Kirjoittaja Aihe: Kannattaako innostua Vanista?  (Read 16204 times)

Poissa cepe

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 43
Kannattaako innostua Vanista?
« : 21.10.2008, 21:20:09 »
Heip!

On tullut reissatessa mieleen että tilaa ei (ehkä) voi olla liikaa...nimittäin kun kolmen tenavan ja monojen ja suxien yms.muiden kanssa lastautuu Volvo 850 een. ? Ajattelin jotta kertoilkaapa hieman hyviä/huonoja puolia diesel vanien käytöstä?Vaunuakin tietty kesäisin aikas ahkerasti vedellään.
Pakkasia odotellen pohjois-savosta....

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,833
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Vs: Kannattaako innostua Vanista?
« Vastaus #1 : 21.10.2008, 22:25:41 »
Vani autona on loistava. ;)
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa Alan

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,995
Vs: Kannattaako innostua Vanista?
« Vastaus #2 : 21.10.2008, 22:42:44 »
Koko kaupunkipyörityksessä ja pysäköitäessä, kulutus ja käyttökustannukset.

Muuten minullakin olisi oikea vani. Pitää siis tyytyä tuohon miniminivaniin. ::)
Monipuolisin karavaanarifoorumi netissä:

www.karavaanari.org

Poissa Vanishing Point

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 61
Vs: Kannattaako innostua Vanista?
« Vastaus #3 : 21.10.2008, 22:45:25 »
+Hyvä ajaa
+Vääntö
+Teho

-Kulutus
-Hinta
-Osien hinta
-pikkuviat

Tyttöystävä katsoo aina ihaillen liikeenteessä Vaneja.. :)
Jos asuis VANjärvellä niin sit sellanen pitäis viimeistään hankkia ;D
« Last Edit: 21.10.2008, 22:49:41 kirjoittanut Vanishing Point »

Ford Mondeo 1.8 -95, Ford mondeo 1.8TD -98. Chateau La Car 380

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,833
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Vs: Kannattaako innostua Vanista?
« Vastaus #4 : 21.10.2008, 23:06:04 »
Koko kaupunkipyörityksessä ja pysäköitäessä, kulutus ja käyttökustannukset.

Muuten minullakin olisi oikea vani. Pitää siis tyytyä tuohon miniminivaniin. ::)

En ole huomannut ongelmia.
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa Rokker

  • -Matti Kivistö-
  • Global Moderator
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 3,576
  • Vihti, Uusimaa
Vs: Kannattaako innostua Vanista?
« Vastaus #5 : 21.10.2008, 23:08:27 »
Jos asuis VANjärvellä niin sit sellanen pitäis viimeistään hankkia ;D

*REPS* =)

Rokk Oon !
Solifer 6102i -89 + Matkaaja 560 -82/83 | Volkswagen Campingwagen [Westfalia] -76
SFC 114207
LA/CB ch. 7fm/19am: Rokker / KILA49

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,833
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Vs: Kannattaako innostua Vanista?
« Vastaus #6 : 21.10.2008, 23:10:21 »
Jos asuis VANjärvellä niin sit sellanen pitäis viimeistään hankkia ;D

*REPS* =)

Rokk Oon !

Mitä tarkoittaa? :-[
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa Megaman

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 261
  • 407 Coupé, 206, Boxer
Vs: Kannattaako innostua Vanista?
« Vastaus #7 : 21.10.2008, 23:56:47 »
Ekan kerran kun lähdin Vanilla liikenteeseen, piti pysähtyä ekalle bussipysäkille katsomaan rengaspaineita, joissa ei silmämääräisesti kuitenkaan ollut sanomista. Pähkäilin,että ylitehostettu simpukkaohjaus ei liene suoralla tiellä ihan parhaimmillaan, vaati ainakin minulta hetken totuttelua, muistutti lähinnä plaanaavan veneen ohjaamista 5 solmun nopeudessa. Positiivisimmat muistot liittyy kaupunkiajoon, kiitos automaatin. Sulakkeita poltteli ja apukuskin oven avausmekanismi putosi kokonaisuudessaan oven sisälle...siinä jotain muistoja 6.2 GMC bussista ja muutamien viikkojen ajamisilta. :)
- Knaus Eifelland 500 TK -

