Kirjoittaja Aihe: Ohjeita Talvisäilytykseen  (Read 16087 times)

Poissa Kimi

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,774
Vs: Ohjeita Talvisäilytykseen
« Vastaus #60 : 15.11.2010, 18:38:43 »
Q-Park Vallilassa on varteenotettava paikka. Lämmin paikoitustila ylätasanteella ja ainakin viime talvena kohtuu hintainen, kymppejä kuukaudessa. Nimenomaan sesonkiseisottaminen on kohtuuhintaista ja autoa ei saisi liikutella kauden aikana, eikä siellä myöskään saa tehdä töitä. Painorajoitus taitaa olla 3000kg/ ajoneuvo.
Epäonnistumisen vaara on suuri, kun kyvytön neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta.

Poissa Rimoristi86

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 54
Vs: Ohjeita Talvisäilytykseen
« Vastaus #61 : 22.01.2011, 01:18:38 »
Riihimäellä on mielestäni suhteellisen halpaa varastointia: http://www.hati.fi/
-------------
Onko jollakulla hyvää ideaa mitä teen kun auton tankkiin unohtui kesädiisselit ja ovat siellä nyt talven seissyt. Riittääkö pelkkä naftasuodattimen lämmitys kuumailmapuhaltimella? Pitääkö tota suodatinta lämmittää sitten kokoajan ja näin käyttää tankki tyhjäksi kesälaadusta?
« Last Edit: 22.01.2011, 01:32:20 kirjoittanut Rimoristi86 »
Meillä on nyt sellainen hallitus, että tervepäisetkin kansalaiset alkavat käyttäytyä sairaasti.

Poissa Viemäs

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 625
Vs: Ohjeita Talvisäilytykseen
« Vastaus #62 : 22.01.2011, 10:01:21 »
Riihimäellä on mielestäni suhteellisen halpaa varastointia: http://www.hati.fi/
-------------
Onko jollakulla hyvää ideaa mitä teen kun auton tankkiin unohtui kesädiisselit ja ovat siellä nyt talven seissyt. Riittääkö pelkkä naftasuodattimen lämmitys kuumailmapuhaltimella? Pitääkö tota suodatinta lämmittää sitten kokoajan ja näin käyttää tankki tyhjäksi kesälaadusta?
Kesä diesel suodatettavuus -15 astetta. tanki ajamalla lähes tyhjäksi ja sitten talvilaatua.
Passat -01 1,9 TDI, Solifer S5 -00.

Poissa Yrjö

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 934
  • Lempäälä
Vs: Ohjeita Talvisäilytykseen
« Vastaus #63 : 06.02.2011, 21:38:55 »
   Toissa vuonna kirjoitin: Viikonloppuna nostin kattoluukun suojaksi puoli metriä korkean hatullisen "piipun".Nyt ei lumi estä ilmankiertoa vaunussa,  saa olla kattoluukku reilusti auki. Suosittelisin kaikille jotka ei aina alle 20 cm lumia viitsi poistaa.
     Siitä ja kosteudenkerääjästä huolimatta, ulkoisen ilman kosteuden noustessa liki 100 %. Silloin vaunun sisäilman kosteus on n. 90 % Kun 300 W  sähköpatteri on yön päällä putoaa sisäilman kosteus alle 80 %. Pikku pakkasillahan se pysyy niissä lukemissa ihan luonnostaan, nämä suojakelit vain nostavat ulkoilman kosteutta.
Super Sprite Alpine- Opel Astra 2.0 8 v. Caravan -Hilleberg Nammatj 2GT-Helkama 6 v.
    Yrjö Tapola

Poissa Freemanni

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,306
  • Hämeen hitaat
Vs: Ohjeita Talvisäilytykseen
« Vastaus #64 : 06.02.2011, 23:50:31 »
   Toissa vuonna kirjoitin: Viikonloppuna nostin kattoluukun suojaksi puoli metriä korkean hatullisen "piipun".Nyt ei lumi estä ilmankiertoa vaunussa,  saa olla kattoluukku reilusti auki. Suosittelisin kaikille jotka ei aina alle 20 cm lumia viitsi poistaa.
     Siitä ja kosteudenkerääjästä huolimatta, ulkoisen ilman kosteuden noustessa liki 100 %. Silloin vaunun sisäilman kosteus on n. 90 % Kun 300 W  sähköpatteri on yön päällä putoaa sisäilman kosteus alle 80 %. Pikku pakkasillahan se pysyy niissä lukemissa ihan luonnostaan, nämä suojakelit vain nostavat ulkoilman kosteutta.

