Kirjoittaja Aihe: Kipinäsytytys Primus 2400, 2410, 2440, 2450, 2470 ja 2480:seen  (Read 107137 times)

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,836
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Re: Kipinäsytytys
« Vastaus #15 : 31.10.2006, 20:56:56 »
[color=CC0000]JamppaMaijalan valmistusraportti 3:[/color]

Moi

Nyt on tultu asennus reissulta kotiin. Hiukan oli onkelmia, itse aiheutettuja. En ollut laittanut kaasuvetokäämin maa johtoa kiinni enkä heti alynnyt asiaa 12v tuli mutta käämin maata en mitannut heti. Hätäsenä laitoin toisen 4,7 conkan toisen rinnalle kipinöinti ajan pidentämiseksi. Aikaa en mitannut mutta suurin piirtein tuplaantui. Kun maa johto oli kytketty asiallisesti ja kaasua tuli, pannu syttyi heti. Ilmavaivoja oli ja niitä poisteltiin ja pannua sytyteltiin useammastikin ja Aina syttyi  
Vaihdoin tulpankin alussa tuohon toiseen jossa kipinäväliksi tuli n8-9mm ja se tulppa nyt jäi paikoilleen. Aattelin vielä kokeilla tuotakin tulppaa jossa pienempi "kärkiväli" jos se vaikka käynnistysääntä vieläkin pienentäisi.
En osaa sanoa nyt poksahtiko se nyt entist kovemmin vai ei. Aina se käynnistettäessä piti oman äänensä.  
Syttymisnopeus oli kyllä omaa luokkaansa=nopea. Varmasti sillä vajaan viiden sekunnin kipinöinnilläkin olisi selvinyt.
Mikä tärkeää - Aina syttyi ja jäi palamaan  

Pannu kuvasta saattaa nyt näkyä lisäpoksin päältä pieni reikä jossa se releen vetokäämin merkkiledi on. Oli jonkinlainen apu muttei kyllä välttämätön.
90 asteen tulpanhattukin olisi todellakin ollut parempi mutta oli tuollainen joutilaana kotona(kilpurista).
Lisäkuvana vielä asennusilma joka ei sitten kun pannu syttyi tuntunut miltään.

Kiitoksia kaikista tiedoista Mjo33400 kaikkia näitä kuvia voi todellakin käyttää ja kuinkahan noista tärkeimmät siirrettäis tuonne kipinäsytytyksen alle.

Yhteenvetona: Näin hyvillä neuvoilla ihan iisi homma.  
Jos voin jotakuta auttaa asiassa kyselkää vaan, itse olen varsin tyytyväinen.
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,836
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Re: Kipinäsytytys
« Vastaus #16 : 01.11.2006, 20:09:28 »
Kaiken kaikkiaan JamppaMaijalan työsuoritus oli 10:n arvoinen. Hienosti toteutettu ja asialliset tekstit kuvineen. :-D
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,836
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Re: Kipinäsytytys
« Vastaus #17 : 10.11.2006, 15:49:39 »
Tässä kipinäsytytys Primus 2480:seen. Jamppa Maijalalta tuli uuden tyyppinen sytytysmuuntaja jonka kytkin 2480:seen pannuun. Muuntaja antaa kipinää vielä 2,5 voltilla noin 2 sekunnin välein joka riittää hyvin. Muuntaja kuluttaa virtaa vain 20 mA:ria. Suosittelen muuntajaa. Muuntaja on valkoinen ja kuvissa maalattu mattamustaksi koska näyttää istuvan paremmin ympäristöön. :-D
« Last Edit: 21.01.2007, 19:36:31 kirjoittanut mjo33400 »
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa JamppaMaijala

  • Nettivaanari
  • ***
  • Viestejä: 160
  • "Armoton" Jamppa
Re: Kipinäsytytys
« Vastaus #18 : 10.11.2006, 18:31:56 »
Minulla on muutama muuntaja. Kyselkää niin annan tarjouksen. Useampi tietysti edullisemmin. Sen takaan kuitenkin että yksittäisetkin ovat edullisempia kuin edellinen muuntaja. :-)
(MaijalaRacing@gmail.com)
Chrysler Voyager 2,5dsl -02, Fiat Ducato 1,9dsl -99,  Dethlefss 6880
Kupla Cal Look -73, lukuisia kilpa-autoja mikroista kestävyysautoihin

