Kirjoittaja Aihe: Saksalaiset sähköt suomalaisiksi  (Read 23380 times)

Poissa Havu

  • Nettivaanari
  • ***
  • Viestejä: 132
Re: Saksalaiset sähköt suomalaisiksi
« Vastaus #30 : 17.05.2005, 22:26:38 »
Löytyy myös Solifer Goldie 470 / 530 sähkökaavio +Ajovalojen ja jääkaapin sähkökaavio (13nap. pistoke) Goldie ja Finlandia malleihin..
* Chevrolet Transsport 3.4 *
* GMC Vandura Baron Cruiser *
* Adria Classica 613pk *
# SFC 89870 #

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,833
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Re: Saksalaiset sähköt suomalaisiksi
« Vastaus #31 : 05.07.2005, 21:14:54 »
Miten tämä asia kehittyy nimenomaan " mijo:n " kohdalla? :roll:
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa mijo

  • Mika Joukainen
  • Administrator
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,107
  • Turku
    • teidentukko
Re: Saksalaiset sähköt suomalaisiksi
« Vastaus #32 : 16.08.2005, 12:17:24 »
Nyt hankittu akku (bilteman kalium-kalium huoltovapaa, vapaa-ajan akuksi sopiva 60Ah), piuhat, sulakkeet, liittimet
Tarkoituksena Sterckemanin Saksasähköjen (tai Ranska ;) suomentaminen - vaunusta uupuu se akkukäyttömahdollisuus.

Jotain erityistä huomioitavaa ennekuin työt alkaa?

Tällä hetkellä ajatuksissa että vanha 12v järjestelmä jää osittain käyttämättä muutaman ratkaisemattoman asian vuoksi (eli ei "tunturisähkö" versiointia):
vanha 12V systeemi seuraava
1. pumppupiiri, 12Vtasavirta
2. valopiiri 12-13V vaihtovirta
3. jääkaappi 12V tasavirta (syöttö 13 napaisesta autopistokkeesta ja muuntajalta, eli jääkaapin 12V vastusta voi käyttää myös valosähköllä?)
=>rajoitus valojen rakenteelle (ei mahdollista käyttää "Putkivaloja"
Toinen ongelma on ilmeisen suuret jännitehäviöt ja vuotovirrat joita tuohon alkuperäiseen laitteeseen liittyy.

Nyt ajatuksena että
1.jääkaapin 12V kytkentä kuten ennenkin (mahdollistaa autokäytön jne.)
2.Valot ja pumppu ja lisälaitteet (tupakansytkäripistoke jne) akulta.

Kustannukset tähän saakka 60e, akkulaturi puuttuu (Einhell 12V 10A elektroninen ohjaus, soveltuu vapaa-ajan akuille 20-30e)
Omavalmiste
(Sprite Alpine, LMC *2)

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,833
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Re: Saksalaiset sähköt suomalaisiksi
« Vastaus #33 : 17.08.2005, 14:54:36 »
Kommentoin aihetta vähän myöhemmin täytyy tarkkaan tutustua asiaan. Visioita on jo. Onko mijo sinulla kytkentäkuvia vaunusta? Jos sais sähköpostilla niin olisi helpompi miettiä ratkaisua.
Olen edelleen sitä mieltä, että verkkovirtareleillä asia ratkeaa kaikkein helpoimmin ja valojen vaihtojännitteen voi aina tasasuunnata jolloin myös jääkaappi toimisi valosähköllä, edellyttäen että jääkaappi tasavirtasähköllä toimiva. En tunne jääkaapin sähköista ratkaisua, mutta jos se on vastuskaappi niin luulisi toimivan molemmilla jännitteillä.
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa mijo

  • Mika Joukainen
  • Administrator
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,107
  • Turku
    • teidentukko
Re: Saksalaiset sähköt suomalaisiksi
« Vastaus #34 : 18.08.2005, 08:58:49 »
12 sähköt tällä hetkellä allaolevan mukaiset.
Muutosajatus:
Jääkaapin syöttö kuten ennenkin.

