Kirjoittaja Aihe: UKK: Matkailuauton tuonti saksasta  (Read 23888 times)

Poissa pjarvenpaa

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 266
  • Pattijoki, Raahe
Vs: UKK: Matkailuauton tuonti saksasta
« Vastaus #15 : 06.10.2008, 11:39:37 »
Onnea vaan täältäkin!
Volvo XC90 D5 Geartronic 7h
Solifer 6102i -91
SFC-126989

Poissa Jopekka

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 252
  • Kotka / Kymenlaakso
    • Karavan kuvat
Vs: UKK: Matkailuauton tuonti saksasta
« Vastaus #16 : 06.10.2008, 11:45:55 »
Onnea vaan ,  ja mukavia caravan reissuja täältäkin.   ;D


     Joopa Joo....    :D   ;)
Volvo XC90  AWD-5 
Kabe Ametist GLE-KS 

Et voi myöhästyä, ennen kuin saavut paikalle.

Tukos

  • Vieras
Vs: UKK: Matkailuauton tuonti saksasta
« Vastaus #17 : 06.10.2008, 12:33:13 »
Kivoja reissuja ja onnea uudesta matkamökistä  ;D   Joko pukkaa reissukuumetta?

Poissa jiipee62

  • Nettivaanari
  • ***
  • Viestejä: 101
  • Nummela, Vihti, Uusimaa
Vs: UKK: Matkailuauton tuonti saksasta
« Vastaus #18 : 06.10.2008, 12:42:23 »
Kivoja reissuja ja onnea uudesta matkamökistä  ;D   Joko pukkaa reissukuumetta?
Pakkohan tuota on hiukan ulkoiluttaa :D . Jostain pitäis vaan löytää mieluimmin ilmaiset :-[ nastakumit ja vielä jos vanteetkin toiset. Saa tarjota 185-14C hyviä ja halpoja plus paripyörävanteita. EDIT: Vanteet löytyi.
« Last Edit: 06.10.2008, 15:24:03 kirjoittanut jiipee62 »
Jyrki
Exä:MB 410D Niessman Clou570E -90

Poissa niinjust

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 78
  • Tapulikaupunki, Helsinki
    • Euroopan Camping Info
Vs: UKK: Matkailuauton tuonti saksasta
« Vastaus #19 : 16.12.2008, 21:49:12 »
En malta olla käsittelemättä tätä aihetta, kun kokemukset vielä ovat tuoreessa muistissa. Aikaisempaa kokemusta on vaunusta 70-luvulta alkaen, mutta autosta vain kaksi viikon vuokrausta Saksassa noin 18 vuotta sitten.

Lueskelin keskusteluja tästä aiheesta etukäteen etuteltan puheista, mutta en saanut täyttä selvyyttä, mistä on kysymys. Tätä asiaahan yrittävät parhaansa mukaan vielä jotkin maahantuojat hämmentää niin, että väkisinkin tulee mieleen esim Ikean ja Lidlin vaikeudet Suomeen tulossa. Tästä karavaanari.infosta en ole aikaisemmin tiennyt.

Niinpä otin tyttärelleni kaksi viikkoa lomaa koulusta ja lensimme Hampuriin. Hyppäsimme taksiin ja majoituimme hotelliin kolmeksi yöksi. Koska varasin Finnlinesilta paluumatkalle tilaa yli kahdeksan metrin autolle, tuli menopaluun hinnaksi 903,16. Taksimatkoja kertyi yhteensä 113 euroa ja lisäksi saimme myyjältä kolme kuljetusta liikkeen ja hotellin välille. Hotelli ei ollut halvin, vaan ensimmäinen, joka osasi vastata meiliin, eikä yrittänyt tarjota pelkkää faksia. Kolmen yön hinnaksi tuli 225 euroa.

Kuvittelin ostavani Eura Mobilin 770 alkovilla tai integroidun 810. Nettikuvat antoivat hiukan väärää tietoa ja vähän ajettuja autoja oli ilmeisesti pidetty työmaakoppeina rakennustyömaalla. Tietysti toinen vaihtoehto on se, että autoista oli ruuvattu kilometrejä, koska huoltokirjatkin puuttuivat.

