Kirjoittaja Aihe: Harjakattoisen sisäkattoverhous  (Read 1502 times)

Poissa Mikko Jämsä

• Tuorevaanari
  • *
Harjakattoisen sisäkattoverhous
« : 26.04.2007, 20:40:13 »
Hyvää kevättä hyvät ihmiset!!

Taas tulee kesä ja ajatus on jatkaa sitä harjakattoisen vaunun rakentamista, josta toista vuotta sitten kertoilin näillä palstoilla. Syksyllä kyselin ideoita sisäkattoverhouksesta.

Aina vaan tulee noita muita projekteja rinnalle, joten toiset jäävät välillä takaa-alalle - niin jäi se kattokin...

On katossa nyt 4 cm styroxi. Sentin levyt taipuivat kaarelle särkymättä, niitä liimitin päällekäin. Sisäverhousta nyt tuumailen.

4mm rautakauppavanerin sovittaminen tuntuu liian kovalle haasteelle - pitäisi taittaa kovasti mutkalle ja sovittaa pitkät kaarevat sivut, nauloilla tai hakasilla kiinni.

Entä valkoiseksi pinnoitettu kovalevy - halpaakin olisi. Ei haittaisi jos tärvää. Alkuperäinen oli muovitettua kovalevyä.

Tai ihan vaan retkipatjaa (tai jotakin vastaavaa), saa niin leveänä, että tulisi kumpikin puolikas yhdestä palasta. Kevyttäkin on.

Tai jotakin. On semmoinen olo, että paras idea on vielä keksimättä - ne ovat yleensä yksinkertaisiakin.

Lamput paikalleen, niin pääsee konttorille puntarille. Jospa saisi kevytperävaunuksi :)
Picasso 2,0 HDI -03
Solifer Jubilee 550 -90
Ace Pioneer -75
SFC 81695

Poissa dollarihymy

• KunniaVaanari
  • Vapaala City
Vs: Harjakattoisen sisäkattoverhous
« Vastaus #1 : 06.05.2007, 20:39:51 »
mitenkäs 2mm vaneri.. taipuu aikas hyvin ;)

kun menet konttorille niin kaapistot täytyy olla kiinni.. näin minä olen ymmärtänyt ::)

onko jollakin muuta tietoa.. ??

mä en jotenkin tuota kovalevyä suosi.. en tiedä miksi. ei vaan luonnista mun aivoissa, jotenkin tuntuu ettei kosteus ja massa sovi yhteen ;D
Cadillac Coupe De Ville -58
SMV 525
SMV Caravan Team Finland

Poissa Mersuveturi

• KunniaVaanari
  • Kirkkonummi
« Vastaus #2 : 07.05.2007, 19:15:32 »
Hmm mitens olisi tuo ns perhoslevy eli samaa tavaraa mitä löytyy esim auton sisustuksesta...
Entinen Bürstner Club 450 -90
Nykyinen Solifer 6101i -92
BMW E39 523i -97 veturina
Suzuki GSX 750F
004

Poissa Mikko Jämsä

• Tuorevaanari
  • *
« Vastaus #3 : 16.05.2007, 21:28:47 »
Kiitokset vinkeistä!

Perhoslevyyn täytyy tutustua, on minulle tuntematon käsite. Paikallinen kauppias ei tuntenut 4mm ohuempaa vaneria ja se taipuu huonosti tarpeeksi jyrkästi - 2 millinen kuullostaa hyvälle. Sovittamistahan on - pituussuuntaiset sivut on leikottava sopivalle kaarelle.

Tuosta konttorilla käynnistä täsmennys. Käyn puntarilla nähdäkseni minkä verran voi sisustaa - en vielä katsastaakseni. Kävin puntarilla ennen kuin purin vanhan rovin pois rungolta. Ajatus - ja katsastusmiehen kehotuskin oli keventää rakennetta. Tavoitteena on alle 750kg kokonaispaino.

