Kirjoittaja Aihe: Hobby T 600 AK GFLC -08  (Read 4121 times)

Ankkastokka

• Vieras
Hobby T 600 AK GFLC -08
« : 25.10.2008, 18:58:29 »
Avataanpa tämä Hobby osiokin ::)

Nyt on ensimmäinen kesä ohitse ja käyttökokemukset varmaan kiinnostaa, ainakin Hobbya harkitsevia. :P

Hobbyyn päätyminen ei ollut itsestään selvyys.

Ensimmäisenä mietimmme tämmöistä vaihtoehtoa, koska ajattelimme ensin päätyvämme Fiattiin:

Sharky L 2 -08
Alusta: Fiat 130 JTD

Kai netistä lukemillamme käyttökokemuksilla oli joku osuus valinnasta luopumiseen, vaikka hinta puolsikin valintaa, mutta uskomme kuitenkin, että se ei vaan tuntunut meidän autolta.

Sitten katseemme osui tähän:

Eura Mobil Profila 660 HB -08
Alusta: Ford 130 hv

Tästä oli kaupat jo hyvin lähellä, mutta kun kävimme useamman kerran sitä katselemassa, se tuntui keinuvan :o
Kun tämmöinen 110 kiloinen ukko astui sisään, auto huojui, se tuntui hieman oudolta. Tämän osto oli siltikin lähellä.

Kunnes törmäsimme tähän:

Hobby T 600 AK GFLC -08
Alusta: Ford 2,2 TDCi 140 hv

Se tuntui heti meidän autolta, oli vakaa j.n.e. Hieman huolestutti kun istui ohjaamoon ja näkökenttä peittyi, kuski 180cm. Mutta ilmeisesti penkki oli vain liian ylhäällä, koska käytössä se ei ole juurikaan haitannut.

Nyt on autolla sahattu noin 9000 kilometriä ja käyttökokemuksia voi antaa, lisää sitten kun talvi ja ensimmäinen huolto on takanapäin. ;)

Alussa oli hieman totuttelua kytkimeen, aika hätäinen ja auto sammui muutaman kerran liikennevaloissa.
Äkkiä siihen tottui. Auto on toiminut loistavasti, ei ensimmäistäkään vikaa, tai ongelmaa.
Tehoa ja vääntöä löytyy todella mukavasti ja satasen vauhdissakin helposti menee ylinopeuden puolelle, joten välillä ei muista ajavansa asuntoautolla, varsinkaan kun ylämäessäkään ei vauhti juurikaan hyydy satasessa.

Alkoviinkin lämpö riittää, kun jatkoin putkea hieman. Testattu +2 asteessa. Sisällä +23 JA Alkovissa +19
Hupiakku saisi olla hieman tehokkaampi, pitää laittaa toinen.

Truma lämmitin on hieman omituinen toiminnaltaan, saa renkata aikalailla, jotta löytyy oikea puhaltimen asento, eri lämpötiloihin.
Kas kun siihen ei ole myöskään saatu ajastinta. Ainakin sitä kaipaan.

Mutta kokonaisuutena rahoille on saanut sitä vastinetta, mitä on haettu. 8)

Katsotaan sitten, kun kilometrejä kertyy lisää ja talvi takana. :-X

Ai niin, pistäkääpä omia kokemuksiannekin, on hyvä vertailla ja osaa varautua tulevaan ;)
Myös tuosta Euramobilista ja Sharkysta kokemukset kiinnostaa.

« Last Edit: 25.10.2008, 19:00:33 kirjoittanut Ankkastokka »

Poissa 88k5

• KunniaVaanari
  • Kløvskog
    • http://koti.mbnet.fi/sfc88k5
Vs: Hobby T 600 AK GFLC -08
« Vastaus #1 : 25.10.2008, 19:57:39 »
..
Truma lämmitin on hieman omituinen toiminnaltaan, saa renkata aikalailla, jotta löytyy oikea puhaltimen asento, eri lämpötiloihin.
Kas kun siihen ei ole myöskään saatu ajastinta. Ainakin sitä kaipaan.
..
Hyvän näköinen auto!

Satasen lätkää ei taida kuitenkaan olla ::) Mittariston valot toisilla tuntuvat vilkuvan etuvetoisissa..
Niin, se on kait aika yleistä Fordeissa kun kyse ½-dinetestä, niin se etupenkkeihin lisätty kääntömekanismi nostaa penkin ylös; lyhyellä ei yllä jalat kunnolla lattiaan, ja pitkä (190cm) saa taas kurkistella..

Miten tähän takapenkkiläiset, lähinnä seinäpaikalle, pystyy istumaan: jalat penkille, vai lähteekö siitä sivupala piois?

