Kirjoittaja Aihe: UKK - Perävaunun kytkentämassa (suurin sallittu kytkentämassa)  (Read 11808 times)

Poissa -AP-

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 894
  • Pyhtää, Kymenlaakso
Katso Finnairbus autosi rekisteröintitodistuksesta oikea kytkentämassa, se on todennäköisesti jotain muuta (eli pienempi) kuin autosi kokonaismassa.
Fiat-Dethleffs I6501B 2.8TGV '06
Hymer Eriba Puck 120GT '07
SF-C 108xxx-1

Poissa Finnairbus

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 67
  • Oululaanen Ilimaaluhullu
    • Omia kuvia
Katso Finnairbus autosi rekisteröintitodistuksesta oikea kytkentämassa, se on todennäköisesti jotain muuta (eli pienempi) kuin autosi kokonaismassa.

Auton suurin sallittu kokonaismassa on 2160kg ja jarrullisen perävaunun suurin sallittu kokonaismassa on 1300kg.
Caravelair Antares Luxe 470 Ambiance -05 ja sininen Svenska Tält Camping etuteltta
Citroën C5 2.0 HDi 136 Break -06

Omia kuvia

Poissa Landy

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 23
Yllätys!

Vajaan vuodenvanha vaunu kävi murtovaurioiden korjauksessa pajalla ja samalla teetin vuosihuollon. Mainitsin, että oikea rengas on kulunut sisäreunasta normaalia enemmän.

Sain vaunun pajalta ja kommentin. Vaunussa on reilusti ylipainoa ja oikea puoli painaa 100 kg enemmän kuin vasen.

Vaunun massa ajokunnossa otteen ja esitteen mukaan 1442kg suurin kok.massa 1600kg. Nyt reissukamoista "tyhjänä" pussimarkiisilla, tyhjällä vesisäiliöllä, perus astioilla ja retkikalusteilla vaunu heilautti vaakan lukemaan 1760kg + 125kg aisapainoa.

Viikonlopuksi tuli hiukan hommaa. Jokainen tavara punnitaan ja katsotaan miten paljon saan painoa kannettua ulos ilman kaapistojen yms. purkamista.

Esitteessäkin kyllä mainitaan takasivulla, että Eurooppalaiset vaa'at näyttävät toisin...
Vain maine kulkee edellä...

Poissa Aakku

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 848
Esitteessäkin kyllä mainitaan takasivulla, että Eurooppalaiset vaa'at näyttävät toisin...
..siis onko Euroopan ulkopuolella maan vetovoima pienempi ??  :)
Volkswagen Westfalia California -97

Poissa 4ntti

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 684
Esitteessäkin kyllä mainitaan takasivulla, että Eurooppalaiset vaa'at näyttävät toisin...
..siis onko Euroopan ulkopuolella maan vetovoima pienempi ??  :)

Taitaa kasvaa päiväntasaajaa kohti mentäessä ;)
Solifer 500L -83  -=-  Volvo V70 2.4  -02

Poissa K.E.V

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,517
Yllätys!

Vajaan vuodenvanha vaunu kävi murtovaurioiden korjauksessa pajalla ja samalla teetin vuosihuollon. Mainitsin, että oikea rengas on kulunut sisäreunasta normaalia enemmän.

Sain vaunun pajalta ja kommentin. Vaunussa on reilusti ylipainoa ja oikea puoli painaa 100 kg enemmän kuin vasen.

Vaunun massa ajokunnossa otteen ja esitteen mukaan 1442kg suurin kok.massa 1600kg. Nyt reissukamoista "tyhjänä" pussimarkiisilla, tyhjällä vesisäiliöllä, perus astioilla ja retkikalusteilla vaunu heilautti vaakan lukemaan 1760kg + 125kg aisapainoa.

Viikonlopuksi tuli hiukan hommaa. Jokainen tavara punnitaan ja katsotaan miten paljon saan painoa kannettua ulos ilman kaapistojen yms. purkamista.

Esitteessäkin kyllä mainitaan takasivulla, että Eurooppalaiset vaa'at näyttävät toisin...

Eikös ne osaa Detflessin pajalla panna tasapuolisesti noita kalusteita.  ;)
« Last Edit: 27.08.2010, 18:26:28 kirjoittanut kahtaenvaihda »

Poissa 4ntti

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 684
Esitteessäkin kyllä mainitaan takasivulla, että Eurooppalaiset vaa'at näyttävät toisin...
..siis onko Euroopan ulkopuolella maan vetovoima pienempi ??  :)

Taitaa kasvaa päiväntasaajaa kohti mentäessä ;)

Ei kun juuri päinvastoin, navoilla on noin 4,5‰ suurempi painovoima kuin päiväntasaajalla. Tuo tekee 1600kg vaunussa noin 7kg painoeron.


