Kirjoittaja Aihe: Asuntovaunun pohjan suojaus  (Read 4181 times)

Poissa solivaanari

• Tuorevaanari
  • *
Asuntovaunun pohjan suojaus
« : 10.05.2008, 22:37:12 »
Tulipa ostettua 590 Kabe. Ajatuksena oli suojata pohjaa jollakin esim. pellavanöljyllä. Täällä on varmaankin monella enempi kokemusta asiasta että millä se sitten kannattaa oikeasti tehdä pilaamatta vaunua???

remppa

• Vieras
Vs: Asuntovaunun pohjan suojaus
« Vastaus #1 : 10.05.2008, 23:27:46 »
Tervalla suojaat. Ei missään nimessä millään massalla.

Poissa Jarkko

• Nettivaanari
  • SIPOO ITÄ-UUSIMAA
« Vastaus #2 : 11.05.2008, 18:25:52 »
Minkäsmoinen käry tulee kun vaununpohjan tervaa ?
Ford Rimor Europeo NG5 Vm. 2006
SFC 88005

Poissa Ossi66

• KunniaVaanari
« Vastaus #3 : 11.05.2008, 19:34:24 »
Eikai tervasta mitään käryä tule - terva tuoksuu.
Jos ei pidä tervan tuoksusta, niin silloin kannattaa jättää tervaus loppusyksyyn.
Volvo V70 D5 -05
Dethleffs Camper Lifestyle 510DB -08
Ex. Dethleffs NewLine 500 SK -06/05
SF-C Lohenpyrstö

Poissa OOj

• Tuorevaanari
  • *
« Vastaus #4 : 11.05.2008, 20:23:28 »
Itse suojasin vaneripohjan 80-luvun vaunustani viime keväänä ruiskuttamalla paineilmaruiskulla puhdistettuun vaneripohjaan auton kotelosuojan ja Pinotexin sekoitusta. Sekoitussuhde oli 60% kotelosuojaa ja 40% Pinotexia (homeenestoa). Ruiskutettava sekoitus imeytyi/tarttui vaneripohjaan ja samalla aineella suojasin myös runkopalkit. Tässä siis esimerkkinä yksi vaihtoehto. Sitä en osaa sanoa onko pellavaöljy- tai tervakäsittely parempi vaihtoehto. Ks. myös http://karavaanari.info/SMF/index.php?topic=173.0

Poissa jonninjoutava

• KunniaVaanari
  • Melkein Lappi Rovaniemi
« Vastaus #5 : 11.05.2008, 20:43:03 »
No itse suojasin  ruiskuttamalla tavallista automassaa  saa tasaisesti jokapaikkaan.

Tuo terva homma tuntuu myös aika hyvältä ratkaisulta mutta haju voi aiheutaa ongelmia.

Ps: Tuo tervaus pitää sitten suorittaa kaukana kanalasta ;) tai eipä sittenkään hyvä kerros höyheniä voisi olla hyvä lämmöneriste ;) ;)
Turhanpäivainen
Volvo 940 Matkaaja 9004

Poissa Pade75

• Tuorevaanari
  • *
« Vastaus #6 : 29.07.2008, 07:49:26 »
Minulla ois sama ongelma tuli ostettua Burrikka vm. 90 ja pohjaa pitää suojata. Pohjassa on nyt jotain harmaata maalia joka hilseilee irti monesta kohtaa.
Mitä kannattaa laittaa uusi maali vai puuöljyä vaiko tervaa? Kannattaa varmaan putsata irtoava maali pois, mutta eikait tartte raapia kaikkea pois?
Vanhat tiivistysaineet myös irtoilee vaunun pohjasta . Pyörankaarien ympärillä on ihan ok. Mitäs tähän kannattaa laittaa?

Poissa JeanS

• KunniaVaanari
  • Häme
« Vastaus #7 : 30.07.2008, 00:03:37 »
Itse olen tutkinut asiaa näiden eri keskustelukanavien kautta, ja soitinpa Tikkurilan maalilinjallekkin.
Olisi oman auton pohjan suojaus ajankohtainen. Runkopalkit suihkutin muutamaviikko sitten kotelosuojalla, ja päälle suihkutin alustamassaa.

