Kirjoittaja Aihe: Saksalaiset sähköt suomalaisiksi  (Read 23382 times)

Vierailija

• Vieras
Vs: Saksalaiset sähköt suomalaisiksi
« Vastaus #60 : 08.06.2009, 11:48:15 »
Itselläni on MIKO MK375 boksi vaunussa. Onko mitään syytä miksi tuo pitäisi jättää vaunuun? Jos repisi sen pois ja laittaisi tilalle vain akun ja sille oikean laturin (Ctek 3600 tai 7000).

Siihen kai voisi lisätä akun suoraankin siihen Eing.Batt.+ liittimeen?

Eikös se niin ole, että mitä vähemmän tekniikkaa, sitä varmempitoiminen :)

Mutta tosiaan, kertokaapa onko siitä mitään hyötyä?

Poissa Rokker

• -Matti Kivistö-
  • Global Moderator
  • KunniaVaanari
  • Vihti, Uusimaa
« Vastaus #61 : 08.06.2009, 11:52:23 »
Tuo MK375 on muuntaja kuten Dometicin uudemmatkin mallit (tuotakin MK375 valmistaa Dometic nykyään). Kannattaa ehdottomasti jättää paikalleen ja lisätä järjestelmään akku ja laturi.

Rokk Oon !
Solifer 6102i -89 + Matkaaja 560 -82/83 | Volkswagen Campingwagen [Westfalia] -76
SFC 114207
LA/CB ch. 7fm/19am: Rokker / KILA49

Poissa mjo33400

• Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
« Vastaus #62 : 04.06.2010, 20:04:26 »
Tuo MK375 on muuntaja kuten Dometicin uudemmatkin mallit (tuotakin MK375 valmistaa Dometic nykyään). Kannattaa ehdottomasti jättää paikalleen ja lisätä järjestelmään akku ja laturi.

Rokk Oon !

Osui vahingossa silmään, ei kannata jättää paikalleen jos on viallinen vaan ohittaa kokonaan. Turha vekotin. Tuo laite on kuitenkin helppo korjata jos haluaa. ;)
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa mjo33400

• Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
« Vastaus #63 : 04.06.2010, 20:14:29 »
Ja jos haluaa säilyttää suoravirran autolta niin voi kytkeä Diodit sekä autolta tulevaan että akulta tulevan johdon väliin. Tuossa kannattaa käyttää Shotky diodeja joissa kynnysjännite(jännitehäviö) huomattavasti pienempi kuin normaalidiodeissa.

Kun sattumalta tähän törmäsin, niin aina kun puhutaan diodeista tuossa tilanteessa nin minä näen punaista. Parempiakin ratkaisuja on. ;)
MB C200 CDI -11.

Poissa perho-ukko

• KunniaVaanari
  • Filetillä kun fileoi Fiiliksessä,tulee hyvä fiilis
« Vastaus #64 : 04.06.2010, 20:46:08 »
Ja jos haluaa säilyttää suoravirran autolta niin voi kytkeä Diodit sekä autolta tulevaan että akulta tulevan johdon väliin. Tuossa kannattaa käyttää Shotky diodeja joissa kynnysjännite(jännitehäviö) huomattavasti pienempi kuin normaalidiodeissa.

Kun sattumalta tähän törmäsin, niin aina kun puhutaan diodeista tuossa tilanteessa nin minä näen punaista. Parempiakin ratkaisuja on. ;)
    Mistä syystä näet "punaista" diodeissa ?? ;)
VW 28 LT-85 FIILIS  ,solifer 55 TT ,Kafi 540 ,Spite Musketeer

Poissa mjo33400

• Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
« Vastaus #65 : 04.06.2010, 20:50:36 »

Eivät kuulu kytkentöihin vaan yleensä ohjauksiin ja niiden estoihin. Diodi ei todellakaan ole se komponentti, minkä kautta jotain tehdään. Tämä siis minun mielipide. :-[
MB C200 CDI -11.

Poissa perho-ukko

• KunniaVaanari
« Vastaus #66 : 04.06.2010, 21:11:13 »

Eivät kuulu kytkentöihin vaan yleensä ohjauksiin ja niiden estoihin. Diodi ei todellakaan ole se komponentti, minkä kautta jotain tehdään. Tämä siis minun mielipide. :-[
    Vielä noista diodeista: Esim. minulla on kytkennät,mitä ei voi järkevasti ilman diodia tehdä: Ohjaamossa olevan lämmönvaihdin kytkentä on diodeilla tehty niin, että kun sen laittaa päälle,ottaa virran hupipuolelta,käynnistää puhaltimen ykkösvaiheen ja sähköpumppu lähtee päälle,ja kun kääntää virta-avaimesta,virran syöttö muuttuu käynnistin akun puolelle,eli moottorin käynnistyksen jälkeen,näin olen suojellut startti-virran ,ja ilman elektroniikkaa tämä ei olis mahdollista( vanha taito jäljellä) ;D

Poissa mjo33400

• Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
« Vastaus #67 : 04.06.2010, 21:22:06 »
Vielä noista diodeista: Esim. minulla on kytkennät,mitä ei voi järkevasti ilman diodia tehdä: Ohjaamossa olevan lämmönvaihdin kytkentä on diodeilla tehty niin, että kun sen laittaa päälle,ottaa virran hupipuolelta,käynnistää puhaltimen ykkösvaiheen ja sähköpumppu lähtee päälle,ja kun kääntää virta-avaimesta,virran syöttö muuttuu käynnistin akun puolelle,eli moottorin käynnistyksen jälkeen,näin olen suojellut startti-virran ,ja ilman elektroniikkaa tämä ei olis mahdollista( vanha taito jäljellä) ;D

Nuohan ovat nimenomaan ohjauskytkentöjä. Tarkoitin kytkentöjä, jotka Tehdään diodien kautta, eivät ole koskaan järkeviä.
MB C200 CDI -11.

