Kirjoittaja Aihe: Liima ja massasuosituksia: Kiilto, Sika, Bostik, Würth (Päivitetty 1.7.08)  (Read 20166 times)

Poissa mijo

  • Mika Joukainen
  • Administrator
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,105
  • Turku
    • teidentukko
Tiedustelin liima-asioita viimevuoden puolella liimavalmistajilta / maahantuojilta...
Tässä kysymykset ja saamani vastaukset:
Lainaus
Hei! Ylläpidän karavaanariharrastukseen liittyvää internet sivustoa ( http://karavaanari.info/ ) ja yksi usein kysytty kysymys on liittyy matkailuajoneuvon korin
tiivistämiseen. Löytyisikö teiltä suosituksia sauraaviin tilanteisiin:
1. kahden alumiinilevyn välinen liimaus/tiivistäminen (paikkaaminen)
2. Pokatun alumiinilevyjen välisen sauman jälkitiivistäminen
3. Paikalleen ruuvattavan alumiinilistan tiivistäminen (ruuvin reiät ja
alla olevan alumiinipeltien välinen tiivistys)
4. Alumiinilevyn / muovin (erilaisten) välinen tiivistys
5. Alumiinilevyn ja kumitiivisteen tiivistäminen

Näistä tiedoista olisi monelle hyötyä ja apua.
**********
http://www.kiilto.com/fi/tuoteneuvonta/
Lainaus
1. Kahden alumiinilevyn välinen liimaus kannattaa tehdä kaksikomponenttisella polyuretaaniliimalla, esimerkiksi kestopur PL 240:llä.
2. alumiinilevyjen välisen sauman jälkitiivistämisen voi tehdä yksikomponenttisella MS-polymeeripohjaisella liimamassalla, esim. Masa Liimamassalla
3. paikalleen ruuvattavan AL-listan tiivistämisessä / liimaamisessa voi myös käyttää Masa Liimamassaa
 
4.-5. Eri muovi-ja kumimateriaaleille ei voi antaa suositusta tietämättä tarkemmin mistä muovi/kumi- laadusta on kyse. Masa Liimamassalla saavutetaan usein hyvä tartunta myös ongelmallisempiin muovi/kumimateriaaleihin.
 
Matkailuajoneuvopuolella esiintyy myös usein kysymys millä voidaan liimata AL /styrox / vaneri - tyyppinen sandwich-elementti, ja edellämainittu 2-komp. PU-liima (kestopur PL 240) toimii myös siinä erinomaisesti liuotteettomuutensa johdosta.
************

************
Oy Sika Finland Ab
Teollisuusosasto
p. 09 - 511 431
s-posti: sika.finland@fi.sika.com
Lainaus

1. Mikäli puhutaan raakapintaisesta alumiinipinnasta (ei siis maalattu) niin Sikan tehtaan suositus liimattavien / tiivistettävien pintojen esikäsittelystä ennen Sikaflex-221 liimamassan levittämistä on seuraavanlainen:
raakapintaiselle alumiinille hionta ns. karhunkielellä tai vesihiomapaperilla (karkeus 600) pintaoksidin poistamiseksi + hiontapölyn poisto pintojen pyyhintä kertaalleen nukkaamattomaan paperiin tai kankaaseen kostutetulla Sika Cleaner 205 -tartunta-aineella
Sika Primer 206 G+P primerin levitys pensselillä ohuena peittävänä kalvona

Elastisena, täyttävänä liima- ja tiivistysmassana on mm. saksalaiset matkailuauto / matkailuvaunuvalmistajat käyttäneet tuotantolinjallaan 80
-luvulta lähtien Sikaflex-221

2. Maalipintaisen alumiinilevyjen saumojen tiivistykseen riittää esikäsittelyksi Sika Cleaner 205 -pyyhintä. Tiivistysmassana niinikään
autotarvikeliikkeissä hyvin saatavilla oleva Sikaflex-221.

3. Ruuvin reikien tiivistäminen onnistuu Sikaflex-221:llä hyvin (ko. tuote ollut kotimaisen linja-autovalmistajan käytössä ainakin 15 vuotta mm. koritiivistyksissä.

