Kirjoittaja Aihe: Jääkaapin renkutus-piezon vaihto sähköpiezoon  (Read 4968 times)

Poissa Rokker

• -Matti Kivistö-
  • Global Moderator
  • KunniaVaanari
  • Vihti, Uusimaa
Tällä kertaa vaihdetaan vanhemman jääkaapin "renkutettava" piezo-sytytin Dometicin valmistamaan paristokäyttöiseen (AAA-paristo, ei sis.) piezoon.
Vaikkei Soliferini jääkaapin piezossa mitään vikaa ollutkaan niin päätin silti toteuttaa tämänkin tuunauksen/päivityksen.

Alkutilanne. Jääkaapin ylläoleva pöytälevy ja yläkoneiston päällä oleva peltikuori poistettu, alkuperäinen "renkutettava" piezo paikoillaan.

Pätkä sähköjohtoa liittimineen (reppuselkä-abico/pieni abico) paristo-piezon maadoitusta varten, Dometicin paristo-piezo jossa sisäänrakennettu sytytysautomaatti ja vanha renkutettava piezo irroitettuna.

Patteri-piezo asennettuna, sivusuunnan kiinnitys reikänauhalla ja ruuveilla, syvyyssuunnassa laitetta pitää paikoillaan maadoitusta varten oleva runko-abico jossa on kiinni myös liekinvalvojan indikaattorin näyttö. Johto on pikkaisen liian pitkä mutta sattui olemaan tuollainen pätkä sopivasti ylimääräisenä =)

Jääkaapin kaasupuolen hallintanappulat ja liekinvalvojan indikaattori-näyttö.

Jääkaapin hallintapaneeli. Huomaa myös sopivalla reikänauhalla paranneltu lukitusmekanismi vasemmalla ja 230V puolen lampulliseen vaihdettu katkaisija (ei luonnollisestikaan valoa kuvassa kun jääkaappi on kaasulla).

Jääkaapissani on tuunattuna myös tuuletusritilä ulkoseinässä sekä termostaattiohjattu tuplatuuletin omalla hallintapaneelillaan.

Soliferissa hommaa helpotti se ettei jääkaappia tarvinnut ottaa irti, pelkkä pöytäkannen irroitus riitti.

Hommaan olisi kulunut noin 15 minuuttia jos työkalut ja tarveaineet olisivat olleet valmiina vierellä, ja ellen kesken kaiken olisi saanut päähäni tehdä tästä myös ohjetta (tein siis koko homman kahteen kertaan, ensimmäisellä kertaa ilman kameraa ja jälkimmäisellä kameran kanssa. Siten aikaa meni noin kolme varttia).

Osat maksoivat noin 35€ (uusi "renkutettava" piezo on noin 15-> €). Osia saa esim. Nummelan Lomapalvelusta =)

HOX! Jos tunnet pikkaisenkin epäilystä että siitä pystytkö tekemään tätä niin käänny suosiolla huoltoliikkeen puoleen. Varsinkin jos joudut irroittamaan jääkaapin kaasujärjestelmästä.

HOX2! Pelkkä piezo-remontti ei välttämättä auta huonosti syttyvään jääkaappiin vaan jääkaappiakin on huollettava!

Rokk Oon !
« Last Edit: 08.09.2008, 22:24:16 kirjoittanut Rokker »
Solifer 6102i -89 + Matkaaja 560 -82/83 | Volkswagen Campingwagen [Westfalia] -76
SFC 114207
LA/CB ch. 7fm/19am: Rokker / KILA49

Poissa perhomies

• Nettivaanari
Vs: Jääkaapin renkutus-piezon vaihto sähköpiezoon
« Vastaus #1 : 09.09.2008, 13:53:48 »
Rokker:lle Kiitokset hyvistä ohjeista !.....

Mites oletko koskaan korjannut liimamalla wc lavuaaria... Miten onnistuu ja mitä liimaa? mulla on lavuaari halki ja aattelin talvikuukausina kun vaunu on hallissa ottaa sen irti ja liimailla.

