Kirjoittaja Aihe: Nuoret Vaanarit  (Read 33516 times)

Poissa Ossi66

• KunniaVaanari
Vs: Nuoret Vaanarit
« Vastaus #30 : 23.05.2008, 21:45:44 »
Eli kun tos meidän 1.8 Mondeos on 115 heppaa niin se tekis sit öbaut 1150 kiloo.. Elikkäs just sen verran mitä suurin piirtein olin ajatellukki. Itellä oli mieles n. 1000 - 1200 kiloo (max).

OKEI .. Matkaaja ei olekkaan siis Vatkaaja jos kaikki hässäkät on niin kuin pitääkin olla turvalliseen matkan tekoon.. Eli tämäkin on taas niitä kateellisten panetteluja  ;D ..eli tota matkaajaakin uskaltais sit aatella.
130km/h  :) jep.. Mut eihän reissates saa kiire olla  ;) Eli toi 80 riittää ihan mulle mitä tolla yhdistelmällä saapi ajaa.

Eli ei kuin etsintöja jatkamaan.. ja sit isketään kuhan se soppeli tulee kohdalle :)

Jep. 1150kg-1200kg on varmastikkin sellainen maksimi, jolla lomasta voi vielä nauttia. Meillä oli ennen Vectra 2.0i eli 130 hepoa ja sille 1300kg oli ehkä hieman yläkanttiin - mäet sai kolmosella ylös 80km/h mutta se kepitys ei ollut enää hauskaa. (nyt on "vain" 101hp, mutta DTI:n hevoset on eriluokkaa)

Millähän rengastuksella nuot vatkaajaksi haukutut on olleet ???
Detskukin oli vatkaaja tehdasasennusrenkailla, joilla kantavuus riitti kiikunkaakun ja painetta sai laittaa muistaakseni max 3.6bar - nyt kunnolliset 185R14C, joihin voi laittaa reilun 4bar - täysin eri peli vetää.

Onnea etsintään - toivotaan "lottovoittoa"  ;)
Volvo V70 D5 -05
Dethleffs Camper Lifestyle 510DB -08
Ex. Dethleffs NewLine 500 SK -06/05
SF-C Lohenpyrstö

Poissa lapset

• Tuorevaanari
  • *
  • iisalmi
« Vastaus #31 : 23.05.2008, 22:35:16 »
Tiedän tunteen,kauhea kuume ja tiukka putjetti.Minua petettiin samassa tilanteessa kunnolla mutta avuliaiden lähimmäisten avulla "märätyksestä" tuli oiva palvelija kuudeksi vuodeksi.Ei vaunun korjaaminen ole mitään avaruustiedettä jos tajuaa mihin lähtee ja realiteetit on kohdallaan(tilat,työkalut,taito,halu,aika)ja kohteen HINTA.Korjaaminen on suht edullista ja esimakua löytyy tältäkin palstalta.Mut kyllä se kannattaa,lapset oppii monta juttua tässä hommassa.Joku varmaan sanoo että ei kannata mutta muistelkaa aikaa kun rahalle oli muutakin käyttöä kuin vain omat menot.

Poissa hartsakoski

• KunniaVaanari
  • Oulusta oon ja kehtaan sanua!
« Vastaus #32 : 24.05.2008, 10:49:45 »
Tiedän tunteen kun polte vaunuun on kova ;).Kuitenkin juuri siinä vaiheessa on tärkeä pitää pää kylmänä.Käy katsomassa eri vaunuja vaikka liikkeissä,saat käsityksen millaisia on tarjolla ja mikä on hintahaarukka.Meillä prosessi kesti n.vuoden ennenkuin teimme kaupat.Vaunu on vanha Solkku 45 T etuteltalla,ostettiin yksityiseltä,olemme olleet tyytyväisiä ja onneksi ainakaan vielä ei ole tullut ylläreitä eteen ::).
:-)

Tukos

• Vieras
« Vastaus #33 : 24.05.2008, 11:06:02 »
Onnea etsintään. Meidän eka vaunu oli onneksemme kuiva. Kaverit osti kovalla rahalla "todella siistin ja kuivan " vaunun, kippas kappas olikin koko lattia laho. Yksityisissä kaupoissa ei ole mitään suojaa joten se siitä rahasta. No, onneksi vaunun osti sellanen joka sen osaa korjata. ;D Ja hieno vaunu on tullutkin. Mutta se on minusta hullua että maksaa 5000-7000 ellei enemmänkin "kuivasta" ja sitten joutuu korjaamaan. Se on kusetusta.

Poissa Make74

• Tuorevaanari
  • *
« Vastaus #34 : 24.05.2008, 11:45:53 »
Joo siis.. vaikka kauhea vaunukuume meillä onkin niin ei meillä ole tarkoitus heti sitä ensimmäistä joka vastaan tulee ostaa. vaan kun jo pitkään ollaan haaveiltu vaunusta niin pitää kattelle rauhas eri vaihtoehtoja.
Vaunun osto on tosiaan ollu jo muutaman vuoden mielessä, mutta vasta tälle kesää on varallisuutta sellainen hankkia.