4. Muovipintojen tiivistyksissä auttaa paljon tieto mitä muovilaatua ollaan tiivistämässä. Epäpolaariset muovilaadut (esim. polypropeeni PP tai Polyeteeni PE) omaavat hyvin alhaisen pintajännityksen ts. ovat hylkiviä pintamateriaaleja ja näihin muoveihin ainoa keino saada Sikaflex tarttumaan on muovipinnalle suoritettava liekitys-, plasma- tai coronakäsittely. Näistä ensimmäinen lienee helpoin toteuttaa esim. tavallisilla kaasuhitsausvälineillä ns. sinistä liekkiä käyttäen. Liekki vain käytetään muovin tiivistettävällä alueella mutta ei sulateta muovia.
Käsittely nostaa epäpolaaristen muovien pintajännityslukua ja mahdollistaa paremmat tiivistys tai maalaustulokset.

Polaarisilla muovilaaduilla (esim. ABS tai PVC) Sikan tehtaan ohjeena on seuraava esikäsittely ennen liimausta-/tiivistystä Sikaflex-221 massalla:
 kevyt hionta ns. karhunkielellä tai vesihiomapaperilla (karkeus 600) ja hiontapölyn poisto pyyhintä Sika Cleaner 205:llä
Sika Primer-290 DC:n levitys pensselillä tiivistettävälle muovipinnalle ohuena peittävänä kalvona (huom. tuote ei toimi metallipinnoilla!)
 Tiivistys Sikaflex-221 liima-ja tiivistemassalla.

Mikäli muovilaatu ei ole tiedossa (niinkuin yleensä tilanne on) voidaan käyttää puhtaille muovi-metallipinnoille tiivistykseen butyylikumipohjaista SikaLastomer-710. Tuote tarttuu erittäin hyvin niin polaarisille kuin epäpolaarisille muovilaaduille ilman esikäsittelyjä mutta on pelkästään tiivistysaine, ei liimamassa. SikaLastomer-710 tuotetta myyvät lähinnä autotarvikeliikkeet.

5. SikaLastomer-710 butyylimassan eräs käyttökohde on kumilistakiinnitteisten autonlasien tiivistys, eli tuotetta voi suositella
kumitiivisteen tiivistykseen myös muualla.
************

************
Bostik Oy
http://www.bostik.fi

Lainaus
Kyseisenlaisiin kohteisiin eniten tuotteistamme on käytetty ja siten voidaan hyvin suositella
seuraavia tuotteitamme:

Bostik 1590 butyylitiivistemassa
Bostik 2639 metal polyuretaani liima/tiivistemassa
Bostik Maxi Bond asennusliima, ms-polymeeripohjainen liima & tiivistemassa
Bostik Liima & Tiiviste, liuotinpohjainen keinokumimassa

Kaikki ovat pakattu 0,3 litran patruunoihin.

Nämä kaikki sopivat kaikkiin mainittuihin kohteisiin.

Esitteet ko.tuotteista löytyvät  www.bostik.fi  - > tuotteet -> tuotteet a-ö, sininen P-kirjain avaa
esitteen
************

www.wurth.fi
Lainaus
1.  kahden alumiinilevyn välinen liimaus/tiivistäminen (paikkaaminen)

Kahden alumiinilevyn liimaus ja tiivistys onnistuu parhaiten Würth Liima+Tiivistemassalla tai Würth MS-Polymeerimassalla.
Karhenna tarvittaessa liimattavia pintoja ja puhdiste ne ennen liimausta. Levyjä liimattaessa paras lopputulos saadaan, kun liima levitetään nauhamaisesti tai kevyemmissä tapauksissa pisteliimauksena; ei siis yhtenäistä isoa kalvoa.
Älä käytä puhdistusaineena alkoholipohjaista puhdistusainetta, vaan esim. Würth Puhdistusspraytä tai asetonia. Anna kuivua kunnolla ennen seuraavia toimenpiteitä = päivän tai kaksi.

