Kirjoittaja Aihe: Kannattaako innostua Vanista?  (Read 15687 times)

Poissa voittol

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 80
Vs: Kannattaako innostua Vanista?
« Vastaus #30 : 14.04.2009, 08:49:05 »
No kaikissa vehkeissä on vikoja melko varmasti. Yksi osanen on varmaan se minkälaisen yksilön onnistuu saamaan siinäkin on 90% tuurista kiinni saada hyväkuntoinen. voi saada esim. jopparikielellä "hyvin harrastetun" yksilön ,joka on ollut kaverilla joka tietää jenkeistä kaiken, no sehän kuulostaa hyvältä! Mutta puolivuotta ko. vehkeen kanssa osoittaa että kaveri on tiennyt jenkeistä juuri kaikki "porsaanreiät" , eli sen kuinka monet kuluvat osat elvytetään myynti hetkellä toimimaan ja remonteista saattaa olla "paperit" esim syöttöpumppu on näverretty viimeiseen ylikokoon ja kasattu halvoin osin, vaihteisto (dieselissä) päivitetty heiveröisemmällä bensamallin vaihteistolla ja tietenkin kaiken kruunaa hyvä "myynti maalaus"!
 No nämähän alkavat ainakin 6.2 dieselit olemaan jo 20 vuotiaita vähintään moni "kilpaileva" merkki on jo pudonnut pois.
Tai voit saada vielä (harvoin) vähillä omistajilla olevan yksilön jota on pidetty ikänsä itseä varten , se on saanut huoltoa ,korjausta ja jopa ruostesuojausta ja muuta huolenpitoa yllin kyllin.

Poissa paroni

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 31
Vs: Kannattaako innostua Vanista?
« Vastaus #31 : 14.04.2009, 12:07:45 »
Totta tämäkin. Vanhoja alkaa olemaan. Ittellä ollut omistuksessa noin 50 autoa, kaikki vanhoja, kun köyhä olen. Kokemusta siis on. Kaikkia on joutunut korjaamaan, ja huoltamaan. Amerikkalaiset vehkeet sijoittuvat luotettavuudessaan, huollettavuudessaan, osien hinnoissa, aika häntäpäähän. Ja jos löytyy tosiaan hyvin pidetty yksilö, ons e varmasti rahansa arvoinen, niinkuin mikä tahansa, minkämerkkinen tahansa.  Pointtini on tämä: Mulla on-89 vani, ja-90 volvo 240. Volvolla ajaessa, ei koskaan jännitä pääseekö perille, eikä konepelliä tartte avata kun ehkä kerran kuussa. Vanilla ajaessa on aina pieni pelko persiissä.

Poissa migel

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,465
  • strömma kemiö, vars-suomi
Vs: Kannattaako innostua Vanista?
« Vastaus #32 : 14.04.2009, 12:59:52 »
No kaveri osti tossa uuden transvestiitin ja siitä laukes vaihdelaatikko 15000kmn jälkeen, toisen kaverin hyundaissa on kolmas laatikko menossa... että se niistä uusista autoista, mutta jos ottaa huomioon vanhojen vanien hankintahinnan ja vaikka laittais koko tekniikan uusiksi, niin ei paha pieti- ainakaan rahallisesti...
Mulla ei oo ikinä kajahtanu periä vaneissa ja eikös 350cid V-8 ole maailman vahvin vinkkelikone? :o :o :o
MB Vito-01 Chevy sportside 350 cid.jeep wrangler 4,0 vm 91, Chevy van350 cid-91
LMC luxus-86  SFC 120725 Hobby Prestige 610-85,Volvo 855 , Jeep Cherokee 4,0 vm-89 ,Chevy Sportsde 4,2 V6 ja lisää haussa...

Poissa paroni

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 31
Vs: Kannattaako innostua Vanista?
« Vastaus #33 : 14.04.2009, 15:54:59 »
Vai on transhititkin nykyään noin huonoja. Uusista autoista mulla ei ole kokemusta. Enkä rupea asiasta kenenkään kanssa vänkäämään. Eikä kukaan varmaan sitä tarkoitakaan. Nuo edellä olevat oli omia kokemuksia. Vanit on myös hankintahinnaltaan aika kalliita. 20 vuotta vanhasta saat maksaa kunnosta riippuen 3000- 10000e. Aika harva samanikäinen maksaa noin paljon.
  Mutta saahan sillä hienon auton. Jos osaat itse tehdä, ja on rahaa laittaa tollaseen jokapaikan läpikäyntiin, niin onhan sillä hieno matkustaa. Pidän sitä myös aika turvallisena kulkineena. Kun auton omamassa on noin 2,5t, ei pikkukolarit normi henkilöauton kanssa ole hengenvaarallisia. jaaha tuli kahvit juotua, ja painun takasin pihalle jatkamaan Vanin takajarruremppaa. :D

Poissa RR

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 718
  • Kouvola
Vs: Kannattaako innostua Vanista?
« Vastaus #34 : 14.04.2009, 16:29:01 »
Tännekö sitä pitää arvostella omaa autoa?