Kia Sorento 2.2 crdi 4x4  automaatti 2011, TEC 470 -91

Poissa Rokker

• -Matti Kivistö-
  • Global Moderator
  • KunniaVaanari
  • Vihti, Uusimaa
« Vastaus #2 : 09.09.2008, 14:13:33 »
Mites oletko koskaan korjannut liimamalla wc lavuaaria... Miten onnistuu ja mitä liimaa? mulla on lavuaari halki ja aattelin talvikuukausina kun vaunu on hallissa ottaa sen irti ja liimailla.

Ei ole tarvinnut liimata, mutta esim. epoxilla yrittäisin.

Rokk Oon !
Solifer 6102i -89 + Matkaaja 560 -82/83 | Volkswagen Campingwagen [Westfalia] -76
SFC 114207

Poissa jake.acab

• Vaanari
  • **
  • KOUVOSTOLIITTO
« Vastaus #3 : 11.05.2009, 13:45:46 »
Katsastelin täs vanhoja ketjuja....
Pisti silmään tossa rokkerin kuvassa et jääkaapin saranat on selkeesti "väärässä" reunassa, ite vaihdoin kaapin aukeemaan sohvaryhmän reunasta et on helpompi maata sohvalla ja mässyttää kaapista evästä... :)
6102i,mb300td ja bulldog

Poissa Rokker

• -Matti Kivistö-
  • Global Moderator
  • KunniaVaanari
  • Vihti, Uusimaa
« Vastaus #4 : 11.05.2009, 17:04:14 »
Katsastelin täs vanhoja ketjuja....
Pisti silmään tossa rokkerin kuvassa et jääkaapin saranat on selkeesti "väärässä" reunassa, ite vaihdoin kaapin aukeemaan sohvaryhmän reunasta et on helpompi maata sohvalla ja mässyttää kaapista evästä... :)

Ikuisuuskysymys: Onko parempi että jääkaappi aukeaa keittiön vai u-ryhmän ("riemukaari", tm. Dollarihymy) suuntaan =)

Rokk Oon !
SFC 114207

ose

• Vieras
« Vastaus #5 : 24.05.2009, 09:10:48 »
Vihdoin sain itseni vaunuun jääkaapin sähköpiezon asennukseen. Kaappi ja piezo samanlaiset kuin Rokkerilla. Piezo on nyt paikoillaan mutta kaappi ei syty. Pitäisikö kuulua mnkäänlaista ääntä nappia painettaessa? vai onko patteri tyhjä , maajohto on kytketty.  Alkoi kiinnostamaan myös jääkaapin tuuletus ulkoilmaan, mistä olette hankkineet termostaattiohjattuja tuulettimia jääkaappeihin. Ritilän tietty tarvii myös.
Lisää testiä, uudellakaan patterilla ei syty, renkutus takaisin niin kolmannella painalluksella päälle, en ymmärrä.
« Last Edit: 24.05.2009, 09:49:18 kirjoittanut ose »

Poissa RR

• KunniaVaanari
  • Kouvola
« Vastaus #6 : 29.05.2009, 20:27:56 »
Vihdoin sain itseni vaunuun jääkaapin sähköpiezon asennukseen. Kaappi ja piezo samanlaiset kuin Rokkerilla. Piezo on nyt paikoillaan mutta kaappi ei syty. Pitäisikö kuulua mnkäänlaista ääntä nappia painettaessa? vai onko patteri tyhjä , maajohto on kytketty.  Alkoi kiinnostamaan myös jääkaapin tuuletus ulkoilmaan, mistä olette hankkineet termostaattiohjattuja tuulettimia jääkaappeihin. Ritilän tietty tarvii myös.
Lisää testiä, uudellakaan patterilla ei syty, renkutus takaisin niin kolmannella painalluksella päälle, en ymmärrä.

Meinasin olla laiska, ja laitan puhaltimen ihan vaan kytkimellä ohjattavaksi. Ei se puhallin vie juuri ollenkaan virtaa. Sähköpiezo on jo asennettu, vielä kun olisi kaasua niin vois kokeilla.

