Kirjoittaja Aihe: 3850->3500kg ja rek.5-6hlöä?  (Read 1113 times)

Temmes

  • Vieras
3850->3500kg ja rek.5-6hlöä?
« : 08.07.2008, 16:10:14 »
Help! Olen miettinyt asuntoauton hankkimista saksasta,mutta useissa malleissa kokonaismassa on tuo 3850kg, varsinkin kun pitäis löytää kahdella pöydällä oleva malli (3 lasta). Saako tuollaisen auton rekisteröityä suomessa B-kortilliseksi jollain vippas-konsteilla, kuten vesisäiliöitä vähentämällä tms? Ja kuinka paljon massaa tuo lisää mahdollinen putkien ja säiliöiden vuoraaminen talvikäyttöön? Onko edes mahdollista saada rekisteröityä viidelle tai kuudelle hengelle? Ja onko nämä toimenpiteet kalliita suorittaa? Kiitos avusta jo etukäteen!

dorotea

  • Vieras
Vs: 3850->3500kg ja rek.5-6hlöä?
« Vastaus #1 : 08.07.2008, 16:24:16 »
Eipä taida onnistua, varsinkaan jos vaatimuksena on rekisteröinti 5-6 henkilölle. Kun täällä Suomessa myytävät autot max. 3500 kg. on vaikeuksia saada ko. henk.määrää mukaan.

Poissa 88k5

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,848
  • Kløvskog
    • http://koti.mbnet.fi/sfc88k5
Vs: 3850->3500kg ja rek.5-6hlöä?
« Vastaus #2 : 09.07.2008, 00:44:48 »
Oletan, että nyt kyse uudehkoista alkoviautoista.

Kyllähän noita 6/6 (ajonaik.ist-/makuupaikkoja) hlö rekisteröityjä 3.5tn m-autoja on  - saa painella vielä satasta kun muutkin kohdat täyttyvät;) Esim. tämä meikäläisen.

Kantavuutta pitää laskennallisesti olla "riittävästi" - en tiedä mikä hlömäärän ja kantavuuden suhde on, mutta omassa omamassa 2,9tn, joten kantavuutta jää 600kg. Itse sain valita 3.5tn/B-kortti/6(6)hlöä/100kmph vai 4.3tn/C-kortti/6(6)hlöä/80kmph ensirekisteröinnisä kun oli tyypitetty molempiin. Mitään muutosta autoon ei kumpikaan vaihtoehto edellyttänyt - eli selvitys ehkä AKEsta paikallaan  ::)

Mutta jos miettii, että kuski + 5 karjua (á la 100kg) - jää vielä 100kg "tarvikkeille", jos ei ole hukattu sitä otteesssa näkymättömiin varusteisiin, esim. markiisi tai "talvipakettia", tms..
Sen sijaan tenavia kuskaa jo paremmin, pelkästään jo istuintilankin takia.

Käytännössä r-ryhmän on oltava kokodinette, että pääsee 1+5 hlöön. Sitten jos lisätään pieni kokodinette viereen, niin yleensä muukin sisäjärjestely muuttuu sellaiseksi, että auton mitta kasvaa 7m ja yli, jolloin omamassa reilut 3tn. Tässä tähän esim. http://www.mclouis.com/en-en/models/Tandy.640.wbl#
Kantavuus onkin tuossa aikas pieni..
Harvassa tällaisessa on tuossa pienessä kokodinetessä vyöllisiä (ajonaikaisia) paikkoja. Yksi ratkaisu voisi olla kokodinette+sivupenkki, mutta onko sivupenkki vyötön, jolloin saa tyytyä 80kmph vaihtoehtoon, mutta ajokorttivaade pysyy ehken B:nä..
by Sfc88k5 - '07 Ford Rimor Katamarano Limited 2.4TDCi

Poissa hyeena

  • Nettivaanari
  • ***
  • Viestejä: 110
  • Turku / Lieto
Vs: 3850->3500kg ja rek.5-6hlöä?
« Vastaus #3 : 09.07.2008, 12:51:03 »
Sotketaan viela laskennallisia arvoja, aken matikassa ihminen painaa 68kg. Henkiloautossa ihmisella on aina mukanaan 7kg tavaraa. Eli henkiloautossa yksi istumapaikka vie kantavuutta 75kg. Kuorma-autossa 68kg, koska kuorma-autossa vahintaan puolet kantavuudesta pitaa olla varattuna kuormalle (joten ne matkustajien tavarat menee sinne, yllattavaa akelta ;)). Naista matkailu harpakkeista en tieda pateeko samat kaavat.

