Kirjoittaja Aihe: Hobby 400 laturiasiaa  (Read 1285 times)

Poissa Sami G

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 76
Vs: Hobby 400 laturiasiaa
« Vastaus #15 : 21.05.2013, 09:14:02 »
Päivitetäänpä hieman. Hommasin uuden edullisen "älylaturin" latausta ja ylläpitoa varten. Kun yritin käynnistää latausta antoi laturi "akkuhäiriö"-ilmoituksen, johon voi olla useampikin syy. Tämä siis, kun otin virran laturiin vaunusta. Kokeilin vielä varmuuden vuoksi ulkoa tulevalla "suoralla" sähköllä, sama juttu. Vaihdoin akun ja kokeilin suoralla ulkosähköllä, laturi alkoi toimimaan. No, kokeilin sitten vaunun pistorasiasta, taas häiriövalo laturissa. Otin sitten vaunun invertterin pois päältä ja laitoin laturin vaunun pistokkeeseen, kas sehän toimii. Tämän jälkeen kestää taas laittaa invertteri päälle ja laturi toimii kuten pitääkin.

Eli: Selkeästi vaunun ekassa akussa oli jokin vikana, sehän pitikin melkoista sihinää jo ihan ilman lataustakin. Akku tosin antaa virtaa ihan normaalista, kokeilin sitä Solikassa ja pannu käynnistyy ja valot toimii.

Tuo toinen akku taas vaikuttaa täysin ehjältä, mutta selvästi laturi vikoo tuota invertteriä jos se on käynnistyshetkellä myös päällä. Miksiköhän invertterin kestää laittaa kuitenkin päälle jälkeenpäin ilman ongelmia?

Ja vielä, ilmeisesti tuo laturi on syytä ottaa pois päältä kun lähdetään ajamaan? Silloinhan virtaa akulle pitäisi tulla autosta. Voiko laturin toinen pää olla kuitenkin kiinni akun navoissa, vai pitääkö sekin irrottaa?

Laturin valot eivät muuten sammu vaikka otan virtapistokkeen seinästä, ottaako se siis virtaa silloin akulta ja samalla kuluttaa akkua?

Paljon kysyttävää mutta jos joku osaisi jotain vihjaista  ;)
Hobby 400 Excellent -05
Skoda Octavia 1.8 T -03
Solifer Artic 500 -83

Poissa JuhaH

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: Hobby 400 laturiasiaa
« Vastaus #16 : 21.05.2013, 09:57:50 »
Minä mitään tiedä, mutta arvailen että

mainittu "ensimmäinen" akku on kovin tyhjä, älylatureiden halvemmat mallit (ainakin halvemmat) tulkkaavat kovin matalajännitteisen akun vialliseksi, eivätkä lataa ollenkaan! (erinomaisen viisas ominaisuus: laturi ei lataa tyhjää akkua, pitää olla vähän jo ennestään, ennenkuin kelpaa laturille). Olenpa lukenut tapauksesta, jossa aluksi piti aloittaa vanhanaikaisella laturilla - vähän ninkuin syöttövesi pumppuun. Akun tyhjyyteen viittaa tuo ketomasi sihinä, sen arvelisin johtuvan reilusta latausvirrasta ja siitä johtuvasta kaasunkehityksestä (vanha kansa sanoo akun kiehuvan). Jos näin on, aiheuttaa kaasun ertys räjähdysvaaran, kaasuhan on vetyä, joka yhtyy riemulla ilmakehän happeen, sinulta on puuttunut enään kipinä. Mittaa akun jännite, jos alle 11V vie ongelmajätteisiin tai muuhun kierrätyspaikkaan, älä metsään tai tallin taakse!

Poissa Yrjö

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 934
  • Lempäälä
Vs: Hobby 400 laturiasiaa
« Vastaus #17 : 22.05.2013, 08:17:02 »
Miksiköhän invertterin kestää laittaa kuitenkin päälle jälkeenpäin ilman ongelmia?