Siis 3,6 - 4 kiloo painetta ? Kuulostaa aika paljolta.. eiks ne renkaat hajoo/räjähä kun ajaa pitkää matkaa ja renkaat lämpenee ?  Et kun autossaki mulla on vaan n. 2,5 kilon paineet. Eikö toi paine pädekkään sit vaunujen suhteen. No olispa mullekki tullu jo eka moka tossa asiassa :o
Ford Mondeo 1.8 stw -94  +  Vaunukuumetta Pukkaa =)

Poissa hartsakoski

• KunniaVaanari
  • Oulusta oon ja kehtaan sanua!
« Vastaus #35 : 24.05.2008, 17:16:31 »
Siis 3,6 - 4 kiloo painetta ? Kuulostaa aika paljolta.. eiks ne renkaat hajoo/räjähä kun ajaa pitkää matkaa ja renkaat lämpenee ?  Et kun autossaki mulla on vaan n. 2,5 kilon paineet. Eikö toi paine pädekkään sit vaunujen suhteen. No olispa mullekki tullu jo eka moka tossa asiassa :o

Aivan niin,mutta vertaappa auton painoa ja vaunun painoa,ja paljonko tulee massaa/rengas ??? ;).Monesti(lieneekö lähes aina?)vaunun renkaat on ns.R-renkaita eli reinforced eli vahvistettu.Onko muuten kukaan ajatellut paljonko polkupyörän renkaassa on painetta/paljonko on suositus?Katsokaapa renkaan kyljestä niin yllätytte :o ;D.

Taas mä en osaa lainata oikein!Apuva!

Edit Rokker: Lainaus korjattu
« Last Edit: 24.05.2008, 18:00:14 kirjoittanut Rokker »
:-)

Poissa Ossi66

• KunniaVaanari
« Vastaus #36 : 24.05.2008, 21:12:28 »
Joo siis.. vaikka kauhea vaunukuume meillä onkin niin ei meillä ole tarkoitus heti sitä ensimmäistä joka vastaan tulee ostaa. vaan kun jo pitkään ollaan haaveiltu vaunusta niin pitää kattelle rauhas eri vaihtoehtoja.
Vaunun osto on tosiaan ollu jo muutaman vuoden mielessä, mutta vasta tälle kesää on varallisuutta sellainen hankkia.

Meidän vaunukuume oli aika lyhyt - reilu kuukausi. Perheessä kolme astmaatikkoa.
Pistin asunnon lyhennykset vaunulainaan ja ostin uuden vaunun - eipä tarttee miettiä kosteusvaurioita tai homeita.  :o Taloa ehtii maksaa sitten eläkepäivillä.  ;D

Niinku kirjoitin, alkuperäisrenkaat oli tavalliser 205 leveät ja niihin ei saanut laittaa sellaista painetta, että renkaat olisi olleet riittävän jämäkät - ekan 100km koeajon jälkeen menin rengasliikkeeseen ja laitatin alle vahvistetut 185 leveät C-renkaat, joihin saa laittaa painetta paremmin - maksimi taisi olla jossain 4.8bar paikkeilla.

Autossakin on aina vaunun vedossa "täyden kuorman" paineet 2.5 edessä ja 3.1 takana - vaikuttaa oleellisesti verrattuna kevyen kuorman 2.4bar paineisiin molemmissa päissä.
Volvo V70 D5 -05
SF-C Lohenpyrstö

Poissa Make74

• Tuorevaanari
  • *
« Vastaus #37 : 26.05.2008, 22:21:44 »
En nyt ole ihan varma onko tällaista keskustelua vielä.. En ainakaan löytänyt.

Elikkäs.. kun olen tässä vaunua etsimässä niin tulipas mieleen et voiko noita vaunuja itse
mittailla ja testailla ? 
No.. kattelimpas hiukan nettiä ja kas kas   :o  sieltä löytyi kuin löytyikin
etten sanoisi jopa huokeita kosteusmittareita ja kuulemma ovat juuri sopivia vaunujen mittailuun.
Tollanen ku .. www.mittareita.com esimerkiksi myy netin välityksellä kosteusmittareita alkaen 39€ kpl.
Liike löytyy täältä pohjanmaan suunnalta (kokkolasta).. toki muitakin liikkeitä löytyi jotka niitä möi.
Laite kuulemma tosi helppo käyttää.. törkkäät kohteeseen ja painat nappia ja mittari antaa lukeman.
Prosyyristä voi sit kattoo (jos ei muista lukuja ulkoa) onko siinä paikassa kosteutta vai ei.
Jos tollanen kerran toimii niin eiks tollanen pitäis olla joka jannulla takataskus  ;)
Elikkäs.. onko kellään kokemusta tollasesta mittarista ja onko luotettavia ?

