Kirjoittaja Aihe: Kipinäsytytys Primus 2400, 2410, 2440, 2450, 2470 ja 2480:seen  (Read 101046 times)

Poissa JamppaMaijala

  • Nettivaanari
  • ***
  • Viestejä: 160
  • "Armoton" Jamppa
Re: Kipinäsytytys
« Vastaus #30 : 19.11.2006, 13:10:57 »
Minkä kokonen konkka siellä on? :hammer:
(MaijalaRacing@gmail.com)
Chrysler Voyager 2,5dsl -02, Fiat Ducato 1,9dsl -99,  Dethlefss 6880
Kupla Cal Look -73, lukuisia kilpa-autoja mikroista kestävyysautoihin

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,833
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Re: Kipinäsytytys
« Vastaus #31 : 19.11.2006, 13:12:06 »
Lainaus

Knaus-90 kirjoitti:
Moi! Miten on mjo33400 hain sulta tänään sen ajastinpiirin pannu on nyt kasassa . Se tuntuu pelittävän tos pöydällä ihan hyvin, mut se aika vähän ihmetytti se oli jotain 13-14 sek Kuuluko se olla niin,se kipinöintihän on aika hiljaista. :lol:


Ajastimen aika on 4,7 sekuntia ja oli siinä mun mittapöydälläkin.
Vaikuttaa siltä, että kokeilujännitteesi ei ole ollut oikea, liian alhainen. Jos sinulla on huomenna aikaa niin voisit tulla pannun kanssa tänne niin kokeillaan toiminnot.
Ajastin piiri on sama jonka kuva on aiemmin saitilla, konkka 470 uF.
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa Knaus-90

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 858
  • Klaukkala
Re: Kipinäsytytys
« Vastaus #32 : 19.11.2006, 15:30:12 »
Selvä mjo33400 mä voin ajella huomenna sinne soittelen kun lähden. :lol:

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,833
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Re: Kipinäsytytys
« Vastaus #33 : 25.11.2006, 20:41:58 »
Älkää toistaiseksi rakentako kipinäsytytystä aikaisempien ohjeiden mukaan. Ongelma on kylmän pannun käynnistys joka ei meinaa syttyä. Jos panu syttyy niin sitten se toimii niinkuin pitääkin. Selvittelen asiaa Jamppa Maijalan kanssa. Jos laitatte tulpan pohjaan ei mitään ongelmia ole.
Pahoittelen asiaa jota en ollut ottanut huomioon tämän toiminnon kannalta kytkentää suunnitellessani. :-(  Tulppa todennäköisesti kostuu hehkutulpan paikalla, mutta kyllä siihen ratkaisu löydetään aikanaan. :-)
Oma Primus 2480:nen on toiminut 10 vuotta ilman ongelmia, mutta minulla on tulppa pohjassa. Pannuni käynnistyy alle 0,5 sekunnin eikä possahda ollenkaan, joten kyllä tähän helpompaan asennuskytkentäänkin ratkaisu löydetään. Kysymyshän on vain tulpasta.
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa Knaus-90

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 858
  • Klaukkala
Re: Kipinäsytytys
« Vastaus #34 : 29.11.2006, 16:53:44 »
Teret! Kipinäsytkästä sen verran että olen testaillut sytytystä   vaunulla noin puolentoista viikon aikana käynyt vaunulla 3sti
ja ensimmäisellä kerralla ei lähtenyt heti käymään, mutta 2lla
viimekerralla viimeinen  tänään vaunu seissyt 4päivää lähti käymään ekalla samoin edellisellä keralla. Mä laitoin kaikki kaasuhanat auki se lähti noin 3sek kuluttua ei ehkä yhtä terävästi kuin hehkulla mutta lähti sammutin heti ja sitten lähti vähän hitaammin.Sitten kun lämpii pelaa ihan hyvin. Kokeilin ihan tavallista tulppaa niin silläkin lähti kärkiväli piti olla n.2.5mm
mutta ei lähtenyt sillä kuumana kunolla. Ajattelin vielä sorvaa semmoisen tulpan että saisi sen kipinävälin n.5mm sinne takaseinään semmoisella tulpalla se kuitenkin taitaa toimia parhaiten. :lol:

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,833
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Re: Kipinäsytytys
« Vastaus #35 : 29.11.2006, 17:35:21 »
Kyllä se 5mm on ihan hyvä, sehän on 25kv ja jokainen lisämilli lisää jännitettä 5kv:tia, on turha rasittaa sytytysmuuntajaa liian suurella jännitteellä.
Toi kaikkien kaasuventtiileiden aukaisu on hyvä juttu koska sitä kaasua tulee enemmän ja menee nopeammin tulpan luokse.
Laitan tähänkin tekemäni halkileikkauskuvan, joka valaisee asiaa mielestäni hyvin.
Silloin ensimmäisellä kerrallahan pannu asennettiin vaunuun joten kaasuputki oli tyhjä ja se ei täyty salaman nopeasti kaasuventtiilin pienen vitauksen vuoksi. Muilla kerroilla putki on ollut täynnä kaasua joten käynnistys on ollut varmempaa.
Anna lisää kommetteja kun olet käyttänyt enemmän.
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa Knaus-90

