Kirjoittaja Aihe: Vetopään räjäytyskuva  (Read 3031 times)

Poissa SuurPerheellinen

  • Nettivaanari
  • ***
  • Viestejä: 230
  • Rovaniemi
Vetopään räjäytyskuva
« : 15.01.2009, 15:20:18 »
Meillä on Solikan 6002:n Peitzin vetopäällä. Olen lueskellut viestejä kuinka vetopään pitäisi toimia minusta tuntuu että meidän vaunun vetopäässä on "karkeutta" toiminnassa. Tuntuu ettei vetopäätä saa käsin liikkumaan suuntaan tai toiseen sekä vetopää tuntuu olevan (liki) pohjassa kokoajan. Vetäessä tuntuu etteivät jarrut ole päällä ja ne tuntuu hidastavan jarrutuksessa niin kuin pitääkin mutta aina liikkeelle lähtiessä tuntuu vaativan nykäyksen ennen kuin jarrut "lähtevät päältä".

Osaisiko joku neuvoa mistä löytyisi vetopään räjäytyskuva jos sen käyttäisi auki ja tutkisi saisiko sitä letkeämmin toimivaksi? Vai onko se niin yksin kertainen että sen osaa purkaa ja kasata ilman kuvia ja ylimääräisiä ohjeita?
Solifer G5 + MB 250 TD

dorotea

  • Vieras
Vs: Vetopään räjäytyskuva
« Vastaus #1 : 15.01.2009, 15:30:42 »
Oletko muistanut voidella ne 2 nippaa siinä vetopäässä? Rakenteeltaan se on melko yksinkertainen, varsi liikkuu puslissa ja iskunvaimennin säätelee sisään- ja ulostuloa. Onko iskari ehjä?
« Last Edit: 15.01.2009, 15:41:59 kirjoittanut Dorotea »

Poissa SuurPerheellinen

  • Nettivaanari
  • ***
  • Viestejä: 230
  • Rovaniemi
Vs: Vetopään räjäytyskuva
« Vastaus #2 : 16.01.2009, 07:56:43 »
Sitä minäkin olen miettinyt onko iskari ehjä, miten se on helpointa testata? Pitänee tutkia lisää kun ilmat vähän lämpenee nyt on Pohjolan konehallissa (siis taivas alla) -26 pakkasta kun on seinät leveällä ja katto korkealla ei tule tilan puutetta mutta lämmitysongelmia riittää  ;)
Solifer G5 + MB 250 TD

dorotea

  • Vieras
Vs: Vetopään räjäytyskuva
« Vastaus #3 : 16.01.2009, 11:26:01 »
Jos iskari on rikki, niin esim. sisään työnnettäessä vetopää paukahtaa takaisin ulos kuin tykin suusta ilman hidastelua. Tämä on tosiaan hyvä kokeilla lämpimämmällä säällä.
Omassa vaunussa on muistaakseni Peitzin KF 17 akselisto, sinulla lienee sama. Kerran siihen on vaihdettu iskari. Töineen se maksoi muistaakseni noin 120€.

Poissa jiipee62

  • Nettivaanari
  • ***
  • Viestejä: 101
  • Nummela, Vihti, Uusimaa
Vs: Vetopään räjäytyskuva
« Vastaus #4 : 18.01.2009, 03:25:33 »
Empäs muista miten purettiin, mutta ei ollut kummoinenkaan homma. Vaihdoin tuon iskarin toissakeväänä just 6002i:hin ja peizin vetopäähän.
Jyrki
Exä:MB 410D Niessman Clou570E -90

Poissa Rokker

  • -Matti Kivistö-
  • Global Moderator
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 3,576
  • Vihti, Uusimaa
Vs: Vetopään räjäytyskuva
« Vastaus #5 : 18.01.2009, 08:51:55 »
Iskarin vaihto KF17 vetopäässä:
- Mutteri irti iskarin takapäästä
- Vetokidan taaimmainen pultti irti (en muista pitikö etummainenkin irroittaa)
- Iskarin vaihto
- Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä

HOX!
- Kannattaa katsoa vanhasta iskarista missä kohtaa iskarin mutterit ovat olleet
- Pultit pitäisi vaihtaa samalla kertaa uuteen
- Jos purkaa vetopäätä enemmänkin (se etummainen pultti) niin kannattaa samalla vaihtaa vaseliinit kokonaan uusiin
- Samoin kannattaa tarkistaa suojakumin kunto

Rokk Oon !

Solifer 6102i -89 + Matkaaja 560 -82/83 | Volkswagen Campingwagen [Westfalia] -76
SFC 114207
LA/CB ch. 7fm/19am: Rokker / KILA49

Poissa iso-juuso

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,199
  • Tampere
Vs: Vetopään räjäytyskuva
« Vastaus #6 : 18.01.2009, 19:47:06 »
Tuntuu ettei vetopäätä saa käsin liikkumaan suuntaan tai toiseen sekä vetopää tuntuu olevan (liki) pohjassa kokoajan. Vetäessä tuntuu etteivät jarrut ole päällä ja ne tuntuu hidastavan jarrutuksessa niin kuin pitääkin mutta aina liikkeelle lähtiessä tuntuu vaativan nykäyksen ennen kuin jarrut "lähtevät päältä".

Vaunussani, jossa kylläkin on eri merkkinen vetopää, oli sama ongelma. Se "työntöjarru" liikkui todella nihkeästi, vaati voimakasta jarrutusta mennäkseen päälle, ja voimakasta nykäystä autolla palautuakseen. Käsivoimin sitä ei saanut liikutettua muuta kuin nitkuttamalla.

Vika oli minulla siinä, että se työntötanko oli täysin kuiva. Syy kuivumiseen oli ilmeisesti se, että se kumihaitari joka sitä tankoa suojaa oli irronnut toisesta päästään, joten kai sitä oli vesi päässyt suoraan huuhtomaan sitä tankoa. Homma korjautui CRC hoidolla, ja sitä seuraavalla rasvauksella niiden kahden tässäkin ketjussa mainitun nipan kautta.

Nyt työntöjarru painuu pehmeästi puoleenväliin, jossa jarrut alkavat ottaa vastaan, ja palautuu itsekseen kaasujousen voimasta 30 sekunnin kuluessa.
SFC 126853
Kabe Classic 520 -12
Fiat Scudo 130 Multijet -13

Poissa SuurPerheellinen

  • Nettivaanari
  • ***
  • Viestejä: 230
  • Rovaniemi
Vs: Vetopään räjäytyskuva
« Vastaus #7 : 19.01.2009, 07:59:27 »
Kiitos hyvistä neuvoista, nyt vaan pitää odotella Pohjolan konehallin lämpenemistä ettei sormet jäädy rautaan kiinni ja tutkimaan mistä löytyisi helpostusta ongelmaan.
Solifer G5 + MB 250 TD