Toi on ihan hyvä keino pitää ilmastointia sisältä ulospäin. Tein jo vuosia sitten m- auton Hekin päälle vastaavan "tornin", mutta paljon matalemman. Panin sille pienet jalat ja ritilää 45 asteen kulmassa, minkä piti tehdä mahdolliseksi jatkuva ulostuloilman ulospääsy. Toisinaan kävin putsaamassa vain tuon ympäristön. Alla ja sivulla olevat ilman sisäänotothan eivät mihinkään tukkeudu, mutta tuosta poistopuolesta kannattaa huolehtia. Toinen mitä tein, oli Alden piipun pälle töttörö, mikä ei koskaan sallinut lumien täyttää korsteenia. Yrittänyttä ei laiteta ;D

Poissa hartsakoski

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 608
  • Oulusta oon ja kehtaan sanua!
Vs: Ohjeita Talvisäilytykseen
« Vastaus #65 : 07.02.2011, 09:56:00 »
Häpeäkseni täytyy tunnustaa että tuolla se vaunuvanhus on "pohjolan liikenteen"isossa tallissa >:(.Viikottain puhdistan lumet katolta,ja huolehdin ettei lumi kasaannu ottamaan kiinni vaunun seinään.Ei ole löytynyt paikkaa mihin viedä,eikä oikeen kaupunkialueella kehtaa kaikenlaisia viritelmiä tehdä.Aina joku ....pää on valittamassa ja ilmottelemassa johonkin instanssiin :o.
:-)

Poissa Yrjö

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 934
  • Lempäälä
Vs: Ohjeita Talvisäilytykseen
« Vastaus #66 : 07.02.2011, 14:10:03 »
  Tuo "Freemanni" On saanut hyvän idean kun on tukkinut pannun piipun. Ruostuvia aineitahan on ainakin vanhemmissa pannuissa, joita sisään tupruava lumi sulaessaan ruostuttaa. Eihän se pannukaan syty jos piippu on täynnä lunta
Super Sprite Alpine- Opel Astra 2.0 8 v. Caravan -Hilleberg Nammatj 2GT-Helkama 6 v.
    Yrjö Tapola

Poissa retkeilijä

  • Nettivaanari
  • ***
  • Viestejä: 216
  • Savo
Vs: Ohjeita Talvisäilytykseen
« Vastaus #67 : 13.02.2011, 15:16:14 »
   Lumisuojan runko on 2,5 x 5 cm rimoista. Kolme kolmiota, harja- ja räystäsrimat, metallikulmat. Säilytys autovajassa (harjaorren jatko-osat poistetaan ruuvinvääntimellä).
   Kehikko on hyvin kevyt. Se työnnetään ylös paikoilleen katonreunalistan varassa (apuna jakkara). Kevytpeite levitetään maasta käsin työntäen pitkällä rimalla (yläpäänruuvi pressun silmukoihin). Reunat kiristetään alas auton helmoihin. Päätykolmio jää avoimeksi.
   Pressun päältä lumi karistetaan riittävän usein em. rimalla (alta reunalistaan tukien). Tai helmasta nykäisten …. oops …  >:(
« Last Edit: 14.02.2011, 12:52:45 kirjoittanut retkeilijä »
Fiat Solifer Mobile 596 1,9TD, aiemmin Soliferit S4, 470 ja 450 sekä Sprite Alpine

kettunen

  • Vieras
Vs: Ohjeita Talvisäilytykseen
« Vastaus #68 : 13.02.2011, 16:06:27 »
Tein tuon Yrjön idean perusteella samanlaisen....??

mutta tein tuon kattoluukun hatun 30mm foamista  kulmat liimasin  kuumaliimalla  siten että en päästänyt liimaa liian kuumaksi. alhaalta se on katossa kiinni ja yläreunassa ympäri  3 cm raot joka puolella. Hieman viisto niin valuu sulamisvesi pois.
Kestää näköjään hyvin ja voi tehdä jopa  pelkällä mattoveitsellä tai terävällä puukolla,sirkelillä sai suorat liimausta helpottavat reunat.
Päällä painona on vanhat auton kumimatot jottei tuuli vie.
Kattoluukkua voi pitää auki ja korkeuden voi tehdä sen mukaan kuinka paljon aikoo lunta katolla säilyttää.
Kevyt on ja saa paikalleen ja pois vaikka haravan varrella.