra 2.0 8 v. Caravan -Hilleberg Nammatj 2GT-Helkama 6 v.
    Yrjö Tapola

Poissa iso-juuso

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,199
  • Tampere
Vs: Auto pajalla ja hajalla
« Vastaus #5 : 05.03.2013, 11:55:24 »
Velimiehen vaunulomailu kesällä keskeytyi totaalisesti itäsuomeen kun tourani sammahti samaan tyyliin. Siinä merkkiliike diagnosoi syyksi venttiilinnostajan yms ja korjasi parilla tonnilla vierestä. Lopulta syy oli koneen täystuho, kiertokangenlaakerin pettäminen. Longlife öljyt ja piiiiitkä vaihtoväli ei lie hyvä asia koska voitelemattomuuden jäljet oli koneessa luettavissa. Loppusaldona vaihtokone laitettuna ei-merkkikorjaamolla ja loppusumma ihan jäätävä tuon aiheenvierestä korjailun kanssa. Siis vajaa 7 donaa.

Älä ny maalaile piruja seinille :D Tässä taitaa kuitenkin itse vika olla aika selvä, kun kaksi eri anturia ja vikakoodia nähtävästi antavat ymmärtää, ettei siellä common railissa ole riittävästi painetta...

Mä olen muuten tarkoitushakuisesti vaihtanut öljyt 10tkm välein tuosta autosta, koska olen aina ajatellut että se on loppuviimeksi silti halvempaa kuin muiden voitelusta johtuvien vaurioiden korjaaminen.

   Autovuokraamo Lundan 0y:llä on hinausauto, jossa vetokuula. Vuokra oli pari vuotta sitten vajaa 100 ekee /vrk/ 250 km+ polttoaine. Että kyllä siitäkin hintaa kertyy,ei tosin taida olla halpoja tapoja tapoja kuskata tollaista rikkinäistä yhdistelmää?

Mä tarttisin tohon muutenkin vielä kuskin diiliin mukaan.

Jos ei tuohon omaan autoon nyt tule selvyyttä, niin mun tarvinnee hakea Rovaniemeltä sellainen vuokra-auto, jolla tätä vaunua voi vetää ja lähteä kohti etelää. Tulla sitten myöhemmin junalla takas ja hakea oma auto, kunhan saisivat sen kuntoon.
SFC 126853
Kabe Classic 520 -12
Fiat Scudo 130 Multijet -13

Poissa Pumppis

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,378
  • Fiat Lux
Vs: Auto pajalla ja hajalla
« Vastaus #6 : 05.03.2013, 17:32:09 »
Ehdota kuitenkin ensin korjaamoväelle että laittavat korjatun auton junaan. Vai vaatiiko VR että kuskin on oltava junassa mukana?
Autonkuljetusliikkeet ajanevat paluumatkansa ilman lastia.
Ylläoleva kommentti on oma käsitykseni asiasta.
Sen voi ottaa henkilökohtaisesti.

Poissa norlet

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 10
Vs: Auto pajalla ja hajalla
« Vastaus #7 : 05.03.2013, 17:57:24 »
Terve!
Ootko kysynyt koskenautokeskukselta rahtia.... niitten rekat pyörii ympäri suomeen, kyytiin ottavat esim. vinssillä jos ei oo ajokunnossa ja kaikkea.... autoista koneisiin. tuttu rahtas tossa n2 luokan kevyt kuormuri suomen poikkipäin. Niillä hinta oli semmoinen et emme saaneet millään opilla kannattavaksi lähtee hakemaan itse. (ois tarvinnut kuitenkin kuorma-auto alle).

Poissa iso-juuso

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,199
  • Tampere
Vs: Auto pajalla ja hajalla
« Vastaus #8 : 05.03.2013, 19:21:59 »
Mekaanikko oli taas mittaillut ja tutkinut. Suuttimet ovat kuulemma kunnossa, ohivirtaus oikealla tasolla jne. Nyt hän oli havainnut, että tuon common railin paineanturin antamat lukemat hyppäävät yli kolminkertaisiksi juuri ennenkuin auto sammuu. Joten nyt vika ehkä onkin siinä anturissa, jossa tapauksessa se kallis säätelyventtiili ehkä vaihdettiin turhaan...