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,836
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Re: Kipinäsytytys
« Vastaus #19 : 10.11.2006, 19:07:11 »
Mitä pidät toteutuksesta! Musta sopii aika hyvin kokonaisuuteen.
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa JamppaMaijala

  • Nettivaanari
  • ***
  • Viestejä: 160
  • "Armoton" Jamppa
Re: Kipinäsytytys
« Vastaus #20 : 10.11.2006, 19:38:59 »
Tosi makee.Muovikin taisi olla sellaista laatua että maali tarttui siihen hyvin? Nyt tekisikin mieli tehdä samantyylinen. Tarvii tuo toinenkin pannu tehdä jo valmiiksi kun on noita muuntajiakin.
Laitoin sinulle muuten viestiä sähköpos 8-)
Lainaus

mjo33400 kirjoitti:
Mitä pidät toteutuksesta! Musta sopii aika hyvin kokonaisuuteen.
(MaijalaRacing@gmail.com)
Chrysler Voyager 2,5dsl -02, Fiat Ducato 1,9dsl -99,  Dethlefss 6880
Kupla Cal Look -73, lukuisia kilpa-autoja mikroista kestävyysautoihin

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,836
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Re: Kipinäsytytys
« Vastaus #21 : 10.11.2006, 19:47:41 »
Sähköposti tuli perille ja jatkan tutkimuksia niin kuin kerroin. :-D
Hehkutulpat unholaan nyt ja kipinäsytytystä tekemään kaikki. On huomattavasti halvempi kuin hehkutulppa ja jänniteongelmat pois pyyhkäisty. :-D
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,836
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Re: Kipinäsytytys
« Vastaus #22 : 10.11.2006, 19:51:10 »
Lainaus

JamppaMaijala kirjoitti:
Tosi makee.Muovikin taisi olla sellaista laatua että maali tarttui siihen hyvin? Nyt tekisikin mieli tehdä samantyylinen. Tarvii tuo toinenkin pannu tehdä jo valmiiksi kun on noita muuntajiakin.
Laitoin sinulle muuten viestiä sähköpos 8-)
Lainaus

mjo33400 kirjoitti:
Mitä pidät toteutuksesta! Musta sopii aika hyvin kokonaisuuteen.


Jos teet uuden niin sinun pannulle voi muuntajan asentaa alemmaksi ja laittaa ajastin kytkennän yläpuolelle niinkuin aikaisemmissa kuvissa näytin. Tulee siisti. Popla kotelot on hyviä tähän tarkoitukseen. Ja eikun mustaksi. :-D
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,836
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Re: Kipinäsytytys
« Vastaus #23 : 13.11.2006, 21:41:06 »
Itseasiassa sen ajastinkytkennän voi laittaa ilman koteloa mustan poksin sisäpuolelle sinne syvennyksen pohjalle mihin on laitettu hehkun relekytkentä normaalisti kuvan mukaisesti.
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa JamppaMaijala

  • Nettivaanari
  • ***
  • Viestejä: 160
  • "Armoton" Jamppa
Re: Kipinäsytytys
« Vastaus #24 : 14.11.2006, 10:52:30 »
Hei :-) Tuohan onkin hyvä idea, edullinen. Kas kun ei tullut mieleen. Sitten ei jäis muuta kuin muuntaja näkyviin 8-) .

En ole testaillut ajastinkytkentää nyt enempää mutta siihen ettei vetänyt 9v:llam, luulen sen johtuvan siitä releestä mitä itse käytin. Kuinkas matalalla nuo perinteiset valoreleet sitten vetää?
Vetämättömyyshän ei haittaa käynnistystä mutta kipinöi siellä pitempään vain turhaan.
(MaijalaRacing@gmail.com)
Chrysler Voyager 2,5dsl -02, Fiat Ducato 1,9dsl -99,  Dethlefss 6880
Kupla Cal Look -73, lukuisia kilpa-autoja mikroista kestävyysautoihin

