Kirjoittaja Aihe: Vedentulo-ongelma / sulakkeiden paikka?  (Read 2135 times)

Poissa veppe

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 46
Vedentulo-ongelma / sulakkeiden paikka?
« : 24.04.2007, 23:48:54 »
Tuossa Bürstnerissä on vedelle painevesipumppu (tai mikä lie oikealta nimeltään) ja mikrokytkimelliset hanat. Ei lähde pumppu käyntiin, kun hanan laittaa päälle. Ei lähde, vaikka kytkee hanalta piuhat yhteen. Eli ei vika hanojen mikrokytkimissä. Piuhat pumpulle suoraan akulta => pumppu toimii. Eli jossain välillä mättää. Mistä kautta pumpun "ohjaus" menee, kun ei nuo mikrokytkimien piuhat ainakaan pumpulle mene. En ole vielä ehtinyt tutkia, mihin ne menee :roll: Onko jossain joku sulake, joka voisi olla pamahtanut? (akun pääsulake on kunnossa).

Sikälikin mielenkiintoinen, että tuossa vaunussa ei ole käytetty vesijärjestelmää 10 vuoteen (ostin viikko sitten vaunun, ollut kiinteällä paikalla vuosikaudet) ja toimi ihan hienosti tuo pumppu :) Painettakin riitti niin, että kun kaikki hanat oli kiinni ja syötin akulta pumpulle virtaa, pullautti paine keittiön hanasta lämminvesipuolen säätimen ulos. Toki varmaan on se säädin jo aika löysä, mutta ihan ok paineet kuitenkin..

Toinen juttu. Jostain kumman syystä lämminvesipuolella on paljon parempi paine, vaikka lämmin vesi kiertää boilerin kautta. Luulisi, että kylmälle olisi parempi paine, kun menee letkut suoraan pumpulta hanoille :roll:
Bürstner 590 TN -88
veturina MB 300 TD
veppe @ mese.fi ;)

Poissa seppoko

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,959
  • Länsi-Kuopio Pohjois-Savo
Vs: Vedentulo-ongelma / sulakkeiden paikka?
« Vastaus #1 : 25.04.2007, 00:12:53 »
Terve vaan Veppe. Minulla on myös Bürstner, mutta m-auto ja jonkun verran uudempi kuin sinun vaunusi. Mutta tässä on uppopumpulle pääkytkin ohjauspanelissa. Eikö sinulla ole sellaista? Sitä tarvitaan lähinnä talvea varten, kun hanat jätetään auki. Tämmöinen ehdotus. :o
sfc.15941@gmail.com    SFC  015941-0
Adria Coral Axess S600SCT=
3h+keittiö, tonttina koko Eurooppa  
Citroen Xsara     Comanche 300

Poissa mijo

  • Mika Joukainen
  • Administrator
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,105
  • Turku
    • teidentukko
Vs: Vedentulo-ongelma / sulakkeiden paikka?
« Vastaus #2 : 25.04.2007, 08:41:52 »
Painepumppua ohjataan yleensä painekytkimellä (eli ei suoraa mikrokytkimillä - tosin sekin mahdollista..) Ja painevesijärjestelmissä on yleensä painesäiliö.

Eli etsihän pumpun jälkeen jotain kytkimen näköistä komponenttia (vesi menee sisään / ulos ja kyljessä sähkökaapelit)
tai

Tai sitten seuraa jonkin hanan mikrokytkinten / painekytkimen johdotusta, josko olisi jokin "pääkatkaisija" välissä?

Tässä arvauksia aiheen tiimoilta, itsellä oli LMCssä aikanaan saman tyypistä vikaa ja ongelman aiheuttajaksi selvisi painekytkin..
Omavalmiste
(Sprite Alpine, LMC *2)

Poissa veppe

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 46
Vs: Vedentulo-ongelma / sulakkeiden paikka?
« Vastaus #3 : 26.04.2007, 00:25:52 »
Kyllä tuossa tosiaan näyttää olevan mikrokytkimillä ohjaus. Ihan on alkuperäiset johdotukset vaunun lattian kautta sähkökaapille. En vain löytänyt sitä oikeaa piuhaa enää kaapilta, kun sinne tulee nippu kaapeleita lattian läpi. Mittailemallakaan ei tulosta, dioditesterillä piuhat ikäänkuin koko ajan oikosessa (voi toki joku hanoista olla oikosessa) ja toisaalta myös painepumpulla vinkuu mittari, eli niinkuin olisi sielläkin piuhat oikosessa.

Pumppu muuten kuluttaa n. 3 A virtaa kun ottaa suoraan akulta. En löytänyt pumpusta tyyppikilpeä, joten en pystynyt tarkistamaan, onko ok lukemat. Toisaalta tuottaa ihan hyvin painetta ainakin. Ihmettyttää vain, minne se virta jatkaa pumpulta kulkuaan, kun syötän suoraan akulta - en siis irrottanut pumpun piuhoja ensin ::)

Periaatteessa tuon ekan kuvan näköinen kytkin on vessan hanassa. Siitä kun ottaa piuhat irti ja pistää ne yhteen, niin ei kuitenkaan mitään vaikutusta. Onko tuolla painekytkimellä siis se idea, että jos paine laskee, niin pumppu alkaa käydä?

JyväsCaravanilla kyselin tuosta pumpusta ja Juha näytti hyvin samannäköistä pumppua eikä maininnut erillisestä säiliöstä mitään. Pumppuhan on itsessään aika iso, huomattavasti isompi kuin uppopumppu ja kyllä sen alaosassa voisi vaikkapa painesäiliö ollakin.. Paljolti tuon näköinen: http://www.netticaravan.fi/hakuri/tarvikkeet_avaa.php?id=311
Bürstner 590 TN -88
veturina MB 300 TD
veppe @ mese.fi ;)

Poissa mijo

  • Mika Joukainen
  • Administrator
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,105
  • Turku
    • teidentukko
Vs: Vedentulo-ongelma / sulakkeiden paikka?
« Vastaus #4 : 26.04.2007, 08:52:35 »
Omassa entisessä LMCssä oli painevesisysteemi (muiussa kaikissa uppopumppu+kytkimet hanoissa ja tuunauksena toisissa ollut myös linjassa toinen pumppu) ja siinä oli hiukka tämän näköinen painesäiliö

Olen myös nähnyt kahden litran limupullosta tehdyn painesäiliön tai täysin painesäiliöttömän systeemin. Tuon säiliön tarkoitus on jaksottaa pumpun toimintaa pidemmiksi käynneiksi  ja tasata pumpun toiminnasta aiheutuvaa paineenvaihtelua. (lyhyet liraukset eivät edes käynnistä pumppua)
Omavalmiste
(Sprite Alpine, LMC *2)