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 858
  • Klaukkala
Re: Kipinäsytytys
« Vastaus #36 : 29.11.2006, 18:02:18 »
Joo toi kuva on hyvä, ajattelin että se kipinä sais olla ennemmän täs etureunassa mutta ton mukaan siellä takareunassa niin kuin olet ajatellutkin. mä laitoin vähän isomman konkan siihen releeseen nyt jos on yksi liekki vain käytössä niin kerkii syttyä hyvin konkka 6.8 sek mulla syttyy yhdellä liekillä hitaammin kuin muilla liekillä sama hehkussa. yritän saada sen tulpan viikonlopuksi ja kerron sit miten pelaa. :-)

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,833
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Re: Kipinäsytytys
« Vastaus #37 : 30.11.2006, 09:10:18 »
Ajastuskytkennälle voi tehdä säädön ja ohityskytkimen jos haluaa varmistaa ensikäynnistyksen.
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,833
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Re: Kipinäsytytys
« Vastaus #38 : 01.12.2006, 20:12:14 »
Ne jotka tykkää nikkaroida itse, niille olisi tässä tulpan sijainnille paikka jossa pannu syttyy heti eikä tarvitse laittaa tulppaa pohjaan. Huolto tulpalle on helpompaa ja yleisestikin käyttömukavuus kasvaa. :-D
Tulpan paikka on tarkka, ei sovi tossiä tai muuten vedet tulee pihalle. :-o
Pannu on kiinnitetty kolmella ruuvilla pohjaosaan ja se ruuvi mikä on mustan poksin keskikohdassa pystyosan alla on mittapiste eli siitä ruuvista 90 astetta vasemmalle on tulpan oikea paikka. Kuvat puhukoon puolestaan.
Ylemmän tulpan tilalla on vanha risa hehkutulppa jotta poksin saa kiinni. :-)
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,833
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Re: Kipinäsytytys
« Vastaus #39 : 02.12.2006, 19:51:08 »
Ylläoleva kuva ja teksti päivitetty asteiden osalta. Kysymys on 90 asteesta eikä 45 asteesta niinkuin aiemmin mainitsin. Taitaa ikä painaa kun ei enää muista mitä on 90 astetta. :-?
Reikä tulppaa varten muutettu 7-8mm:liin, aiempi oli 11mm ja on liian suuri. Tulpan eriste määrää reiän koon ja tähän voi valita tulpan jossa on ohut eristys.
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa Knaus-90

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 858
  • Klaukkala
Re: Kipinäsytytys
« Vastaus #40 : 04.12.2006, 13:59:47 »
Noniin nyt taitaa toi kipinäsytkä rupeevan toimii mulla ei ainakaan ole syttymisen suhteen mitään ongelmaa, ainut ongelma on se sama poksahdus syttyessä kuin hehkulla.eipä tarvii ostaa kalliita hehkuja tulppa maksaa 3e. Elikkä mulla on nyt kipinäväli 5mm ja konkka on 6.8 sek ja näillä eväillä näyttää toimivan hyvin syttyi myös kylmänä alle 5sek. Kannattaa laittaa semmoinen tullppa jossa  on leveä se kanta niin siitä laipasta saa sorvattua sen 2tai 3mm.Tässä on huono kuva tulpasta,sen kierteen jälkeen kuvassa olevaa uraa ei kannata tehdä muuten se katkeaa. :lol:

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,833
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Re: Kipinäsytytys
« Vastaus #41 : 04.12.2006, 14:33:01 »
Hienoa! Toi oli erittäin kiva kuulla, että homma toimii niinkuin pitääkin.
Sitten kun haluat poksahduksen varmasti pois niin laitat tulpan pohjaan tai sivulle kunhan saan ensin ton Proto-pannun testattua sivutulpan kanssa. :-D
Minä en muuten sitä kuvaa nää? :-?
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa Knaus-90

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 858
  • Klaukkala
Re: Kipinäsytytys
« Vastaus #42 : 05.12.2006, 21:21:12 »
Kuva ei tullut yritän uudestaan testipaikalle se tuli.

Poissa Knaus-90

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 858
  • Klaukkala
Re: Kipinäsytytys
« Vastaus #43 : 05.12.2006, 22:17:13 »
Tulpan tyyppi on NGK BP5ES Hinta 3e

Poissa JamppaMaijala

  • Nettivaanari
  • ***
  • Viestejä: 160
  • "Armoton" Jamppa
Re: Kipinäsytytys
« Vastaus #44 : 05.12.2006, 22:21:45 »
Bosch;n tulpista ei missään ollut noin ohutta eristystä. :-) Hyvä homma. Ja tuohan on maailman toiseksi yleisin tulppa, aivan kuin hintakin kertoo(yleisempi kai on bp6es) :-D
(MaijalaRacing@gmail.com)
Chrysler Voyager 2,5dsl -02, Fiat Ducato 1,9dsl -99,  Dethlefss 6880
Kupla Cal Look -73, lukuisia kilpa-autoja mikroista kestävyysautoihin