Kirjoittaja Aihe: Priimuksen huolto  (Read 2246 times)

Guest

  • Vieras
Priimuksen huolto
« : 08.07.2005, 19:02:45 »
Löytyykö jostakin huoltomamuaaleja.

Poissa Rokker

  • -Matti Kivistö-
  • Global Moderator
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 3,576
  • Vihti, Uusimaa
Re: Priimuksen huolto
« Vastaus #1 : 08.07.2005, 20:24:48 »
Kannattaisi varmaankin mainita myös malli.

Oppaat ja ohjeet-osiosta löytyy joitakin kuvia.

Rokk Oon !
Solifer 6102i -89 + Matkaaja 560 -82/83 | Volkswagen Campingwagen [Westfalia] -76
SFC 114207
LA/CB ch. 7fm/19am: Rokker / KILA49

Guest

  • Vieras
Re: Priimuksen huolto
« Vastaus #2 : 09.07.2005, 07:00:25 »
Malli on 2470.

Poissa Rokker

  • -Matti Kivistö-
  • Global Moderator
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 3,576
  • Vihti, Uusimaa
Re: Priimuksen huolto
« Vastaus #3 : 09.07.2005, 20:17:32 »
Kannattaa kahlata läpi tuo vanha keskustelulauta ja laittaa hakusanaksi tuo "2470". Itse löysin 21 osumaa tuolla.

Varsinainen Primus-guru on tuo mjo33400, hän kyllä osaa vastata kysymyksiin jos sellaisia ilmenee.

Toivottavasti ongelmasi ratkeavat.

Rokk Oon !
Solifer 6102i -89 + Matkaaja 560 -82/83 | Volkswagen Campingwagen [Westfalia] -76
SFC 114207
LA/CB ch. 7fm/19am: Rokker / KILA49

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,830
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Re: Priimuksen huolto
« Vastaus #4 : 15.07.2005, 18:06:53 »
Jälleen kehissä. :-D
Kone reistaillut juhannuksesta lähtien. :-x

Onko kyselyn aloittajan ongelmat jo selvinneet? :hammer:
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Guest

  • Vieras
Re: Priimuksen huolto
« Vastaus #5 : 17.07.2005, 10:09:39 »
Olisi kiinnostanut huoltotoimenpiteet ennenkuin tulee ongelmia.

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,830
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Re: Priimuksen huolto
« Vastaus #6 : 17.07.2005, 12:02:54 »
Mittaa hehkun jännite käynnistyshetkellä. Kun kaikki on kunnossa on hehkun jännite noin 2,5-2,7 volttia, jos on alhaisempi niin puhdista kaikki liitokset akun ja ohjauspaneelin sekä ohjauspaneelin ja pannun väliltä.
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Guest

  • Vieras
Re: Priimuksen huolto
« Vastaus #7 : 18.07.2005, 15:53:39 »
Kiitos näistä tiedoista. Viellä kiinnostaisi kertyykö karstaa johonkin jonka voisi puhdistaa.

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,830
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Re: Priimuksen huolto
« Vastaus #8 : 18.07.2005, 19:29:50 »
Kertyy. Pannun saa kahtia kun irroittaa pannun pohjan vaunusta 4 ruuvia. Pannun alla on kolme ruuvia jonka jälkeen pannu irtoaa pohjaosasta. Ota hehkutulpaa irti ja ravistele ruosteet pois, sitä voi tulla vaikka kaksi desiä. :-D
PS. Vesiletkuja ei välttämättä tarvitse irroitta, mutta helpottaa kyllä työtä.

PS. Edellisestä vastauksesta jäi mainitsematta, että vesitermostaatin ja pyrostaatin liitokset pitää myös puhdistaa ja kiristää.
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa penax

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 67
Vs: Re: Priimuksen huolto
« Vastaus #9 : 14.07.2013, 15:41:48 »
...

