Kirjoittaja Aihe: UKK - Perävaunun kytkentämassa (suurin sallittu kytkentämassa)  (Read 11926 times)

Poissa mijo

  • Mika Joukainen
  • Administrator
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,105
  • Turku
    • teidentukko
Yhdistelmän kytkentämassathan menee pääsääntöisesti näin:

Henkilö -tai pakettiautoon (sis. enintään 3500 kg kokonaismassaiseen matkailuauton) saa kytkeä työntöjarrullisen keskiakseliperävaunun (ts. tavallinen asuntovaunu), jonka suurin sallittu KYTKENTÄMASSA on pienin seuraavista kolmesta vaihtoehdosta:

1. Vetoauton kokonaismassa (tämä toteutuu nykyään erittäin harvoin)

2. Vetoauton valmistajan määräämä suurin sallittu kytkentämassa. Tämän selvittäminen on joskus hankalaa; joskus se on merkitty rekisteriotteeseen, joskus se löytyy käyttöohjekirjasta (huom!!! vaihtelee moottorityypin ja varsinkin pakettiautoissa alustan kantavuuden mukaan, tarkista että on oikean mallin tiedot!); ellei näistä löydy niin maahantuojalta pitäisi saada tiedot. Tämä on yleensä se perävaunun kytkentämassan määräävä luku.

3. Vetokoukkuun merkitty suurin sallittu kytkentämassa


Tämän ylläolevan kun lukee ajatuksen kanssa muutamaan kertaan niin sen suurinpiirtein kaikki ymmärtävät. Seuraavaksi tulee sitten se yhtälön vaikeammaksi osoittautunut puolikas:

PERÄVAUNUN KYTKENTÄMASSA

Sitä ei lue missään paperissa. Se EI OLE perävaunun omamassa EIKÄ kokonaismassa. Eikä edes omamassa + kuorma. Kytkentämassa on perävaunun pyörien kautta tiehen kohdistuva massa. Eli TODELLINEN tyhjäpaino + kuorma - aisapaino. Jai jos joku (omistaja, poliisi, anoppi, kateelinen naapuri...) haluaa tietää perävaunun kytkentämassan, niin perävaunu on ajettava vaakalle ja punnittava akselimassa(t).

Käytännön esimerkki kilojen kanssa:

Vetoautona Volvo V70, valmistajan ilmoittama suurin sallittu kytkentämassa 1800 kg. Oletetaan, että perässä oleva koukku sietää saman 1800 kg. Laitetaan perään Kabe 720 GXL. Kyseisen vaunun rekisteriotteeseen merkitty omamassa on 1600 kg ja suurin sallittu kokonaismassa 2000 kg. Eli tuon Volvon perässä ollessa vaunu voidaan lastata siten, että vaunun punnittu telipaino on maksimissaan tuo 1800 kg (=Volvon suurin sallittu kytkentämassa). Mikäli omamassa on lisävarusteiden ja rakenteisiin kertyneen kosteuden takia kasvanut, niin hyötykuorma tietysti pienenee. Jos kuitenkin lähtökohtaisesti oletetaan vaunu todella 1600 kg painavaksi tyhjänä, niin siihen voidaan lastata n. 250 kg tavaraa. Ai miten niin, eikös siitä tule 1850 kg. No tulee, mutta aisapaino ei kuulu kytkentämassaan, ts. ko. vaunu IRRALLAAN voi painaa lastattuna tuon 1850 kg. Kun se kytketään em. Volvon perään ja aisapaino on 75 kg, jää vaunun pyörien kannateltavaksi (=KYTKENTÄMASSA) enää 1775 kg, joka alittaa vetoauton sallitun kytkentämassan, ja yhdistelmä on laillinen. Tosin aika rajoilla mutta kuitenkin.

Rekisteriotteeseen merkitty 2000 kg kokoinaismassa aiheuttaa tässä tapauksessa vain sen, että kuljettajalta vaaditaan vähintään BE-luokan ajokortti, koska yhdistelmän kokonaismassa ylittää 3500 kg.


Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 32 a §


Sivukaneettina mainittakoon maksimi yhdistelmäpituus 18,75 m. Ei tule tavan pulliaiselle vastaan mutta esim. Ford Excursion + Kabe Hacienda 1000 on jo yhteensä noin 17 metriä (5,76 + 11,20 + koukku). Vaunut ei tuosta enää paljoa tule suurenemaan, koska keskiakseliperävaunun suurin sallittu pituus on 12,00 metriä. Eli jos pysytään henkilöauto/paku/kevyt ka -linjalla niin tuo maksimipituus ei tule vastaan.

