Kirjoittaja Aihe: Jaakaappi sulattaa tuuletusritilan muovit  (Read 2186 times)

Poissa iso-juuso

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,199
  • Tampere
Jaakaappi sulattaa tuuletusritilan muovit
« : 30.08.2008, 20:22:28 »
Hobbyssani on Thetfordin jaakaappi. Se on asennettu niin etta seinassa on kaapin yla- ja alalaidassa tuuletusaukot. Kaasupolttimen pakoputki nousee aivan ylemman tuuletusaukon taakse paatyen T-kappaleeseen.

Kaappi toimii sahkolla ihan OK, mutta ..

Kaasulla jaakaappi tuntuu suhteellisen tehottomalta. Isompi ongelma kuitenkin on, etta kaasun pakokaasu kuumentaa tuuletusritilan muovia niin, etta se kapristyy ja on paikoin tummunut kuumuudesta.

Onko kaapin asennuksessa ongelmaa vai palaako kaasu liian isolla liekilla?

-Juuso
SFC 126853
Kabe Classic 520 -12
Fiat Scudo 130 Multijet -13

dorotea

  • Vieras
Vs: Jaakaappi sulattaa tuuletusritilan muovit
« Vastaus #1 : 30.08.2008, 20:29:31 »
Kannattaisi viedä se ennen mahdollista suurempaa vahinkoa asiantuntevaan huoltoon. Ilmeisesti liekki on liian suuri jostain syystä. Normaalisti kaappi ei tee sitä.

Poissa 88k5

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,848
  • Kløvskog
    • http://koti.mbnet.fi/sfc88k5
Vs: Jaakaappi sulattaa tuuletusritilan muovit
« Vastaus #2 : 30.08.2008, 20:38:08 »
Joo-o, kun ei kaikkea kerrota, niin neuvotkin ovat sitten mahdollisesti sivussa 8)
Meinasin vastata, vaan huomasin toisen aloituksen Hobbystä..

Jos se olisi 15-20 vuotta vanha neuvot olisivat huoltoon liittyviä, mutta kun se on vuodelta 2007, niin minun tulkinta on; se on viallinen - älä käytä. Vie huoltoon, jos vielä takuutakin?
by Sfc88k5 - '07 Ford Rimor Katamarano Limited 2.4TDCi

Poissa iso-juuso

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,199
  • Tampere
Vs: Jaakaappi sulattaa tuuletusritilan muovit
« Vastaus #3 : 31.08.2008, 11:09:03 »
Kiitos itsestaanselvista vastauksista - tiedan kylla etta se on rikki ja tietenkin vien huoltoon ;)

Lahinna olisi kiinnostanut tietaa, etta onko vastaavaa esiintynyt, ja mika vermeessa kenties on rikki -> mita huollossa on odotettavissa.

En tieda missa tilanteessa tuo on tapahtunut tuo kuumeneminen. Onko mahdollista etta esimerkiksi ajaessa pyorteileva ilma saisi moista aikaiseksi? Kai nuo jaakaapit kestavat ajoa kaasulla toimiessaan?

-Juuso
SFC 126853
Kabe Classic 520 -12
Fiat Scudo 130 Multijet -13

Poissa 88k5

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,848
  • Kløvskog
    • http://koti.mbnet.fi/sfc88k5
Vs: Jaakaappi sulattaa tuuletusritilan muovit
« Vastaus #4 : 31.08.2008, 13:47:41 »
Kiitos itsestaanselvista vastauksista - tiedan kylla etta se on rikki ja tietenkin vien huoltoon ;)

Lahinna olisi kiinnostanut tietaa, etta onko vastaavaa esiintynyt, ja mika vermeessa kenties on rikki -> mita huollossa on odotettavissa.

En tieda missa tilanteessa tuo on tapahtunut tuo kuumeneminen. Onko mahdollista etta esimerkiksi ajaessa pyorteileva ilma saisi moista aikaiseksi? Kai nuo jaakaapit kestavat ajoa kaasulla toimiessaan?

-Juuso

Vanhemmissa kaapeissa, jos vastaavaa olsi, epäilisin piipun vedon olevan huono (nuohous paikallaan) - noh, voihan uuteenkin jokin perhonen tms. tehdä huntua ja kotelon siihen piipun loppupätkään. Tästä lähtisin ensimmäisenä tarkistamaan, koska tuo huono kylmeneminen kaasulla (ja sähkö toimii ok) kuullostaa juuri siltä, että lämmöt painelee ohi piipun.

by Sfc88k5 - '07 Ford Rimor Katamarano Limited 2.4TDCi

dorotea

  • Vieras
Vs: Jaakaappi sulattaa tuuletusritilan muovit
« Vastaus #5 : 31.08.2008, 18:31:31 »
Juuso 77.