Jos ei se tuolla ala toimia, niin sitten täältä tarvii lähteä ilman tuota autoa.
SFC 126853
Kabe Classic 520 -12
Fiat Scudo 130 Multijet -13

Poissa vesako

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,399
Vs: Auto pajalla ja hajalla
« Vastaus #9 : 05.03.2013, 19:47:21 »
Itseasiassa scudo on ollut varsin luotettava auto tähän saakka. Aiempi jutustelu on ollut aiheesta laturi, mutta sen vian vaikutus jäi onneksi enempi kosmeettiselle tasolle. Koskaan aiemmin ei se ole jättänyt tielle tai muuallekaan.

Eikä ne viat ole vain autossa. Vaunussa ei muiden juttujen ohessa toimi lämmitys nyt kaasulla laisinkaan...

Mutta toki nämä jutut kuuluvat lajin luonteeseen. Karavaanarin tiepalvelu ja vakuutusyhtiö onneksi auttavat osassa järjestelyjä ja kustannuksia.

Mietin, että laittaisiko sitä riittävän ison vuokra-auton, että saisi vaunun kiskottua korjaukseen Tampereelle. Mutta tuon oman auton hakumatka myöhemmin tuntuu sen verran isolta taipaleelta, että ehkä kuitenkin sitten odottaa täällä että pääsee yhdellä ajosuoritteella, matkaa kun kuitenkin kertyy sen lähes 900km suuntaansa...

Onneksi tuolta saat melkoisesti apua.
Kymco
SFC 14111

Poissa Castillo

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 261
Vs: Auto pajalla ja hajalla
« Vastaus #10 : 05.03.2013, 20:31:53 »
Mekaanikko oli taas mittaillut ja tutkinut. Nyt hän oli havainnut, että tuon common railin paineanturin antamat lukemat hyppäävät yli kolminkertaisiksi juuri ennenkuin auto sammuu. Joten nyt vika ehkä onkin siinä anturissa, jossa tapauksessa se kallis säätelyventtiili ehkä vaihdettiin turhaan...


Onko näin että korjaamo "saa" tosta vaan maksattaa asiakkaalla kallistaturhaa. Siis jos vaihdetaan aiheetta osaa vikaa etsiessä ajatuksella että lopulta kun kaikki vaihdettava on vaihdettu niin pakkohan sen on toimia? Tässä hieman kärjistän Iso-Juuso, mutta kun pelottaa että sama toistuu jossain määrin mistä aiemmin kerroinkin eli korjataan ensin vian vierestä ja laskun maksaa Iso-Juuso, jolla kabestakin riittää päänrapajaamista vaikkakin siinä takuuseen murheet meneekin.

Minua veljeni puolesta edelleen harmittaa se että loppulasku oli yli puolet auton jälleenmyyntiarvosta ja kaksinkertainen viallisen auton hyvityshinnasta autoliikkeessä, mikäli olisivat vaihtaneet siellä itäsuomessa vetoauton loman jatkamiseksi. Ja ellei velimies olisi puhaltanut peliä poikki merkkikorjaamon touhuissa nostimen korjauksen jälkeen, niin aivan vierestä olisi korjattu vielä lisääkin. Siksi hän vaihtokin korjaamoa kesken kaiken kun ei oikein tuntunut tolokkua olevan vikadiagnoosissa. Ja hän aivan alun alkaen esitti epäilynsä jotta taitaa olla alakerta selvänä. Naurovat pihalle että ei näissä semmosia oo ollu. Kohtuuajettu tourani merkkiliikkeen huoltohistorialla :o