Kiitos **ht**!!
Omavalmiste
(Sprite Alpine, LMC *2)

Poissa mijo

  • Mika Joukainen
  • Administrator
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,105
  • Turku
    • teidentukko
Vaunujen kokonaismassat
« Vastaus #1 : 10.08.2007, 09:34:41 »
Sivujuonteena myös (piti tarkistaa kun törmäsin keskusteluun toisaalla):

Oma saksasta suoraan tuotatetun Sterckeman 486 CE kokonaismassaksi on merkitty 1300 kg

Suomessa vastaavat näkyy olevan katsastettu 1100kg kokonaismassalle.

Eli vaunu on sama kuin Suomessa alunperin myydyt, mutta kantavuutta on mukavat 200kg lisää :)
Ja saa vetää samalla autolla jne..

Mistä muuten tämä Suomalainen tapa? Vai johtuuko esim. ajokorttien luokituksista tms?
Omavalmiste
(Sprite Alpine, LMC *2)

Poissa -AP-

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 894
  • Pyhtää, Kymenlaakso
Jos kokonaismassa pienenee, ei kantavuus suinkaan kasva, vaan päinvastoin!

Uusi laite merkitään rekisteriin valmistajan papereiden perusteella, suomalaiset myyjät on siis tilanneet vaununsa syystä tai toisesta alhaisemmalla kokonaismassalla. Käytettynä tuodussa tietoina käytetään edellisen rekisterimaan papereita. Myös valmistajan kilvessä pitää tällöin olla vastaavat massat. Vaunut on siis tehtaalta lähtien eri painoisia.
Fiat-Dethleffs I6501B 2.8TGV '06
Hymer Eriba Puck 120GT '07
SF-C 108xxx-1

Poissa 88k5

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,848
  • Kløvskog
    • http://koti.mbnet.fi/sfc88k5
Tuon Mijon listan kohtaa 2 on viranomaisen paha valvoa, varsinkin tienvarsivalvonnan, jos sitä ei ole mainittu rek.otteessa...

Ja pitäisi vielä ehken listaan lisätä rek.otteessa mahdollisesti mainittu "suurin sallittu yhdistelmämassa".. ;)

Tästä aasinsiltana tullaan vielä koukun rajoittavaan tekijään nimeltä D-voima, arvo on kN, jota ei saisi ylittää; http://www.kovil.fi/d-force.php?a=show&lang=fi&t=2000&c=1800&cw=3500&d=0

Uusissa koukuissa ei välttämättä ole merkattu tuota max. kytkentämassaa (esim. Bosal), vaan D-voima ja aisapaino, koska koukku käy useisiin saman automallien tyypeihin, jotka ovat kok.massaltaan ei painoisia. Eilen laitoin tuollaisen koukun (kilvessä vain merkinnät; D=15.26kN, S=112kg) omaan matkakulkineeseen.
Btw. kun tuon D-arvon ja auton kok.massan 3.500 kg kirjoitan Kovilin kalkulaattoriin, saan max. kytkentä massaksi 2.800 kg. Rek.otteesa taitaa olla sama lukema, samoin tuo max. yhdistelmämassa 6,3 tn

Selkeää eikö totta  ???
« Last Edit: 10.08.2007, 15:24:24 kirjoittanut 88k5 »
by Sfc88k5 - '07 Ford Rimor Katamarano Limited 2.4TDCi

Poissa mijo

  • Mika Joukainen
  • Administrator
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,105
  • Turku
    • teidentukko
Juu -AP-, tuli kirjoitettua vähän epäselvästi, eli omassa vaunussa kantavuutta on 200kg enemmän kuin vastaavissa myynnissä oleviin.

Ilmeisesti nämä asiat tosiaan liittyy enemmän siihen ajokortti / kokonaismassan määrittämiseen kuin vaunun varsinaisiin rakenteisiin.
Omavalmiste
(Sprite Alpine, LMC *2)

Poissa seppoko

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,959
  • Länsi-Kuopio Pohjois-Savo
Ilmeisesti Suomessa ovat nuo veturit vähän kevyempiä kuin Saksassa. Maahantuojat haluavat, että mahdollisimman monella autolla voi vetää heidän myymiään vaunuja. Sehän lisää potentiaalisten ostajien määrää. Ja näin ollen saattaa lisätä myyntiä. Toisessa vaakakupissa on sitten, että ostajat ovat liemessä liian pienien kantavuuksien takia. Eli suo siellä, vetelä täällä.
sfc.15941@gmail.com    SFC  015941-0
Adria Coral Axess S600SCT=
3h+keittiö, tonttina koko Eurooppa  
Citroen Xsara     Comanche 300

Poissa **ht**

  • VieraanvarainenVaanari
  • Nettivaanari
  • ***
  • Viestejä: 145
vaunu vaakalla
« Vastaus #6 : 05.10.2007, 14:49:24 »
Kävin leimauttamassa oman kopin ja ajoin sen samalla konttorin vaakalle.

