Kirjoittaja Aihe: Hobby 400 laturiasiaa  (Read 2063 times)

Poissa Sami G

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 76
Hobby 400 laturiasiaa
« : 18.05.2013, 20:54:56 »
Nyt kävi niin että pihaan haettiin vanhan Solikan seuraksi -05 Hobby 400 Excellent. Kaikki tuntuu toimivan, mutta mieltä askarruttaa kysymys akun latauksesta. Mistä saan selville latautuuko akku ajon aikana tai onko siinä verkkovirralla toimivaa laturia?

Vaunun kaapista löytyy korkea Dometicin harmaa laatikko(muuntaja tms.) jossa merkinnät 230V in, 12,7V out ja power out 450W. Siinä myös on/off- kytkin ja 4 kpl 15A sulaketta. Akun vieressä taas on harmaa Foilpoint merkkinen loota jossa lukee "muuntosähkö" ja lukuja 230V ja 24V. Sulakkeiden alla punaiset lamput joista yksi paloi punaisena eilen, mutta tänään vajaan 600 km siirtymän jälkeen ei palanut.

Eli kuten huomaatte, olen näissä asioissa ihan noviisi, josko joku valottaisi asiaa edes hiukan. Solikassa on ihan vain perus akkulaturi joka toimii verkkovirralla, ja joka valoilla ilmoittaa akun varauksen.
Hobby 400 Excellent -05
Skoda Octavia 1.8 T -03
Solifer Artic 500 -83

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,832
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Vs: Hobby 400 laturiasiaa
« Vastaus #1 : 18.05.2013, 21:01:35 »
Nyt kävi niin että pihaan haettiin vanhan Solikan seuraksi -05 Hobby 400 Excellent. Kaikki tuntuu toimivan, mutta mieltä askarruttaa kysymys akun latauksesta. Mistä saan selville latautuuko akku ajon aikana tai onko siinä verkkovirralla toimivaa laturia?

Vaunun kaapista löytyy korkea Dometicin harmaa laatikko(muuntaja tms.) jossa merkinnät 230V in, 12,7V out ja power out 450W. Siinä myös on/off- kytkin ja 4 kpl 15A sulaketta. Akun vieressä taas on harmaa Foilpoint merkkinen loota jossa lukee "muuntosähkö" ja lukuja 230V ja 24V. Sulakkeiden alla punaiset lamput joista yksi paloi punaisena eilen, mutta tänään vajaan 600 km siirtymän jälkeen ei palanut.

Eli kuten huomaatte, olen näissä asioissa ihan noviisi, josko joku valottaisi asiaa edes hiukan. Solikassa on ihan vain perus akkulaturi joka toimii verkkovirralla, ja joka valoilla ilmoittaa akun varauksen.

Aloitetaan aihe valokuvilla. ;)
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa Sami G

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 76
Vs: Hobby 400 laturiasiaa
« Vastaus #2 : 18.05.2013, 21:59:39 »
No niin, onnistuin muutaman kuvan laittamaan. Eli ensimmäinen kuva korkeasta kaapista:



Tässä alla lähikuva Dometicin kilvestä:



Ja vielä istuimen alla olevasta akusta ja sen vieressä olevasta poksista:

Hobby 400 Excellent -05
Skoda Octavia 1.8 T -03
Solifer Artic 500 -83

Poissa seppoko

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,959
  • Länsi-Kuopio Pohjois-Savo
Vs: Hobby 400 laturiasiaa
« Vastaus #3 : 18.05.2013, 23:08:29 »
Foilpoint-laatikko on lattialämmityksen muuntaja.
sfc.15941@gmail.com    SFC  015941-0
Adria Coral Axess S600SCT=
3h+keittiö, tonttina koko Eurooppa  
Citroen Xsara     Comanche 300

Poissa Pumppis

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,378
  • Fiat Lux
Vs: Hobby 400 laturiasiaa
« Vastaus #4 : 19.05.2013, 09:24:43 »
Ylläoleva kommentti on oma käsitykseni asiasta.
Sen voi ottaa henkilökohtaisesti.

Poissa Sami G

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 76
Vs: Hobby 400 laturiasiaa
« Vastaus #5 : 19.05.2013, 10:39:44 »
Kiitos tähän astisista tiedon muruista  ;)

Eli kyseessä siis invertteri, joka muuntaa 230V verkkovirran 12,7V akkuvirraksi. Tarkoittaakohan tämä sitä että kun akku on tähän laitteeseen kytkettynä, ottaa akku verkosta virtaa eli latautuu 450W teholla? Kääntelin noita ruotsinkielisiä lauseita kääntäjällä, mutta akun latautumisesta en asiaa löytänyt.