Minkälainen paineensäädin siinä on? Kun se vaunu on Saksasta tuotettu, niin olisiko arvoiltaan erilainen? Tällähän käytetään 30 mbar. säädintä. Ettei siinä vaan olisi  mm. Saksassa käytettyjä 50 mbar. säädin?

Poissa iso-juuso

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,199
  • Tampere
Vs: Jaakaappi sulattaa tuuletusritilan muovit
« Vastaus #6 : 31.08.2008, 19:50:58 »
Dorotea, vaunu on vuodelta 2007, joten paineensäädin ja laitteet ovat kyllä 30mbar (tai paineensäädin ainakin on, jääkaapista en tiedä, mutta tietääkseni saksassa käytetään nykyisin samaa painetta kuin täälläkin.)

88k5, kiitos arvauksesta, mutta ritilää pehmentänyt lämpö näyttäisi tulevan juurikin kaasun "piipusta." Piippu päättyy aivan sen ylemmän tuuletusritilän taakse, ja juurikin sillä kohtaa on muovissa liiallisen lämpenemisen merkkejä, ei muualla. Muovi ei ole siis koko ritilan alueelta sulanut, vaan ainostaan sen kaasupolttimen piipun pään kohdalta.
SFC 126853
Kabe Classic 520 -12
Fiat Scudo 130 Multijet -13

Poissa Ossi66

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 3,082
Vs: Jaakaappi sulattaa tuuletusritilan muovit
« Vastaus #7 : 31.08.2008, 19:52:23 »
Eihän missään uusissa oo enää 50mbar painetta - vai oonko ihan pihalla näistä nykymääräyksistä ???
Volvo V70 D5 -05
Dethleffs Camper Lifestyle 510DB -08
Ex. Dethleffs NewLine 500 SK -06/05
SF-C Lohenpyrstö

Poissa iso-juuso

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,199
  • Tampere
Vs: Jaakaappi sulattaa tuuletusritilan muovit
« Vastaus #8 : 31.08.2008, 21:51:48 »
Tässä tapauksessa asennus on juuri kuvauksesi mukainen - tuuletusritilikön takana tuon piipun päässä on T-kappaleen mallinen päätepala, jonka toinen sakara osoittaa suoraan ritilikköön päin, ja toinen sakara sisään päin, eli siis kaapin takaseinää kohti.

Tuossa installaatiossa kuumuutta "tasaavana" ja samalla ilmankiertoa tehostavana elementtinä on alumiinista tai pellistä tehty ilmanohjain, joka lähtee ritilikön ylälaidasta viistosti alaspäin, koko ritilikön leveydeltä.
SFC 126853
Kabe Classic 520 -12
Fiat Scudo 130 Multijet -13

Poissa Rokker

  • -Matti Kivistö-
  • Global Moderator
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 3,576
  • Vihti, Uusimaa
Vs: Jaakaappi sulattaa tuuletusritilan muovit
« Vastaus #9 : 31.08.2008, 22:07:50 »
Tuli mieleen että onkohan pakoputkessa sisällä kierukan muotoinen liekinlevityspelti?

Rokk Oon !
Solifer 6102i -89 + Matkaaja 560 -82/83 | Volkswagen Campingwagen [Westfalia] -76
SFC 114207
LA/CB ch. 7fm/19am: Rokker / KILA49

Poissa iso-juuso

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,199
  • Tampere
Vs: Jaakaappi sulattaa tuuletusritilan muovit
« Vastaus #10 : 02.09.2008, 21:47:35 »
Selvittelytyön lopputuloksena on käymässä ilmi, että ongelma johtuu pakoputken päätypalan, sen t-kappaleen, virheellisestä asennuksesta.

Thetfordin oma asennusohje vahvistaa, että pakoputken pään tulee olla ylemmän tuuletusaukon alareunan tasalla. Hobbyssä se oli asennettu aivan aukon ylälaitaan ohjauspellin alle. Seurauksena se, että palokaasut kuumensivat ohjauspeltiä huomattavasti ja poistuvat ritilän läpi hyvin kapealla alueella, kuumentaen sitä liikaa.

Tuo t-kappale on pakoputkessa kiinni pienellä klemmarilla, ja sen siirto parempaan kohtaan kävi helposti tuuletusluukun kautta.

Toivottavasti auttaa ongelmaan - vaikuttaa lupaavalta.

-juuso
SFC 126853
Kabe Classic 520 -12
Fiat Scudo 130 Multijet -13