Bongasin tässä juuri levypalvelun, jonka omistaja on rakentanut kirjastoautosta asuntoauton. Hänelläkin saattaisi olla ideoita, mutta en ole vielä joutunut käymään. Tosin kirjastoauton kantavuus riittää vaikka tekisi lastulevystä...
Picasso 2,0 HDI -03
Solifer Jubilee 550 -90
Ace Pioneer -75
SFC 81695

Poissa Rokker

• -Matti Kivistö-
  • Global Moderator
  • KunniaVaanari
  • Vihti, Uusimaa
« Vastaus #4 : 16.05.2007, 21:37:56 »
Bongasin tässä juuri levypalvelun, jonka omistaja on rakentanut kirjastoautosta asuntoauton. Hänelläkin saattaisi olla ideoita, mutta en ole vielä joutunut käymään. Tosin kirjastoauton kantavuus riittää vaikka tekisi lastulevystä...

Ettei olisi sama ex-kirjastoauto josta oli juttua Caravan-lehdessä?

Rokk Oon !
Solifer 6102i -89 + Matkaaja 560 -82/83 | Volkswagen Campingwagen [Westfalia] -76
SFC 114207
LA/CB ch. 7fm/19am: Rokker / KILA49

Poissa Waronen

• Vaanari
  • **
    • http://www.waronen.net
« Vastaus #5 : 16.05.2007, 22:23:52 »

Rokk Oon !

Ihmeen paljon oli saanut rahaa kulumaan siihen kirjastoautoonsa se kaveri josta oli juttua Caravan lehdessä.

-Waronen
Hobby 610 Prestige -94
Chevrolet Astro 4WD -91
SFC 116783

P.S. Ei eksyvä tietä kysy...

Poissa -AP-

• KunniaVaanari
  • Pyhtää, Kymenlaakso
« Vastaus #6 : 16.05.2007, 22:33:21 »
Tavoitteena on alle 750kg kokonaispaino.

Kokonaismassan pienentäminen ei ole mahdollista, ei ainakaan ilman että vaihdat akselin pienempään tai otat työntöjarrun kokonaan pois.
Fiat-Dethleffs I6501B 2.8TGV '06
Hymer Eriba Puck 120GT '07
SF-C 108xxx-1

Poissa Rokker

• -Matti Kivistö-
  • Global Moderator
  • KunniaVaanari
  • Vihti, Uusimaa
« Vastaus #7 : 17.05.2007, 00:43:28 »

Rokk Oon !

Ihmeen paljon oli saanut rahaa kulumaan siihen kirjastoautoonsa se kaveri josta oli juttua Caravan lehdessä.

-Waronen

Itseasiassa sitä rahaa saa menemään helposti kun tietää mitä haluaa, vaikka kilpailuttaisikin. Ko. autossa on niin paljon juttuja ja kustannuksia ettei niitä ihan helpolla ymmärräkään.

En edes halua ajatella mitä minulla on mennyt tähän harrastukseen per vuosi =)

Rokk Oon !
Solifer 6102i -89 + Matkaaja 560 -82/83 | Volkswagen Campingwagen [Westfalia] -76
SFC 114207
LA/CB ch. 7fm/19am: Rokker / KILA49

Poissa Ossi66

• KunniaVaanari
« Vastaus #8 : 17.05.2007, 06:05:42 »
Tavoitteena on alle 750kg kokonaispaino.

Kokonaismassan pienentäminen ei ole mahdollista, ei ainakaan ilman että vaihdat akselin pienempään tai otat työntöjarrun kokonaan pois.

Mikä estää pienentämästä kokonaispainoa? Sehän on pelkkä laskennallinen luku. Korotuksessa pitää osoittaa alustan ja akselistojen kestävyys - liian vahvoista osista ei ole muuta haittaa kuin nostavat omamassaa.

Matkailuvaunua ei taida saada rekisteröityä jarruttomana, vaikka olisi alle 750kg kokonaispainon laite.
Volvo V70 D5 -05
Dethleffs Camper Lifestyle 510DB -08
Ex. Dethleffs NewLine 500 SK -06/05
SF-C Lohenpyrstö

Poissa -AP-

• KunniaVaanari
  • Pyhtää, Kymenlaakso
« Vastaus #9 : 17.05.2007, 10:05:50 »
Massat on yleensä 'pyhiä' eikä niihin voida puuttua ilman valmistajan antamaa todistusta muutoksesta. Autopuolella tietty asia suurempi juttu, koska vaikuttaa veroihin.

