Kirjoittaja Aihe: UKK: Mitä tehdä kun raikasvesisäiliöön on joutunut dieselöljyä  (Read 5279 times)

Poissa mijo

• Mika Joukainen
  • Administrator
  • KunniaVaanari
  • Turku
    • teidentukko
Caravan lehdessä 5/2004 oli juttua aiheesta
Ohessa lainaus:
"Dieseliä vesisäiliöön?
Vesisäiliön täyttöaukko on usein matkailuautossa lähellä polttoaineaukkoa. Dieseliä tankatessa onkin varmistettava, ettei ole täyttämässä vesisäiliötä.
Jos vahinko tapahtuu, vesisäiliön saa puhdistettua esim. huoltoasemilla myytävällä Liav 230 –pesuaineella ja kuumalla vedellä liottamalla ja huuhtelemalla huolellisesti. Käsittely toistetaan niin kauan kunnes vieras haju ja maku on hävinnyt. Lopuksi säiliöt pyyhitään etanolilla. Dieselöljyn vaurioittamat letkut ja tiivisteet on vaihdettava."

Caravaanari-lehdessä 3/2002 sivulla 9 on ollut juttua asiasta joten lehden toimitukseen soittamalla saattaisi saada kopion aiheesta http://www.caravan-lehti.fi/toimitus/
« Last Edit: 16.01.2008, 11:49:33 kirjoittanut mijo »
Omavalmiste
(Sprite Alpine, LMC *2)

Poissa Rokker

• -Matti Kivistö-
  • Global Moderator
  • KunniaVaanari
  • Vihti, Uusimaa
Kyseinen aine on siis Nesteen valmistama Nessol Liav 230 teollisuusbensiini jota myydään ainakin kahdenkymmenen litran astioissa. On yleensä tilaustavaraa.

Rokk Oon !
Solifer 6102i -89 + Matkaaja 560 -82/83 | Volkswagen Campingwagen [Westfalia] -76
SFC 114207
LA/CB ch. 7fm/19am: Rokker / KILA49

Poissa Teemu

• KunniaVaanari
  • Nurmijärvi
voi siinä olla melkoinen työmaa siinä pesussa ;D
Polar 590 gle,dethleffs camper 540 sk,Adria adora 562 UP -07 & Seat Toledo 150 TDI -02

dorotea

• Vieras
Rokker.

Onhan sulla siellä sitä hyvää vihreää ainetta litran pulloissa. Myös sitä voi käyttää vesisäiliön ja järjestelmän pesuun. On turvallisempi kuin Nesteen liuotin. Hyvä huuhtelu tietenkin käytön jälkeen.

Poissa Rokker

• -Matti Kivistö-
  • Global Moderator
  • KunniaVaanari
  • Vihti, Uusimaa
Rokker.

Onhan sulla siellä sitä hyvää vihreää ainetta litran pulloissa. Myös sitä voi käyttää vesisäiliön ja järjestelmän pesuun. On turvallisempi kuin Nesteen liuotin. Hyvä huuhtelu tietenkin käytön jälkeen.

Heh, arvasinkin että Doretea kommentoisi jotain =)

Kyllä, onhan minulla sitä harvoista ja valituista paikoista saatavaa Caravan Clean pesuainettakin hyllyssä.

Tällä viikolla teimme yhden vesisäiliön pesun tuolla Nesteen aineella ja hyvä tuli silläkin. Suurimmat kustannukset siinäkin tapauksessa tuli vesipumpun ja täyttöletkun vaihdosta, kustannukset olisivat olleet huomattavasti korkeammat jos koko vesisäiliö ja putkisto olisi pitänyt vaihtaa.

Rokk Oon !
Solifer 6102i -89 + Matkaaja 560 -82/83 | Volkswagen Campingwagen [Westfalia] -76
SFC 114207

dorotea

• Vieras
Rokker.
Sen voisi vielä mainita, että se laimennetaan veteen.

vieras

• Vieras
Kyseinen aine on siis Nesteen valmistama Nessol Liav 230 teollisuusbensiini jota myydään ainakin kahdenkymmenen litran astioissa. On yleensä tilaustavaraa.

Rokk Oon !

Onko kukaan kokeillut puhdistaa tällä aineella? Lähteekö dieselin haju/maku vesisäiliöstä kokonaan, että vettä voi myös juoda?

dorotea

• Vieras
Suosittelen mielummin käyttämään Caravan Clean ainetta, joka on täysin veteen liukeneva ja niin myös pois huuhtoutuva.

Poissa Rokker

• -Matti Kivistö-
  • Global Moderator
  • KunniaVaanari
  • Vihti, Uusimaa

Rokk Oon !

Onko kukaan kokeillut puhdistaa tällä aineella? Lähteekö dieselin haju/maku vesisäiliöstä kokonaan, että vettä voi myös juoda?

- On
- Lähtee
- Voi

Rokk Oon !
SFC 114207

vieras

• Vieras
Suosittelen mielummin käyttämään Caravan Clean ainetta, joka on täysin veteen liukeneva ja niin myös pois huuhtoutuva.

Onko yhtä hyvä kuin Nessol Liav 230? Kumpi on parempi?

Poissa hartsakoski

• KunniaVaanari
  • Oulusta oon ja kehtaan sanua!
En kyllä ole mikään kemisti,mutta ihmettelen jos ei teollisuusbensiiniä sisältävää ainetta tarvitse huuhtoa jollain muulla aineella pois ???Siis Nessol Liav 230:stä!Ne teollisuusbensiinit joihin itse olen tutustunut jättävät varmasti makua.
:-)

Poissa Rokker

• -Matti Kivistö-
  • Global Moderator
  • KunniaVaanari
  • Vihti, Uusimaa
Me huuhdottiin säiliö tuon teollisuusbensan jälkeen Duobaktilla ja useampaan kertaan vedellä.

Rokk Oon !
SFC 114207