Sprintteri -99, oon kohta 100 tkm ajanu, kaikkiaan mittarissa 415 tkm.

-Ohjauksessa on vanhaa ratti ja rattiakseli, hammastanko, alapallot ja raidetangon päät meni viime katsastuksessa

-Kannentiiviste ja turbo meni reilu 300 tkm jälkeen, ei kuitenkaan yhtä aikaa.

-Ruostuu, ja paljon

-Katti meni umpeen, melkein puoli vuotta etsivät vikaa, meni aina välillä vikatilaan. Ongelmana lähinnä osaavan korjaamon löytäminen.

-Sähköjohdot on kauttaaltaan huonoja. Ajoittain kaikkia jänniä sähköhäiriöitä, jotka tulee ja menee, voi olla välillä vuodenkin tauko.

-Laatikko tai kaksoismassavauhtipyörä runksuttaa, ääni ei ole muuttunut miksikäään.

+Ajettavuus ton kokoseksi ok, samoin kulutus.

+Semmosta peruskuluvaa osaa menee aika vähän, esim. jarrupaloja en ole vaihtanut

+Ainakin vielä on päässyt aina kotiin, joskus tosin hitaammin.

Poissa migel

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,465
  • strömma kemiö, vars-suomi
Vs: Kannattaako innostua Vanista?
« Vastaus #35 : 14.04.2009, 19:29:38 »
Heh heh! Mullakin on tollainen vanha Vito josta haluaisin päästä eroon,muttei ole varaa luopua siitä kun se on niin saamarin halpa ajettava!

Ruosteherkkä ja jarrut p...seestä, mutta kun se ei kuluta mitään! 50 egerillä ajaa koko viikon ja jää seuraavallekkin poltettavaa! Huom. mulla tulee penteleesti kilometrejä!
Kävin sillä Kuopiossa hakemassa uuden kattilan autotalliini ja takaisintullessa vasta T:reella piti ottaa löpöä lisää

Vanin hankintahinnasta hieman,- totta, hyvät maksaa, mutta mielestäni silti halpoja jos ottaa huomioon mitä sillä saa.....okei näistähän nyt voi veistellä maailman tappiin juttua :D :D :D mulle kuiteski vani sopii autona hyvin..... Laitan kuvan kunhan pääsen omalle koneelle..... ha det bra allihopa

                                                  t migel
MB Vito-01 Chevy sportside 350 cid.jeep wrangler 4,0 vm 91, Chevy van350 cid-91
LMC luxus-86  SFC 120725 Hobby Prestige 610-85,Volvo 855 , Jeep Cherokee 4,0 vm-89 ,Chevy Sportsde 4,2 V6 ja lisää haussa...

Poissa paroni

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 31
Vs: Kannattaako innostua Vanista?
« Vastaus #36 : 16.04.2009, 18:11:47 »
Tossa mun auton korjaushistoriaa. Eipä se nyt loppujen lopuksi pitkä lista ole.

29.5.1995   80000   ETU JARRUPALAT
16.10.1995   90000   AKUT
10.6.1996   100000   TAKA JARRUHIHNAT
2.4.1997   113000   KESÄRENKAAT
28.4.1997   115000   JARRULETKUT
6.1.1998   130000   RAIDETANGONPÄÄ OIKEA
6.1.1998   130000   JARRUPALAT
27.8.1998   144000   ÄÄNENVAIMENTAJAT
29.8.1998   145000   LATURINHIHNA
10.12.1998   150000   VILKUN PALAUTINJOUSET
10.2.1999   153000   SIMPUKAN KÄÄNTÖVARSI
10.2.1999   153000   TV-VAIJERI
4.6.1999   159000   KESÄRENKAAT
10.6.1999   160000   TV-VAIJERI
10.6.1999   160000   KIERROSNOPEUS ANTURI
26.8.1999   165000   RAIDETANGONPÄÄ VASEN
3.11.1999   169000   TAKAISKARIT
24.11.1999   170000   TPS-ANTURI JA APUNORRAT
16.5.2000   178000   JARRUNESTE JA PALAT
4.9.2000   187000   KARDAANIN TAKARISTIKKO
9.7.2001   204000   KARDAANIN TAKARISTIKKO
26.7.2001   205000   ALAPALLONIVELET
30.8.2001   207000   AKUT
18.10.2001   210000   KESÄRENKAAT
20.3.2002   215000   TALVIRENKAAT
10.4.2002   216000   VESIPUMPPU,STEFA,ALIP.PUMPUN KALVO
25.4.2002   216500   JÄÄHDYTIN KORJAUS
23.10.2002   225000   JARRULETKUT
23.10.2002   225000   PA SIIRTOPUMPPU
31.12.2002   226800   PA JA ILMA SUODATTIMET
27.8.2003   235000   RAIDETANGONPÄÄ OIKEA
13.10.2004   250000   U.PULTIT 2KPL
5.8.2005   258000   ETUISKARIT, JARRUPALAT
4.5.2007   270000   VAIHTEISTOREMONTTI
1.8.2007   283000   JARRUKENGÄT
4.4.2009   300000   PA JA ILMANSUODATIN
4.4.2009   300000   TURBIINI, LISÄLAUHDUTIN, KARDAANIN
         TAKARISTIKKO, VAIHTEISTON KUMI,
         ÖLJYNLAUHDUTTAJAN LETKUT
15.4.2009   300000   TAKAKENGÄT, SYLINTERIT, ASENNUSOSAT,
         SÄÄTÖOSAT