Käsitin asian niin että invertteri on ns. hyödytön verkkovirran ulkopuolella, eli se kannattaa varmaan sammuttaa jos ei ole roikan nokassa? Vihreä valo palaa myös silloin eli laite kuluttaa periaatteessa virtaa akulta, tosi vähän tietenkin.

Nuo punaiset valot taas ovat ilmeisesti palaneen sulakkeen merkkivaloja. Miksiköhän yksi niistä paloi alkuun mutta on sittemmin sammunut?

Voisiko joku valottaa tuota akun latautumista ajon aikana. Vanhasta solikasta irroitin plugista sen sinisen piuhan kun alkoi polttamaan auton takasumuvaloa jostain syystä, eli siinä akku ei voinutkaan ajossa latautua. Hobbyn käyttöohje taas kertoo auton akun "pitävän huolta" 12V laitteista auton ollessa käynnissä, mutta latautuuko akku, mistä tietäisin?

Tämmöinen lainaus käyttöohjekirjasta:

"Ennen matkailuvaunun liittämistä 230 V:n
verkkoon automaattisulake on kytkettävä pois
päältä kääntämällä vipu alas.
Nyt liitäntä sähköverkkoon on mahdollinen"

Eli pitäisikö siis aina kääntää tuo sulakevipu pois päältä, kun on laittamassa vaunua piuhan nokkaan ja sitten taas takaisin kun virta on kytketty? Enpä ole koskaan niin tehnyt.
« Last Edit: 19.05.2013, 10:49:35 kirjoittanut Sami G »
Hobby 400 Excellent -05
Skoda Octavia 1.8 T -03
Solifer Artic 500 -83

Poissa Sami G

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 76
Vs: Hobby 400 laturiasiaa
« Vastaus #6 : 19.05.2013, 11:10:03 »
Sen verran sain selville että punainen valo tuon vasemmanpuoleisen 15A sulakkeen alle syttyy kun pääsulakkeen laittaa OFF-asentoon. Ja sammuu kun laitetaan taas ON-asentoon. Miksiköhän?
Hobby 400 Excellent -05
Skoda Octavia 1.8 T -03
Solifer Artic 500 -83

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,832
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Vs: Hobby 400 laturiasiaa
« Vastaus #7 : 19.05.2013, 12:31:03 »
Sen verran sain selville että punainen valo tuon vasemmanpuoleisen 15A sulakkeen alle syttyy kun pääsulakkeen laittaa OFF-asentoon. Ja sammuu kun laitetaan taas ON-asentoon. Miksiköhän?

Vaihda se sulake uuteen.
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa Sami G

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 76
Vs: Hobby 400 laturiasiaa
« Vastaus #8 : 19.05.2013, 14:25:32 »
Sen verran sain selville että punainen valo tuon vasemmanpuoleisen 15A sulakkeen alle syttyy kun pääsulakkeen laittaa OFF-asentoon. Ja sammuu kun laitetaan taas ON-asentoon. Miksiköhän?

Vaihda se sulake uuteen.

Sulake oli täysin ehjä ja kokeilin toistakin ehjää sulaketta, sama tulos. Eli invertterin tai pääsulakkeen ollessa päällä, ei mitään häiriöitä tai valoja. Mitä lie sitten ilmoittelee, kaikki kuitenkin tuntuu toimivan.
Hobby 400 Excellent -05
Skoda Octavia 1.8 T -03
Solifer Artic 500 -83

Poissa viitalar

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 80
Vs: Hobby 400 laturiasiaa
« Vastaus #9 : 19.05.2013, 18:29:09 »
Sammuuko punainan valo kun laitat verkkovirran ? pitäisi sammua
T.Rauno

Poissa Sami G

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 76
Vs: Hobby 400 laturiasiaa
« Vastaus #10 : 19.05.2013, 18:38:15 »
Kyllä, valo sammuu kun verkkovirta käytössä ja kytken invertterin päälle. Taas OFF-asentoon laitettaessa punainen valo syttyy.