PS. Edellisestä vastauksesta jäi mainitsematta, että vesitermostaatin ja pyrostaatin liitokset pitää myös puhdistaa ja kiristää.

Jouduin talven jäljiltä putsailemaan liittimistä hapettumia kun käynnistin pannun eka kertaa. Siinä yhteydessä jouduin avaamaan pannun  etupanelin. Pannu alkoi silloin toimimaan, mutta parin päivän päästä käynnistettäessä ei tapahtunutkaan mitään, magneettiventtiili ei kolahda eikä kipinöi. Kun avasin kopan uudelleen, niin havaitsin pannun kyljessä olevan, alemman anturin liittimen olevan vähän vinossa. Anturiin tulee kaksi johtoa. Toiseen liittimeen tuleva johto oli ilmeisesti jotenkin kiertynyt johtonipun ympärille ja kiristynyt kannen kiinnityksen yhteydessä, ja sitten vääntänyt liitintä.

Onko tuo ko. anturi vesitermostaatti? Anturiin tulee tosiaan kaksi johtoa, eli on ilmeisesti sarjassa ohjauspiirin kanssa.

Miten voi mitata/muuten varmistua anturin ehjyydestä?

Jos tuossa on katkos, niin onko tuo korjattavissa vai pitääkö hommata uusi?

penax
Mercedes-Benz 250 TD -89
Toyota Corolla 2,0D Wagon -99 toimivalla ilmastoinnilla (pakettiautoistettu)
Solifer 540 DL, toimiva kipinäsytytys 16.08.2010 klo 22.01 alkaen ;)
Aikaisemmat: KIP n. 550 teli -69, Cabby 532 -76, Solifer 530 De Luxe -72

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,830
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Vs: Re: Priimuksen huolto
« Vastaus #10 : 14.07.2013, 17:32:43 »
...

PS. Edellisestä vastauksesta jäi mainitsematta, että vesitermostaatin ja pyrostaatin liitokset pitää myös puhdistaa ja kiristää.

Jouduin talven jäljiltä putsailemaan liittimistä hapettumia kun käynnistin pannun eka kertaa. Siinä yhteydessä jouduin avaamaan pannun  etupanelin. Pannu alkoi silloin toimimaan, mutta parin päivän päästä käynnistettäessä ei tapahtunutkaan mitään, magneettiventtiili ei kolahda eikä kipinöi. Kun avasin kopan uudelleen, niin havaitsin pannun kyljessä olevan, alemman anturin liittimen olevan vähän vinossa. Anturiin tulee kaksi johtoa. Toiseen liittimeen tuleva johto oli ilmeisesti jotenkin kiertynyt johtonipun ympärille ja kiristynyt kannen kiinnityksen yhteydessä, ja sitten vääntänyt liitintä.

Onko tuo ko. anturi vesitermostaatti? Anturiin tulee tosiaan kaksi johtoa, eli on ilmeisesti sarjassa ohjauspiirin kanssa.

Miten voi mitata/muuten varmistua anturin ehjyydestä?

Jos tuossa on katkos, niin onko tuo korjattavissa vai pitääkö hommata uusi?

penax

Mitkä on johtojen värit? Punainen ja sininen= vesitermostaatti. Sininen ja keltainen= pyrostaatti. Molemmat näyttää ohmimittarilla oikosulkua eli alle ohmin, noin 0,3-0,8 ohmia.
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa penax

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 67
Vs: Re: Priimuksen huolto
« Vastaus #11 : 14.07.2013, 22:50:04 »
...

PS. Edellisestä vastauksesta jäi mainitsematta, että vesitermostaatin ja pyrostaatin liitokset pitää myös puhdistaa ja kiristää.

