Kirjoittaja Aihe: Matkailuauto nopeudet  (Read 1353 times)

Poissa Jokke

  • Nettivaanari
  • ***
  • Viestejä: 230
Matkailuauto nopeudet
« : 09.11.2005, 13:18:21 »
Uutisissa oli maininta matkailuautojen nopeuksien käsittelystä eduskunnassa. Nyt näytäisi olevan lähellä nopeuksien nosto. Se varmasti on hyvä uutinen ja vahvistaa käytännön. Mutta mennäänkö oikeaan suuntaan. Raskaan liikenteen puolella on kehotus laskea nopeuksia nykykäytänön rajontinta vasten ajoa alemmaksi. Nykyisin matkailuautoissa on kyllä tehokkaat moottorit, mutta kyllä kun ohittaa rekkaa joka ajaa vajaata 90:ä vauhdin saanti 110-120 kestää hetken...sillä ohittaminen 100 vauhdilla on tuskastuttavan pitkä ja vaarallinen :lol:

Guest

  • Vieras
Re: Matkailuauto nopeudet
« Vastaus #1 : 09.11.2005, 18:17:08 »
Ducaton vitosta ajatellen se olisi hyvä ratkaisu. Minulle nopeuden nosto ei toisi ongelmaa. Ajelen jo nyt 80-95 km/h todellisia nopeuksia eninmillään. Kelin, muun  liikenteen, ja tiestön huomioiden. Eikä minulla ole tarvetta muuttaa käytäntöä vaikka sallittaisiin suuremmatkin nopeudet. Moottoriteitä lukuunottamatta noudattaisin nykyistä käytäntöäni.  Ainahan on joukossamme  niitäkin, jotka mittaavat nopeuden noston kokonaan, ja vähän ylikin käyttöönsä.

Poissa Jokke

  • Nettivaanari
  • ***
  • Viestejä: 230
Re: Matkailuauto nopeudet
« Vastaus #2 : 10.11.2005, 13:27:23 »
Pakko tunnustaa vauhtini on kanssa riittävä. Mutta kun kulki 3500km viikossa vähintäin työn puolesta. On kiinnitänyt huomion että ei nopeudet ole suuri ongelma vaan sujuva liikenne. Ajoneuvoryhmistä riippumatta on niitä "kotipoliisia" jotka nostavat nopeutta kun lähtee ohittaamaan ja tai seuraavat puskurissa jonkin aikaa ohituksen jälkeen. Itsellä on kyllä tapa päästää perässätulijat ohi kun se  on järkevää ja jättää virkamiehille verotietojen onkiminen.

Guest

  • Vieras
Re: Matkailuauto nopeudet
« Vastaus #3 : 15.12.2005, 22:39:22 »
Euroopassa on kaksi maata jossa matkailuautolla saa ajaa 80 toinen on suomi ja toinen on............makedonia :-))
Että repikää siitä. Ehkä olemma liikennekulttuurissa makedonian tasolla,tiedä häntä :-(( :-(  :-(

Poissa Vanimies

  • Ikivaanari
  • ****
  • Viestejä: 351
  • Pohojalaanen Lapualta Reissussa!
    • http://koti.mbnet.fi/mietmi/
Re: Matkailuauto nopeudet
« Vastaus #4 : 16.12.2005, 22:10:03 »
Lainaus

Vieras kirjoitti:
Euroopassa on kaksi maata jossa matkailuautolla saa ajaa 80 toinen on suomi ja toinen on............makedonia :-))
Että repikää siitä. Ehkä olemma liikennekulttuurissa makedonian tasolla,tiedä häntä :-(( :-(  :-(


Eipäs mollata Makemaata olin siellä vuoden YK hommissa ja 2007 olis tarkoitus lähteä käymäs lomalla. No joo siellä pitäis KAIKILLA olla max60km/h nopeus. Jos joidenkin mielestä ViaBaltika on kauhea niin Makesta ei kannata puhua samana päivänä. Meni vissiin sivuun asiasta...........
pohojalaanen Mututiedon kuningas kysykää mitä tahansa niin vastaan mitä tahansa!
64904

Poissa Rokker

  • -Matti Kivistö-
  • Global Moderator
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 3,576
  • Vihti, Uusimaa
Re: Matkailuauto nopeudet
« Vastaus #5 : 17.12.2005, 00:04:56 »
Ja lisää OffTopicia =)

"Poikani pyysi itselleen isompaa kuningaskuntaa, koska se, jonka jätän, on liian pieni hänelle"
-Makedonian kuningas Filippos II , Aleksanteri Suuren isä-

Näin ne ajat muuttuvat ja kulttuurin kehdot muuttuvat takapajuloiksi ja takapajulat muuttuvat kulttuurin kehdoiksi =)

Ja sitten asiaan:

Nuo nopeuksien nostot ja laskut ovat kaksiteräinen miekka.