Eli vielä rautalangasta vääntäen: Onko edes mahdollista että tuo kyseinen invertteri lataisi akkua, vai pitäisikö olla aina erillinen laturi? Akulta menee invertterin suuntaan johdot, joista + navan johdossa 30A sulake. En siis tarkkaan tiedä mihin kohtaan akun johdot menevät, vaatisi kaapin pohjalevyn irroituksen.
Hobby 400 Excellent -05
Skoda Octavia 1.8 T -03
Solifer Artic 500 -83

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,832
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Vs: Hobby 400 laturiasiaa
« Vastaus #11 : 19.05.2013, 19:40:07 »
Kyllä, valo sammuu kun verkkovirta käytössä ja kytken invertterin päälle. Taas OFF-asentoon laitettaessa punainen valo syttyy.

Eli vielä rautalangasta vääntäen: Onko edes mahdollista että tuo kyseinen invertteri lataisi akkua, vai pitäisikö olla aina erillinen laturi? Akulta menee invertterin suuntaan johdot, joista + navan johdossa 30A sulake. En siis tarkkaan tiedä mihin kohtaan akun johdot menevät, vaatisi kaapin pohjalevyn irroituksen.

Dometic on verkkomuuntaja joka ei lataa akkua. Saksan vaunuissa käytetty, kun he ei akkuja käytä ja Suomessä lisätään akkulaturi. Akulta tuodaan johdot BAT-pisteisiin, sulake akun päähän. Tarvitaan erillinen laturi joka on joko DC/DC laturi tai tavallinen suoraan akkuun.
Jos toi sulakevalo palaa niin sulakkeen juotos on murtunut.
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa Sami G

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 76
Vs: Hobby 400 laturiasiaa
« Vastaus #12 : 19.05.2013, 20:35:58 »
Kokeilin siis ehjällä 15A sulakkeella ja tulos on aina sama, punainen valo palaa silloin kun invertteri sammutetaan ja valo sammuu kun se käynnistetään.

Ajattelin hoitaa tuon latausasian kuten solikassa oli, eli normaali laturi kiinni akkuun ja toinen pää pistorasiaan. Voiko tästä olla jotain haittaa systeemille? Laturi siis käytössä vain verkkovirralla parkissa.

Sitten vielä akkuasiaa. Kun akkua ladataan saako siitä kuulua hyvin pieni sihinä/kohina vai onko tämä merkki juuri siitä että jokin on menossa vikaan? Näin käy siis tuolla peruslaturilla kun äsken sitä hetken testasin. Akku on täysi laturin mukaan.
Hobby 400 Excellent -05
Skoda Octavia 1.8 T -03
Solifer Artic 500 -83

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,832
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Vs: Hobby 400 laturiasiaa
« Vastaus #13 : 19.05.2013, 20:54:07 »
Kokeilin siis ehjällä 15A sulakkeella ja tulos on aina sama, punainen valo palaa silloin kun invertteri sammutetaan ja valo sammuu kun se käynnistetään.

Ajattelin hoitaa tuon latausasian kuten solikassa oli, eli normaali laturi kiinni akkuun ja toinen pää pistorasiaan. Voiko tästä olla jotain haittaa systeemille? Laturi siis käytössä vain verkkovirralla parkissa.

Sitten vielä akkuasiaa. Kun akkua ladataan saako siitä kuulua hyvin pieni sihinä/kohina vai onko tämä merkki juuri siitä että jokin on menossa vikaan? Näin käy siis tuolla peruslaturilla kun äsken sitä hetken testasin. Akku on täysi laturin mukaan.

Mittaa akun navoista jännite.
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa Sami G

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 76
Vs: Hobby 400 laturiasiaa
« Vastaus #14 : 19.05.2013, 21:30:14 »
Kokeilin siis ehjällä 15A sulakkeella ja tulos on aina sama, punainen valo palaa silloin kun invertteri sammutetaan ja valo sammuu kun se käynnistetään.

Ajattelin hoitaa tuon latausasian kuten solikassa oli, eli normaali laturi kiinni akkuun ja toinen pää pistorasiaan. Voiko tästä olla jotain haittaa systeemille? Laturi siis käytössä vain verkkovirralla parkissa.

Sitten vielä akkuasiaa. Kun akkua ladataan saako siitä kuulua hyvin pieni sihinä/kohina vai onko tämä merkki juuri siitä että jokin on menossa vikaan? Näin käy siis tuolla peruslaturilla kun äsken sitä hetken testasin. Akku on täysi laturin mukaan.

Mittaa akun navoista jännite.

Eipä löydy mittaria, mutta luotan kyllä laturin ilmoitukseen että akku on täysi. Mutta nuo muut kysymykset ^ askarruttavat.
« Last Edit: 20.05.2013, 13:32:11 kirjoittanut Sami G »
Hobby 400 Excellent -05
Skoda Octavia 1.8 T -03
Solifer Artic 500 -83