Jouduin talven jäljiltä putsailemaan liittimistä hapettumia kun käynnistin pannun eka kertaa. Siinä yhteydessä jouduin avaamaan pannun  etupanelin. Pannu alkoi silloin toimimaan, mutta parin päivän päästä käynnistettäessä ei tapahtunutkaan mitään, magneettiventtiili ei kolahda eikä kipinöi. Kun avasin kopan uudelleen, niin havaitsin pannun kyljessä olevan, alemman anturin liittimen olevan vähän vinossa. Anturiin tulee kaksi johtoa. Toiseen liittimeen tuleva johto oli ilmeisesti jotenkin kiertynyt johtonipun ympärille ja kiristynyt kannen kiinnityksen yhteydessä, ja sitten vääntänyt liitintä.

Onko tuo ko. anturi vesitermostaatti? Anturiin tulee tosiaan kaksi johtoa, eli on ilmeisesti sarjassa ohjauspiirin kanssa.

Miten voi mitata/muuten varmistua anturin ehjyydestä?

Jos tuossa on katkos, niin onko tuo korjattavissa vai pitääkö hommata uusi?

penax

Mitkä on johtojen värit? Punainen ja sininen= vesitermostaatti. Sininen ja keltainen= pyrostaatti. Molemmat näyttää ohmimittarilla oikosulkua eli alle ohmin, noin 0,3-0,8 ohmia.

Pitääpä tarkistaa. Onko korjattavissa, vai pitääkö uusia?

penax
Mercedes-Benz 250 TD -89
Toyota Corolla 2,0D Wagon -99 toimivalla ilmastoinnilla (pakettiautoistettu)
Solifer 540 DL, toimiva kipinäsytytys 16.08.2010 klo 22.01 alkaen ;)
Aikaisemmat: KIP n. 550 teli -69, Cabby 532 -76, Solifer 530 De Luxe -72

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,830
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Vs: Re: Priimuksen huolto
« Vastaus #12 : 15.07.2013, 08:37:28 »
...

PS. Edellisestä vastauksesta jäi mainitsematta, että vesitermostaatin ja pyrostaatin liitokset pitää myös puhdistaa ja kiristää.

Jouduin talven jäljiltä putsailemaan liittimistä hapettumia kun käynnistin pannun eka kertaa. Siinä yhteydessä jouduin avaamaan pannun  etupanelin. Pannu alkoi silloin toimimaan, mutta parin päivän päästä käynnistettäessä ei tapahtunutkaan mitään, magneettiventtiili ei kolahda eikä kipinöi. Kun avasin kopan uudelleen, niin havaitsin pannun kyljessä olevan, alemman anturin liittimen olevan vähän vinossa. Anturiin tulee kaksi johtoa. Toiseen liittimeen tuleva johto oli ilmeisesti jotenkin kiertynyt johtonipun ympärille ja kiristynyt kannen kiinnityksen yhteydessä, ja sitten vääntänyt liitintä.

Onko tuo ko. anturi vesitermostaatti? Anturiin tulee tosiaan kaksi johtoa, eli on ilmeisesti sarjassa ohjauspiirin kanssa.

Miten voi mitata/muuten varmistua anturin ehjyydestä?

Jos tuossa on katkos, niin onko tuo korjattavissa vai pitääkö hommata uusi?

penax

Mitkä on johtojen värit? Punainen ja sininen= vesitermostaatti. Sininen ja keltainen= pyrostaatti. Molemmat näyttää ohmimittarilla oikosulkua eli alle ohmin, noin 0,3-0,8 ohmia.

Pitääpä tarkistaa. Onko korjattavissa, vai pitääkö uusia?

penax

Vesitermostaatti ei ole korjattavissa, mutta pyrostaatti saattaa olla.
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa penax

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 67
Vs: Re: Priimuksen huolto
« Vastaus #13 : 25.07.2013, 12:42:54 »
...

PS. Edellisestä vastauksesta jäi mainitsematta, että vesitermostaatin ja pyrostaatin liitokset pitää myös puhdistaa ja kiristää.