Poissa 88k5

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,848
  • Kløvskog
    • http://koti.mbnet.fi/sfc88k5
Vs: Kannattaako innostua Vanista?
« Vastaus #8 : 22.10.2008, 00:22:06 »
Kaks'piippuinen asia;

Tyhjnä ajettaessa koko ja kulutus on miinusta, mutta kun laitetaan möksä perään ja lomakalusto lomalaisineen kyytiin, niin kulutus dsl-vanissa ei juuri noussut eikä ahtaushaitta p-ruuduissa eikä auton sisällä  ;) Niin ja aton sivupeileistä näkyy edelleen taakse ;D

Viossa on eroa mitä vuosimallia katsot; 6.2D, 6.5D, 6.5TD, 6.6Duramax ja niiden mukaan askit; THM-700R4, 4(E)L60 4EL80, Allison. Perät 8-, 10-, 14-bolt perät väliyksillä 1:2,17-4,11, semi/full-float-akselit (5-8 pyöränpulttia) - eli kombinaatio mitä isompi lukema, sitä jöötimpi (kestävempi/parempi)). Haittana; tyhjänä hukkaa enempi.

Pikkuvikoja on minusta kaikissa vanhemmissa (huoltamattomissa) merkeissä - yleinen kuvitelma, että "siinä on rautaa kuin sotalaivassa, ettei sitä tarvise hoitaa", johtaa yleiseti huonoon korihuoltoon (ruostesuojaukseen). Siksi saattavat kopsaltaan olla 20 vuotiaat aika rapsakoita, mutta runko, jouset ja akselisto kantaa vielä, tosin kuin esim. japanialaisissa vaikka haisussa.

Semmoinen alimitoistus löytyy moottorin öljytilavuudesta (6-6.5 L) --> vaihtoväli 5.000 - 7.500 km. Mutta 15W40 (10W30) mineraali on halpaa. Työ maksaa ja on sottaista. Sotkun lähde kannattaa paikalistaa asentajaan, eikä murtuneisiin ö-lauhduttimen alumiiniputkiin (jos ne pettää ajossa, leikkaa koko kone) suodattimen jalassa  :-\
Jos koneen ääni kuullosta pellin alta lähinnä sepelimyllyltä, pumppu ja suutin hommat voi olla edessä. 80-luvun puolenvälin vehkeissä laakeripukeissa säröjä.. Kova vesiletku tai liian löysä (syylärin korkki raollaan) enteilee kansipahvin vaihtoa (6.2D). K-arvo mittausta katsastuksessa edeltää hölmö rääkki eli pakoputk(i)en nuohous 2:lla koneen laulaessa yläsointuja >3.000 rpm pidemmän aikaa. Normaaliajoissa kun voima riittä pienemmilläkin kierroksilla  8) Katsastaja ei malta nuohousta tehdä, vaan antaa "hylsyn" - eli kannattaa tehdä itse ennakkoon..

EDIT: kun ajaminen alkaa muistuttaa tasapohjavenettä sivutuulessa, kannattaa tutusta väljää apusimpukkaan, ja harmitella ettei edellinen omistaja käyttänyt rasvaprässiä, kun noita nippoja etupäässä on toistakymmentä. Nivelten vaihto vaati hieman isompia työkaluja, ja uskoa..

