Kirjoittaja Aihe: Pakittamalla ei Lappiin kannata yrittää.  (Read 803 times)

Poissa Freemanni

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,306
  • Hämeen hitaat
Pakittamalla ei Lappiin kannata yrittää.
« : 20.03.2013, 19:06:46 »
Kolmisen viikkoa sitten tuli yritettyä lähtöä Lappiin ja meitin pihasta pääsee ulos vain pakittamalla. Ensimmäisenä vuorokautena päästiin n 6 metriä :o. Sitten Ducaton takapää jämähti niin tiukasti jumiin, että matkaan päästiin vasta n. 24 h myöhemmin useita satasia köyhempänä. Auton peräpää sopivasti portinpylväiden välissä sulki muun kuin kävelyliikenteen. Aivan oikein,  taka- akselin jarruissa vika. Joku arvelee, että jäätyneet olivat ja ehkä niinkin, mutta hommaa riitti.

Ensin vain kuumaa vettä jarrurumpujen päälle ja ihme kyllä auttoi -tosin vain yhden pyöränkierroksen verran sain lisää peruutettua. Kun kiinni jämähtänyt pyörä oli selvillä, niin kahden kiinnityspultin väliin asetellulla rautakangella vääntämälläkään en saanut rumpua hievahtamaan- vain kanki vääntyi. Kolmanteen korjaamoon soittaminen tärppäsi ja sieltä luvattiin tulla katsomaan huoltoautolla tilannetta vielä ennen pimeää. Raskoneella on tällaista palvelua ja olin ihan oikeaa työkalua käyttänyt minäkin, koska nuorehkolla asentajalla oli hänelläkin rautakanki aseenaan, toki muitakin ulosvetäjä/leka tyyppisiä työkaluja. Pihalta kuului hurjaa kolketta melkoinen tovi. Ilmeni, että jarrusylinterin toisen pään mäntä oli  tiukasti jumittuneena ulkona sylinteristä ja toisen jarrukengän liina oli irronnut ja juuttunut kiinni. Asentaja lupasi jatkaa seuraavana aamuna töitä jolloin myös toiselle puolelle vaihdettaisiin jarrusylinteri ja jarruliinat. Hän otti myös laakerin ja navan osat puhdistettaviksi korjaamolla ennen takaisin asennusta.

Valmistahan siitä tuli ja päästiin vuorokauden myöhästyneinä matkaan. En kuitenkaan ryhtyisi tästä Fiiattia morkkaamaan. Takajarrurummut oli yli 12 v aikana kerran puhdistettu rumpu irroittamalla ja ajettukin oli yli 100 tkm. Vaikka autolla ajettiin muutama päivä aikaisemmin ilman mitään ongelmia, niin rumpuun kertynyt töhkä oli ehkä jäädyttänyt jarruliinan niin tiukkaan, että yhdessä ikääntyneen liimauksen ja ruostuneen alkuperäissylinterin männän paineissa tulos oli tämä. Itse asiassa tämän Maxin korjaamosaldo on aika hyvä, koska aikaisemmin on korjaamolla käyty ainoastaan kerran, kun jarruremontti tehtiin etuakselille. Toki jakohihna on kertaalleen vaihdettu, renkaita uusittu ja huoltotoimenpiteitä tehty säännöllisesti, mutta esim. auton käynnistys- ja geeli-hupiakku ovat yhä alkuperäiset.

Autoliiton myös karavaanareille markkinoima AL- turva tuli tässäkin pieneltä osin mukaan kustannuksiin. Vaikkei autoa hinattukaan korjaamolle -hankalan sijaintinsakaan takia- niin AL maksaa n. 100 e "vian selvityksestä kotipihassa". Olisi voinut pahempaankin aikaan ja paikassa sattua. Viikonloppukin olisi voinut olla. Levyjarruautoille ei tällaisia vikoja yleensä tule, mutta kun on takana ne rummut.