Kokonaismassa on sinänsä laskennallinen juttu, että valmistaja on sen ilmoittanut. Jos valmistaja ilmoittaa jotain muuta, voidaan muutos tehdä, vaunun omistaja ei sitä voi päättää myöhemmässä vaiheessa, joku 'syy' pitää olla. Muutos voidaan tehdä esim. jos akselin tai vetopään vaihto sitä vaatii. Renkailla ei vaunun(kaan) kokonaismassaa voida rajoittaa.

Mikä vaatii matkailuperävaunuun jarrut? Kysehän on lähinnä kai siitä millä autolla sitä sitten saa vetää, harva pienempi henkilöauto saa vetää 750 kg jarrutonta, jarrullisena vastaava kulkee melkein kaikilla vetureilla.
Fiat-Dethleffs I6501B 2.8TGV '06
Hymer Eriba Puck 120GT '07
SF-C 108xxx-1

Poissa Mikko Jämsä

• Tuorevaanari
  • *
« Vastaus #10 : 03.06.2007, 20:54:18 »
Kirjastoauto ei ole sama, josta lehdessä mainittiin. Saattaapi olla, että noita kirjastoauton pohjalta rakennettuja asuntoja on enemmältikin.

Tuosta keventämisestä - idea tuli katsastusmieheltä. Ennen projektin alkua kävin konttorilla puntarilla, jotta tietäisin paljonko vaunu painaa ja voisin arvioida mitä voin rakentaa. Silloin katsastusmies ehdotti sellaisten materiaalien käyttöä, että kokonaispaino jäisi alle 750 kg:n ja kärryn voisi rekisteröidä kevytperäkärryksi.

Ja vielä katosta. Sentin styroksi taipuu nätisti ja on helppo työstä. Lankaleikkurilla saumoistakin saa siistit. Sitten jos jollakin liimalla vaikka kankaan päälle liimaisi, ellei muuten näytä kelvolliselle. Palamista hidastavaa pitäisi olla. Sitä ovat ainakin styroxista puristetut kattolevyt. Katsonpa netistä tavallisesta styroxista...
Picasso 2,0 HDI -03
Solifer Jubilee 550 -90
Ace Pioneer -75
SFC 81695

Poissa Teve900

• Ikivaanari
    • http://-
« Vastaus #11 : 15.06.2007, 22:29:16 »
Noista painoista ihan hieman.Kävin myös kerran konttorilla kyselemässä asuntovaunun alustasta tehdyn kyhäelmän kantavuuden lisäämistä.Minulla oli ajatuksena vain,että jospa akseli olisi ylimitoitettu aikanaan ja laittaisin jäseammän vetopään tarvittaessa.Kaveri katsoi koneelta tietoja ja kertoi ,ettei voi lisätä tässä tapauksessa kokonaispainoa,koska on vain rek.otteen tiedot.Sitten tuli tässä mieleen ,että alle 750 painoisissa on jarruja mutta niitäpä ei muistaakseni tarvi katsastaa,kun ovat tasan tai alle 750kg.Konttorilta ne tiedot saa mutta mielellään olisi kiva olla paljon kysymyksiä eli ihan mita vain kyllä minulle ainakin ovat mielellään vastailleet.Tiedän tapauksia,että uudemmissa vehkeissä on kaverini saanut lisättyä kantavuutta,kun on ollut mahdollisuus.Siinä sitten muistaakseni kokonaispaino vain kasvoi ja kun auto salli tämän ja vaununkin kriittiset osat,niin siitä vaan.Paljonhan vaunuja tehdään siten käsittääkseni,että sopisi mahdollisimman monelle pienehkölle autolle.
Teve 900 vm. 82
SMV 550 vm. 84
FinnCabby vm. 67
OM-vaunu vm. 67

SF-C 26499
SMV CARAVAN TEAM FINLAND