Poissa Rokker

• -Matti Kivistö-
  • Global Moderator
  • KunniaVaanari
  • Vihti, Uusimaa
« Vastaus #7 : 29.05.2009, 21:39:17 »
Olisi kiva tietää kuinka moni on asentanut sähköpiezon antamani ohjeiden mukaan tai yleensäkin sen jälkeen.

Noita muutamia meinaan myin edellisessä elämässäni juuri tuon ohjeeni jälkeen.

Rokk Oon !

PS. Välitin Oselle ohjaimella olevan tuuletin setin ja seinäritilän toisen firman kautta, itse kun en voi ainakaan vielä myydä mitään suoraan =)
« Last Edit: 29.05.2009, 21:42:13 kirjoittanut Rokker »
SFC 114207

ose

• Vieras
« Vastaus #8 : 29.05.2009, 22:45:36 »
Olisi kiva tietää kuinka moni on asentanut sähköpiezon antamani ohjeiden mukaan tai yleensäkin sen jälkeen.

Noita muutamia meinaan myin edellisessä elämässäni juuri tuon ohjeeni jälkeen.

Rokk Oon !

PS. Välitin Oselle ohjaimella olevan tuuletin setin ja seinäritilän toisen firman kautta, itse kun en voi ainakaan vielä myydä mitään suoraan =)

Jääkaappi saatu tänään huollosta, huomenna paikalleen sähköpiezoa ja kokeilla josko sen sais pelkällä kaasulla tulille.

Poissa jsaarikoski

• Tuorevaanari
  • *
« Vastaus #9 : 07.07.2009, 22:07:08 »
Mistä tuollaista liekinvalvojaindikaattoria saa varaosana, omassa kaapissa on kokoajan vasemmassa reunassa, sormen päällä napauttamalla käy toisessa laidassa mutta palaa takaisin. Samoin, mistä noita sähköpiezoja saa hankittua?
BMW X5 3.0d + MB ML 270cdi (vaimolla)
Astro 6500 + Solifer 500gl (varavaunu)

Poissa Rokker

• -Matti Kivistö-
  • Global Moderator
  • KunniaVaanari
  • Vihti, Uusimaa
« Vastaus #10 : 07.07.2009, 23:14:35 »
Mistä tuollaista liekinvalvojaindikaattoria saa varaosana, omassa kaapissa on kokoajan vasemmassa reunassa, sormen päällä napauttamalla käy toisessa laidassa mutta palaa takaisin. Samoin, mistä noita sähköpiezoja saa hankittua?

Molempia sai minulta vielä silloin kun olin Lomapalvelussa töissä, toistaiseksi ainakin tällä hetkellä hanani ovat kiinni. Mutta yritystä uudesta palvelusta on kovin ilmassa =)

Rokk Oon !
SFC 114207

Poissa west70

• Tuorevaanari
  • *
« Vastaus #11 : 07.09.2009, 22:14:34 »

Itse tein pikakorjauksen (josta taisi tulla aika pysyvä) ihan vain kuumaliimalla. Laita riittävästi ja muotoile liimapistoolin kuumalla kärjellä. Tuli HYVÄ!
TRP T4 2.5TDI
vankkuri hakusessa.

Poissa hartsakoski

• KunniaVaanari
  • Oulusta oon ja kehtaan sanua!
« Vastaus #12 : 08.09.2009, 17:00:17 »
Mutta yritystä uudesta palvelusta on kovin ilmassa =)

Toivotaan että onnistuu ja pian,vankkaa ammattitaitoa "lepää"lähes käyttämättömänä ;).

Kertakaikkiaan kun en osaa tuota lainaamista,opastakaa avutonta!
:-)

Poissa 88k5

• KunniaVaanari
  • Kløvskog
    • http://koti.mbnet.fi/sfc88k5
« Vastaus #13 : 08.09.2009, 17:56:14 »
Kertakaikkiaan kun en osaa tuota lainaamista,opastakaa avutonta!

Katsoppa kuvaa.. ;D
by Sfc88k5 - '07 Ford Rimor Katamarano Limited 2.4TDCi

Poissa Rokker

• -Matti Kivistö-
  • Global Moderator
  • KunniaVaanari
  • Vihti, Uusimaa
SFC 114207