Poissa Yrjö

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 935
  • Lempäälä
Vs: Pakittamalla ei Lappiin kannata yrittää.
« Vastaus #1 : 20.03.2013, 22:24:21 »
  Mä oon kanssa muutanan kerran "törmänny" noihin jumittaviin sylintereihin ja irtoaviin pintoihin. Noi liimapinnat usein irtoaa ruostuessaan iän myötä, niitatuissa ei juuri ollut sitä ongelmaa. Syksyllä miniän volkkarissa männät jumitti, empä muuta keksinyt kun raakan voiman purkamiseen, eipä mitään tärkeää kuitenkaan mennyt rikki.
  Jarruosien valmistajia on vähemmän kuin automerkkejä, että ei aina voi automerkkiäkään moittia.
Super Sprite Alpine- Opel Astra 2.0 8 v. Caravan -Hilleberg Nammatj 2GT-Helkama 6 v.
    Yrjö Tapola

Poissa Pumppis

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,378
  • Fiat Lux
Vs: Pakittamalla ei Lappiin kannata yrittää.
« Vastaus #2 : 21.03.2013, 17:28:15 »
Hyvä muistutus Freemannilta takajarrujen huollon tärkeydestä.
Volkkarin takajarrut on helppo purkaa kun vapauttaa pultinreiästä jousikuormitteisen kiilan.
Ylläoleva kommentti on oma käsitykseni asiasta.
Sen voi ottaa henkilökohtaisesti.

Poissa smy

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 70
  • Solifer Mobile 594 (Ducato 2.8idtd)
Vs: Pakittamalla ei Lappiin kannata yrittää.
« Vastaus #3 : 05.04.2013, 23:21:00 »
No ei ihan liity samaan muutenkuin tavallaan. Kävin eilen hakemassa auton tuolta talvisäilytyksestä pois (150vrk oli auto levossa), niin käyntiin lähti kyllä siten että startin ääntä ei kuulunut. Mutta siinä vaiheessa jo aavistin kun huomasin että syksyllä kiireessä olin vetänyt vahingossa käsijarrun päälle. No takakengäthän olivat sitten jumissa. Aikani hytkytellen sain vasemman takapyörän pyörimään mutta oikea jumitti (ja juuri se joka juuri hallin seinän vieressä). No, ei muuta kun nahkoneen ajoin ulos hallista ja siinä sitten pyörä irti ja onneksi muutama lekan isku rummunkylkeen vapautti tuon jarrun.
Kyllä vähän alkoi pelottaa että pitääkö kuumennusvehkeet hommata jostain että saa auton pois sieltä kaverin halleilta.
No, ensi syksynä tarkistan vielä toisenkin kerran että käsijarru ei jää päälle.

Poissa KOE

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 479
  • Volvo 940-95 2,3 ajettu >461tkm ja lmc 590-90
Vs: Pakittamalla ei Lappiin kannata yrittää.
« Vastaus #4 : 06.04.2013, 07:52:02 »
No ei ihan liity samaan muutenkuin tavallaan. Kävin eilen hakemassa auton tuolta talvisäilytyksestä pois (150vrk oli auto levossa), niin käyntiin lähti kyllä siten että startin ääntä ei kuulunut. Mutta siinä vaiheessa jo aavistin kun huomasin että syksyllä kiireessä olin vetänyt vahingossa käsijarrun päälle. No takakengäthän olivat sitten jumissa. Aikani hytkytellen sain vasemman takapyörän pyörimään mutta oikea jumitti (ja juuri se joka juuri hallin seinän vieressä). No, ei muuta kun nahkoneen ajoin ulos hallista ja siinä sitten pyörä irti ja onneksi muutama lekan isku rummunkylkeen vapautti tuon jarrun.
Kyllä vähän alkoi pelottaa että pitääkö kuumennusvehkeet hommata jostain että saa auton pois sieltä kaverin halleilta.
No, ensi syksynä tarkistan vielä toisenkin kerran että käsijarru ei jää päälle.

Ite en käytä vaunussa yleensä käsijarrua kun sen aikaa että saa tassut alas. Max viikonloppu ja sekin äärimmäisessä hädässä.
Volvo 940 -95 2,3 ajettu >461tkm ja lmc 590-90 sekä MB124 2,5D -90 ajettu 600tkm