Itse olen ollut tyytyväinen omaan kokodinette ja alkovi -ratkaisuun. Ohjaamo eristetty thermopeitteellä asunto-osasta, ei mitään ulkopuolista peitettä. Ohjaamo kylmänä, ei lasit huurussa - nopeasti päässyt aamuisin matkaan, kun hotellimajoituksen sijasta olen käyttänyt autoa+sfc-alueita 2-3 yötä /vko aika säännöllisesti pari kk. Vain johto kelalle ja matkaan 8)

Onkos kyseessä Trumatic 3002/5002 lämppäri? Ideahan siinä on; puhallin ja pilottiliekki päällä kokoajan - puhaltimen kierroksilla ja isommalla liekillä säätää. Ainakin omassa toimii ihan pätevästi; sisäilman lämpö +21 <> asteikolla 5. kohtaa, +23 <> 5½. Puhallinta pidän Autom. 3-3½.  Tuosta olen löytänyt parhaimman tasaisuuden. Jos lämmönsäätö <4 (alle +20) asennossa, on jo, niin alhainen, että on oikeastaan vain pilottiliekillä, ja puhallin käy vain pienillä kierroksilla - lämmintä vain lämppärin ympärillä. Eli omassa takaveto '07 Ford 2.4 TDCi (140hp) Rimor Katamarano tuo lämmönsäätö on aika tarkkaa. Samoin piti lisätä putki ja siihen 3 puhallus venttiiliä; kerrossänkyt ja alkovi - nyt lämpöjakautuu hyvin. Ei ollut hankalaa, eikä kallista.

Hupiakku on kait etuvetoisessa kuskin penkin alla starttiakun kaverina; 90Ah:ta sinne ei kait mahdu. Mulla takavetoisessa on tupla starttiakut kuskinpenkin alla, joten hupiakun paikalle (vaatekaapin alaosa) menee vaikka 200Ah, tai 2-3 pienempää
by Sfc88k5 - '07 Ford Rimor Katamarano Limited 2.4TDCi

Ankkastokka

• Vieras
« Vastaus #2 : 25.10.2008, 20:11:58 »

Hyvän näköinen auto!

Satasen lätkää ei taida kuitenkaan olla ::) Mittariston valot toisilla tuntuvat vilkuvan etuvetoisissa..

On satasen lätkä. ;D
Ei ainakaan vielä ole mittaristo vilkkunut, saa nähdä miten on jatkossa.

Miten tähän takapenkkiläiset, lähinnä seinäpaikalle, pystyy istumaan: jalat penkille, vai lähteekö siitä sivupala piois?

Itse olen ollut tyytyväinen omaan kokodinette ja alkovi -ratkaisuun. Ohjaamo eristetty thermopeitteellä asunto-osasta, ei mitään ulkopuolista peitettä. Ohjaamo kylmänä, ei lasit huurussa - nopeasti päässyt aamuisin matkaan, kun hotellimajoituksen sijasta olen käyttänyt autoa+sfc-alueita 2-3 yötä /vko aika säännöllisesti pari kk. Vain johto kelalle ja matkaan 8)

Istumatilat on ahtaat ja pöytä liian iso. Käännellessä tulee tilaa, mutta alkovin rappuset nostettava ylös. Pöytä sais olla pienempi. ::)
Ohjaamon pilottipenkit tosin kääntyy, mutta ei tule reissussa juurikaan käytettyä tätä ominaisuutta.

Onkos kyseessä Trumatic 3002/5002 lämppäri? Ideahan siinä on; puhallin ja pilottiliekki päällä kokoajan - puhaltimen kierroksilla ja isommalla liekillä säätää. Ainakin omassa toimii ihan pätevästi; sisäilman lämpö +21 <> asteikolla 5. kohtaa, +23 <> 5½. Puhallinta pidän Autom. 3-3½.  Tuosta olen löytänyt parhaimman tasaisuuden. Jos lämmönsäätö <4 (alle +20) asennossa, on jo, niin alhainen, että on oikeastaan vain pilottiliekillä, ja puhallin käy vain pienillä kierroksilla - lämmintä vain lämppärin ympärillä. Eli omassa takaveto '07 Ford 2.4 TDCi (140hp) Rimor Katamarano tuo lämmönsäätö on aika tarkkaa. Samoin piti lisätä putki ja siihen 3 puhallus venttiiliä; kerrossänkyt ja alkovi - nyt lämpöjakautuu hyvin. Ei ollut hankalaa, eikä kallista.

Truma 6 E. 5:lla olen puhalluttanut muutaman kerran ja lämpötila päälle 30 ja alkovi 27, joten jossain 3 ja 4 välissä kai näillä ilmoilla, saa nähdä miten pakkasilla. Säätöasteikko 1-5.