Ford Mondeo 1.8 stw -94  +  Vaunukuumetta Pukkaa =)

Poissa Knaus-90

• KunniaVaanari
  • Klaukkala
« Vastaus #38 : 26.05.2008, 22:49:55 »
Sen verran on kokemusta,että mulla on oma tikkuaskin kokoinen mittari h. noin 40e. Kaverilla oli lainassa vaunuliikkeen mittari kun oli
kattoluukku vähän vuotanut, katsottiin että kuinka laajalle kosteus on levinnyt, aivan samat lukemat 12% tuli 100e mittarilla jossa
oli piikit, ja lisänä anturi, kuin minun mittarilla. Jos tietää vähän mistä mitataan ja miten, niin saa ainakin osviittaa. Miten märkä/kuiva
vaunu on. Ainakin yksityiseltä ostaessa ihan hyvä värkki.

Poissa Rokker

• -Matti Kivistö-
  • Global Moderator
  • KunniaVaanari
  • Vihti, Uusimaa
« Vastaus #39 : 26.05.2008, 23:01:13 »
Hmm, en pystynyt jakamaan aihetta omaksi otsikokseen. Mijo: APUA!

IMHO nuo piikkimittarit kelpaavat lähinnä polttopuiden mittaamiseen. Ja silloinkin mittareilla saadaan aikaan tuloksia joita halutaan saada.

Meillä on töissä mittarit jotka maksavat muutamia satasia, jo pelkästään siksi että mittaamme työksemme vaunujen ja autojen takuumittauksia ja siksi mittareidenkin pitää olla 110% luotettavia. Samoja mittareita käyttää suurin osa muistakin vaunuliikkeistä. Ajoneuvovalmistajille kun ei kelpaa ihan mikä tahansa mittaustulos.

Harrastajakäyttöön nuo halvemmatkin mittarit toki käyvät, näkee jonkinnäköistä suuntaa missä mennään. Pelkkiä piikkimittareita silti välttäisin, piikit tekevät lähtemättömät jäljet ja moneen kertaan piikitetty kohta muistuttaa tikkataulua. Siksi ammattimittareissa on pintamittausmahdollisuus, piikeillä katsotaan paikka tarkemmin ja silloin on jo tiedossa että pintakin menee uusiksi.

Rokk Oon !
Solifer 6102i -89 + Matkaaja 560 -82/83 | Volkswagen Campingwagen [Westfalia] -76
SFC 114207
LA/CB ch. 7fm/19am: Rokker / KILA49

Poissa Knaus-90

• KunniaVaanari
  • Klaukkala
« Vastaus #40 : 26.05.2008, 23:17:23 »
Tämä mittari mikä oli lainassa oli Hyvinkääläisestä vaunuliikkeestä. Tekevät takuumittauksia ja siinä oli nimenomaan pintamittaus
mahdollisuus. en tiedä tarkkaan mitä on maksanut. Mutta saman tuloksen sain omalla piikkimittarilla kuin pinta-anturi mittauksella.
Vanha vaunu eikä siellä pari piikin reikää edes näy ;D

Poissa Ossi66

• KunniaVaanari
« Vastaus #41 : 27.05.2008, 06:35:17 »
Eihän ne kaksi reikää yleensä näy, mutta kun meitä mittaajia on joka lähtöön.
Ensin mitataan ja saadaan jokin tulos - sitten toistetaan muutamaan kertaan jotta voi olla varma tuloksesta - silloin on jo Rokkerin mainitsema "tikkataulu" valmiina.
"Mitäs niillä muutamalla reijällä on väliä, kun ei oo oma" - itse en päästäisi ketään omaan vaunuun mittaileen piikkimittarilla (jollainen on itselläkin)
Volvo V70 D5 -05
SF-C Lohenpyrstö

Poissa Raskaat vankkurit

• Tuorevaanari
  • *
  • Las Pargas / Varsinais-Suomi
« Vastaus #42 : 11.06.2008, 08:26:38 »
Kiitti vinkistä. Olen kehissä!  ::)

MB Vito F Westfalia -01
Hobby 650 Kmfe Prestige -08
(edellinen vaunu Hobby 540 UK DeLuxe Easy -06)
SFC 118587

Poissa Raskaat vankkurit

• Tuorevaanari
  • *
  • Las Pargas / Varsinais-Suomi
« Vastaus #43 : 11.06.2008, 12:36:40 »
Täytyy antaa pisteet vaimolle kun oli eilen surffatessaan löytänyt tän foorumin.
Mites porukka lomailee kesällä? Ite ollaan tien päällä 7-28.7. Reitti kulkee tod.näk
länsirannikkoa pitkin aina Kalajoelle asti ja siitä halki jonnekkin itä-suomeen...

MB Vito F Westfalia -01
Hobby 650 Kmfe Prestige -08
(edellinen vaunu Hobby 540 UK DeLuxe Easy -06)
SFC 118587

Poissa Ossi66

• KunniaVaanari
« Vastaus #44 : 11.06.2008, 12:42:56 »
Meidän on tarkoitus olla Kalajoella 6.7. - 3.8. 99% ajasta eli kotona käydään leikkaamassa ruoho ja pesemässä pyykit aina välillä.
Muuna aikana pyrimme olemaan vaunulla pe-su.
Volvo V70 D5 -05
SF-C Lohenpyrstö