Würth Liima+Tiivistemassa 310ml patruuna
0890-100-väri
Perusaine: Polyuretaani
Värit: Valkoinen, harmaa, musta, tummanruskea, vaaleanruskea ja beige

MS-Polymeerimassa 290ml patruuna
1893-225-väri
Perusaine: Hybridipolymeeri
Värit: Väritön, valkoinen, harmaa, musta, tummanharmaa RR23 ja tummanruskea RR32

Würth Puhdistusspray 500ml
0890-108-7

Asetoni 0,65 litraa
1893-750

2. Pokatun alumiinilevyjen välisen sauman jälkitiivistäminen

Tähän tarkoituksen sopii yllämainitut Würth Liima+Tiivistemassa ja MS Polymeerimassa. Jälkitiivistämisessä kannattaa kiinnittää huomiota puhdistamiseen ja vanhojen tiivistysaineiden poistamiseen. Raota saumaa, poista vanhat huonosti kiinni olevat tiivisteet ja puhdista hyvin. Pieni hiominen / karhentaminen parantaa lopputulosta. Pursota massaa saumaan ja täytä rako. Näille massoille on vain eduksi, jos pokatut levyt eivät painu tiiviisti toisiaan vasten, vaan massalla täytetään ja tiivistetään olemassa oleva rako.


3. Paikalleen ruuvattavan alumiinilistan tiivistäminen (ruuvin reiät ja alla olevan alumiinipeltien välinen tiivistys)

Tähänkin tarkoitukseen sopii hyvin Würth Liima+Tiivistemassa ja MS Polymeerimassa. Tässä kannattaa kuitenkin huomioida se, että oheiset massat ovat erittäin hyviä ja tehokkaita = liimauskyky on suuri. Jos siis joudut myöhemmin irrottamaan listan, niin siinä voi tulla ongelmia; toki irrotus onnistuu, mutta se vaatii ohuen piano-langan, jolla massa ”sahataan” keskeltä poikki ja näin lista saadaan ehjänä irti.
Tämän vuoksi usein kannattaa katsoa vaunun valmistajan alkuperäistä ja toimivaksi suunniteltua ratkaisua ja toistaa se. Usein näissä kohteissa käytetäänkin erittäin hyvin tiivistävää butyylimassaa: Würth Buty-massa. Sen ylivoimainen etu on, ettei se kovetu, vaan säilyy elastisena ja tiivistävänä. Buty-massa on tarkoitettu liitoksiin ja tiivistyksiin, jotka jäävät piiloon listan tai vastaavan alle.   

Würth Buty-massa 310ml
3890-1
Värit: harmaa ja valkoinen


4. Alumiinilevyn / muovin (erilaisten) välinen tiivistys
Erilaiset muovit ovat hieman ongelmallisia liimauksen / tiivistyksen suhteen. Hyvin alhaisen pintajännityksen omaavat muovit ovat hankalia liimattavia; pelkkä tiivistys on helpompi toteuttaa.
Selvyyden vuoksi: miten selvittää muovista, onko sillä alhainen pintajännitys?
Kaikissa muovikappaleissa on merkintä, mistä muovilaadusta ne on tehty. Jos muovilaatu on esim. PP tai PE, niin silloin on kyse alhaisen pintajännityksen omaavista laaduista. Jos et löydä merkintää, niin seuraava vinkki on veden pisaroituminen: vesi ei leviä muovin päälle, vaan pisaroituu, kuin vahatun auton päällä. Viimeisenä vinkkinä on muovin ”rasvaisuus”. Jos muovi tuntuu käsissä hyvin rasvaiselta, on se silloin todennäköisesti hyvin hankalasti liimattavaa laatua.
PVC, PS, EPS, Polykarbonaatti, ABS, PA, PMMA ja lasikuitu. Siinä on lista muovilaaduista, joille suosittelemme MS-Polymeerimassaa liimaukseen ja tiivistykseen.
Jos halutaan pelkästään tiivistää, on Würth Butymassa hyvä vaihtoehto alumiini ja muovin välisten rakojen tiivistämiseen.