edit: Ja vielä näin osaa ottavana totean harmissani, vaikkakin turhaa tässä vaiheessa... Eli siis jos olisi hiukan aikataulut kohdannu paremmin, lapissa mekin vietimme hiihtoloman mökillä ja sieltä juuri kotiuduimme. Jos olisi nyt meitin pesueen paluumatka niin olisin 1litra/100km kustannuksella löpöä mielellään esittänyt vaihtokauppaa niin että olisin kaben pirkanmaalle tullessa tuonu defen koukussa, jos kuomukärryn olisit vastaavasti skudolla tänne tuonut sitten kun auto on taas ajokunnossa. Vaikka kesään mennesä. Mutta siis täällä pirkanmaalla jo töitä tehdään ja lapsoset koulunpenkkiä kuluttaa.
« Last Edit: 05.03.2013, 20:52:58 kirjoittanut Castillo »
Dethleffs Camper Lifestyle 720 SK  -09
Land Rover Defender 110 STW County SE -06
SF-C 1310xx

Poissa Aakku

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 848
Vs: Auto pajalla ja hajalla
« Vastaus #11 : 05.03.2013, 20:47:06 »
Mekaanikko oli taas mittaillut ja tutkinut. Suuttimet ovat kuulemma kunnossa, ohivirtaus oikealla tasolla jne. Nyt hän oli havainnut, että tuon common railin paineanturin antamat lukemat hyppäävät yli kolminkertaisiksi juuri ennenkuin auto sammuu. Joten nyt vika ehkä onkin siinä anturissa, jossa tapauksessa se kallis säätelyventtiili ehkä vaihdettiin turhaan...

Jos ei se tuolla ala toimia, niin sitten täältä tarvii lähteä ilman tuota autoa.
Tuo polttoaineen paineensäädin korkeapainepumpun kyljessä on yleinen vika. Siellä ei tarvitse olla kuin pieni roska kuulan välissä. Itse putsasin sieltä pienen metallilastun paineilmalla. Uusi osa on aika arvokas. Itsellä vika tuli huolimattoman polttoainesuodattimen vaihdon yhteydessä.
Testeri herjaa samalla paineentunnistinvikaa, koska ne ovat kytkyssä keskenään. Paineentunnistin on siellä jakotukin yhteydessä.

Se metallilastu sinne säätimeen tulee yleensä polttoaineen siirtopumpusta, joka vetää viimeisiään. Tuossa Hdi Scudossa sen keski-ikä on n. 100 tuhatta km. Itsellä meni siirtopumppuja kolme kappaletta 420 tuhannen km taipaleella.
Volkswagen Westfalia California -97

Poissa iso-juuso

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,199
  • Tampere
Vs: Auto pajalla ja hajalla
« Vastaus #12 : 05.03.2013, 21:38:28 »
Onko näin että korjaamo "saa" tosta vaan maksattaa asiakkaalla kallistaturhaa. Siis jos vaihdetaan aiheetta osaa vikaa etsiessä ajatuksella että lopulta kun kaikki vaihdettava on vaihdettu niin pakkohan sen on toimia? Tässä hieman kärjistän Iso-Juuso, mutta kun pelottaa että sama toistuu jossain määrin mistä aiemmin kerroinkin eli korjataan ensin vian vierestä ja laskun maksaa Iso-Juuso, jolla kabestakin riittää päänrapajaamista vaikkakin siinä takuuseen murheet meneekin.

Taitaa vaan olla vaikeaa osoittaa ettei siinäkin osassa sitten ollut vikaa. Ja toisaalta kynnys on korkealla alkaa kauheasti tappelemaan vastaan, jos korjaamo itse ei ole halukas tulemaan asiassa vastaan. On kai sitten vain suhtauduttavana siihen turhaan vaihdettuun osaan ennakoivana korjaustoimenpiteenä, jollei se Aakun tuossa alla mainostama metallilastu sitten seuraavaksi tee siitä selvää :) Ja pyydettävä se alkuperäinen osa itselle...

Ei ne aikataulut aina osu kohdilleen, mutta ei se mitään. Ajatus on tärkein!