Rekisteriotteessa omamassa 1240 kg, sallittu kokonaismassa 1450 kg

Vaunussa pussimarkiisi, astiat, telkkari, mikro, invertteri, grilli, petivaatteet, pelejä ym. pikkusälää.

Vaunusta puuttui normaaleista reissutavaroista:

-ruuat, vedet (~55 litraa), saippuat, vaatteet, kakkosakku, pikkutikkaat


Vaaka näytti 1420 kg.

Hupsista... ??? ??? ???


Onneksi on reilulla kantavuusluokituksella olevat C-renkaat alla ni ei ne ihan heti anna periksi. Mut ei noihin kyllä tosiasiassa sais laittaa kuormaa paljo paskaakaan.
-ei voimalla, ei taidolla, vaan TUURILLA! :-?

VW Transporter 2.5 TDI -03
LMC Favorit 720 RBK -08
110103

Poissa seppoko

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,959
  • Länsi-Kuopio Pohjois-Savo
Hyvinhän sulla, **ht**, on asiat. Vielä 30 kg. lisää tavaraa. Meillä oli joskus Kafi. Rekisteriotteen mukainen kokonaispaino oli 900 kg. Mutta punnittu OMAPAINO tyhjänä oli 1000 kg. Ei olisi naurattanut, jos olisi joutunut poliisin vaa´alle. Varsinkaan Saksassa. :D ???
sfc.15941@gmail.com    SFC  015941-0
Adria Coral Axess S600SCT=
3h+keittiö, tonttina koko Eurooppa  
Citroen Xsara     Comanche 300

Poissa **ht**

  • VieraanvarainenVaanari
  • Nettivaanari
  • ***
  • Viestejä: 145
Nii juu... muistaakseni vesi painaa kilon/litra. Ja ruoat ja muut hilkkeet päälle niin kyllä siitä tulee se 100 kg liikaa mullekin. Ei ole ihme jos alkuperäisillä PingPong renkailla meno oli vähän epämääräistä. Nyt on ns. laatumerkin renkaat alla ja kantavuusluokkaakin lisää sen veraan, ettei renkaat tuohon ylikuormaan antaudu.
-ei voimalla, ei taidolla, vaan TUURILLA! :-?

VW Transporter 2.5 TDI -03
LMC Favorit 720 RBK -08
110103

dorotea

  • Vieras
Tuossa loppukesästä kun kävin vaunun kanssa vaa´alla, kytkentämassa retkitavarat päällä oli 1320 kg. Rek.otteessa kokonaismassa 1340 kg.
Onneksi on neljä pyörää alla joiden kantavuus yhteensä on 1748 kg. Ei tule ainakaan ongelmia kantavuuden suhteen !  ;D

Poissa machebe

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 61
  • Vantaa, Lapinkylä
Viimeksi kun tyhjensin vaunua suursiivousta varten, punnitsin hulluuksissani Bilteman kalavaakalla joka esineen ja rätin mitä kyydissä oli. Täytyy laittaa jossain vaiheessa tilasto tänne.

Mielenkiintoiseksihan homma käy, jos käytän kärryä puntarilla ja vertaan sitten, pitääkö irtaimiston massan ja vaunun omamassan summa yhtä puntarin lukeman kanssa. Kun ei kuitenkaan pidä, niin kysymys kuuluu, missä on kiloja piilossa...

Muuan tuttu katsastusmies toimitti, kuinka oli ottanut taas kerran vaunun sisään katsastukseen. Ihmetteli vähän, että on raskasliikkeinen. No ei siinä mitään - jarrut piti ja kytkentälaite kunnossa ja valot pelitti ja silleen. Vielä piti tarkistaa sammuttimen leima ennen rekisteriotteen leimausta. Yllätys oli melkoinen, kun avasi oven: vaunuun oli pakattu muuttokuorma! No, kokonaismassahan ei ole katsastuksessa kontrolloitava asia, joten ei kun leima paperiin ja pari varoituksen sanaa saatteeksi.