« Last Edit: 22.10.2008, 00:28:14 kirjoittanut 88k5 »
by Sfc88k5 - '07 Ford Rimor Katamarano Limited 2.4TDCi

Poissa kaliko

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 22
  • Hämeenkylä / Vantaa
Vs: Kannattaako innostua Vanista?
« Vastaus #9 : 22.10.2008, 08:44:34 »
Itselläni on vanha 6.2 d vani, mittarissa n. 450 tkm. Vikoja ollut yllättävän vähän ja nekin tuli yhtenä könttänä 400 tkm kohdalla. Kulutus tyhjänä on samaa luokkaa kuin työpaikkani Ford Transitissa  :)
Listojen ja muiden pikkunippeleiden hinnat ovat taivaissa suomessa, mutta koneen ja vaihdelaatikon korjaukset / osat ovat yllättävän edullisia verrattuna moniin muihin merkkeihin.
Talvi keleillä vaatii rauhallisuutta ja malttia ja kyseinen asenne sopii muutenkin vani kuskille.
Perhe tykkää matkustaa koska on tilaa sisällä ja kontissa. Yleensä pakkaaminen ei aiheuta harmaita hiuksia
vaikka kyydissä olisi muutama polkupyörä ja mopo. Vaunun vedossa ison omamassan takia todella mukava,
mutta tarkka kaasupolkimen asennosta jos haluaa ajella kohtuullisella kulutuksella. ;)
Solifer 540 DL -87 ja veturina Chervolet Suburban -97

Poissa Alan

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,995
Vs: Kannattaako innostua Vanista?
« Vastaus #10 : 22.10.2008, 09:47:07 »
Koko kaupunkipyörityksessä ja pysäköitäessä, kulutus ja käyttökustannukset.

Muuten minullakin olisi oikea vani. Pitää siis tyytyä tuohon miniminivaniin. ::)

En ole huomannut ongelmia.

Onnellinen mies. :D

Nuo mainitsemani ovatkin tällaisia vähemmän ajokokemusta (22 v - 600+ tkm) omaavan, perseaukisen teetä-se-itse -miehen ongelmia.
Monipuolisin karavaanarifoorumi netissä:

www.karavaanari.org

Poissa cepe

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 43
Vs: Kannattaako innostua Vanista?
« Vastaus #11 : 22.10.2008, 11:39:06 »
Hyviä kommentteja! Kiitos! Vani jota suunnittelen tulisi olemaan 6,2! Ja todennäköisesti paku, eli 2+4. Vielä mietityttää että kuinkahan jälkikasvu viihtyy hieman kovemmilla penkeillä?

Poissa kaliko

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 22
  • Hämeenkylä / Vantaa
Vs: Kannattaako innostua Vanista?
« Vastaus #12 : 22.10.2008, 11:47:55 »
Riippuu jälkikasvun iästä  :) Meillä on nuoria aikuisia jo mutta vaunun tv autoon ja kannettava dvd soitin sekä joku pelikonsoli niin on todella hiljaista takana. Inventteri on ehdoton hankinta autoon  ;) Kova penkki on tietysti pieni ongelma mutta siihenkin on konstinsa :)
Solifer 540 DL -87 ja veturina Chervolet Suburban -97

Poissa Vanishing Point

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 61
Vs: Kannattaako innostua Vanista?
« Vastaus #13 : 22.10.2008, 17:32:37 »
kyllä sillä kovallakin penkillä istuu.. oliko 30mm maksimipaksuus pehmusteelle,ni voihan siihen kokeilla erilaisia pehmusteita."Tavallisen" vaahtomuovin tilalle makuupussin alusta tyyppistä muovia tai molempia. Tosiaan Invertteri,Dvd-soitin näytöllä ja siihen joku pelikonsoli ni luulis että viihtyy.Minäkin viihtyisin ;D

Saa niitä semmosia näytöllisiä Dvd-soittimia jossa sisäänrakennettuna pelejä ja ohjaimet,mutta nykylapset vaatii hienompaa grafiikkaa,niin ei ehkä Pacman,pitfall,space invaders ja muut sen tasoset enää kelpaa..
« Last Edit: 22.10.2008, 17:39:17 kirjoittanut Vanishing Point »

Ford Mondeo 1.8 -95, Ford mondeo 1.8TD -98. Chateau La Car 380

Poissa 88k5

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,848
  • Kløvskog
    • http://koti.mbnet.fi/sfc88k5
Vs: Kannattaako innostua Vanista?
« Vastaus #14 : 22.10.2008, 19:08:48 »
kyllä sillä kovallakin penkillä istuu.. oliko 30mm maksimipaksuus pehmusteelle,ni voihan siihen kokeilla erilaisia pehmusteita."Tavallisen" vaahtomuovin tilalle makuupussin alusta tyyppistä muovia tai molempia. ..