Päädyin lopulta Niesmann + Bischoffin Flair 6700 TA alkoviautoon vuosimallia 1999. Kokemukset tästä autosta ovat olleet hyviä. Huollon ja hihnan vaihdon teetin autoon heti ensimmäiseksi Saksassa, hinnat 210,00 ja 355,36 euroa. Huoltohintaan sisältyi täysi kaasupullo ja puolitoistametrinen sähköadapteri. Toisen kaasupullon ostin 70 eurolla. Ensimmäinen tankkaus 87,73 on laskettava kustannuksiin, koska tankki oli tyhjä.

Olimme Saksassa lomalla kaksi viikkoa ja hankimme lisäksi pienen (13 W) aurinkokennon ja täysautomaattisen satelliittiantennin Kathrein BAS 60 ja TV-DVD yhdistelmän. Astralta löytyi Saksassa ääretön miinus yksi kanavaa, eikä sen luvattu näkyvänkään Suomessa. Eutelsat lupasi digitaalisesti kattaa koko Suomen, mutta en ammattitaidottomana ole osannut vaihtaa satelliittia. Kysyin asiaa Suomessa matkailuautohuollossa ja he arvelivat sen vaativan jonkin lisälaitteen, mutta totesivat myöskin, että ovat asentaneet vain haravia. Kun soitin maahantuojalle, yllätyin melkoisesti, kun edustaja totesi, ettei sitä antennia voi käyttää ollenkaan Suomessa ja tarjosi heti toista. Kuitenkin tätä myydään myös Suomessa ja löytyy esim Reimon sivuilta.

Siirtokilvet sain heti kolmeksi kuukaudeksi 15 eurolla. Se aika on ilmeisesti kuitenkin päättynyt, koska nollaveropäätös syntyi odottaessa ja minulle kerrottiin, että kilpien voimassaolo päättyy kymmenen vuorokauden kuluttua siitä. Veropäätös vaati katsastuskonttorilla käynnin, jotta verottaja uskoo auton olevan matkailuauto. Saksalaiset kilvet olivat voimassa 30 päivää.

Myyjä oli katsastanut auton Saksassa myyntipäivänä ja vaihtanut vuotavan takaiskunvaimentimen. Kävin siis katsastuksessa ja sain paperin täyteen korjattavia asioita. Lähivalojen suuntauksen nostaminen ylöspäin oli helppo ruuvattava Ducatosta. Lisäksi puuttui kaasu- ja sähkötarkastus, erilaisia tarroja sekä sammutin. Niesmann + Bischoff oli siirtynyt 30 mbariin kaikissa autoissaan 1998, joten nämä kaikki hoituivat kivuttomasti hintaan 263 euroa Espoon Caravan huollossa.

Lisäksi puuttui vaatimustenmukaisuustodistus. Katsastusmies kertoi sellaisen saatavan esim TÜV Nordilta Vantaalta, joka nettisivuillaan lupasikin hoitaa asian 3 – 4 päivässä faksilla ja noin viikossa kirjeitse kotiin. Hinnaksi nettisivut ilmoittavat 85 euroa + alv, mutta se pumpsahtikin 145 + alviin, kun kyseessä on matkailuauto. Tilauksen tein 26. syyskuuta ja jäin odottelemaan. Kyselin todistusta neljä viikkoa sekä puhelimessa että meilillä huonolla menestyksellä. Viimeisin selitys oli se, että TÜV Saksassa odottaa edelleen tietoa tehtaalta.

Väänsin saksaksi sanakirjan avulla kyselyn tehtaalle, josta tulikin yllättävä vastaus heti seuraavana päivänä. TÜV oli lähettänyt kyselynsä vasta samana päivänä, kun he valittivat, etteivät ole saaneet tehtaalta tietoa. Lisäksi tehdas lupasi toimittaa todistuksen minulle suoraan ilmaiseksi, kun toimitan heille kopiot rekisteriotteesta. Olin lähettänyt ne TÜVille, mutta he eivät olleet lähettäneet niitä tehtaalle. Peruin tilaukseni TÜViltä ja sain päivässä todistuksen tehtaalta faksina ja kahdessa päivässä kirjeenä!!! Myyjä olisi myös toimittanut sen, jos olisin tiennyt pyytää.