Jaa joo juurikin näinpäin ;D
Solifer 500L -83  -=-  Volvo V70 2.4  -02

Poissa Landy

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 23
Yllätys!

Vajaan vuodenvanha vaunu kävi murtovaurioiden korjauksessa pajalla ja samalla teetin vuosihuollon. Mainitsin, että oikea rengas on kulunut sisäreunasta normaalia enemmän.

Sain vaunun pajalta ja kommentin. Vaunussa on reilusti ylipainoa ja oikea puoli painaa 100 kg enemmän kuin vasen.

Vaunun massa ajokunnossa otteen ja esitteen mukaan 1442kg suurin kok.massa 1600kg. Nyt reissukamoista "tyhjänä" pussimarkiisilla, tyhjällä vesisäiliöllä, perus astioilla ja retkikalusteilla vaunu heilautti vaakan lukemaan 1760kg + 125kg aisapainoa.

Viikonlopuksi tuli hiukan hommaa. Jokainen tavara punnitaan ja katsotaan miten paljon saan painoa kannettua ulos ilman kaapistojen yms. purkamista.

Esitteessäkin kyllä mainitaan takasivulla, että Eurooppalaiset vaa'at näyttävät toisin...

Viikonloppuna kannoinmme kaiken tavaran henkilövaakan kautta pihalle. Saimme kaapeista kannettua noin 129kg tavaraa. Tähän pitää vielä lisätä varapyörä ja pussimarkiisi. Ei taida vielä riittää selitykseksi noin suurelle ylipainolle?
Vain maine kulkee edellä...

Poissa Waari

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 17
Waari meni uutta vaunua rekisteröimään ( Knaus Südwind 550 FSK ) ja oli melkoinen yllätys, kun oli vaunun omapaino esiitteestä/ tehtaan ilmoituksesta lisääntynyt rekisteriotteen mukaan 1240 kilosta 1420 kiloon.
Ihan sattumalta tarkistin rekisteriotteen autossa, enkä nakannut sitä hanskakoteloon ja ei siinä auttanut kuin palata konttoriin ja pienen vääntämisen jälkeen otteessa on nyt oikea paino.
Kun kokonaispainoksi ilmoitetaan 1500 kiloa olisi otteen mukaan kantavuutta ollut vain 80 kiloa joka on kyllä aika vähän, mutta ei se tavallaan olisi huolestuttanut, se mikä sai niskakarvat pystyyn oli oman ajokin suurin sallittu joka on 1300 kiloa ( Fiat Scudo 2.0 JTD -06 ) ja eihän se olisi millään riittänyt.
Nyt on homma kuosissa ja kun veturi on pakettiauto niin veto kyllä onnistuu, pitää vaan pakata siirtajoon tavarat pakun takatilaan.
Täällä oli jollakin toisellakin samanlainen veturi joka avatarkuvassa väläyttelee valoja, olisi kiva kuulla miten Scudo selviää vetotehtävistä, tosin olen tuolla omallakin vetänyt kausiopaikalle ja kotiin ( yhteen suuntaa 129km ) entistä vaunua joka on Soliferin 450 Arkcit ja sitä ei juuri perässä huomaa, mutta onhan tämä uusi paljon painavampi ja 250 leveäkin.
Solifer 450 Arktic -83, Matkaaja Fiat 2,5 T -90, Knaus Sundwind 550 FSK Nordic -06. Fiat Scudo JTD
FSK107396

Poissa Ossi66

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 3,070
Waari meni uutta vaunua rekisteröimään ( Knaus Südwind 550 FSK ) ja oli melkoinen yllätys, kun oli vaunun omapaino esiitteestä/ tehtaan ilmoituksesta lisääntynyt rekisteriotteen mukaan 1240 kilosta 1420 kiloon.
Ihan sattumalta tarkistin rekisteriotteen autossa, enkä nakannut sitä hanskakoteloon ja ei siinä auttanut kuin palata konttoriin ja pienen vääntämisen jälkeen otteessa on nyt oikea paino.
Kun kokonaispainoksi ilmoitetaan 1500 kiloa olisi otteen mukaan kantavuutta ollut vain 80 kiloa joka on kyllä aika vähän, mutta ei se tavallaan olisi huolestuttanut, se mikä sai niskakarvat pystyyn oli oman ajokin suurin sallittu joka on 1300 kiloa ( Fiat Scudo 2.0 JTD -06 ) ja eihän se olisi millään riittänyt.
Nyt on homma kuosissa ja kun veturi on pakettiauto niin veto kyllä onnistuu, pitää vaan pakata siirtajoon tavarat pakun takatilaan.
Täällä oli jollakin toisellakin samanlainen veturi joka avatarkuvassa väläyttelee valoja, olisi kiva kuulla miten Scudo selviää vetotehtävistä, tosin olen tuolla omallakin vetänyt kausiopaikalle ja kotiin ( yhteen suuntaa 129km ) entistä vaunua joka on Soliferin 450 Arkcit ja sitä ei juuri perässä huomaa, mutta onhan tämä uusi paljon painavampi ja 250 leveäkin.