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,836
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Re: Kipinäsytytys
« Vastaus #25 : 14.11.2006, 12:24:41 »
Rele vetää noin 5,9 voltilla, testasin minuutti sitten, ei siis ole MUTU-tietoa. :-D
Toi itse ajastuskytkentä on suunniteltu 12 -13 voltille minkä pannu saa normaaliolosuhteissa. Pitää muistaa, että jos akussa on napajännite 11,5 volttia niin se on tyhjä ja nythän sytytyskytkentä ei kuormita akkua joten ajastuskytkentä toimii myös tyhjällä akulla. Jos akku on niin tyhjä, että kaasuventtiili ei vedä, 8 -10 volttia niin ajastus aika on noin 10-15 sekuntia ( tänään testattu ) mutta kuitenkin toimii, eli katkaisee sytytyksen ennen liekinvalvontaa ( 1,5 minuuttia ).
Mielestäni ajastuskytkentä on hyvä ja mikä tärkeintä, yksinkertainen.
Kuten aikaisemmin mainitsin niin sytytysmuuntaja toimii vielä 2,5 voltilla, mutta lyö kipinää 2 sekunnin välein ja kipinäjännite ei ole enää niin korkea kuin normaalijännitteellä joten se ei myöskään siinä tilanteessa rasitu samalla lailla.
Primus 2480:nen pannuhan ei ajastuskytkentää tarvitse koska siinä liekin tunnistus on elektroninen, perustuen 27 kilohertsin taajuuteen ja 1000 voltin jännitteeseen, virta kuitenkin vain mikroAmpeereita. Tässä liekin tunnistus katkaisee kipinän heti kun liekki on syttynyt ja tämä perustuu vesihöyryyn jota kaasun palaessa syntyy. :-D
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa **ht**

  • VieraanvarainenVaanari
  • Nettivaanari
  • ***
  • Viestejä: 145
Re: Kipinäsytytys
« Vastaus #26 : 14.11.2006, 22:12:46 »
...guru...

Ihme hemmo +++. Itte en tajuu noista vehkeistä muuta ku nappula pohjaan ni lämmintä tulee.

On se hyvä et joku hiffaa... :-D
-ei voimalla, ei taidolla, vaan TUURILLA! :-?

VW Transporter 2.5 TDI -03
LMC Favorit 720 RBK -08
110103

Poissa Knaus-90

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 860
  • Klaukkala
Re: Kipinäsytytys
« Vastaus #27 : 18.11.2006, 20:11:20 »
Moi! Miten on mjo33400 hain sulta tänään sen ajastinpiirin pannu on nyt kasassa . Se tuntuu pelittävän tos pöydällä ihan hyvin, mut se aika vähän ihmetytti se oli jotain 13-14 sek Kuuluko se olla niin,se kipinöintihän on aika hiljaista. :lol:

Poissa JamppaMaijala

  • Nettivaanari
  • ***
  • Viestejä: 160
  • "Armoton" Jamppa
Re: Kipinäsytytys
« Vastaus #28 : 18.11.2006, 20:29:20 »
Minkälaisen kytkennän ajastimen puolesta mjo33400 teki? Se varmaan kuullaan pian. Minullhan on se noin reilu 10s ajastus. Joka on ollut ihan hyvä. Minustakin kipinä ääni on ollu hiljainen. Sitä ei meinaa kuulua sisälle ja kun pannu lähtee päälle hukka kipinöntiä ei kyllä kuulu. Meillä vaunu on solifer 6702i vm.89 ettei tämäkään mikään uusi ole ja kipininti ei ole häiritsevää.Luulisi uudemmissa olevan parempi ääneristys. Se ei ole myöskään häiritsevää siloin kun on ulkona etupoksin vieressä. Ennemminkin hallitun maltillista. :-D
(MaijalaRacing@gmail.com)
Chrysler Voyager 2,5dsl -02, Fiat Ducato 1,9dsl -99,  Dethlefss 6880
Kupla Cal Look -73, lukuisia kilpa-autoja mikroista kestävyysautoihin

Poissa Knaus-90

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 860
  • Klaukkala
Re: Kipinäsytytys
« Vastaus #29 : 18.11.2006, 20:50:09 »
Joo eihän se varmaan haittaa koska kun pannu lähttee päälle
kyllä se kipinöinti ääni jää alle. Mulla oli tarkotus laittaa 4.7 sek ajastus mut meni vissiin diodi väärin päin .niin hain sit mjo33400 valmiin piirin, en edes kysyny sitä aikaa