Tuo polttoaineen paineensäädin korkeapainepumpun kyljessä on yleinen vika. Siellä ei tarvitse olla kuin pieni roska kuulan välissä. Itse putsasin sieltä pienen metallilastun paineilmalla. Uusi osa on aika arvokas. Itsellä vika tuli huolimattoman polttoainesuodattimen vaihdon yhteydessä.
Testeri herjaa samalla paineentunnistinvikaa, koska ne ovat kytkyssä keskenään. Paineentunnistin on siellä jakotukin yhteydessä.

Se metallilastu sinne säätimeen tulee yleensä polttoaineen siirtopumpusta, joka vetää viimeisiään. Tuossa Hdi Scudossa sen keski-ikä on n. 100 tuhatta km. Itsellä meni siirtopumppuja kolme kappaletta 420 tuhannen km taipaleella.

Mulla on mittarissa 175tkm. Vielä ei ole siirtopumppu reistannu. Joltakin mekaanikolta joskus kuulin (tm) että tuo pumppu saattaa lämmetä liiaksi lyhentäen sen elinikää, jos tankin ajaa aivan tyhjäksi. Mä olen siksi yleensä tankannut mittarin ollessa siinä viimeisen neljänneksen rajalla... mene ja tiedä onko mitään vaikutusta.

Se uusi paineensäädin maksoi 300€!
SFC 126853
Kabe Classic 520 -12
Fiat Scudo 130 Multijet -13

Poissa iso-juuso

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,199
  • Tampere
Vs: Auto pajalla ja hajalla
« Vastaus #13 : 07.03.2013, 11:50:05 »
V*ttu.

Ei tule auto kuntoon paineanturillakaan. Tai siis mekaanikon mukaan vika uusi kerran heti anturin vaihdon jälkeen, ja sittemmin ei enää näkynyt. Mutta jos se uusi kerran, on selvää että 900km ajon varrella auto jää tielle. Eikä vaunussa edes toimi lämpö...

Ja mekaanikko nostaa käsiään pystyyn. Painesäädin ja anturi on vaihdettu, johtosarja testattu, ja suuttimien ohivirtaukset mitattu. Hän ei enää tiedä, mitä muuta korjata, paitsi toimittaa auto toiseen pajaan (Rovaniemi tai kauempana) jossa aletaan summassa vaihtamaan osia kuten ECUa ja johtosarjoja.

Viimeisenä vaihtoehtona hän ehdotti pienen määrän kaksitahtiöljyä lisäämistä polttoaineeseen, koska suuttimen voivat kuulemma voitelun puutteesta myös jumittaa. Naureskelin siinä sitten puhelimessa (erittäin väkinäisesti) että koko talven olen uskollisesti tankannut Teboilin dieseliä, paitsi nyt tankissa on Nesteen tavaraa, ja tietenkin näin piti käydä...
SFC 126853
Kabe Classic 520 -12
Fiat Scudo 130 Multijet -13

Poissa iso-juuso

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,199
  • Tampere
Vs: Auto pajalla ja hajalla
« Vastaus #14 : 07.03.2013, 13:41:37 »
Kyseltyäni hieman sellaisten vuokra-autojen hintoja, joilla tämän vaunun voisi hinata tampereelle, päädyin siihen että kokeilen nyt sitten onneani tuolla omalla autolla...

Loraus kaksitahtiöljyä ja seuraava tankkaus Teboililla olkoon ne oljenkorret, joihin tartun :o

Ja sitten saapi vakuutusyhtiö hinata mut Ouluun, kun (jos) jään tienposkeen.


Ja aldenkin saan kentällä syttymään BIC sytkäristä purkamallani piezolla, jonka kun sopivasti kytkee alden piirilevystä irroitettuihin kipinäkärkien johtoihin ja napsuttaa samaan aikaan kun pannu yrittää käynnistyä niin hyvin syttyy. Tämä olkoon se toinen oljenkorsi, jos jään tien poskeen, ja on kovasti kylmä.
SFC 126853
Kabe Classic 520 -12
Fiat Scudo 130 Multijet -13