Silloin kun katsastus oli viranomaisen suorittamaa, homma oli tarkkaa;
  • rakenteen kokonaispaksuus oli 50 mm (sama istuimella ja selkänoja) pehmusteineen päivineen
  • paksuus mitattiin kahden, molemmin puolin asetettavan jäykän, koko istuimen levyisen tason avulla - ts. kaareva muotoilu oli käytännössä mahdotonta
  • yksi kiertotie oli "retkituolimalli" - jousti istujan alla
  • istuinosan ja selkänojan välinen kulma oli oltava 90 ast. (suorakulma), mutta koko istuinta sai kallistaa
  • koska ARVA ..§ mukaisesti se oli pakettiautossa (N1) tilapäisistuin tavaratilassa, oli se sijoitettava seinälle siten, että se saatiin myös pois käytöstä
  • tilapäisistuimeen ei saanut laittaa mitään lisäyksiä, ennen kaikkea ei lastenturvaistuimia, ei edes korokeistuina (aiheutti hylsyn katsastuksessa)

90-luvun alussa osa vaneista rekisteröitiin kuorma-autoksi (N2), joita koski lähes samanlaiset rajoitukse tilapäisistuimien osalta tavaratilassa. Lisänä oli mainittu, että tilapäisituinta sai käyttää vain yrityksen työntekijöiden kuljettamiseksi, joita tarvittiin auton kuormaamiseen tai sillä tehtävän työn suorittamiseksi.   :o Kyllä oli tärkeä lause - pl. ns. "säälittävät tapaukset"

Eräs maahantuoja oli saanut liikekenneministeriöstä erityisvapauden umpikorisen tavaratilan ja ohjaamon erottavan kuormasuojan (väliseinän) siirtämiseksi tilapäistuimien taakse. 2000-luvun alussa tuo erityisvapaus sitten kumottiin. Sitten poistui lause "sallituista istujista" - kaikki sai tulla kyytiin ;D Lopulta kaatui koko pykäläviidakko 2003 alussa, ja nyt saa siis myös N2-luokan kuorma-auton ohjaamoon sijoittaa kuljettajan taakse istuimia. Aiemmin oli mahdollista vain N3-luokan kuorma-autoissa. Istuimet sai ja saa olla nyt yhtä mukavia kuin muutkin.

Eli jos ajokortista löytyy C1 tai C sekä vaununvetoon C1E tai CE, niin kannattaa katsella kuorkiksi rekisteröityö; ei ole 80-lätkää, toisin kuin paku-Vaneissa, dsl-vero kymppi/kaksi kalliimpi, mutta kokonaisuudessa veroiltaan halvempi, kun ei ole vuotuista ajoneuvoveroa - mutta ennen kaikkea saa laittaa kunnon penkit / alkuperäiset. Jos budjetti antaa myöten, 6.5 tai eri toten 6.5TD vie vaunua joutuisammin, ja tekniikka kestävempää :)

Pieni vinkki: Kuitunen & Co - valtionhallinnossa himoitsevat myös pakuja CO2 mukaiseen ajoneuvoverotukseen. Ensiksi autoverotuksessa (uudet autot), jo mahdollisesti ensi vuoden alusta - ja 2010 ehken myös ajoneuvoveronosalta kuten hlöautoilla >:( 
« Last Edit: 22.10.2008, 19:12:33 kirjoittanut 88k5 »
by Sfc88k5 - '07 Ford Rimor Katamarano Limited 2.4TDCi