Poissa perho-ukko

• KunniaVaanari
« Vastaus #68 : 04.06.2010, 21:30:09 »

Nuohan ovat nimenomaan ohjauskytkentöjä. Tarkoitin kytkentöjä, jotka Tehdään diodien kautta, eivät ole koskaan järkeviä.
   Joo,tais sivuta hieman asiaa,minullakin hupipuolen lataus käynnistyksen jälkeen hoituu releellä! ;)

Poissa mjo33400

• Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
« Vastaus #69 : 04.06.2010, 21:59:28 »
Tarkoitin kytkentöjä, jotka Tehdään diodien kautta, eivät ole koskaan järkeviä.

Voitko hieman perustella?

Diodi nimittäin on erittäin käyttökelpoinen monessa kytkennässä, IMHO :)

Kyllä nimenomaan on, muta silloin kun sitä osataan oikein käyttää. Hyvin usein täällä on sitä käytetty kytkennän ohjauksessa, siis ohjataan virtaa sen kautta ja se ei ole järkevää.
MB C200 CDI -11.

Poissa Ossi66

• KunniaVaanari
« Vastaus #70 : 05.06.2010, 07:53:32 »
siis ohjataan virtaa sen kautta ja se ei ole järkevää.

Niin, millä perusteella?

Tahtoo tietää :D

Tavallinen diodi pudottaa jännitettä 0.7V, jolloin latauspiuhaan laitettuna aiheutaa sen, ettei akku lataudu koskaan täyteen.

Muissa kytkennöissä ehdottomasti järkevä komponentti, muttei latauspiuhassa virran suuntaa ohjaamassa.
Volvo V70 D5 -05
Dethleffs Camper Lifestyle 510DB -08
Ex. Dethleffs NewLine 500 SK -06/05
SF-C Lohenpyrstö

Poissa joo o

• KunniaVaanari
  • Pirkanmaa, mutta muutakin on kierretty kuin tahkoa
« Vastaus #71 : 05.06.2010, 12:10:04 »
Muissa kytkennöissä ehdottomasti järkevä komponentti, muttei latauspiuhassa virran suuntaa ohjaamassa.
Diodeita on erilaisia ja niistä pitää valita kulloiseenkin paikkaa oikea, esim. mainitsemasi Piidiodi ei ole tässä sovelias. Tässä tapauksessa tulee käyttää schottky-diodia

Saisko tuollaisesta kuvan ja mistä niitä voi ostaa? Kuinka se asennetaan esim. Tässä tapauksessa kun sumuvalo palaa, koska sähkö tulee vaunussa olevalta akulta "väärään" suuntaan? Minkälainen on se oikea diodi tähän hommaan?
Kysyn kun en tiedä tällaisista diodeista kun nimen? Olen enempi ollut puun kanssa tekemisissä kun autosähköjen. :o
VW transporter -97 & Dethleffs Nomad 485 -89
Opel Astra Cosmo -06
Kipor IG2000, invertterit 1000 W ja 150 W.

Poissa Ossi66

• KunniaVaanari
« Vastaus #72 : 05.06.2010, 12:16:40 »
Tavallinen diodi pudottaa jännitettä 0.7V, jolloin latauspiuhaan laitettuna aiheutaa sen, ettei akku lataudu koskaan täyteen.

Diodeita on erilaisia ja niistä pitää valita kulloiseenkin paikkaa oikea, esim. mainitsemasi Piidiodi ei ole tässä sovelias. Tässä tapauksessa tulee käyttää schottky-diodia joka on gremanium pohjainen ja sen kynnysjännite on 0,2V luokkaa. Tällöin tehohukka on vain pari prosenttia, ja käytännössä merkityksetön. Lisäksi tuo 0,2V kynnysjännite ei käytännössä vaikuta akun latautumiseen, koska se on paljon pienempi kuin latausjännitteen vaihtelut. Esimerkiksi kylmää akkua ladatessa tarvitaan paljon suurempi jännite jotta se saataisiin täyteen (esim. -20 asteessa latausjännite tulee olla 15,7V jotta akku saataisiin täyteen). Lisäksi auton latureiden latausjännite heiluu melkoisesti, ollen normaalisti noin 13,8V-14,4V.

Totta.
Kuitenkin yli 95% näitä juttuja lukevista ei tiedä mistä saa shottky-diodin, vaan menevät autosähköliikkeeseen ja ostavat sieltä "diodin". Mikähän sen tyyppi sitten on?

Joo o kerkeskin jo väliin - kuvastaa hyvin sitä mitä tarkoitan ;)
Volvo V70 D5 -05
Dethleffs Camper Lifestyle 510DB -08
Ex. Dethleffs NewLine 500 SK -06/05
SF-C Lohenpyrstö

Poissa joo o

• KunniaVaanari
« Vastaus #73 : 05.06.2010, 13:30:36 »
No saisinko kuitenkin oikeaa tietoa vaikka en mistään mitään tiäkkään. :)

Koska luulen että pystyisin sen asentaan kun tiedän mihin ja minkälaisen?
« Last Edit: 05.06.2010, 13:33:17 kirjoittanut joo o »
Opel Astra Cosmo -06

Poissa joo o

• KunniaVaanari
« Vastaus #74 : 05.06.2010, 18:33:04 »
Suuri KIITOS, 99672 :lle hyvistä tiedoista ja kuvista. :)
Opel Astra Cosmo -06