nyt siis vielä jakopääremppa kesken.

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,832
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Vs: Kannattaako innostua Vanista?
« Vastaus #37 : 16.04.2009, 20:22:55 »
Olet ainakin pitänyt auton hyvässä kunnossa. Ei toi paha lista ole, mutta miksi TV-vaijeri meni uudestaan noin nopeasti?
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa paroni

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 31
Vs: Kannattaako innostua Vanista?
« Vastaus #38 : 16.04.2009, 21:18:33 »
En voi ottaa kunniaa auton hyvänä pitämisestä, kun hankin sen vasta vuoden alussa. Tarkoitus on kyllä pitää se hyvässä käyttökunnossa, ja tehdä remontit ennenkuin hajoaa. En siis tiedä miksi vaijeri on mennyt, vaikea sitä on väärinkään asentaa. Ja onhan tuolla vaihdettu kardaanin takaristikkokin kahdesti lyhyellä välillä. Nythän se kestikin sitten noin satatonnia, kun sen tossa turbiiniremontin yhteydessä vaihdoin taas. Ja tosta kun kattelee, niin aika moni etupään nivel on vielä alkuperäinen, eli aika järeää tekoa, jos huolehtii rasvauksesta.
  Huomenna jatkuu jakopääremppa, kun vihdosta viimen sain osat. Sitten pitäiskin kaikki tiedossa olevat, ja huolestuttavat asiat olla kunnossa kesän reissuja varten.

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,832
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Vs: Kannattaako innostua Vanista?
« Vastaus #39 : 16.04.2009, 21:23:42 »
En voi ottaa kunniaa auton hyvänä pitämisestä, kun hankin sen vasta vuoden alussa. Tarkoitus on kyllä pitää se hyvässä käyttökunnossa, ja tehdä remontit ennenkuin hajoaa. En siis tiedä miksi vaijeri on mennyt, vaikea sitä on väärinkään asentaa. Ja onhan tuolla vaihdettu kardaanin takaristikkokin kahdesti lyhyellä välillä. Nythän se kestikin sitten noin satatonnia, kun sen tossa turbiiniremontin yhteydessä vaihdoin taas. Ja tosta kun kattelee, niin aika moni etupään nivel on vielä alkuperäinen, eli aika järeää tekoa, jos huolehtii rasvauksesta.
  Huomenna jatkuu jakopääremppa, kun vihdosta viimen sain osat. Sitten pitäiskin kaikki tiedossa olevat, ja huolestuttavat asiat olla kunnossa kesän reissuja varten.

Jos olet vasta ostanut ja noin paljon on tehty aiemmin niin en olesi kovinkaan huolissani. Taisit saada aika hyvän pelin. ;) Itsellä oli Chevy noin 8 vuotta ja ongelmia oli, mutta kaikki ratkottiin ja ajaminen on nautinto, etenkin vaunun vetäminen. ;D
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa Kaffivaunu

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 31
Vs: Kannattaako innostua Vanista?
« Vastaus #40 : 17.04.2009, 11:22:37 »
Vanissa jossa on kovat penkit  niin tässäpä ratkaisu ja on vieläpä hyvä.Testattu.

Ota työhaalarit ja vanha sohva josta istuintyynyt irtoaa.
Ompele istuintyyny ja selkätyyny haalareiden takapuolelle ja selkään.

Hassunnäköinen vaate mutta pehmeä.
Poliisihan ei voi puuttua vaatetukseen kunhan se vain on. Hih
On testattu Keikkabussissa.

