Kirjoittaja Aihe: Hyvin tarkenee!  (Read 4443 times)

Poissa turrieri

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 316
  • Iisalmi / Pohjois-savo
Hyvin tarkenee!
« : 18.01.2009, 19:27:29 »
Tuli vietettyä mukavan kylmä viikonloppu kausipaikalla. Hyvin kyllä tarkeni vanhassa vaunussa.Ulkona oli yöllä parhaimmillaan -25 pakkasta ja päivälläkin oli mukavat -18 . Pannu poksautteli lämpöä takuuvarmasti ja tasaisesti. Eli rohkeesti vaan kokeilemaan talvimatkailua. Ainut mitä olisi ehkä kaivannut ,niin lattialämmitys. Mutta sekin puute hoitui kun laittoi pienen sisätilanlämmittimen puhaltamaan U-ryhmän alle, niin ei paleltanut varpaita syödessä. Tietysti villasukat ois ajanu saman asian.  :)
HOBBY 650 KFU Exclusive-00

Cavalier 1000 s -71  
Volvo XC 90 -04
vauxhall wiktoria farm -72
Vito-98

Poissa Ossi66

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 3,069
Vs: Hyvin tarkenee!
« Vastaus #1 : 18.01.2009, 20:10:16 »
Oot sää turrieri varsinainen optimisti - talvivaunuilua ilman villasukkia ???
Meillä oli villasukat vakiovarusteena (etuteltassa) viimekesänä kausipaikalla :o
Volvo V70 D5 -05
Dethleffs Camper Lifestyle 510DB -08
Ex. Dethleffs NewLine 500 SK -06/05
SF-C Lohenpyrstö

Poissa jonninjoutava

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 525
  • Melkein Lappi Rovaniemi
Vs: Hyvin tarkenee!
« Vastaus #2 : 18.01.2009, 20:44:05 »
Kyllä vaunussa tarkenee . Kerran sattu yksi Uusivuosi kun otin tuolla Pyhätunturilla ja vaunu oli Astellin  kausipaikalla  yöllä -40 onneksi päivällä lauhtu -25 että sai käydä vessan tuhjentämässä ja uutta vettä hankemassa.
Turhanpäivainen
Volvo 940 Matkaaja 9004

hobby uf

  • Vieras
Vs: Hyvin tarkenee!
« Vastaus #3 : 18.01.2009, 20:56:03 »
Olen paljon asustanut asuntoautossa ja vaunussakin kovilla pakkasilla huom yli -25-40c ja
aina hyvin tarjennut, en ole ikinä palellut, siksi en ymmärrä kaikkia etelän miesten
kesä/talvi vaunujuttuja? mutta se siitä. ;)

Poissa JeanS

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 919
  • Häme
Vs: Hyvin tarkenee!
« Vastaus #4 : 18.01.2009, 21:15:57 »
Eilen aamulla kun laitoin auton lämpenemään niin mittari sisällä näytti -14c.
Laitoin lattialämmön ja 5002 Truman päälle niin meni kolmisen tuntia ja sisällä oli 22c lämmintä. No kyllä se ilmakin lauhtui mutta positiivisesti yllätyin kuitenkin tuohon lämpenemis nopeuteen.

Lisäksi se puhallus tuntui kuivaavan paikkoja tehokkaammin kuin aiemmassa autuossmme ollut Alde vesikeskuslämmitys. No toisin se Alde ei pitänyt mitään ääntä, mutta ei tuo humina ainakaan vielä ole meitä häirinnyt. Jotta puolensa kussankin.

Epälemättä tuolla Trumalla pärjää kuitenkin melko kovillakin pakkasilla.
(oli muuten kaasupullo illalla hauskan näköinen, ihan kuurassa, valtavia hileitä jokapuolella)

Poissa seppoko

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,959
  • Länsi-Kuopio Pohjois-Savo
Vs: Hyvin tarkenee!
« Vastaus #5 : 18.01.2009, 21:36:52 »
Kyllähän asia on niin, että tuollaisella 5kW:lla lämmittimellä pärjää. Kysymys on vain siitä, että pullosta tulee kaasu ulos. Minulla on puoli-integroitu Bürstner (siinä on kuustonninen Truma). Se vaatii n. 75 wattia tehoa nostaakseen sisälämpötilaa yhden asteen verrattuna ulkolämpöön. Siis: viidellä kilowatilla 66 astetta lämpötilaeroa. Jos sisälle halutaan 20 astetta, niin ulkona voi olla 46 pakkasta. Se vaatiikin jo pullon lämmitystä.