5. Alumiinilevyn ja kumitiivisteen tiivistäminen

Tähän tarkoitukseen on Würth Oy:llä oma tuote: Tuulilasin tiivistysmassa Professional 310 ml tuotenumero. Tuote on suunniteltu auton, matkailuvaunun ja veneen lasien tiivistämiseen. Kyseessä ei siis ole tuulilasiliima, jolla auton tuulilasi liimataan koriin, vaan tiivistysmassa alumiinin, lasin ja kumitiivisteen, kumiprofiilin väliin.

Tuulilasin tiivistysmassa Professional 310ml
0890-100-043
-          pysyy pehmeänä ja pinnaltaan takertuvana
-          ei haurastu
-          ei vahingoita maali, kumi ja kromipintoja
-          kestää vettä ja pesuaineita
-          väri: musta

Tällä on siis hyvä tiivistää tai parantaa tiivistystä kaikista läpivienneistä, kattoikkunatiivistyksistä ja vastaavat alun perin kumitiivisteellisistä rakenteista.

Tiivistyksen ja liimauksen onnistuminen
Työn onnistuminen on aina kiinni oikeasta tuotevalinnasta ja oikeasta asennuksesta. Nämä tiedot ovat kokemukseen perustuvia suosituksia. Mikäli haluatte lisää tietoa tuotteista ja niiden oikeasta asennuksesta, otakaa yhteys Würtin asiakaspalveluun.
« Last Edit: 01.07.2008, 12:37:29 kirjoittanut mijo »
Omavalmiste
(Sprite Alpine, LMC *2)

Poissa enu

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 40
  • Norja
En tiedä onko siellä Suomessa myytävänä selaista massaa kuin "TEC 7". ???

Sitä voi käyttää samoissa paikoissa kuin Sikaa ja hakkaa sen laadussa 100-0.

Tarttuu todella äreästi ja pysyy hyvin elastisena,eikä ole niin nuukaa,vaikka pinnat on kosteat ja kylmät liimatessa.

Kalastajat käyttää täällä veneissään ja käskivät kokeilla sitä.

Käytän työssä sitä aika useasti ja suosittelen :D
 

ose

  • Vieras
Ovitiivisteen liimauksesta; siinä ei pikaliima pidä, kumi on jotain silikonipitoista erittäin pehmyttä ainetta. Jotain muuta pitäis kesksiä. Mistä sitä TEC 7 saisi?

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,836
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Ovitiivisteen liimauksesta; siinä ei pikaliima pidä, kumi on jotain silikonipitoista erittäin pehmyttä ainetta. Jotain muuta pitäis kesksiä. Mistä sitä TEC 7 saisi?

Tahdon myös tietää mistä saa. ;)
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa enu

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 40
  • Norja
« Last Edit: 07.10.2008, 21:12:46 kirjoittanut enu »

Poissa enu

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 40
  • Norja
Anteeksi tuli vahingossa tanskalainen sivu >:(

Tässä on norjalainen
http://www.3tec.no/Produkter/Tec7/

Sen verran tiedustelin,että maksaa täällä n.120 Nkr(15 €) tuubi,mutta miten sitä saataisi sinne toimitettua ???

Ei ainakaan tuubeittain yksitellen :o

Poissa meom

  • Nettivaanari
  • ***
  • Viestejä: 185
  • Pohjois-Karjala
Mitenkähän vesiohenteiset kontaktiliimat mahtaisivat pitää tyroksia ja vaneria liimattaessa esim. kattovanereita kiinnittäessä.
Kafi Future 642-87, Solifer 6002i-88 Mitsubishi Pajero-92

Poissa Anttikaravaanari

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 6
Heippa!

Mikähän olisi paras liima alumiinipellin ja finnfoamin väliin?
Voisiko noita liima- ja massasuosituksia päivittää tältä osin?

Muuten, törmäsin tuolla mielenkiintoiseen liimatestiin.
Koski tosin lähinnä kosteuden kanssa tekemisiin joutuvaa veneen rakennetta.

http://koti.kapsi.fi/hvartial/glue/gluef.htm



Poissa Rokker

  • -Matti Kivistö-
  • Global Moderator
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 3,576
  • Vihti, Uusimaa
Macroplast.