Vaneripohjan suojauksen suhteen olen vahvasti päätymässä Pinotex Classic tuotteeseen. Näitä terva ja pellavaöljy kannattajia on paljon, ei varmaan huono vaihtoehto, mutta lähden ajatuksesta että vaneria on suojattu ennenkin. Ja varmaan valmiita tuotteita ko hommaan löytyy.
Soitinpa Tikkurilan maalilinjalle ja sain hyvä naurut: joku kesä duunari vastasi puhelimeen ja ongelman esitettyäni sanoi, "että jokin maali siihen varmaan pitäisi laittaa"?? Joopa joo maali varmaan tai sitten EI!!

Pinotex Classic on mielestäni siten hyvä että sisältää homeen ja puunsuoja aineita , eikä muodosta mitään maalimaista kalvoa vanerin pinnalle. Vaihtoehtoja on varmasti muitakin mutta tällä ajattelin itse käsitellä.

Poissa Jere78

• Nettivaanari
« Vastaus #8 : 30.07.2008, 14:56:08 »
Itse vedin Tikkurilan tema dur:in teollisuus maalin pohjaan kun pohjan uusin. Kovin sitä kehuttiin tikkurilan teollisuus puolella. Saa nähdä kuin kestää. Oli muuten aika tujua kamaa. Meinas taju lähteä kun sitä maalailin, vaikka oli maskikin päässä.
LMC Luxus 545 -88, Audi A4 2.5TDI Quattro

Poissa Jere78

• Nettivaanari
« Vastaus #9 : 30.07.2008, 21:51:59 »
Kaikki maalit hengittää. Maali päästää kosteuden kyllä pois, jos ei sitä ämpärillä sinne kaada.

...vai niinkuin valmistaja on sen ajatellut. Tästä hyvä naurut! Jos tietäisit miten LMC:n pohja on tehty, tajuaisit, että valmistaja ei ole ajatellut. Koko pohja oli vuorattu muovilla. Siinä sillä kosteudella on kova homma päästä pois. Vaununi on varmasti huomattavasti parempi nyt kuin linjalta tullessaan. Varmasti saan myös tiedon siitä kosteusantureilta välipohjasta jos sinne jostain kosteutta pääsee.

Poissa Ossi66

• KunniaVaanari
« Vastaus #10 : 30.07.2008, 23:10:38 »
Hiukan offtopicia Tikkurilan maalilinjasta,
kannattaa harkita miten heidän ohjeita noudattaa - mulle neuvoi kalusteiden lakkauksen välihiontaan käytettäväksi 120 karkeuden hiomapaperia - käytin kylläkin 240 karkeutta.
Volvo V70 D5 -05
Dethleffs Camper Lifestyle 510DB -08
Ex. Dethleffs NewLine 500 SK -06/05
SF-C Lohenpyrstö

Poissa Jere78

• Nettivaanari
« Vastaus #11 : 31.07.2008, 00:00:32 »
On LMC:ssäkin pohjassa vaneri, mutta siinä on 0,5-1mm paksu muovi päällyste. Mutta oman vaunun pohjan mädäntymisellä ei ollut paljoa pohjan pinnoitteen kanssa tekemistä. Vesi tuli sisään kun seinän ja pohjan välissä oli rako ja vaikka pohja olisi hengittänyt kuin tuulitunneli, niin se ei olisi ikinä kuivunut koska styrox eristeet ei vaan kuivu. Sen takia vaihdoin ne Finfoamiin ja lisäksi lattiat vesivaneriin, lattiamaton alle lämmitys elementit, 6 metriä kosteusanturi nauhaa.

Vaunussa oli joskus hajonnut lämminvesivaraaja ja jäljistä päätellen vettä päässyt lattioille aika paljon, mutta silti mikään ei ollut mädäntynyt pohjassa siinä kohtaa. Johonkin nekin vedet oli haihtunut vaikka pohja oli muovia