Siitä tulikin mieleen eräs joulu 80-luvulta. Olimme menossa Pyhätunturille joulun viettoon. Auton perässä oli Matkaaja. En pannut lämpöä päälle kotoa lähdettäessä, kun matkaakin oli n. 700 km. Vaan vasta noin 100 kilometriä ennen määränpäätä. Pieni huoli iski kun pannu ei käynnistynytkään. Mutta ajattelin, että eiköhän hotellista löydy vaikka saunan pukuhuone tarvittaessa.
No, eipä mitään. Kun pääsimme tunturiin ja sain paikoitettua vaunun, niin avatessani oven, pöllähti  lämmin tuulahdus ovesta vastaan. Lämmitys olikin startannut matkan aikana kun lämpötila ulkona oli noussut. Matkan varrella jossakin mittarissa näin pakkasta olevan 36 astetta. Tunturissa oli enää 24. Ja vaunussa 20 lämmintä. Emme tarvinneet hotellin palveluja asumiseen.

Kaikkea sitä sattuukin.  :D
sfc.15941@gmail.com    SFC  015941-0
Adria Coral Axess S600SCT=
3h+keittiö, tonttina koko Eurooppa  
Citroen Xsara     Comanche 300

Poissa iso-juuso

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,199
  • Tampere
Vs: Hyvin tarkenee!
« Vastaus #6 : 19.01.2009, 07:37:04 »
Se vaatii n. 75 wattia tehoa nostaakseen sisälämpötilaa yhden asteen verrattuna ulkolämpöön. Siis: viidellä kilowatilla 66 astetta lämpötilaeroa. Jos sisälle halutaan 20 astetta, niin ulkona voi olla 46 pakkasta. Se vaatiikin jo pullon lämmitystä.

Insinöörismiehenä minun on aivan pakko kysyä perustetta tuolle 75W per yhden asteen lämpötilaero.

Minun ymmärrykseni mukaan lämpövuoto on riippuvaista paitsi eristemateriaaleista, niin myös eristeen pinta-alasta. Sen vuoksi samalla eristeellä eristetyt kaksi erikokoista vaunua/autoa tarvitsevat aivan eri määrän tehoa tietyn lämpötilaeron ylläpitoon.

Mistä tuo 75W arvo on peräisin?
SFC 126853
Kabe Classic 520 -12
Fiat Scudo 130 Multijet -13

ainatiellä

  • Vieras
Vs: Hyvin tarkenee!
« Vastaus #7 : 19.01.2009, 10:13:29 »
KAIKISSA asuntovaunuissa ja matkailuautoissa tarkenee, kun on TARPEEKSI lämmönlähteitä.    Energiaa siihen tosiaan tarvitaan joissain malleissa enemmän!

Poissa seppoko

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,959
  • Länsi-Kuopio Pohjois-Savo
Vs: Hyvin tarkenee!
« Vastaus #8 : 19.01.2009, 10:24:39 »
Se vaatii n. 75 wattia tehoa nostaakseen sisälämpötilaa yhden asteen verrattuna ulkolämpöön. Siis: viidellä kilowatilla 66 astetta lämpötilaeroa. Jos sisälle halutaan 20 astetta, niin ulkona voi olla 46 pakkasta. Se vaatiikin jo pullon lämmitystä.

Insinöörismiehenä minun on aivan pakko kysyä perustetta tuolle 75W per yhden asteen lämpötilaero.

Minun ymmärrykseni mukaan lämpövuoto on riippuvaista paitsi eristemateriaaleista, niin myös eristeen pinta-alasta. Sen vuoksi samalla eristeellä eristetyt kaksi erikokoista vaunua/autoa tarvitsevat aivan eri määrän tehoa tietyn lämpötilaeron ylläpitoon.

Mistä tuo 75W arvo on peräisin?

