Kirjoittaja Aihe: Hymer/Solifer takakeittiön jääkaapin irroitus  (Read 1992 times)

Poissa Pertti_K

• Vaanari
  • **
  • Laukaa
    • Kuveja kalustosta ja vähän muustakin
Eikös Solifer = Hymer, ainakin joissain malleissa? Jouduin tänään irrottamaan omasta 544:sta jääkaapin, kun siinä ei pääse huoltoa tekemään kunnolla muuten. Onneksi sain Jyväs-Caravanista neuvoja ja muutenkin hyvää palvelua, niin tiesi vähän miten edetä.

Tuntuu, että auton rakennus on mennyt seuraavan reseptin mukaan: "Otetaan yksi kpl jääkaappeja. Rakennetaan matkailuauto edellä mainitun jääkaapin ympärille." Ei nimittäin taatusti putoa kyydistä ja yksi kiinnitysruuvi oli sellaisessa paikassa, että auto on täytynyt olla aika alkutekijöissän kun se on kiinni ruuvattu. Näin se siis käy (kaikkia irroittamiani osia ei ehkä välttämättä tarivisi irrottaa, mutta saa sillä konstin ainakin lisää näkyvyyttä kohteisiin):

- Irrota tarkistusluukku auton takaseinästä
- Irrota jääkaapin ovi, säätönupit ja suojalevy säätönuppien alta
- Poista jääkaapin sisäpuolella olevat suojatulpat kummaltakin sivulta ja avaa niiden alla olevat kiinnitysruuvit
- Irrota tiskiallas etureunastaan ja löysää myös takareunan kiinnitysruuveja
- Irrota tiskialtaan viemäri, jotta allas nousee paremmin ylös
- Irrota (muistaakseni) kolme kiinnitysruuvia jääkaapin päältä sen takareunasta
- Irrota kiinitysruuvi kaapin takayläkulmasta keittiökaapin sisältä käsin (tämän hoksaamiseen meni n. tunti)
- Irrota pakoputken ylimmät käyrät
- Lyö vastaava ruuvi ulkoseinän puolella poikki terävällä meisselillä tms. huoltoaukon kautta (tämän hoksaamiseen meni enää puolisen tuntia, en vaan millään olisi jaksanut uskoa että sielläkin se ruuvi on). Tätä en minä ainakaan saa avattua ja taitaa jäädä laittamatta myös takaisin
- Irrota kaasuputki
- Sähköjen irrotus, niiden kytkeminen ja kaasun liittäminen ovat luvanvaraisia hommia ja ne täytyy teettää alan liikkeessä. Minulle lupasi Jyväs-Caravan tehdä tämän ja kaapin huollon parin päivän sisään, kun muuten auton pajalle saamiseen olisi mennyt 2-3 viikkoa, jos en olisi itse irrottanut kaappia.

Seuraavalla kerralla homma meneekin puoleen tuntiin ;-)
Fiat-Solifer 544 1.9 TD -00
Audi A6 2.8 -95
Oldsmobile 98 -49