Kirjoittaja Aihe: Dometic MK 375  (Read 418 times)

Poissa Pekka

• Tuorevaanari
  • *
Dometic MK 375
« : 23.09.2019, 22:41:08 »
Heip!
Knaus Azur 580 EU (2003) jossa 12V ei toimi (valot, vesipumppu, yms.) jos 220V ei ole kytketty.
Todennäköisesti toi Dometic MK 375 (joissakin vaunuissa Miko) on sökö, mutta onko vinkkejä kuinka korjataan?
Itse en ole ihan nero noissa elektroniikan kytkentäkaavioissa ja mittauksissa.
Akku on ok, samoin Matti laturi.
T. Pekka
Terveisin, Pekka
Knaus Azur 580 EU

Poissa Pekka

• Tuorevaanari
  • *
Vs: Dometic MK 375
« Vastaus #1 : 04.07.2020, 16:35:44 »
Eipä löytynyt tältä foorumilta apuja, mutta löysin tuosta MK375 boxista kaksi (molemmat) viallista relettä joista johtuen silloin kun vaunu oli 230V verkossa niin boxi syötti sen 12V, mutta kun 230V irroitettiin niin releet pysyivät boxin sisältä samassa asennossa eikä sen sisään syötetty akun 12V välittynyt vaunun verkkoon.

Mutta se siitä, nyt on uusi ongelma, todennäköisesti samassa MK375 boxissa.

Aluksi linkki viestiketjuun josta löytyy (kehnohko) kuva MK375 piirikaaviosta.
https://karavaanari.org/index.php/topic,20990.msg414007.html#msg414007

Asensin vaunuun autoradion joka toimii kyllä mutta kuumenee. Aloin tutkia kuumenemisen syytä ja huomasin että silloin kun vaunu on kiinni 230V verkossa, ja 12V siis tulee MK375 boxista, niin boxin vaunun 12V verkkoon porteista A1, A2 ja A3 tuleva jännite nousee 18-19 volttiin!

Radio on kunnossa, kokeiltu kahdella eri radiolla joista toinen ihan uusi. Samaa ongelmaa ei kuitenkaan saa aikaiseksi vaikka kuormaa koittaa lisätä ilman radiota pelkillä lampuilla.

Itse en tunne elektroniikkaa kovin hyvin, mutta minusta vaikuttaa siltä että noihin A1, A2 ja A3 porttiin 12V ei tule varsinaisesta regulaattorista vaan jännite on säädetty zener-diodeilla???

Voisiko vika olla noissa diodeissa ja tietääkö kukaan miten testata ne?
Lisäksi, mitkä olisivat uudet korvaavat diodit viallisten tilalle? Virtapiirikaaviosta minä en ainakaan saa selvää...

Tuhannet kiitokset mahdollisista neuvoista!
T. Pekka
Terveisin, Pekka
Knaus Azur 580 EU