Kirjoittaja Aihe: Hobbyn vanteet  (Read 6430 times)

dorotea

• Vieras
Vs: Hobbyn vanteet
« Vastaus #15 : 09.10.2008, 21:31:03 »
Eipähän ne normaalioloissa pääse katkeamaan. Jos niin pääsisi tapahtumaan syy on silloin väärin tehty loppukiristys.
Ja vaikka yksi pultti katkeaisi, niin se ei vaikuta pyörän kiinni pysymiseen. Myöskään pyörän tasapainoon sitä ei huomaa.

Tukos

• Vieras
« Vastaus #16 : 09.10.2008, 21:38:39 »
No joo, minä en asiasta ymmärrä ja ukko on edelleen erimieltä. Kuulemma kannattas käydä kummiskin alan ammattilaisen juttusilla onko vanteet oikeanlaiset...

Poissa Ossi66

• KunniaVaanari
« Vastaus #17 : 09.10.2008, 21:42:45 »
Useimmissa niitä pultteja on se viisi, joten ei se yhden katkeaminen olisi mikään ongelma ;D

Hiema iso keskireikä on kyllä hyväksi, jos vannetta irrotetaan harvemmin (jos ei vaihdeta talvirenkaita), sillä justiin sopivalla keskireiällä se vanne kyllä tarttuu kiinni ja pysyy. Mulla on autossa kesä- ja talvirenkaissa samanlaiset kevytmetallivanteet, joissa on keskireikä justiin sopiva. Talviajossa en vaihda renkaiden paikkaa kesken kauden ja keväällä vanteet ei irtoa ilman metrisen parrun apua. Kesällä joudun vaihtamaan paikkoja, että saa tasaisemman kulutuksen, jolloin ei tule ongelmaa - tietysti se suolavesi myös on parempi "liima" talvella.
Volvo V70 D5 -05
Dethleffs Camper Lifestyle 510DB -08
Ex. Dethleffs NewLine 500 SK -06/05
SF-C Lohenpyrstö

dorotea

• Vieras
« Vastaus #18 : 09.10.2008, 21:55:08 »
Mutta kun puhdistaa reiän teräsharjalla vaihdon yhteydessä, ja laittaa tervaspraytä sekä napaan että pulttien kierteisiin, niin lähtee hyvin irti seuraavalla kerralla.
Myös pyörän napa pitäisi aina puhdistaa teräsharjalla ennen toisen renkaan laittoa. Kuten myös laitettavan renkaan vanne siltä kohtaa kun se osuu napaan.
Tämä ennenkaikkea tärkeää aluvanteiden kohdalla.

Poissa Ossi66

• KunniaVaanari
« Vastaus #19 : 09.10.2008, 22:42:34 »
Mulla on navat sinkattu, kun "edellisessä elämässä" tottui luottamaan sinkkauksen voimaan. Ehkäpä se terva olisi parempi vaihtoehto.
Volvo V70 D5 -05
SF-C Lohenpyrstö

dorotea

• Vieras
« Vastaus #20 : 09.10.2008, 22:46:34 »
Ainakin mulla se on toiminut pahuksen hyvin. Ei kertaakaan ole pultit eikä napa olleet jumissa sen käytön jälkeen. Eikä ruostetta ole ollut näkyvissä missään. ;D

Poissa Jushi69

• KunniaVaanari
« Vastaus #21 : 09.10.2008, 22:55:27 »
Jos renkaan pitäisi keskittyä vain keskinavan kautta niin se olis krympillä siinä kiinni.
Mutta kun autossa,vaunuissa ja kaikissa missä on on renkaat alla niin renkaat keskittyvät vain pulttien kartion ja normaalin ristiinkiristämisen kautta.Tämä näin maalaisjärjellä ajateltuna. ;D

Poissa 88k5

• KunniaVaanari
  • Kløvskog
    • http://koti.mbnet.fi/sfc88k5
« Vastaus #22 : 09.10.2008, 23:04:02 »
Minä en kyllä neuvoisi ketään jättämään vaunun levypyöriä ilman tukea keskireikään, siis napakka sovitus - muuta kuin loppukaneetilla, "tiedäthän mitä teet". Jos sillä tiukkudella ei olisi mitään väliä, ei esim. alumiinivanteisiin turhaan myytäisi keskireiän soviterenkaita. Mahd. iso keskireikä olisi vannevalmistajan etu - vähemmän tuotteita > isommat volyymit

1-akselinen vaunu (kok.massa esim. 1,5tn) rasitus on kova noille tiukalle vedettyihin pultteihin, joiden varassa on pystysuuntaisen voimat ja sivuttaiset - aika paha yhtälö, koska perävaunussa sivuttaiset voimat ovat huomattavasti pahemmat kuin vetoautossa. Siksi ei rengasliikkeet suosittele perävaunuihin pinnattuja renkaitakaan - ei kevyisiin eikä raskaisiin.