Yleensa on onnistunut etta auton kantavuudesta tiputetaan "ylimaarasia" poies, jotta pysytaan esim b-kortti luokassa. Toiseen suuntaan homma onkin ollut sitten hankalampaa, jopa niilla jotka ovat mukamas heikennetty aikaisemman omistajan toimesta.
Tosin uuden tietojarjestelman mukaan tulon myota noita asioita on joutunut tappelemaan huomattavasti enemman, "kone kun on sita mielta etta.." (vahan niinkuin ne vetopainot..).

Ja sitten asiaa viela sotkemaan, en tieda miten autojen kohdalla, mutta vaunujen kohdallahan on ihan tunnettua etta se on voitu tyypittaa ilman kaappeja jne. ja on jollekulle kaynyt niinkin etta jo tyhja vaunu on painanut enemman kuin rekisteriin merkitty kokonaismassa..

Ja niin, konttorilla massoja ihmetellessa auton tankin pitais olla tays. Sopivast rikkinainen polttoainemittari mahdollistaa pienen kikkailun jolla saadaan omamassa hieman alemmaksi. (Tosin ei kaikki inssit tata edes tarkista, kaverin kuorkissa oli n. 20l tayden 160l sijaan, kylla se jo muutaman kilon vaikutti ;) )
GMC + Kabe

Poissa 88k5

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,848
  • Kløvskog
    • http://koti.mbnet.fi/sfc88k5
Vs: 3850->3500kg ja rek.5-6hlöä?
« Vastaus #4 : 09.07.2008, 16:28:30 »
Hyeena on tainnut käydä Suburbanin kanssa kontorilla ;D 160L, hlöpainot, painokikkailut jotenkin kuullostaa tutulta 8)  - rekisteröinti- tai muutoskatsastusko kyseessä  8)

Matka-askithan ovat M1-lkan ajoneuvoja, siis henkilöautoja - kaavat siten vero-, tieliikennelain ja ajoneuvoasetuksien mukaan.

Matkailuautohan (verollinen tai verovapaa) on alaluokka henkilöautoissa. Eli jos ei erikseen säädetä, koskevat kaikki asetukset yhtälailla matkailuautoja mitä henkilöautoihin on määrätty.

Kantavuuttahan voi laskea (siis kokonaismassaa) kunhan omamassa säilyy samana - en tiedä miten suostuvaisesti AKE moiseen muutoskatsastukseen suhtautuu. Henkilöautoissahan se tarkoittaa ajonaikaisten paikkojen poistamista - ts. matkailuautoissa "pelkästään" turvavöiden poistamista. Liikaa kokonaismassaa ei kannata matka-askissa olla kun kok.painon mukaan rankaistaan käyttövoimaverolla.. 
by Sfc88k5 - '07 Ford Rimor Katamarano Limited 2.4TDCi

Poissa hyeena

  • Nettivaanari
  • ***
  • Viestejä: 110
  • Turku / Lieto
Vs: 3850->3500kg ja rek.5-6hlöä?
« Vastaus #5 : 09.07.2008, 19:29:36 »
Hyeena on tainnut käydä Suburbanin kanssa kontorilla ;D 160L, hlöpainot, painokikkailut jotenkin kuullostaa tutulta 8)  - rekisteröinti- tai muutoskatsastusko kyseessä  8)
Hyeena on kaynyt suburbanien kanssa muutamia kertoja konttorilla, omassa ei tarvinna painojen kanssa kikkailla, kaytettiin sita mita autosta loytyneessa tarrassa luki.
GMC + Kabe