Hupiakku on kait etuvetoisessa kuskin penkin alla starttiakun kaverina; 90Ah:ta sinne ei kait mahdu. Mulla takavetoisessa on tupla starttiakut kuskinpenkin alla, joten hupiakun paikalle (vaatekaapin alaosa) menee vaikka 200Ah, tai 2-3 pienempää

Katselin, että tuossa istuinryhmässä on hukkatilaa kannen alla, joten sinne saisi tehokkaamman akun ja siihen inventterin. Ilmeisesti Biltemaan tulossa marraskussa laajempi valikoima inventtereitä.
« Last Edit: 25.10.2008, 20:17:31 kirjoittanut Ankkastokka »

Poissa Pete126028

• Nettivaanari
  • Masku
« Vastaus #3 : 26.10.2008, 00:18:18 »
meillä on työ ajossa takveto transistori ja siinä onpi ollu jos jonkin moista kommellusta.
Takuu aikana vaihdettu KOKO moottori (jakopää korkkasi)
jarrut kaikki
lisälämmitin
hehkut.
takuuajan jälkeen koko polttoaine järjestelmä tankkeinneen kaikkineen 5000e
ei oo köyhällä varaa voortiin
Mese Sprinter   -98
Polar 590 GSE -96

Poissa 88k5

• KunniaVaanari
  • Kløvskog
    • http://koti.mbnet.fi/sfc88k5
« Vastaus #4 : 26.10.2008, 10:04:57 »
On satasen lätkä. ;D
Kysymys tuli mieleen kun tuolla http://www.hobby-caravan.fi/matkailuauto.php?lang=fi&id=6 luki, että: "Suurin sallittu kokonaismassa:3850 kg"
Mutta kyllä minäkin valitsin vaihtoehdoista;4,25tn tai 3,5tn, tuon pienemmän - syitä riittävästi, ja kantavuutta jäi sentään 600kg.

Truma 6 E. 5:lla olen puhalluttanut muutaman kerran ja lämpötila päälle 30 ja alkovi 27, joten jossain 3 ja 4 välissä kai näillä ilmoilla, saa nähdä miten pakkasilla. Säätöasteikko 1-5.
Jaa, mulla tuo asteikko on lämmön säädössä 1-8, ja puhalluksessa 1-5. Tosiaan tuossa lämmönsäädössä alle 4 on aika viraton :P

Katselin, että tuossa istuinryhmässä on hukkatilaa kannen alla, joten sinne saisi tehokkaamman akun ja siihen inventterin. Ilmeisesti Biltemaan tulossa marraskussa laajempi valikoima inventtereitä.
Itse hommasin keväällä IKH:sta 1300w invertterin (mod. siniaalto), hinta oli joko 139€ tai 159€ ::)

Lainaus käyttäjältä: Pete126028
meillä on työ ajossa takveto transistori ja siinä onpi ollu jos jonkin moista kommellusta.
jarrut kaikki
lisälämmitin
hehkut.
Tuollaisen vikalistan syynä ei voi olla mikään tyyppivika. Kyseessä on joko todella p@$#@ yksilö, tai käyttäjä 8)
by Sfc88k5 - '07 Ford Rimor Katamarano Limited 2.4TDCi

Ankkastokka

• Vieras
« Vastaus #5 : 26.10.2008, 11:03:25 »
jarrut kaikki
lisälämmitin
hehkut.

Köyhällä ei yleensäkään ole varaa autoon ;D
Mutta tutullani on liki 100 ajettu transu työajossa, ja vain muutamia pikkuvikoja, joten paljonko käyttäjien osuus vikoihin ???
Kiinnostaisi myös tarkemmat tiedot/vuosimalli j.n.e ::)(Vaikka kysymys olikin asuntoautoista)
Toi polttoainejärjestelmän vaihto viittaa väärän polttoaineen tankkaamiseen, joten sitä tuskin voi laskea Transitin viaksi, koska siitä varoitetaan ohjekirjassa 8)

Ankkastokka

• Vieras
« Vastaus #6 : 26.10.2008, 11:08:29 »
On satasen lätkä. ;D
Kysymys tuli mieleen kun tuolla http://www.hobby-caravan.fi/matkailuauto.php?lang=fi&id=6 luki, että: "Suurin sallittu kokonaismassa:3850 kg"
Mutta kyllä minäkin valitsin vaihtoehdoista;4,25tn tai 3,5tn, tuon pienemmän - syitä riittävästi, ja kantavuutta jäi sentään 600kg.
Ai juu, sulla oli väärä malli.
Tämä oikea: Siesta T 600 AK GFLC

Itse hommasin keväällä IKH:sta 1300w invertterin (mod. siniaalto), hinta oli joko 139€ tai 159€ ::)

Millainen akku sulla tuohon? Myös hinta kiinnostaa :P

Poissa Pete126028

• Nettivaanari
  • Masku
« Vastaus #7 : 26.10.2008, 11:23:09 »
Koko polttoaine järjestelmä vaihdettin pumpun tuhoutumisen takia. Auto on huollettu lahden foortti liikkeessä ihan määräaikaishuoltojen mukaisesti. Ko yksilö on takavetoinen tehokkaimmalla koneella vm 06  käyttöön otto tammikuussa
Auto oli takuu aikana vähintään kerran kuussa takuu remontissa. Auto ei ole heittopussi vaan sitä ajaa aina sama henkilö, jolla kyllä aikaisempi MB sprinter kesti ihanhyvin tonne 350 tkm asti
Mese Sprinter   -98
Polar 590 GSE -96