Kirjoittaja Aihe: 2,8 jtd käyntilämpö  (Read 4112 times)

Poissa pamartikaine

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 1
2,8 jtd käyntilämpö
« : 21.02.2008, 07:45:22 »
Hymer b644   2.8 jtd, käyntilämpö tahtoo tippua liika alas näin talvella... onkohan saatavissa etumaskiin tai syyläriin valmiita säädettäviä "läppiä" ?

Poissa Rokker

  • -Matti Kivistö-
  • Global Moderator
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 3,576
  • Vihti, Uusimaa
Vs: 2,8 jtd käyntilämpö
« Vastaus #1 : 22.02.2008, 00:18:12 »
On, autotarvikeliikkeistä ja varmaankin myös Delta-Autosta. Vanha konsti on käyttää pahvin palaa/paloja syylärin edessä.

Nyky-dieselit käyvät todella pienellä koneen lämmöllä muutenkin ja se näkyy sekä tuntuu juuri siinä ettei koneesta irtoa enää tarpeeksi lämpöä edes pakettiauton ohjaamoon. Nimim. Ducaton pakettiautossa laseja skrapanut, ulkona vain -25c vaikka Webasto oli päällä.

Rokk Oon !
Solifer 6102i -89 + Matkaaja 560 -82/83 | Volkswagen Campingwagen [Westfalia] -76
SFC 114207
LA/CB ch. 7fm/19am: Rokker / KILA49

Poissa Pumppis

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,378
  • Fiat Lux
Vs: 2,8 jtd käyntilämpö
« Vastaus #2 : 22.02.2008, 08:03:30 »
Ja huomautuksena: Maskinpeiton ja syylärin väliin on jäätävä ilmarako. Turvallisin ratkaisu on laittaa peitto maskin etupuolelle. Vaikkei tyylikkäin ratkaisu olekaan.
Ylläoleva kommentti on oma käsitykseni asiasta.
Sen voi ottaa henkilökohtaisesti.

Poissa Ossi66

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 3,085
Vs: 2,8 jtd käyntilämpö
« Vastaus #3 : 22.02.2008, 09:37:35 »
Ja huomautuksena: Maskinpeiton ja syylärin väliin on jäätävä ilmarako. Turvallisin ratkaisu on laittaa peitto maskin etupuolelle. Vaikkei tyylikkäin ratkaisu olekaan.

Miksi suojan ja syylärin väliin pitää jäädä ilmarako?
Tietysti siinätapauksessa syylärin pitää saada ilmaa, jos lämpö nousee niin ylös että flekti käynnistyy - nykydieseleiden matalan käyntilämmön ollessa ongelmana, se ei varmaankaan käynnisty koko talvena.

Silloin kun autoissa oli koneet pitkittäin ja tuuletinpropelli oli hihnakäyttöinen vesipumpun yhteydessä, syyläristä piti päästä ilmaa aina läpi tai muuten vesipumppu ei ollut pitkäikäinen.

Volvo V70 D5 -05
Dethleffs Camper Lifestyle 510DB -08
Ex. Dethleffs NewLine 500 SK -06/05
SF-C Lohenpyrstö

Poissa 88k5

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,848
  • Kløvskog
    • http://koti.mbnet.fi/sfc88k5
Vs: 2,8 jtd käyntilämpö
« Vastaus #4 : 22.02.2008, 09:44:52 »
Auton / moottorin alle kannattaisi vilkaista myös  :o

Siellä se pahan alku on, jos ei ole minkäänlaista suojaa ;D
by Sfc88k5 - '07 Ford Rimor Katamarano Limited 2.4TDCi