Hyvää matkaa. ;D

Poissa paroni

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 31
Vs: Kannattaako innostua Vanista?
« Vastaus #41 : 17.04.2009, 14:22:43 »
Vanissa jossa on kovat penkit  niin tässäpä ratkaisu ja on vieläpä hyvä.Testattu.

Ota työhaalarit ja vanha sohva josta istuintyynyt irtoaa.
Ompele istuintyyny ja selkätyyny haalareiden takapuolelle ja selkään.

Hassunnäköinen vaate mutta pehmeä.
Poliisihan ei voi puuttua vaatetukseen kunhan se vain on. Hih
On testattu Keikkabussissa.

Hyvää matkaa. ;D
Ei hyvää päivää, repesin ihan täysin  :D :D
Hyvä idea sinänsä. Vanilla matkatessa aina eri vaatteet.

Poissa hyeena

  • Nettivaanari
  • ***
  • Viestejä: 110
  • Turku / Lieto
Vs: Kannattaako innostua Vanista?
« Vastaus #42 : 22.04.2009, 09:14:15 »
Nippu ylikokoisia pehmustettuja haalareita vaan penkin alle lojumaan, siita sitten vetaa normikuteiden paalle aina kun liikkeelle lahtoo..

Yksikaan auto ei ole ikuinen, ainakin jos huollot tekematta, harva vaan niita jaksaa kunnolla tehda..
Aina ei myoskaan riita etta noudattaa korjaamokirjan huolto-ohjelmaa, vaan pitaisi tuntea kyseinen malli jotta osaa huomioida sellaisetkin asiat mitka ovat valmistajan rutiinin ulkopuolella. Esim. juuri nuo vaihteiston suuremmat huollot oljynvaihdon lisaksi. Oma lukunsa on kunnollisen huollon loytaminen, osaamaton huolto saa paljon pahaa aikaiseksi, tai vaikka muuten tekisi kaiken oikein niin ei valttamatta tunnista merkkeja etta kohta tuo osa tarvii vaihtaa ja sitten taas soitetaan sita hinuria..
GMC + Kabe

Poissa tylonen

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 14
Vs: Kannattaako innostua Vanista?
« Vastaus #43 : 10.05.2009, 21:29:38 »
En ole vielä oikein päässy täysin ymmärtämään vanin hyvyyttä vetoautona. Toinen 6.2 dieseli menossa. Juuri tulin reissusta ja kyllä meinas itkua pukata. Ei jaksa, ei. Tuntuma on se, että vääntö ei riitä alkuunkaan. Vika voi olla tietenkin kuskissakin. Jotenki ei taida vääntö/kierrokset sattua kohille.
Ajelin hetken Audin 4.2L quatrolla ja kyllä oli vaunun veto hauskaa. Ei mitään rajaa menohaluille. Tilan tarpeen vuoksi se oli kuitenki hukattava.

Vaunu on Hobby 650 eli ei toki sekään pienimmästä päästä. 

Poissa PikkuMiguel

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 344
  • Eemeli&Hoppi-koppi =)
Vs: Kannattaako innostua Vanista?
« Vastaus #44 : 10.05.2009, 22:19:39 »
Ei jaksa, ei. Tuntuma on se, että vääntö ei riitä alkuunkaan. Vika voi olla tietenkin kuskissakin. Jotenki ei taida vääntö/kierrokset sattua kohille.


 

Ittel oli hiukan samaa vikaa mutta kun tiesin että tuossa vanissani on ambulanssin vanha tekniikka siis 6.2 dsl+th 700 ja harva perä niin eihän se jaksanu mennä 80:iä mutta kun nosti vauhdin 100 niin johan meni....no vaihdoin perän kun vanha rupes osottaan hajoomis elkeitä ja sattumalta sain käsiin vahingossa  gmc:n perän missä on "tiuhat" välitykset niin avot nyt menee 80-85 hienosti!!ja vaununa perässä 88 vuoden hobby prestige 610 tfm  t m  P.s muuten mun mielestä renkaatkin vaikuttaa...kesä nakkeina 255/275-60-15 kun taas talvi 235/75/15  tuntuu pers tuntumalla et kiihtyis kesä renkailla mukavammin.... ::)
Mb w210 2.2dsl -00 "väsy eemeli"<--lempinimi
Ex "veturi" Chevy Van G20 6.2 dsl 86<---MYYTY!!
Honda Accord 2.0I -95
Tyttöjen "PUPPA"= Kuplai -73 1.6l  "Cal Look"
Hobby 650 Prestige KFU-08
Ex vaunut: Hobby Prestige 610 tfm-88,Kafi Future 542-82