Kirjoittaja Aihe: Saksalaiset sähköt suomalaisiksi  (Read 22608 times)

Poissa mijo

  • Mika Joukainen
  • Administrator
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,107
  • Turku
    • teidentukko
Saksalaiset sähköt suomalaisiksi
« : 12.05.2005, 11:32:09 »
Kokemusta / ajatuista miten kannattaisi lisätä vaunuun akkukäyttömahdollisuus kun nyt 12V tulee muuntaja-/tasasuuntaajasta?

Oma ajatus aiheesta:
-pidempi johto muuntajan ja sulakkeiden väliin
-johto akusta
-kolmiasentoinen katkaisija 1-0-2, jolla valittaisiin akku-12Vpois-muuntaja syöttämään nykyistä systeemiä?

Vai saisikohan tuohon keskukseen (samassa siis 230V ja 12V) akkysyötön...pitänee tutkailla, mutta kokemukset kuitenkin tervetulleita..
Omavalmiste
(Sprite Alpine, LMC *2)

Poissa Havu

  • Nettivaanari
  • ***
  • Viestejä: 132
Re: Saksalaiset sähköt suomalaisiksi
« Vastaus #1 : 12.05.2005, 22:27:49 »
Hmm. Mitenkähän onnistuis, jos muuntajan tilalle laittaisi akku ja latauslaite yhdistelmän? Kuitenkin kivempi, kun akku latautuis automaattisesti, kun on verkossa kiinni eikä olisi mitään kytkimiä? En ihan täysin sisäistäny tuota kytkentää..
* Chevrolet Transsport 3.4 *
* GMC Vandura Baron Cruiser *
* Adria Classica 613pk *
# SFC 89870 #

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,826
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Re: Saksalaiset sähköt suomalaisiksi
« Vastaus #2 : 12.05.2005, 23:09:41 »
" mijo " kerro vähän tarkemmin, millaisesta systeemistä on kysymys?
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa mijo

  • Mika Joukainen
  • Administrator
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,107
  • Turku
    • teidentukko
Re: Saksalaiset sähköt suomalaisiksi
« Vastaus #3 : 13.05.2005, 08:14:09 »
Hiukka lisää (tosin tuon "värkin" tarkempi kuvaus jää viikonliopulle kun pääsee taas vaunulle..)

-eli ajatus oli että kun verkkovirtaa niin myös 12V tulisi tuon muuntaja"keskuksen" kautta + akku latautuisi automaattilaturilla (ilman kuormaa siis)
-ilman verkkovirtaa saisi kytkettyä muuntajan irti ja sen tilalle syöttää 12V akusta, edelleen kuitenkin tuon keskuksen kautta.
Omavalmiste
(Sprite Alpine, LMC *2)

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,826
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Re: Saksalaiset sähköt suomalaisiksi
« Vastaus #4 : 13.05.2005, 14:08:26 »
Tohonhan käy se tunturikytkin suoraan, joka tunnistaa verkkovirran ja rele perään mikä valitsee muuntajan 12 volttia silloin kun on verkkovirtaa. Kun ei ole verkkovirtaa niin rele lepotilassa ja silloin jännite tulee akulta. Pelkkä verkkovirta relekin käy suoraan. Näin minä asian ymmärrän, jos nyt yleensäkään ymmärsin asian oikein.
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa mijo

  • Mika Joukainen
  • Administrator
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,107
  • Turku
    • teidentukko
Re: Saksalaiset sähköt suomalaisiksi
« Vastaus #5 : 13.05.2005, 14:18:22 »
No pahus.... tottapa pitäisi käydäkkin...
Viikonloppuna asiaa hiukka pähkäillään lisää...
Omavalmiste
(Sprite Alpine, LMC *2)

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,826
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Re: Saksalaiset sähköt suomalaisiksi
« Vastaus #6 : 13.05.2005, 16:37:09 »
Mistä sen tunturikytkennän löytää, kun en enää vanhasta sitä löytänyt, olisin vähän katsellut kytkentää.
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa Havu

  • Nettivaanari
  • ***
  • Viestejä: 132
Re: Saksalaiset sähköt suomalaisiksi
« Vastaus #7 : 13.05.2005, 19:34:47 »
Moro Mjo!
Auttaisko Soliferin S7/ S9:n versio siitä tunturikytkennästä? Voisin tuosta skannata sen..?
* Chevrolet Transsport 3.4 *
* GMC Vandura Baron Cruiser *
* Adria Classica 613pk *
# SFC 89870 #

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,826
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Re: Saksalaiset sähköt suomalaisiksi
« Vastaus #8 : 13.05.2005, 21:18:23 »
Terve Havu, kytkentä on ittellä kyllä selvä, mutta ajattelin , jos se tunturikytkentä kävisi suoraan. Lähetä vaan se kytkentä niin saadaan asiaan vähän selkoa. :lol:
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa Havu

  • Nettivaanari
  • ***
  • Viestejä: 132
Re: Saksalaiset sähköt suomalaisiksi
« Vastaus #9 : 13.05.2005, 21:40:11 »
Testataan, kuinka nuo liitteet näkyypi täällä..
* Chevrolet Transsport 3.4 *
* GMC Vandura Baron Cruiser *
* Adria Classica 613pk *
# SFC 89870 #

Poissa Havu

  • Nettivaanari
  • ***
  • Viestejä: 132
Re: Saksalaiset sähköt suomalaisiksi
« Vastaus #10 : 13.05.2005, 21:41:00 »
HUPS! Olikin liian iso.. laitan sähköpostiisi..
* Chevrolet Transsport 3.4 *
* GMC Vandura Baron Cruiser *
* Adria Classica 613pk *
# SFC 89870 #

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,826
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Re: Saksalaiset sähköt suomalaisiksi
« Vastaus #11 : 14.05.2005, 20:14:17 »
Havu! Missä kytkentä luuraa? :-x
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa Havu

  • Nettivaanari
  • ***
  • Viestejä: 132
Re: Saksalaiset sähköt suomalaisiksi
« Vastaus #12 : 14.05.2005, 20:38:12 »
Moro!
Laitoin sen tuonne gmail:iin, kun muualta se tuli bumerangina takaisin... :roll:
* Chevrolet Transsport 3.4 *
* GMC Vandura Baron Cruiser *
* Adria Classica 613pk *
# SFC 89870 #

Poissa mijo

  • Mika Joukainen
  • Administrator
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,107
  • Turku
    • teidentukko
Re: Saksalaiset sähköt suomalaisiksi
« Vastaus #13 : 15.05.2005, 21:58:00 »
Tyyppikilpi
Omavalmiste
(Sprite Alpine, LMC *2)

Poissa mijo

  • Mika Joukainen
  • Administrator
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,107
  • Turku
    • teidentukko
Re: Saksalaiset sähköt suomalaisiksi
« Vastaus #14 : 15.05.2005, 22:05:48 »
Ja koko härveli..
Omavalmiste
(Sprite Alpine, LMC *2)