Poissa Pumppis

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,378
  • Fiat Lux
Vs: 2,8 jtd käyntilämpö
« Vastaus #5 : 22.02.2008, 09:57:54 »
Miksi suojan ja syylärin väliin pitää jäädä ilmarako?
Tietysti siinätapauksessa syylärin pitää saada ilmaa, jos lämpö nousee niin ylös että flekti käynnistyy - nykydieseleiden matalan käyntilämmön ollessa ongelmana, se ei varmaankaan käynnisty koko talvena.
Jos tukit syylärin ilmankierron kokonaan, voit olla varma että flekti käynnistyy. Jäähdytystä ei tapahdu edes silloin. Maskipeiton tarkoitus on vähentää ajoviiman vaikutusta. Ei tukkia jäähdyttimen ilmankiertoa.
2.8 JTD:n kansirempan hintaa töineen en uskalla edes arvailla. Itse en käyttäisi tässä yhteydessä sanaa "varmaankaan".
Ylläoleva kommentti on oma käsitykseni asiasta.
Sen voi ottaa henkilökohtaisesti.

Poissa Ossi66

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 3,085
Vs: 2,8 jtd käyntilämpö
« Vastaus #6 : 22.02.2008, 10:51:41 »
Ainakin Vectrassa kärsii laittaa pahvin syyläriin kiinni, kunhan on pakkasta - lämpömittari ei nouse yli 90 asteen. Tottakai mittaria täytyy silloin seurata hieman herkemmin.
Volvo V70 D5 -05
Dethleffs Camper Lifestyle 510DB -08
Ex. Dethleffs NewLine 500 SK -06/05
SF-C Lohenpyrstö

Poissa Jankos

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 294
  • Jokioinen
    • Meirän hoppikuvia
Vs: 2,8 jtd käyntilämpö
« Vastaus #7 : 22.02.2008, 15:11:57 »
Kyllä kannattaa laittaa keula umpeen.

Mutta nimenomaan niin että jää väliä. Kun nuo ilmat tuntuu aika lauhoja olevan niin ei tarvii huolehtia lämpimämmälläkään kelillä ylilämpenemisestä kun flekti lopulta pörähtää ja jäähdyttää. Jos se on kiinni niin flekti ei saa jäähdytettyä. Toinen hyvä vaihtoehto on laittaa jäähdyttäjän takapuolelle tuo suoja, niin että se ohjaa ajoviiman moottorin alle ja jos tuon toteuttaa niin pitkänä että se riittää öljypohjan takapuolelle niin ei pitäisi tarvita pohjalevyäkään...
Fiat Hobby 600 -87
Hobby 600 käyttöohjekirja: http://www.surffi.net/~minnak/Hobby/hobby_600_manual_fin.pdf

Poissa Pumppis

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,378
  • Fiat Lux
Vs: 2,8 jtd käyntilämpö
« Vastaus #8 : 22.02.2008, 17:18:27 »
jäähdyttäjän takapuolelle tuo suoja, niin että se ohjaa ajoviiman moottorin alle ja jos tuon toteuttaa niin pitkänä että se riittää öljypohjan takapuolelle niin ei pitäisi tarvita pohjalevyäkään...
Tuo olisi hyvä vaihtoehto. Tila konehuoneessa voi asettaa toteutukselle rajoituksia. Termostaattivika tulisi varmasti todettua. Öljynjäähdytystä en lähtisi rajoittamaan.
Ylläoleva kommentti on oma käsitykseni asiasta.
Sen voi ottaa henkilökohtaisesti.

Poissa Teemu

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 560
  • Nurmijärvi
Vs: 2,8 jtd käyntilämpö
« Vastaus #9 : 22.02.2008, 18:59:17 »
kyllä fiatissa tulee mukana ainakin pakuissa joissa on sama moottori se maski suoja ja sitä pitää käyttää pakkasella..siinä mun mielestä menee huohotus putki koneen etupuolella joka on vaarassa jäätyä..siitä on maininta jopa ohjekirjassa
Polar 590 gle,dethleffs camper 540 sk,Adria adora 562 UP -07 & Seat Toledo 150 TDI -02