Rokk Oon !
Solifer 6102i -89 + Matkaaja 560 -82/83 | Volkswagen Campingwagen [Westfalia] -76
SFC 114207
LA/CB ch. 7fm/19am: Rokker / KILA49

Poissa -AP-

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 894
  • Pyhtää, Kymenlaakso
Onko kokemusta yksikomponenttisten laattaliimojen käytöstä eristeen ja pellin välissä? Tuo suositeltu Kestopur PL250 tuntuu kakskomponenttisena 'työläältä', suoraan purkista valmis massa olisi varmaan mukavampaa käsiteltävää? Vai onko ykskomponenttisissa kovempia liuottimia?
Fiat-Dethleffs I6501B 2.8TGV '06
Hymer Eriba Puck 120GT '07
SF-C 108xxx-1

Poissa Monsteri

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 31
asennusliima absobon, würth. tuo käy muistaakseni styroxille mutta ei vaan jää elastiseksi.

Poissa Rokker

  • -Matti Kivistö-
  • Global Moderator
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 3,576
  • Vihti, Uusimaa
Macroplast.

Rokk Oon !

Jälleen =) Tuota vaan ei taida saada kovin helpolla, ja taas voi voi kun voisin välittää =) On tosin kallista ainetta.

Rokk Oon !
Solifer 6102i -89 + Matkaaja 560 -82/83 | Volkswagen Campingwagen [Westfalia] -76
SFC 114207
LA/CB ch. 7fm/19am: Rokker / KILA49

Poissa jee

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 450
Olin muutma vuosi sitten töissä Karibian risteilijöitä lasittamassa ja siellä käytettiin kaikkein vaativimmissa paikoissa EPDM kumimassa. Kovetuttuaan jonkinverran elastinen massa ja erittäin hyvä pito/ tartuntaominaisuus mihin materiaaliin tahansa.
En vaan ole nähnyt sitä missään myytävänä. Ilmeisesti jokin laivateollisuuden oma erikoistuote.Simson tuotemerkki.