Jouduin talven jäljiltä putsailemaan liittimistä hapettumia kun käynnistin pannun eka kertaa. Siinä yhteydessä jouduin avaamaan pannun  etupanelin. Pannu alkoi silloin toimimaan, mutta parin päivän päästä käynnistettäessä ei tapahtunutkaan mitään, magneettiventtiili ei kolahda eikä kipinöi. Kun avasin kopan uudelleen, niin havaitsin pannun kyljessä olevan, alemman anturin liittimen olevan vähän vinossa. Anturiin tulee kaksi johtoa. Toiseen liittimeen tuleva johto oli ilmeisesti jotenkin kiertynyt johtonipun ympärille ja kiristynyt kannen kiinnityksen yhteydessä, ja sitten vääntänyt liitintä.

Onko tuo ko. anturi vesitermostaatti? Anturiin tulee tosiaan kaksi johtoa, eli on ilmeisesti sarjassa ohjauspiirin kanssa.

Miten voi mitata/muuten varmistua anturin ehjyydestä?

Jos tuossa on katkos, niin onko tuo korjattavissa vai pitääkö hommata uusi?

penax

Mitkä on johtojen värit? Punainen ja sininen= vesitermostaatti. Sininen ja keltainen= pyrostaatti. Molemmat näyttää ohmimittarilla oikosulkua eli alle ohmin, noin 0,3-0,8 ohmia.

Pitääpä tarkistaa. Onko korjattavissa, vai pitääkö uusia?

penax

Vesitermostaatti ei ole korjattavissa, mutta pyrostaatti saattaa olla.

No niin, nyt on sitten tutkittu, ja olisi hutkimisen paikka.

Oikosulkemalla sininen ja keltainen johto (pyrostaatti) pannu hörähti tulille.

Sitten liuta tyhmiä kysymyksiä (tyhmiä kysymyksiä ei kuulemma ole, on vaan tyhmmiä kysyjiä).  ;D

Mikä ton pyrostaatin virka on?
Millaiset riskit on jos sen ohittaa (pysyvästi)?
Pyrostaatti on ilmeisesti palotilassa, joten sen  voinee irrottaa ilman, että vedet tulee pihalle?
Mitä tolle voi kotikonstein tehdä?
Mistä saa uusia?
Mitä maksaa?

Näillä päästäneen alkuun.

penax
Mercedes-Benz 250 TD -89
Toyota Corolla 2,0D Wagon -99 toimivalla ilmastoinnilla (pakettiautoistettu)
Solifer 540 DL, toimiva kipinäsytytys 16.08.2010 klo 22.01 alkaen ;)
Aikaisemmat: KIP n. 550 teli -69, Cabby 532 -76, Solifer 530 De Luxe -72

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,830
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Vs: Re: Priimuksen huolto
« Vastaus #14 : 25.07.2013, 17:33:10 »

No niin, nyt on sitten tutkittu, ja olisi hutkimisen paikka.

Oikosulkemalla sininen ja keltainen johto (pyrostaatti) pannu hörähti tulille.

Sitten liuta tyhmiä kysymyksiä (tyhmiä kysymyksiä ei kuulemma ole, on vaan tyhmmiä kysyjiä).  ;D

Mikä ton pyrostaatin virka on?
Millaiset riskit on jos sen ohittaa (pysyvästi)?
Pyrostaatti on ilmeisesti palotilassa, joten sen  voinee irrottaa ilman, että vedet tulee pihalle?
Mitä tolle voi kotikonstein tehdä?
Mistä saa uusia?
Mitä maksaa?

Näillä päästäneen alkuun.

penax

Pyrostaattia ei voi ohittaa koska on liekkivahti eli kun pannu syttyy niin pyrostaatti lämpenee ja katkaisee kaasuventtiilin vetokäämin ja hehkun jännitteen sekä mustan poksin ajastinreleeltä myös. Jos oikosulkemalla ohitat pyrostaatin niin pannu käy alle kaksi minuuttia ja menee häiriölle.
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.