Boksin viereen sulakekotelo, johon virransyöttö akulta.
Boksin oikean sivunsisäreunassa olevan tuuletusraon avartaminen jolloin valojen ja vesipunpun syöttöjohdot voi tuoda sulakerasialle tai laittaa väliin tarvittaessa yhdysjohdon. Lamput "vaihtovirralla" joten myös "-" johdin siirrettävä akun "-" napaan.
Akun + napa yhdistetään sulakerasiaan ja - napa boksin sisällä olevaan maakiskoon.

(Boksin kaikki johtoliitokset toteutettu "abiko" liittimillä)

Lisäpistorasia akkulaturille.

Muut sähkömuutokset:
Tarkoitus asentaa myös upotettu 230V ulkopistorasia ulko-oven viereen.
Tarkoitus asentaa kaksi rasiaa "keittiöön" ja siirtää keittiössä oleva rasia vaunun takaosaan (samaa sarjaa kuin edessä oleva rasia-näkökysymys).
Vaihtaa TV pistorasia saksamallista normaali suko rasiaksi..
Muutostöiden sähkökytkennät tekee ja tarkistaa valtuutettu urakoitsija. Laitteiden paikoilleen sovittamisessa ja asennuksessa tarkoitus käyttää omaa aikaa..
Omavalmiste
(Sprite Alpine, LMC *2)

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,833
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Re: Saksalaiset sähköt suomalaisiksi
« Vastaus #35 : 18.08.2005, 12:36:02 »
Jos vaunu olisi minun ja pitäisi tehdä akkutoiminto niin tekisin sen kuvan mukaisesti. Releen kytkimillä voi valita verkkovirran ollessa toiminnassa mitkä toiminnot haluaa akulle.
Tämä on vain esimerkkikuva ratkaisusta, tosin tällä pystyy jo kytkennän tekemään helposti.
Kaikki lisäykset yhdessä poksissa muuntajan vieressä, vain johtojen kytkentää.
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,833
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Re: Saksalaiset sähköt suomalaisiksi
« Vastaus #36 : 18.08.2005, 17:29:14 »
Huomautus. :-D
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa mijo

  • Mika Joukainen
  • Administrator
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,107
  • Turku
    • teidentukko
Re: Saksalaiset sähköt suomalaisiksi
« Vastaus #37 : 19.08.2005, 08:11:02 »
Kiitos ;)

Päivitän seuraavan version ensiviikon alusta ja korjaan käännöskukkasen siihen mikäli vielä mukana..

Tällaista palautetta lisää - auttaa karavaanari.info sivuja ja muitakin suomalaisia xoops sivustoja.
Omavalmiste
(Sprite Alpine, LMC *2)

Poissa mijo

  • Mika Joukainen
  • Administrator
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,107
  • Turku
    • teidentukko
Re: Saksalaiset sähköt suomalaisiksi
« Vastaus #38 : 29.08.2005, 09:44:50 »
Päivitellään, päivitellän, mutta...

Tässä nyt kuva muutoksesta, ensikerralla nappaan kuvan kansi aukikin..

Eli seuraava operaatio:
-irroitin kaikki, jääkaapin johtoja lukuunottamatta, +johdot irti tuosta alkuperäisestä keskuksesta ja siirsin ne sulakerasiaan
-akku viereisen penkin alle (akku on ns. huoltovapaa jossa ei erillistä tuuletusletkua vaan pitäisi olla "tuulettumaton" ja akku kuormansidontalenkillä kiinni paikoilleen)
- akun - navasta johto ohjauskeskuksen 12V maadoituskiskoon kiinni

Tuossa alkuperäisessä boksissa kaikki liitännät "abiko"-liittimillä joten muutostyöt helppoja ja helposti palautettavissa alkuperäisiksi.

Vielä puuttuu 230V akkulaturille, päävirtakytkin akulle ja 12V sytkäriliitin. Ja ulkovalon sähköt tulee ilmeisesti jääkaapin 12V liittimestä... joten sen asian kanssa mietitään vielä

« Last Edit: 08.02.2007, 10:21:00 kirjoittanut mijo »
Omavalmiste
(Sprite Alpine, LMC *2)

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,833
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Re: Saksalaiset sähköt suomalaisiksi
« Vastaus #39 : 29.08.2005, 10:55:55 »
Tuliko tosta nyt kiinteä akkujärjästelmä vai laitoitko releet väliin?
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa mijo

  • Mika Joukainen
  • Administrator
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,107
  • Turku
    • teidentukko
Re: Saksalaiset sähköt suomalaisiksi
« Vastaus #40 : 29.08.2005, 11:16:49 »
Versio 1.0 on kiinteä.