Opel Zafira 1,8 - 2000
Solifer Goldie 530 - 2000

Poissa Finnairbus

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 67
  • Oululaanen Ilimaaluhullu
    • Omia kuvia
Onko siis niin, että jos vaunun omapaino on 1398kg ja suurin sallittu 1600kg, ja auton 1560kg, niin ko. autolla saa vetää vaunua, kunhan vaunun paino on korkeintaan sen 1560kg + aisapaino n. 75kg? Tuolloin tosin tulee vaunun suurin sallittu vastaan, koska massaa tulisi 1635kg, mutta sen saa tosin korotettua 1700kg. Mietin vaan, että jos katsotaan vaunu todellisesta painosta eikä suurimmasta sallitusta kokonaispainosta, niin noita muutamaa Hobbyä voisi jopa vetää tomaatti-C5:lla...

EDIT: Ja vielä onko kaikissa maissa noin? Kiva sitten esim. Saksassa ihmetellä kun katsovatkin että että autolla sais vetää 1560kg ja vaunu on 1700kg...
« Last Edit: 30.09.2009, 19:41:22 kirjoittanut Finnairbus »
Caravelair Antares Luxe 470 Ambiance -05 ja sininen Svenska Tält Camping etuteltta
Citroën C5 2.0 HDi 136 Break -06

Omia kuvia

dorotea

  • Vieras
Sitikan C 5:n perävaunupainot taitaa olla manuaalilaatikolla 1500 kg. ja automaatti 1100 kg. Korjatkaa jos olen väärässä. Joten ei taida onnistua vetohomma sillä.

Poissa 88k5

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,848
  • Kløvskog
    • http://koti.mbnet.fi/sfc88k5
Onko siis niin, että jos vaunun omapaino on 1398kg ja suurin sallittu 1600kg, ja auton 1560kg, niin ko. autolla saa vetää vaunua, kunhan vaunun paino on korkeintaan sen 1560kg + aisapaino n. 75kg? Tuolloin tosin tulee vaunun suurin sallittu vastaan, koska massaa tulisi 1635kg, mutta sen saa tosin korotettua 1700kg. Mietin vaan, että jos katsotaan vaunu todellisesta painosta eikä suurimmasta sallitusta kokonaispainosta, niin noita muutamaa Hobbyä voisi jopa vetää tomaatti-C5:lla...

EDIT: Ja vielä onko kaikissa maissa noin? Kiva sitten esim. Saksassa ihmetellä kun katsovatkin että että autolla sais vetää 1560kg ja vaunu on 1700kg...

Ymmärsinköhän oikein  ::) Lähdetään siitä, että vaunun kokonaismassaa 1 600 kg et saa ylittää; suurin osa tästä kohdistuu tiehen sen renkaiden kautta, ja pieni osa vetoauton koukkuun.
Vetoauton suurin sallittukytkentämassa = vaunun renkaiden kautta tiehen kohdistuma massa, joka sinulla on siis 1 560 kg. Veto koukun kautta autoon voi tämän lisäksi kohdistua aisapaino, joka voi olla siis enintään 1 600 - 1 560 kg = 40 kg. Yhdistelmän kokonaismassa ei saa tästäkään huolimatta ylittyä, miköli sellaisesta on maininta auton rekisteriotteessa

Jos haluat välttämättä kuormata 75 kg aisapainon (vetokoukkuun kohdistivan massan) - vaunun valmistaja ehkä suosittaa ja koukun valmistaja vielä sallii - niin loppu 35 kg pitää ottaa kuorman siirrolla vaunussa siten, että vaunun pyörien kautta välittyy 1 560 - 35 kg =  1 525 kg. Muista tässä yhteydessä mikä on auton maks. taka-akselimassa - ettei ylity.

Ymmäsinköhän minä edes kysymystä  ::)
« Last Edit: 30.09.2009, 20:28:42 kirjoittanut 88k5 »
by Sfc88k5 - '07 Ford Rimor Katamarano Limited 2.4TDCi

Poissa Finnairbus

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 67
  • Oululaanen Ilimaaluhullu
    • Omia kuvia
Sitikan C 5:n perävaunupainot taitaa olla manuaalilaatikolla 1500 kg. ja automaatti 1100 kg. Korjatkaa jos olen väärässä. Joten ei taida onnistua vetohomma sillä.

Riippuu paljon moottoreista. Tämänhetkisellä (-06) automaatti 2.0 HDi:llä on 1300kg, uudella manuaali 2.0 HDi:llä 1800kg, manuaali 2.2 HDi:llä 1900kg, ja automaatti 2.0 HDi:llä 1560kg.
Caravelair Antares Luxe 470 Ambiance -05 ja sininen Svenska Tält Camping etuteltta
Citroën C5 2.0 HDi 136 Break -06

Omia kuvia