Normaaliautoilija (olkoon hänen nimensä tässä Matti) on sisäistänyt selkärankaansa sen että tietyt ajoneuvot ja ajoneuvoryhmät liikkuvat tiettyä nopeutta. Siksihän me saamme eteemme risteyksistä jatkuvasti autoja koska "mehän liikumme vain kahdeksaakymppiä" (siihen tosin vaikuttaa myös se että usein pidämme turvallisuusväliä edellä menevään ja sitä kautta jonossa ajettaessa meidän edessä on se jonon suurin rako). Ja tätähän tapahtuu usein siellä kahdeksankympin alueella, alemmista nopeusrajoituksista puhumattakaan.

Matti ei siis ota huomioon sitä että me tulemme sieltä turvallisuusvälin jälkeen samaa vauhtia kuin muukin jono. Hänellä ei ole niin paljoa aikaa prosessoida sitä...varsinkaan kun hän kääntyy seuraavasta risteyksestä pois ja miettii jo tätä käännöstä edellisessä risteyksessä.

Matti ei myöskään ota huomioon sitä että meillä useimmilla on käytössä GPS, joka kertoo sen todellisen nopeuden...samoin kun poliisien tutkat ja kameratolpat. Olemme siis tottuneet luottamaan tekniikkaan ja siihen että se ei petä, vaikka välillä ja usein ajammekin ns. pers'tuntumalla, mutta useimmin sekin johtuu tiestön kunnosta ja kelistä...ja luonnollisesti kokemuksesta ja kunnioituksesta kalustoamme kohtaan. Minä ainakaan en halua rikkoa omaani omaa hölmöyttäni.

Ohittaessaan rekkaa satasen alueella Matti ei ota välttämättä huomioon sitä että Reiska the Rekkamies painaa menemään valtatietä tallapohjassa rajoitinta vastaan ja punainen valo nopeusmittarissa loistaen. Matti vaan ajattelee että tuo menee 20km/h hitaammin kuin minä, vaikka todellisuus on puolet pienempi. Todellisuudesahan Reiskalla on lasissa lähes 90km/h...ja Matin ohitusaika sen kuin venyy...ja nyt alkoi jo keltainen viiva..ja nyt tulee jo toinen Matti vastaan...

Ymmärrän kyllä Mattia täysin siinä miksi hän haluaa päästä ohi. Onhan se meistä kaikista mukavampaa ajaa tietä jonka näkee pitkälle eteensä ja mikä tahansa este (matkailuvaunu/-auto, kuorma-auto, rekka, traktori, hevonen jne.) haittaa sitä näkymää. Matti vaan ei aina muista miettiä pidemmälle, hän mieluummin ajaa omia linjojaan kuin olisi muussa liikennevirrassa mukana.

Välillä Matilla palaa pinna täysin tai sitten hän haluaa olla kuin Mika Häkkinen (Kimi Räikkönenhän on nuoremmille, niille noviiseille) tai sitten hän vain haluaa kuulla tuulen viheltävän korvissa (vaikka auton ikkunat ovatkin kiinni ja viilennyksen tekee ilmastointi...ja Matti on se joka viheltää). Matti haluaa olla villi ja vapaa. Hän haluaa ottaa kaiken nautinnon irti omasta kulkupelistään (tähän ei tunnu vaikuttavan Matin automerkki tai malli mitenkään). Kaikki muut tiellä kulkijat ovat esteitä ja vain ylimääräisiä mutkia tiessä. Myös vastaantulevat Matit ovat haasteita, haasteita jotka pitää kohdata silmästä silmään. Matti elää kuin viimeistä päivää muista tiellä liikkujista huolimatta, ja huonolla onnella hän elää oikeasti viimeistä päivää.

Samaan aikaan, Reiska the Rekkamies mennä painaa talla pohjassa. "Määränpää missä lie", niin kuin laulussa sanotaan. Aikataulu painaa päälle. Reiska elää tulosvastuullisuudesta, ihan kuin isojen firmojen pomotkin.

