Kirjoittaja Aihe: UKK: Matkailuauton tuonti saksasta  (Read 24983 times)

Poissa mijo

  • Mika Joukainen
  • Administrator
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,105
  • Turku
    • teidentukko
UKK: Matkailuauton tuonti saksasta
« : 28.02.2007, 14:03:32 »
Omia kokemuksianne saksan / euroopan tuonnista?

Muutama asia keskustelun aloitukseksi:
-edullinen hintataso verrattuna Suomeen
-verokohtelu
  • autovero: matkailuautosta ei tarvitse maksaa autoveroa mikäli se täyttää verottoman matkailuauton vaatimukset (AKE)
    Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevissa majoitustiloissa on vähintään seuraavat tukevasti kiinni olevat varusteet (ajoneuvolaki 22 §):
    1) istuimia ja pöytä, joka voi olla helposti poistettavissa;
    2) makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista;
    3) keittomahdollisuus;
    4) säilytystiloja.
    Autoverolaissa säädetään tarvittaessa sellaisen matkailuauton, joka on verovapaa tai josta suoritetaan alennettua veroa, rakenteesta ja varusteista.
    M1-luokan matkailuauto on kokonaan verovapaa, jos sen omamassa on vähintään 1 875 kiloa (autoverolaki 21 §:n 1 mom.) ja auton sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta (ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen 17 §:n 3 mom., 703/1998). Muussa tapauksessa matkailuauto on täysimääräisen autoveron alainen.
  • Ajoneuvovero, eli matkailuautoa verotetaan kuten esimerkiksi pakettiautoa (matalampi käyttövoima (dieselvero) kuin henkilöautossa) (AKE)
  • Arvonlisävero: käytetyn osalta maksetaan ostomaahan, uuden osalta Suomeen

Kustannukset Saksantuonnille ovat:
-matkat
-rekisteröintikustannukset
Yhteensä noin 1000-1500€ (arvasinko oikein?)


Päivitetty (kevät/08)
Nykyisin ei taida tarvita enää punaisia siirtokilpiä mikäli autolla on jossain ETA maassa voimassa oleva rekisteröinti (Toisessa Eta-jäsenvaltiossa rekisteröityä ajoneuvoa saa käyttää Suomessa väliaikaisesti verotta, kun Tullille on tehty käyttöönottoilmoitus. Ajoneuvon käytöstä on ilmoitettava Tullille sen verottoman käytön alkaessa. Ilmoitus tehdään Tullin lomakkeella 83, ja oikeus ajoneuvon käyttöön alkaa, kun Tulli on vahvistanut ilmoituksen. Ajoneuvon käyttö liikenteessä käyttöönottoilmoituksella edellyttää, että ajoneuvossa on jossain Eta-maassa voimassa oleva rekisteröinti. Rekisteröinti voi olla myös väliaikainen. Lisäksi ajoneuvolla on oltava voimassa oleva liikennevakuutus. Tulli ei käyttöönottoilmoitusta vahvistaessaan tutki rekisteröinnin ja vakuutuksen voimassaoloa, vaan vastuu tästä on ajoneuvon kuljettajalla.
-Eta-maita ovat Suomen lisäksi Alankomaat, Belgia, Bulgaria, Espanja, Irlanti, Islanti, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Kreikka, Kypros, Latvia, Liechtenstein, Liettua, Luxemburg, Malta, Portugali, Puola, Ranska, Romania, Ruotsi, Saksa, Slovakia, Slovenia, Tanska, Tšekki, Unkari ja Viro.) Katso lisäinfo www.tulli.fi

Kaasulaitteiden ja sähkölaitteiden vaatimuksia on myös muutettu viimevuoden puolella:
Matkailuajoneuvojen nestekaasu- ja sähkölaitteiden vaatimuksista
« Last Edit: 28.05.2008, 12:10:02 kirjoittanut mijo »
Omavalmiste
(Sprite Alpine, LMC *2)

Poissa mjh48

  • Nettivaanari
  • ***
  • Viestejä: 122
Vs: UKK: Matkailuauton tuonti saksasta
« Vastaus #1 : 02.08.2007, 00:26:31 »
Laskeskelin mitä kuluja tuli rekisteröinnistä ym. käyttöönotosta
Kulut:
Rahti 1600 €