Ja vielä, ilmeisesti tuo laturi on syytä ottaa pois päältä kun lähdetään ajamaan? Silloinhan virtaa akulle pitäisi tulla autosta. Voiko laturin toinen pää olla kuitenkin kiinni akun navoissa, vai pitääkö sekin irrottaa?

Laturin valot eivät muuten sammu vaikka otan virtapistokkeen seinästä, ottaako se siis virtaa silloin akulta ja samalla kuluttaa akkua?
   Sähköhömmista tiedän vain kotitarpeiksi-- matkailuautoista en senkään vertaa.
   Tuskin tarviit sitä "invertteriä", sinullahan on akut??
   Laturi kuluttaa kovin vähän virtaa, ei tarvii irroittaa. Olisi parempi kiinnittää kunnon liittimillä. kuin hauenleuoilla.
    Siihen pistorasiaan autossa ei tule ajaessa 230V., ei tarvii irroittaa ajaessa.
    Hanki n. 15€ yleismittari, katso sellainen jossa on hyvä käyttöohje.Oma mittari (se autossa aina mukana oleva) tienasi hintansa (ei minulle), kun mökkivierailulla sain telkkari antennin kuntoon, ilman olisi tarvinnut tilata asentaja.
   
Super Sprite Alpine- Opel Astra 2.0 8 v. Caravan -Hilleberg Nammatj 2GT-Helkama 6 v.
    Yrjö Tapola

Poissa Sami G

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 76
Vs: Hobby 400 laturiasiaa
« Vastaus #18 : 22.05.2013, 10:10:19 »
Kiitos kaikille tähän astisesta avusta!

Tosiaan Yrjö, se laturihan on kiinni verkkovirrassa, jota ei ajossa tietenkään ole  ;D eli antaa olla aina vaan paikallaan. Näin akku latautuu sekä ajossa että aina roikan nokassakin. Ja laturi on laitettu akkuun kiinni kunnolla ruuvien alle.

Tuota invertteriä ei tosiaan välttämättä tarvisi, mutta eipä tuosta haittaakaan ole, joten antaa olla paikallaan. Muutostyöt saattavat olla kuitenkin hankalia ja vaativat joka tapauksessa sähköammattilaisen avun ----> maksaa  :(

Ja tuon mittarin aion nyt sitten hankkia, tuntuu olevan tarvetta vähän kaikessa ongelmassa näiden kanssa touhutessa.
Hobby 400 Excellent -05
Skoda Octavia 1.8 T -03
Solifer Artic 500 -83

Poissa Pumppis

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,378
  • Fiat Lux
Vs: Hobby 400 laturiasiaa
« Vastaus #19 : 22.05.2013, 16:46:57 »
Peruskäsitteet että tiedetään mistä puhutaan: Dometic (tässä tapauksessa) on jännitelähde. Laturi se ei ole koska ei ole tarkoitettu akun lataamiseen. Laturin olet juuri ostanut ja asentanut. Invertteri on laite joka muuttaa akkusähkön verkkojännitteeksi.
Helpoin tapa poistaa jännitelähde käytöstä on ottaa verkkojohto irti. Silloin se ei tuota sähköä roikanpäässä ollessa mutta suojaa sulakkeillaan akkujännitejohdotuksia. Laturihan sinulla on.
Ylläoleva kommentti on oma käsitykseni asiasta.
Sen voi ottaa henkilökohtaisesti.

Poissa Sami G

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 76
Vs: Hobby 400 laturiasiaa
« Vastaus #20 : 22.05.2013, 19:50:16 »
Okei, väärät termit, mutta kuitenkin jännitteenmuunnin vaikkakin toiseen suuntaan (230V in, 12,7V out). Kuten totesin, en näe syytä alkaa tuota muunninta irroittamaan tai poistamaan, mikäli siitä ei sen kummempaa harmia ole.
Hobby 400 Excellent -05
Skoda Octavia 1.8 T -03
Solifer Artic 500 -83