Poissa Yrjö

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 933
  • Lempäälä
Minulla on ollut jotain reilut 15 vuotta enemmän tai vähemmän kovettunut tuubi liimamassaa hyllyssä. Oli kokemusperäistä tietoa, että Sika kovettuu korkattuna nopeammin kun Wurtin vastaava, sekä luulo että Kiillon vastaava olisi huonompaa kun on pakattu muoviin. Vanhimmat liimaukset on peräisin yli 15 v. takaa, valo on pintaa haurastuttanut muuten on vielä kestäneet.
   Kaikki alkoi kun reilu vuosi sitten sattui olemaan käsillä pari pelikortin kokoista alumiinin palaa+ liimamassa tuubi. Painoin liimamassaa kasan toiseen palaseen ja painoin toisen kiinni, että tursusi välistä.Muutaman päivän päästä irroitin palat toisistaan ja havaitsin että: A- oli kovettunut vasta reunoilta. B-  oli tarttunut vain toiseen levyyn kunnolla kiinni. Siis lopputulos huono.
   Seuraavaksi tutustuin eri valmistajien käyttöohjeisiin. Hion hienolla paperilla 600 tai teräsvillalla pyyhin asetonilla tai Sika cleaner 205:llä.  En onnistunut hankkimaan Sika primer 206 G+P :tä, joka ehkä olisi hyvää alumiinin pohjustamiseen?
  Kokeeseen osallistui Sikaflex 221. Wurth Liima + Tiivistemassa, Kiillon Masa liimamassa (ei pidä sekoittaa Masa Tiivistemassaan niinkuin minä tein) Koeliimailin n. 30 paria n. 30*80 alumiini levynpaloja, puhdistin eri tavoin ja jätin puhdistamatta,100% tarttuvuuteen en juurikaan päässyt.Maalatuilla levyillä sekä teräslevyillä tulos oli paljon parempi, kunhan lian+ rasvan poisti.Parhaaseen tulokseen pääsin kun poikkesin hiukan tehtaiden ohjeista.Pyyhin pinnan asetonilla tai Sika cleaner 205:llä, hion 40 paperilla pinnan karheaksi, hieroin liimamassan kumpaankin pintaan kiinni,sitten vasta painoin kiinni, sillä tavoin pääsin jopa joskus 100% tarttuvuuteen. Tällä noin 30 mm leveällä kappaleella kuivassa kevätilmassa sisällä viikon kovettumisen jälkeen Sika oli eniten kovettunut, lähes kokonaan,Wurtti oli toisena, Kiillon Masa oli eniten pehmeä. Siksi nykyään pidänkin Masaa aina varalla,koska se myös on pidempään käyttökelpoinen. Kaksi viikkoa riitti kaikkien kovettumiseen näissä olosuhteissa, ehkä syyskosteudella olisi nopeampi, nyt ei päästy tehtaiden lupaamaan 3 mm/ vrk. Kun kiskoin jousivaakan välityksellä kovettuneita kappaleita irti en huomannut mainittavia eroja, vaikka teknisissä tiedoissa onkin pieniä eroja.    
     Seinän liimausta varten kokeilin myös Kiillon PL 250 laattaliimaa ja Extra Lattia ja Seinäliimaa(+ kahta muutakin liimaa). Viimeksi mainittu on sikäli helpompaa seinän liimauksessa että ei tarvita tuki kuin toiselle puolelle, jota vasten painetaan esikuivunut eriste/ seinälevy, tarttuu heti.(= Tarra tai kontakti liimaus) Pohjatyöt tein kuten liimamassa kokeissakin, tosin hyvin kiinni ollutta vanhaa liimaa en poistanut kokonaan, ohensin tasapaksuksi.  Kumpikaan ei liottanut eristeitä, ainakaan nopeasti?
  Kaikenlaisia koepaloja liotin pannuhuoneella vedessä kesän yli, yksikään ei auennut
  Paras minun löytämäni tapa säilyttää liimamassaa on, että jätän kärsään noin 1 cm pötkön kovettumaan, josta vedän hitaasti samalla kun puristan kahvasta. Paljon yli viikon käyttämättömyys tauot vaatii vaihtamaan kärsän.
    Kuulin tänään että, linja-auton korien alumiini osien liimauksessa oli ehdoton vaatimus: Puhdistuksen jälkeen käsittely primerillä+ ohjeaikojen noudattaminen.
   Nykyisin Kiillon liima+tiiviste  massa lukee Kiiltofix. Sen kärsässä on kierrekorkki, jos lähes viikottain hiukan puristaa niin tuntuu pysyvän auki.
   P:S  Kontaktiliimojen käyttöohjeissa on mielestäni virhe, kun neuvotaan kuivaamaan kunnes ei enää tartu sitten painetaan yhteen.
   Seurasin takavuosina invakenkien suutareita, he antoivat kuivua riittävästi--kuumailmapuhaltimella lämmittivät (en muista termiä)-- naputtelivat vasaralla lestin päällä kiinni. Samalla menetelmällä olen päässyt pitävämpään tulokseen kuin tehtaan ohjeella, jolla täysi pitävyys saadaan viikon päästä
« Last Edit: 19.04.2012, 22:53:02 kirjoittanut Yrjö »
Super Sprite Alpine- Opel Astra 2.0 8 v. Caravan -Hilleberg Nammatj 2GT-Helkama 6 v.
    Yrjö Tapola

Poissa JanKum

  • Nettivaanari
  • ***
  • Viestejä: 176
Kiitos Yrjö tuosta liimauskokeesta ja sen tuloksista. Tarkoititko tuossa seinän ja foamin liimauksessa liimaa: https://www.netrauta.fi/portal/rakentaminen/maalit_ja_liimat/liimat/lattialiimat/kiilto_extra_lattialiima_10l/ ?

Minulla tosiaan edessä nyt se peltienkin liimaus, mitä kokeesi jälkeen laittaisit niin meikäläisenä niihin seinäulkopeltien liitossaumoihin? ;) Masaako http://kauppa.taloon.com/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=JJ-60-50opbm ?