Reiska vaan ei tiedä että Kale the Konkari tekee firmalle kovempaa tulosta kuin Reiska. Kale ajaa rajoitusten mukaan eikä piiskaa rekkaansa rajoitettuun tappiin asti. Kalen parempi tulos tulee polttoaineen kulutuksen kautta; mitä vähemmän ja harvemmin kuluttaa aikaansa tankatessa sitä enemmän tavara ja kalusto liikkuu. Kale on ylpeä siitä että säästää firmalle satatuhatta vuodessa, vaikkei sitä kehtaa sanoakaan julkisesti. Kalella on myöskin mukana ns. itsesuojeluvaisto. Kale osaa lukea keliä ja toimia sen mukaan. Kalella ei ole päällä teennäistä kiirettä. Jos on huono keli niin on huono keli ja ajetaan sen mukaan. Kale tietää hommansa ja sen koska hänen pitää olla perillä. Kale on jopa niin kova karju että hänellä on aikaa pitää kahvitaukoja (hyviksi tiedetyissä paikoissa, paikoissa joissa on muitakin Kaleja...aina löytyy juttua ja jutun juurta). Silti, tauoista huolimatta, Kale tuo kuormansa perille ajoissa. Voisi jopa sanoa turvallisesti. Kale on kuljetusfirmojen luottopakki.

Näin siis nykypäivänä. Miten sitten tulevaisuudessa jos liikennenopeuskorttipakka sekoitetaan uusiksi ja sallittuja nopeuksia muutetaan (matkailuautoilla [rajoituksin] ylöspäin ja raskaalla liikenteellä alaspäin). Saattaa Matti olla aivan sekaisin ja aiheuttaa monta harmia :/

Tarinassa oli monta nimeä eikä kenelläkään ole esikuvaa/oikeaa nimeä (vaikka itse olenkin oikealta nimeltäni Matti [siksi sen valkkasinkin etten loukkaisi ketään]). Itseni löydän niistä kaikista ja luulenpa että monelle meistä täällä käy samoin =)

Niin kuin jo todettua tässä viestiketjussa: Joustava liikenne! Kaikki me ollaan siellä tien päällä ja kaikilla meillä on joku syy olla siellä =)

Rokk Oon !
Solifer 6102i -89 + Matkaaja 560 -82/83 | Volkswagen Campingwagen [Westfalia] -76
SFC 114207
LA/CB ch. 7fm/19am: Rokker / KILA49

Poissa Rokker

  • -Matti Kivistö-
  • Global Moderator
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 3,576
  • Vihti, Uusimaa
Re: Matkailuauto nopeudet
« Vastaus #6 : 17.12.2005, 01:39:54 »
Tuli sitten kirjoitettua paljon lisää tuohon edelliseen ^^^^^^ viestiin. Taisi taas vaihteeksi mennä pakinan puolelle, olkaapa hyvät =)

Rokk Oon !
Solifer 6102i -89 + Matkaaja 560 -82/83 | Volkswagen Campingwagen [Westfalia] -76
SFC 114207
LA/CB ch. 7fm/19am: Rokker / KILA49

Poissa bandit_1

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 53
Re: Matkailuauto nopeudet
« Vastaus #7 : 20.12.2005, 14:54:06 »
hienosti runoiltu...
ja täyttä asiaa.
T: työkseen "kale"

p.s : jos töissä sattuu joskus kire olemaan niin lomalla ei koskaan. ajonopeus vaunulla ainakin viime kesänä 80-90 km/h "todellista" nopeutta, tuli päästeltyä kiireellisiä ohitsekkin...

p.p.s tuntuu vaan tuo liikenneministeriö tota pakkaa taas sekoittavan, jos asuntovaunut ja kevyet kärrit on sen 80 km/h (eli 90), raskaskalusto max. 80 km/h eli 70-75 km/h ja asuntoautot 100 (eli 110) km/h. ainakin ohitustilanteita on enempi kuin formuloissa... :-?
-golf variant 1.9tdi -08
-EX Hobby Prestige 545 -89
-tioga arrow by fleetwood, ford e350, 460cid, 1988
-chevy van g20 6.2 d 1989

Poissa Jokke

  • Nettivaanari
  • ***
  • Viestejä: 230
Re: Matkailuauto nopeudet
« Vastaus #8 : 20.12.2005, 16:31:54 »
Lait ja säädökset on kai sitä varten jotta viranomaiset voivat niitä valvoa ja rangaista tarvittaessa. Se missä järkevät rajat on, on taas toinen asia. Ajaa ne mm. kortittomat, humalaiset ym. vaikka lakikieltää. Maailmassa on ihmisiä joita ei mikään laki tai asetus pysäytä. Mm. myöhemmin kuulusteluissa nauravat kun yliajosta suojatiellä syytetään kun päissään ajaavat ja yrittävät karata ja ovat ilman korttia :-(