Talven aikana tosin mietin asiaa lisää, eli millainen boksi sopisi viereen ja millaiset kytkennät olisi helpoimmat toteuttaa. Yksi vaihtoehto tietysti olisikin ohjata noiden plus syöttöjen sijasta - johdinta (välttyisi kokonaan piirilevyyn ja/tai muuntajan muutoksilta). Toisaalta tämä kytkentä oli helppo toteuttaa ja ainoa huonopuoli on että akkua kuormitetaan latauksen aikana jolloin latausaika pitenee - vai onkos muutakin haittaa?

Laturiksi tulossa:
http://www.einhell.com/scripts/products.asp?CompanyID=1&LanguageID=2&Path=2021|608|793|794|1645
(osoite varmaan pitää copy-pastata selaimen osoitekenttään..?)
Omavalmiste
(Sprite Alpine, LMC *2)

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,833
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Re: Saksalaiset sähköt suomalaisiksi
« Vastaus #41 : 29.08.2005, 11:29:05 »
Eihän muuntajan tai piirilevyn muutosta tarvi ollenkaan. Asennat lisäpoksiin vain hermeetiset sähköreleet, jotka painetaan asennuskiskoon ja jossa on ruuviliitännät. Eli ne johdot jotka kytkit sulakerasialle kytketään releen vaihtokoskettimen keskimmäiseen nastaan ja lepoasennossa olevan releen koskettimet sulakerasialle ja toiset koskettimet muuntajalle niin homma on valmis ja helppo saattaa takaisin alkuperäiseen muotoonsa. Releiden ohjaus tulee suoraan verkkovirrasta.
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa mijo

  • Mika Joukainen
  • Administrator
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,107
  • Turku
    • teidentukko
Re: Saksalaiset sähköt suomalaisiksi
« Vastaus #42 : 29.08.2005, 12:10:28 »
Aivan.. nyt ymmärsi hidaskin ;)

Millaista etua tuosta kytkennästä olisi?

Mielenkiintoinen etsiskellä seuraavaksi ulkovalon johdotuksen mysteeri, eli miksi se ei palakaan muiden valojen kytkennöistä :)
Omavalmiste
(Sprite Alpine, LMC *2)

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,833
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Re: Saksalaiset sähköt suomalaisiksi
« Vastaus #43 : 29.08.2005, 13:28:49 »
mijo kirjoitti:
Millaista etua tuosta kytkennästä olisi?

Etu olisi siinä, että kun verkkovirta on päällä niin kaikki sähköt toimisivat muuntajan syöttämänä ja akkulaturi lataisi akkua. Sit jos kytkisit kytkimet releen käämille menevään johtoon niin voisit itse valita mitkä toiminnot olisi akulta ja mitkä muuntajalta.
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa Sterni

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 45
Re: Saksalaiset sähköt suomalaisiksi
« Vastaus #44 : 29.08.2005, 18:31:37 »
mijo kirjoitti ulkovalon johdotuksen mysteeristä. Meillä oli sama ihmettely alussa. Se valo kun välillä toimi, välillä ei. Syy löityi kun katsoin valaisimen polttimoa. Se ketale kun on 220 V, jne.

Kuulin, että sakut harrastavat tuon piha/telttavalon kytkemistä 220 V sähköpiiriin.

Kyllähän se ois kiva tulla pimeän aikaan vaunulle kun avaimen paikka löytyisi helpommin, vaikkei vaunu olisikaan sähköliitännässä.

Mutta harvassa taitaa olla saksalaisvaunut, joissa on edes akkua. Nehän ovat niitä pohjolan kummallisia lisävarustuksia. Kuuluvat sieltä tuotuihin vaunuihin joutuvan rakentelemaan akut, laturit, sun muut herkut täällä paikallisissa pajoissa.