Kaasutarkistus 100 €
Sammutin 50 € (norm. 40 - 75 €)
Sähkötarkistus - € (olisi ollut 50 €, tein itse kun on luvat ei ehkä edes tarpeen)
Ajolupa 3 kk tullista 15 €
Katsastus 170 €
Rekisterikilvet 28 €
Varoituskolmio vanhastaan - €
Kaasupullot ilmaisella ostoilmoituksella paikallislehdessä
- täysi kaasupullo 45 €
- tyhjä kaasupullo 40 € + täyttö 16,50 €
Pullot huoltoasemalla normaalihinta n. 85 € (kuori + sisältö)

Eli lisäkulut meillä yhteensä 465,50 €

Kaiken kaikkiaan auton tuoja saa varautua n. 600 € kuluerään rahdin tai hakukulujen lisäksi jos ostaa kaksi kaasupulloa.
Lisäksi tulee "pakollisista" kaasu- ja palovaroittimista n. 100 € lisää.

Eli itse Saksassa käymättä tulee maksuja n 2000 - 2200€
Hymer Tramp CL 574

Poissa Jarkko

  • Nettivaanari
  • ***
  • Viestejä: 132
  • SIPOO ITÄ-UUSIMAA
Vs: UKK: Matkailuauton tuonti saksasta
« Vastaus #2 : 11.01.2008, 17:07:00 »
Nyt on katsastuksen hinta noussut 7.12.2007  170,- eurosta 270,- euroon. Katsastus itsessään ei ole muuttunut mutta pitäähän hintaa "hieman" tarkistaa vuosittain.
Ford Rimor Europeo NG5 Vm. 2006
SFC 88005

Poissa TeeJii

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 428
  • LA-kutsu: TeeJii CH 28 USB
    • SF-Caravan Sarapisto /Sauvon seutu Ry.
Vs: UKK: Matkailuauton tuonti saksasta
« Vastaus #3 : 24.01.2008, 14:05:45 »
Mistäs noita kannattaa katsella siis www-sivut?

Täältäkö?
Knaus 500 Eifelland - 00
SFC 88840
SF-Caravan Sauvon seutu ry.

Poissa Jarkko

  • Nettivaanari
  • ***
  • Viestejä: 132
  • SIPOO ITÄ-UUSIMAA
Vs: UKK: Matkailuauton tuonti saksasta
« Vastaus #4 : 24.01.2008, 16:03:54 »
Oletko ajatellut vaihtoehtona tuoda autoa tai vaunua virosta? Rahtikulut paljon halvemmat ja laitteet halpoja kanssa. Katso sivulta www.auto24.ee  Itse hain matkailuauton sieltä 12/07.
Ford Rimor Europeo NG5 Vm. 2006
SFC 88005

Poissa TeeJii

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 428
  • LA-kutsu: TeeJii CH 28 USB
    • SF-Caravan Sarapisto /Sauvon seutu Ry.
Vs: UKK: Matkailuauton tuonti saksasta
« Vastaus #5 : 04.02.2008, 17:11:23 »
Oletko ajatellut vaihtoehtona tuoda autoa tai vaunua virosta? Rahtikulut paljon halvemmat ja laitteet halpoja kanssa. Katso sivulta www.auto24.ee  Itse hain matkailuauton sieltä 12/07.
Millaiset kulut tulivat siis noin?
Knaus 500 Eifelland - 00
SFC 88840
SF-Caravan Sauvon seutu ry.

Poissa Jarkko

  • Nettivaanari
  • ***
  • Viestejä: 132
  • SIPOO ITÄ-UUSIMAA
Vs: UKK: Matkailuauton tuonti saksasta
« Vastaus #6 : 04.02.2008, 19:50:43 »
Laivakulut tais olla noin 250,- Siirtokilvet n. 15,- katsastus 270,-Kaasu ja ilmanvaihtotarrat 10,- sammutin 30,- kilvet n. 25,-
Ford Rimor Europeo NG5 Vm. 2006
SFC 88005

Poissa Teemu

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 560
  • Nurmijärvi
Vs: UKK: Matkailuauton tuonti saksasta
« Vastaus #7 : 05.02.2008, 16:44:22 »
noi hinnat näyttää olevan tuolla virossa aika sopivat..
Polar 590 gle,dethleffs camper 540 sk,Adria adora 562 UP -07 & Seat Toledo 150 TDI -02