Jospa tuo 1420kg olikin vaunun todellinen paino vetokunnossa ???
Jos vaunussa on lämmittimenä Alde ja muutenkin ns. suomivarustelu, saattaa olla lähellä totuutta.
Volvo V70 D5 -05
Dethleffs Camper Lifestyle 510DB -08
Ex. Dethleffs NewLine 500 SK -06/05
SF-C Lohenpyrstö

Poissa Waari

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 17
Juu on se Aldella ja suomivarusteltu, mutta perusmallin paino on tasan 1200kg ja vaatimaton suomivarusteltu on tehtaan ja käyttäjän oppaan mukaan 40kg painavampi, eli 1240kg.
Näin se on tyypityksenkin ( trafi ) mukaan ja kun insinööri tutustui trafin sivuihin niin otteen paino osoittautui virkailijan näppäilyvirheeksi, näissä kannattaa olla tarkkana.
Matkaajan ja Soliferin jälkeen on rima korkealla ja saapas nähdä miten tämä uusi hankinta tyydyttää.
Ei löytänyt tuota kahta eristettävää unitilaa omassa budjetissa noista pohjoismaalaisista, vaunuista joten Knausilla ensikesä sitten satunnaisesti asustellaan, Knaus on vertailuissa ja käyttäjien kokemuksissa selvinnyt ihan kelvollisesti ja varsinkin tämä eräs perhe jonka kertomuksia vakituisesta vaunuasumisesta olen täältä foorumista saanut lukea on ollut tyytyväinen, tosin heillä on hieman eri malli ja varustus. 
Kausipaikalla tuo vaunu seisoo kesät talvet ( sydäntalvella ei yhtään yöpymistä ) ja vain katsastusvuosina liikkuu konttorille ja takaisin kausipaikalle joten sillä otin vaunun jonka koko on yläkanttiin veturiin nähden mutta vetäminen kuitenkin mahdollista.
Hyvä asia tämä foorumi ja vaikka Waari on vasta tämän löytänyt täältä on saanut paljon tietoa ja asiantutemusta tuntuu löytyvän laajalla rintamalla, eikä sitä tietoa pantata.  ;)
Solifer 450 Arktic -83, Matkaaja Fiat 2,5 T -90, Knaus Sundwind 550 FSK Nordic -06. Fiat Scudo JTD
FSK107396

Poissa Tukos

  • Nettivaanari
  • ***
  • Viestejä: 122
  • Oulu
Ettei Waari oo sama Waari mitä luulen...Tavattiin livenä tässä tovi sitten  ;D Tosin toisenlaisen harrastuksen merkeissä. Terkuin Tukos (Porokämpältä)  ;)

Poissa Waari

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 17
Ettei Waari oo sama Waari mitä luulen...Tavattiin livenä tässä tovi sitten  ;D Tosin toisenlaisen harrastuksen merkeissä. Terkuin Tukos (Porokämpältä)  ;)

Sama Waari, pieni on maailma heh. Porokämpällä nehemme vastakin.  :)
Solifer 450 Arktic -83, Matkaaja Fiat 2,5 T -90, Knaus Sundwind 550 FSK Nordic -06. Fiat Scudo JTD
FSK107396

Poissa Tukos

  • Nettivaanari
  • ***
  • Viestejä: 122
  • Oulu
Ettei Waari oo sama Waari mitä luulen...Tavattiin livenä tässä tovi sitten  ;D Tosin toisenlaisen harrastuksen merkeissä. Terkuin Tukos (Porokämpältä)  ;)

Sama Waari, pieni on maailma heh. Porokämpällä nehemme vastakin.  :)

Pieni on maailma  :) Nähellään taas! Kahavilan pystyssä olosta ei vielä varmuutta mutta kahen viikon päästähän jotaki säpinääki on. Täällä me nytki kämpillä ollaan...Vähän tämä karavaanariharrastus siirtyny nettikirjotteluksi. Silti vielä siis kiinnostaa. Pitää joku vaununtekele laittaa kuiteskin jos/kun auto myydään  :) On vähän menny mökittelyn puolelle. Ennen saatto tulla yli sata yöpymistä autossa/vaunussa, nyt jos tulee 10 vrk niin on ihme. Viime talvena oli vielä kausipaikkaki Paljakassa. Näin ne meiningit muuttuu.  :)