Poissa Yrjö

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 934
  • Lempäälä
Vs: Hobby 400 laturiasiaa
« Vastaus #21 : 22.05.2013, 20:07:44 »
  Onhan hyvä olla varavehkeitä mukana ja toivoa ettei ikinä tarvii. ;D ;D
  En ole tarkkaan selvilä noista inverttereistä sitä nimitystä kun käytetään monista muistakin vehkeistä. Tulee äkkiä mieleen: tämä 230 V vaihtovirrasta.-- 12/24 V. tasa virtaa tekevät, kevyet hitsauskoneet ja sähkömoottorin  pyörimisnopeuden säätimet.
Super Sprite Alpine- Opel Astra 2.0 8 v. Caravan -Hilleberg Nammatj 2GT-Helkama 6 v.
    Yrjö Tapola

Poissa Pumppis

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,378
  • Fiat Lux
Vs: Hobby 400 laturiasiaa
« Vastaus #22 : 22.05.2013, 23:34:13 »
Kiitosta Yrjölle selvennyksestä. Tässä keskustelussa ei hitsata eikä säädetä vaihtosähkömoottorin pyörintänopeutta.
230 V vaihtovirrasta.-- 12/24 V. tasa virtaa tekevät
Tuota kutsutaan jännitelähteeksi.
Samille suosittelen ottamaan Dometicista johdon irti jos käytät erillistä laturia roikassa ollessasi. Kun akulle tuodaan ulkopuolista jännitettä kahdesta eri laitteesta, en tiedä mitä tapahtuu. Tuskin mitää hyvää, häiriöitä jo havaitsit.
Ylläoleva kommentti on oma käsitykseni asiasta.
Sen voi ottaa henkilökohtaisesti.

Poissa Yrjö

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 934
  • Lempäälä
Vs: Hobby 400 laturiasiaa
« Vastaus #23 : 23.05.2013, 08:07:43 »
230 V vaihtovirrasta.-- 12/24 V. tasa virtaa tekevät
Tuota kutsutaan jännitelähteeksi.
    Kiitos Pumppis. ;D
   Minun oli tarkoitus kirjoittaa,   12/24 V. tasavirrasta  ----230 V vaihtovirtaa tekevät.
   
Super Sprite Alpine- Opel Astra 2.0 8 v. Caravan -Hilleberg Nammatj 2GT-Helkama 6 v.
    Yrjö Tapola

Poissa Sami G

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 76
Vs: Hobby 400 laturiasiaa
« Vastaus #24 : 23.05.2013, 08:32:09 »
Samille suosittelen ottamaan Dometicista johdon irti jos käytät erillistä laturia roikassa ollessasi. Kun akulle tuodaan ulkopuolista jännitettä kahdesta eri laitteesta, en tiedä mitä tapahtuu. Tuskin mitää hyvää, häiriöitä jo havaitsit.

Hmm, vähän ristiriitaista. Ensin minulle todistellaan että tuo Dometic ei missään nimessä lataa akkua, mutta nyt siitä kuitenkin tulee virtaa akulle. Mitä tässä enää voi uskoa  :o

Mutta on totta että tuo yhdistelmä kyllä mietityttää, mistä ihmeestä minä sen Dometicin virtajohdon löydän? Sitähän voisi ainakin kokeilla.
Hobby 400 Excellent -05
Skoda Octavia 1.8 T -03
Solifer Artic 500 -83

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,826
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Vs: Hobby 400 laturiasiaa
« Vastaus #25 : 23.05.2013, 08:46:16 »
Samille suosittelen ottamaan Dometicista johdon irti jos käytät erillistä laturia roikassa ollessasi. Kun akulle tuodaan ulkopuolista jännitettä kahdesta eri laitteesta, en tiedä mitä tapahtuu. Tuskin mitää hyvää, häiriöitä jo havaitsit.

Hmm, vähän ristiriitaista. Ensin minulle todistellaan että tuo Dometic ei missään nimessä lataa akkua, mutta nyt siitä kuitenkin tulee virtaa akulle. Mitä tässä enää voi uskoa  :o

Mutta on totta että tuo yhdistelmä kyllä mietityttää, mistä ihmeestä minä sen Dometicin virtajohdon löydän? Sitähän voisi ainakin kokeilla.