Alunperin suuntaa antavan sain näiltä palstoilta tai karavaanarit.fi:stä. Sen jälkeen kun olen lämmittänyt autojen sisäilojen lämmittimillä, niin käyttäessäni tuota arvoa laskelmissani, olen saanut pidettyä lämmön ilman termostaattia sopivana. Tietenkin eri autot/vaunut vaativat eri arvoja, mutta tuo pitää 6-metrisessä puoli-integroidussa Bürstnerissä. Se voi olla lähtökohta, jos haluaa kokeilla kulkimensa lämmönhukkaa.  :)

Ps. Nykyiset keraamiset sisätilalämppärit eivät anna ilmoitettua tehoa sisätilalämmöissä, vaan huomattavasti vähemmän. Mutta siihenkin minulla on kulutusmittari.  :D
sfc.15941@gmail.com    SFC  015941-0
Adria Coral Axess S600SCT=
3h+keittiö, tonttina koko Eurooppa  
Citroen Xsara     Comanche 300

ainatiellä

  • Vieras
Vs: Hyvin tarkenee!
« Vastaus #9 : 19.01.2009, 11:07:40 »
"SEPPOKO"; 

Jos ulkona olisi 46 astetta pakkasta ja saisit lämmitetystä kaasupullosta kaasua lämmitykseen(sisälämpö 20 astetta)tulisikohan sieltä siltikään 10 000grammaa kaasua   ulos lämpöenergiana 2 tunnissa..?
Ei taida tuossakaan enää laskutoimitus päteä.

Ja eiväthän ne olosuhteet ole ikinä samoja, vrt tuulen voimakkuus, tyyni keli, kosteus%, lumisade, vesisade...auringonpaiste, auringon lämpösäteily eri vrk aikoina vaunun/auton kylkiin eri kulmista.

Kaikki vaikuttavat tuohon  em. laskelmaasi (75w jne.)varmasti- no kunhan saivartelen, mutta faktoja kai nuo asiat ovat.

        ps. en ole insinööri


Poissa seppoko

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,959
  • Länsi-Kuopio Pohjois-Savo
Vs: Hyvin tarkenee!
« Vastaus #10 : 19.01.2009, 13:07:17 »
Kaikkihan nuo laskelmat ovat enemmän tai vähemmän teoreettisia. Mutta suuntaa antavia. ;)

Ps. Lämminhän siinäkin tulisi kun vaihtaa niitä pulloja kahden tunnin välein.  ;D ;D
sfc.15941@gmail.com    SFC  015941-0
Adria Coral Axess S600SCT=
3h+keittiö, tonttina koko Eurooppa  
Citroen Xsara     Comanche 300

Poissa jonninjoutava

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 525
  • Melkein Lappi Rovaniemi
Vs: Hyvin tarkenee!
« Vastaus #11 : 19.01.2009, 13:39:00 »
Mikäs kädenväänto pojille tuli  ??? Tarkeneehan sitä 20 asteen pakkasella vielä 2W sähkölämmitimelläkin  :P , vaan sisälämpötila on sitten aivan toinen juttu jos ei ihan+ 24 niin ainakin +10 onhanse kuitenkin lämpimämpää kuin ulkona :-\ :-\
Turhanpäivainen
Volvo 940 Matkaaja 9004

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,833
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Vs: Hyvin tarkenee!
« Vastaus #12 : 19.01.2009, 14:19:38 »
Mikäs kädenväänto pojille tuli  ??? Tarkeneehan sitä 20 asteen pakkasella vielä 2W sähkölämmitimelläkin  :P , vaan sisälämpötila on sitten aivan toinen juttu jos ei ihan+ 24 niin ainakin +10 onhanse kuitenkin lämpimämpää kuin ulkona :-\ :-\

2w on kyllä tosi vähän. ;D
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa turrieri

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 316
  • Iisalmi / Pohjois-savo
Vs: Hyvin tarkenee!
« Vastaus #13 : 19.01.2009, 14:33:29 »
Mänipäs monmutkaseks! Taijjan ottaa seuraavan kerran ne mummonkutomat villasukat :)
HOBBY 650 KFU Exclusive-00

Cavalier 1000 s -71  
Volvo XC 90 -04
vauxhall wiktoria farm -72
Vito-98

Poissa jonninjoutava

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 525
  • Melkein Lappi Rovaniemi
Vs: Hyvin tarkenee!
« Vastaus #14 : 19.01.2009, 15:15:12 »
Mikäs kädenväänto pojille tuli  ??? Tarkeneehan sitä 20 asteen pakkasella vielä 2W sähkölämmitimelläkin  :P , vaan sisälämpötila on sitten aivan toinen juttu jos ei ihan+ 24 niin ainakin +10 onhanse kuitenkin lämpimämpää kuin ulkona :-\ :-\

2w on kyllä tosi vähän. ;D

Onhan se  :P pieni korjaus jos sallitaan 2kw pitäisi riittää :-\
Turhanpäivainen
Volvo 940 Matkaaja 9004