Tässä sikailussa säästyi 176,90 alveineen, mutta lisäkustannuksia tuli, kun jouduttiin aloittamaan katsastus alusta. Ensimmäinen katsastusyritys maksoi 145 euroa. Toinen oli 80 euroa, koska pakokaasumittausta ei tarvitse uusia. En ole ihan varma, menikö kaikki oikein, kun Saksassa oli suoritettu myös katsastus. Lisäksi olisin voinut säästää ensi vuoden katsastuksen, jos olisin siirtänyt uusintakatsastuksen tammikuun 14. päivään. Ensirekisteröintipäivään on silloin aikaa tasan puoli vuotta. Suomessa tehdyt kaasu- ja sähkötarkastukset ovat voimassa hamaan tulevaisuuteen. Lämpöpeiton olen jo ehtinyt hankkia Dukatolle tietenkin M. Huhtalolta, koska vain paras on kullin hyvää. Talvirenkaita en aio hankkia. Sen siaan ostin lumiketjut Motonetistä.

Rekisteröinnin siirto ei tietenkään tullut kysymykseen, koska juuri olemme lähdössä ainakin Tallinnaan ja sieltä Saksaan ehkä Unkarin tai Venetsian kautta. Rätyä lainatakseni Saksa kun on paska maa, paremmat palkat, pienemmät verot ja halvemmat hinnat. Onneksi turisti ei joudu byrokratian kanssa tekemisiin edes autoa hakiessa, kun myyjä hoitaa hommat.

Ja lopuksi vielä kokemus kulutuksesta. Mittariin on kertynyt lomalla ja sen jälkeen kolmella viikonloppureissulla 3200 km ja kulutus on pysynyt 12,82 litrassa. Saksassa kului hiukan vähemmän huolimatta suuremmista ajonopeuksista, mutta ilmeisesti tasaisesta moottoritieajosta.

Kahdellatuhannella selviää ostosreissusta ja siitä voi vielä vähän säästääkin, kun mukaan lasketaan vain auton hankinnasta tulevat kulut.

Alkovi taas on osoittautunut meille juuri oikeaksi versioksi. Vaimo voi nukkua takavuoteessa vaikka kaikki ajomatkat (pois luettuna ruokailut) ja lapsi leikkiä omassa huoneessaan alkovissa (tai sitten nukkua). Ainoa, jolla sattuu olemaan kuorma-autokortti, on allekirjoittanut. Tiedän hyvinkin, ettei menettely ole turvallista, mutta vaikea on opettaa vanhalle koiralle uusia temppuja. ;) :D
Voi kuten haluat, voi vaikka hyvin!

SFC 8966

Niesmann + Bischoffin Flair 6700 TA -99 Fiat Ducaton alustalla

Exiä mm Matkaaja 460 ja 510, Kafi... ja LMC 640 TM, vetureina Saab 96, Volvo 245, Hiace, Chevrolet Starcraft ja Scottsdale

C64

  • Vieras
Vs: UKK: Matkailuauton tuonti saksasta
« Vastaus #20 : 15.02.2009, 20:05:37 »
Tervehdys!

Auton haku saksanmaalta lähenee pikkuhiljaa. Yhden henkilöauton olen tuonut, mutta asuntoautoa en vielä :)

Mitä papereita pitää muistaa hakea saksasta, vaatimustenmukaisuustodistus? kaasutodistus? jotain muuta?

Poissa vepe46

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 1
Vs: UKK: Matkailuauton tuonti saksasta
« Vastaus #21 : 15.02.2009, 20:42:56 »
Onko esimerkiksi seuraavassa linkissä olevat hinnat yhteishintoja, eli niihin ei lisätä Saksan alvia.
http://www.mobile.de/home/index.html#0
Mieli tekisi lähteä vaunun hakuun keväällä, mutta selvittelen ensin kaikki kustannukset.

C64

  • Vieras
Vs: UKK: Matkailuauton tuonti saksasta
« Vastaus #22 : 15.02.2009, 21:32:38 »
Hinnat sisältää alvin, jos ei sisällä niistä on yleensä maininta. Eli hinta ilmoitetaan edullisempana ja sitten maininta alvista esim. jos sulla on yritys voit saada sen alvi vähennyksen. Hinnat asuntoautoissa ja vaunuissa nousee kevättä kohden jatkuen heinä-elokuun loppuun. Sitten on taas ostajan markkinat.

Poissa niinjust

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 78
  • Tapulikaupunki, Helsinki
    • Euroopan Camping Info
Vs: UKK: Matkailuauton tuonti saksasta
« Vastaus #23 : 26.02.2009, 20:53:47 »
Saksalainen rekisteriote ja vaatimustenmukaisuustodistus (EU Bescheinigung) tarvitaan katsastuksessa. Kauppakirja (luovutustodistus) tarvitaan. Siirtokilvet vakuutuksineen tarvitaan ja ne ovat voimassa 30 vrk. Nämä on hoitanut myyjä, joten byrokratiasta en tässä kohtaa tiedä mitään. Olisi kyllä toimittanut vaatimustenmukaisuustodistuksenkin, jos olisin huomannut pyytää.