Joku lujuustekniikkaa enempi lukenut voisi kertoa missä suhteessa pultin kestävyys leikkausvoimia vastaan tippuu suhteessa vetoon - merkitys on jokatapauksessa huomattava. Keskireiän napakalla sovituksella saadaan kuormittavat leikkausvoimat liki nollattua
by Sfc88k5 - '07 Ford Rimor Katamarano Limited 2.4TDCi

dorotea

• Vieras
« Vastaus #23 : 09.10.2008, 23:32:37 »
Kerrohan sitten, miksi esim. mun autossa (Volvo S80) ei keskireikä ole tiivis. Kuitenkin se pysyy kiinni koko ajan.
Ja väitän, että siihen kohdistuu suuremmat voimat kuin vaunun renkaisiin.
Momentti, mihin se kiristetään on 14 kpm. Vaunussa toki on pienempi, noin 7-10 kpm. riippuen käden tunnosta.

Poissa Jushi69

• KunniaVaanari
« Vastaus #24 : 09.10.2008, 23:42:14 »
Jos kantavuus hoituisi pelkän keskinavan kautta niin pultit saisivat olla suora seinäiset eivätkä kartiot.Vanteen kun laittaa paikalleen niin siinähän on välystä napaan nähden ja kun olet kirinyt pultit niin en usko että rengas pääsisi liikkumaan että saisi tuen keskinavan kautta vai mitä.Jos pääsisi liikkumaan niin eivät kauaa kestäisi kun katkeaisivat.
Minulla on Toyotassa aluvalssit molemmat rengassarjat ja niissä ei ole mitään sovite renkaita.

dorotea

• Vieras
« Vastaus #25 : 09.10.2008, 23:59:36 »
Mutta kun puhdistaa reiän teräsharjalla vaihdon yhteydessä, ja laittaa tervaspraytä sekä napaan että pulttien kierteisiin, niin lähtee hyvin irti seuraavalla kerralla.
Myös pyörän napa pitäisi aina puhdistaa teräsharjalla ennen toisen renkaan laittoa. Kuten myös laitettavan renkaan vanne siltä kohtaa kun se osuu napaan.
Tämä ennenkaikkea tärkeää aluvanteiden kohdalla.

Tässä se josta juuri mainitsin.

Poissa 88k5

• KunniaVaanari
  • Kløvskog
    • http://koti.mbnet.fi/sfc88k5
« Vastaus #26 : 10.10.2008, 01:16:14 »
Joo, en väitäkään, että kaikissa ajoneuvoissa keskireiän tuella olisi merkitystä - vain siis tapauksessa, jossa valmistaja on sen tarkkaan ilmoittanut ja alkup. asennuksessa se on napakka (sellaiseksi tarkoitettu). Jos tuo vanteen kiinnityspinnan ala (pulttien muodostaman kehän pinta-ala) ja vähäinen pulttien määrä on pieni, esim. 4x100, on minusta tuon keskireiän rooli muutakin kuin pelkästään vanteen asennuksen keskittämistä helpottava.

Onhan näitä kartiottomia ja keskireikätuettomia vanteita, esim. tämä meikäläisen paripyörä Ford; 5x16 jako: 6x180 ET: 108 keskireikä: 138,8 ja  mutterit isoja aluslevyllisä tasapintaisia, navassa ei keskireiälle kynnystä lainkaan.

Tuon väitteen perävaunun renkaaseen kohdistuvista suuremmista sivuttaisista voimista on esittänyt rengasliikkeen myyjä ja asentaja (raskaankaluston) - minä vain papukaijana olen ::)
« Last Edit: 10.10.2008, 01:19:39 kirjoittanut 88k5 »
by Sfc88k5 - '07 Ford Rimor Katamarano Limited 2.4TDCi

Poissa Ossi66

• KunniaVaanari
« Vastaus #27 : 10.10.2008, 06:28:12 »
Ratkaiseva asia taisi olla tuossa "Jushi69"n viestissä. Jos on kartiopultit/mutterit, ei keskireijän sovituksella ole suurta merkitystä. Tiukkaa sovitusta ja "keskireiän sovittimia" tarttee silloin kun pultit on lieriöitä.
Volvo V70 D5 -05
SF-C Lohenpyrstö

Poissa iso-juuso

• KunniaVaanari
  • Tampere
« Vastaus #28 : 10.10.2008, 07:33:37 »
Tämähän on herättänyt keskustelua :)

Hobbyssäni ainakin on kartiopultit, ja niitä on sen viisi kappaletta. Minulla kanssa soi jossain takaraivossa rengasliikkeen miehen muinoin esittämä väittämä, että pultit voivat katketa jos ei vanne ole tuettu myös keskeltä oikein - siksipä tuosta säikähdin.

Eipä minulla ennen ole sellaista vaunua/ajoneuvoa ollut, jossa se keskireiän sovitus ei olisi ollut jämäkkä.

Hyvä kuitenkin, ettei akuuttia hätää ole ;)
SFC 126853
Kabe Classic 520 -12
Fiat Scudo 130 Multijet -13

hobby uf

• Vieras
« Vastaus #29 : 20.11.2008, 12:47:05 »
Vanhan 123 rönttän vanteet 14" passaa Hobbyn alle ja muidenkin joissa sama akseli. Niitä löytyy varmaan joka hajottamolta vielä ainakin.
Voihan sinne laittaa uudemmankin mesen vanteet  15" matalampi profiilisilla kumeilla.

5x112 et 30 keskireikä 66.6