Ei siitä Dometikistä tule virtaa akulle. Verkossa ollessa Dometic antaa jännitteen kaikille käyttölaitteille ja kun ei olla verkossa niin jännite tulee akulta Dometikin sulakkeiden kautta. Eli Dometikissä on rele joka kytkee jännitteen akulta tai verkosta.
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa Pumppis

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,378
  • Fiat Lux
Vs: Hobby 400 laturiasiaa
« Vastaus #26 : 23.05.2013, 17:39:53 »
Ei siitä Dometikistä tule virtaa akulle.
Tulipa piirtämäsi kytketä katsottua huolimattomasti. Näin tosiaankin esitetyn kaavion mukaan on. Omituisia nuo sakemannit. Hieman lisää elektroniikkaa niin olisi tuhti laturi akun varauksesta huolehtimaan. Samin asentaman ulkoisen verkkolaturin kytkentä on oikein.
Verkkojohto löytyy ACHTUNG-tekstillä varustetun luukun alta vasemmalta. Akusta kannattaa mitata hapon ominaispaino. Tai jos akku on kovinkin vanha,yli 5-vuotias, vaihtaa se. Toisesta navasta pitäisi löytyä stanssattuna vuosi/kuukausi-merkintä.
Ylläoleva kommentti on oma käsitykseni asiasta.
Sen voi ottaa henkilökohtaisesti.

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,826
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Vs: Hobby 400 laturiasiaa
« Vastaus #27 : 23.05.2013, 18:44:13 »
Ei siitä Dometikistä tule virtaa akulle.
Tulipa piirtämäsi kytketä katsottua huolimattomasti. Näin tosiaankin esitetyn kaavion mukaan on. Omituisia nuo sakemannit. Hieman lisää elektroniikkaa niin olisi tuhti laturi akun varauksesta huolehtimaan. Samin asentaman ulkoisen verkkolaturin kytkentä on oikein.
Verkkojohto löytyy ACHTUNG-tekstillä varustetun luukun alta vasemmalta. Akusta kannattaa mitata hapon ominaispaino. Tai jos akku on kovinkin vanha,yli 5-vuotias, vaihtaa se. Toisesta navasta pitäisi löytyä stanssattuna vuosi/kuukausi-merkintä.

Toi, että Dometikkiin ei ole tehty latausmahdolliduutta ( tehoja olis ) johtuu sitä, että saksalaiset ei käytä akkua vaan ovat verkkosähkössä kiinni ja sitten vaunun tulessa Suomeen niin laitetaan Dometikin lähtöön DC/DC-laturi ja hinta 600 euroa. Minun mielestä koko Dometic voitaisiin poistaa, ainakin siinä vaiheessa kunvioittuu, liian kallis laite.
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa Sami G

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 76
Vs: Hobby 400 laturiasiaa
« Vastaus #28 : 23.05.2013, 20:02:50 »
Eli kaikki on siis hyvin. Ylläpitolaturi aina paikoillaan joka pitää akun kunnossa, eikä tuosta Dometicista tarvi sen kummemmin välittää mikäli pysyy ehjänä. Mietitään sitten sitä vaihtoa jos tulee ongelmia. Tämä nykyinen akku on alle kaksi vuotta vanha ja vaikuttaa hyväkuntoiselta.

Kiitos kaikille hyvistä neuvoista  :)
Hobby 400 Excellent -05
Skoda Octavia 1.8 T -03
Solifer Artic 500 -83

Poissa iso-juuso

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,199
  • Tampere
Vs: Hobby 400 laturiasiaa
« Vastaus #29 : 24.05.2013, 14:33:41 »
Taannoiseen Hobbyyni vaihdoin tuon dometicin tilalle C-tekin 25000 laturin ja sulakerasian. Dometicin ärsyttävin piirre oli se pieni katkos 12V jännitepuolella irroittaessa vaunua verkkovirrasta - releen vaihtaessa akun ja laturin välillä. Katkos oli riittävän pitkä jotta esimerkiksi musiikkisoitin ehti unohtaa kaikki asetuksensa.
SFC 126853
Kabe Classic 520 -12
Fiat Scudo 130 Multijet -13