Jos ostaa vanhemman auton, kannattaa tarkistaa kaasun paine 30 mbar. Niesmann + Bischofin kaikki autot ovat vuodasta 1998 alkaen oikealla paineella, muista en tiedä. Kaasu- ja sähkötarkastus on tehtävä Suomessa. Kaasuasennusliike pitää olla Tukesin hyväksymä. Lista löytyy netistä. AKEn määräys matkailuautojen nestekaasu- ja sähkölaitteiden vaatimuksista löytyy ainakin katsastuskonttorilta. AKEn sivuilta en sitä juuri nyt löytänyt?!?

Jos ostaa uudemman auton, se saattaa olla EY-tyyppihyväksytty. Silloin ei tarvita tarkastuksia Suomessa, eikä käsittääkseni myöskään vaatimustenmukaisuustodistusta. Korjatkaa, jos olen väärässä. Jostain vuodesta 2003 alkaen rupeaa löytymään tyyppihyväksyttyjä.

Sammuttimen voi hankkia vaikka Hongkongista, mutta kannattaa tarkistaa, että se kuuluu 13A55B-luokkaan (tai vanhempi sammutin A-BII-E).

Joitain tarroja joutuu liimailemaan, kuten esim maksimi henkilömäärä. 

Hinta on yleensä esitetty veroineen. Jos auto on alv-vähennyskelpoinen, se merkitään yleensä MwSt. ausweisbar.

Taitaa olla vielä sisätilan korkeusvaatimus 190 cm.
Voi kuten haluat, voi vaikka hyvin!

SFC 8966

Niesmann + Bischoffin Flair 6700 TA -99 Fiat Ducaton alustalla

Exiä mm Matkaaja 460 ja 510, Kafi... ja LMC 640 TM, vetureina Saab 96, Volvo 245, Hiace, Chevrolet Starcraft ja Scottsdale

C64

  • Vieras
Vs: UKK: Matkailuauton tuonti saksasta
« Vastaus #24 : 28.02.2009, 19:20:34 »
Jep, jep. Auto laitettu laivaan. Kauppa sujui, paperit hoitui. Karavaanarin ura taisi aueta.

Ensireissua odotellessa...  :)

Tukos

  • Vieras
Vs: UKK: Matkailuauton tuonti saksasta
« Vastaus #25 : 28.02.2009, 19:23:42 »
Hauskoja reissuja teille!

C64

  • Vieras
Vs: UKK: Matkailuauton tuonti saksasta
« Vastaus #26 : 01.03.2009, 17:52:48 »
Auto pihassa. Suomen/enkun kielisiä manuaaleja tässä haeskelen.
Ensviikolla paperihommat pois alta jne.

Poissa vaunuerakko

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 339
  • -ESPANJA-
Vs: UKK: Matkailuauton tuonti saksasta
« Vastaus #27 : 02.03.2009, 05:26:41 »
Turvallista matkaa ;D
Ja jos siltä tuta, niin kerrohan lisää  :-[
Ug-olen puhunut!

-Elämä on liian arvokas missattavaksi-

Kabe Ametist-Hoppy Prestige 650

Poissa Alan

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,995
Vs: UKK: Matkailuauton tuonti saksasta
« Vastaus #28 : 02.03.2009, 06:37:14 »
Auto pihassa.

Uteliaisuus heräsi... minkälainen? :)
Monipuolisin karavaanarifoorumi netissä:

www.karavaanari.org

C64

  • Vieras
Vs: UKK: Matkailuauton tuonti saksasta
« Vastaus #29 : 02.03.2009, 16:23:59 »
Auto pihassa.

Uteliaisuus heräsi... minkälainen? :)

Menee ohi alkuperäsen aiheen, mutta Knaus 595 travelleri, ducaton 1997 alustalla.

ediittiä: täytyy laittaa moottoripyörä/skootteri telineen myynti-ilmotus koht puoleen. On aika tarpeeton itelle :)

edit2: tollanen http://www.smvmetall.de/English/Motorcycle_Carriers_e/Schumi_150_e/body_schumi_150_e.html
« Last Edit: 02.03.2009, 16:54:44 kirjoittanut C64 »