Poissa Teemu

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 560
  • Nurmijärvi
Vs: UKK: Matkailuauton tuonti saksasta
« Vastaus #8 : 06.02.2008, 19:16:56 »
onko kellään tietoa mistä osoitteesta sais katella ruotsissa myytäviä vaunuja ???niinku täällä toi nettikaravaani
Polar 590 gle,dethleffs camper 540 sk,Adria adora 562 UP -07 & Seat Toledo 150 TDI -02

Poissa raaka

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 375
Vs: UKK: Matkailuauton tuonti saksasta
« Vastaus #9 : 06.02.2008, 19:35:29 »
Tässä ois yhden putiikin linkki, saahan siitä jotain käsitystä hinnoista
http://www.astroms.y.se/
kulkimina mm. Dethleffs m-auto -87,Knaus 540 TK -90, Hobby 610 Ul Prestige-05, Hobby 720 Uml Prestige-07

Poissa raaka

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 375
Vs: UKK: Matkailuauton tuonti saksasta
« Vastaus #10 : 06.02.2008, 19:47:37 »
kulkimina mm. Dethleffs m-auto -87,Knaus 540 TK -90, Hobby 610 Ul Prestige-05, Hobby 720 Uml Prestige-07

dorotea

  • Vieras
Vs: UKK: Matkailuauton tuonti saksasta
« Vastaus #11 : 06.02.2008, 19:53:59 »
Ja tässä lisää. Löytyy vaunuja, autoja ja paljon muuta. Myös näkee missäpäin Ruotsia ovat.
http://www.blocket.se/
« Last Edit: 06.02.2008, 19:56:02 kirjoittanut dorotea »

Poissa Teemu

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 560
  • Nurmijärvi
Vs: UKK: Matkailuauton tuonti saksasta
« Vastaus #12 : 06.02.2008, 20:10:23 »
näyttäs olevan aikalailla suomen hinnoissa
 :-\
Polar 590 gle,dethleffs camper 540 sk,Adria adora 562 UP -07 & Seat Toledo 150 TDI -02

Poissa jiipee62

  • Nettivaanari
  • ***
  • Viestejä: 101
  • Nummela, Vihti, Uusimaa
Vs: UKK: Matkailuauton tuonti saksasta
« Vastaus #13 : 06.10.2008, 10:50:48 »
Meidän tuonti kävi kuin elokuvissa.

1.Valittiin mobilesta sopiva auto
2.Lähetettiin maili myyjälle (yksityinen pariskunta, omistaneet auton n. 6v), saatiin lisäkuvia liki samantien.
3.Tingattiin pikkuisen maililla.
4.Tilattiin lentoliput seuraavaksi päiväksi.
5.Lennettiin Frankfurtiin, sieltä junalla myyjän luo, tarkastettiin auto ja gasthausiin nukkumaan.
6.Aamulla saksan paperisota parissa tunnissa ohi, lähdettiin ajamaan kotiin.
7.Saavuimme Naantaliin, käyttöönottoilmoitus tullille.
8.Muutaman päivän päästä autoveroilmoitus tullille (Hanko)
9.Rekisteröintikatsastus muuten läpi paitsi kaasutodistusta ei ehditty saada, katsastustodistus faxilla tullille, autoveropäätös seuraavana päivänä postilaatikossa.
10.Kaasumuutos 50mbar->30mbar josta todistus katsastukseen.
11.Suomen kilvet ja karavaanarinumerot kiinni.

Luultavasti meillä kävi jonkinlainen tuuri, auto oli sisältä parempi kuin odotimme, eikä ulkokuorikaan tuottanut pettymysta. Myyjäpariskunta puhui hyvää englantia ja oli tosi ystävällinen ja avulias. Kotimatka, n.2000 km, meni ongelmitta ja auton tekniikka vastasi 146tkm mittarilukemaa. Mitään vastaavaa ei meidän budjettiin löytynyt Suomesta, haluttiin kuitenkin valmiit petipaikat neljälle ja takavetoalusta.
« Last Edit: 06.10.2008, 10:55:35 kirjoittanut jiipee62 »
Jyrki
Exä:MB 410D Niessman Clou570E -90

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,832
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Vs: UKK: Matkailuauton tuonti saksasta
« Vastaus #14 : 06.10.2008, 11:27:51 »
Onnea vaan uudelle kulkineelle. ;)
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.