Kirjoittaja Aihe: Transit Facelift  (Read 3626 times)

Poissa JeanS

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 919
  • Häme
Transit Facelift
« : 26.02.2009, 16:15:30 »
On tässä muutaman viikon ollut pieni tuunausprjoketi käynnissä asuntoauton keulan ilmeen uudistamiseksi.

Lisä idean projektiin sain kun tälläsivustolla oli linkki mobile.de sivuun jossa oli Transittiin laitettu kirkkaat etuvilkut.

Laitan kuvia projektin vaiheista tähän:


Lähtokohtatilanne



Valoluomien valmistus.
Hahmottelin luomien muotoa valoumpiota vasten ja leikkasin lasikuidusta sopivat palat. Tämän jälkeen teippasin umpioon alumiinifolion, jonka päälle laitoin kaksikerrosta lasikuitua ja hartisia. Levittämisen jälkeen telasin räikkähylsystä valmistetulla telalla ylimääräisen hartisin pois.



Noin 45 minuutin lämpöpuhalluksen jälkeen (koska tein valokset ulkona) otin valokset irti umpioista ja vein varastoon jatkamaan kuivumista. Alumiinifolion irroitin valoksista tässävaiheessa. Folio lähtee helposti vetämällä irti.



Kuivumisen jälkeen kuorrutin valokset lasikuitukitillä ja aloin tekemään niiden muotoa identtisiksi.



Muutaman hiomis- ja kittauskerran jälkeen viimeisimmät kuopat tasoitin muovikitillä.



Kun muodot olivat valmiit laitoin pintaan muovipohjamaalin, jonka kuivuttua ruiskukittasin luomet. Ruiskukittauksessa on sellainen hyväpuoli, että se ei läpäise valoa juurikaan. Näistäkin meni valo ikävästi läpi ennenkuin oli ruiskukitattu.



Hienon viimeistelyhionnan jälkeen laitoin autonsävyä vastaavan pintamaalin, jonka lopuksi lakkasin. Maalikerroksia on noin 10 ja lakkakerroksiakin melkein samanverran.



Paikalleen sovittamisen jälkeen porasin 2millin teräsvaijerille reiät. Nämä vaijerit kiinnitin konepellin alla olevaan palkkiin. Tarkoitus on  että jos liimamassa irtoaa (mikä on kyllä hyvin epätodennäköistä), niin eivät lennä mihinsattuu, vaan jäävät vaijerin päähän kiikkumaan.



Tuunaus valmis. Valoluomet paikallaan. Liimaukseen käytin Montagelim 4000 nimistä asennusliimaa. Liimamassan ominaisuuksissa oli käyttölämpötila -20c - +40c. Wurthin asennusliima 4100 taitaa olla liki samaaa tavaraa, ainakin ominaisuuksien ja pakkauksen tuotesisällön puolesta.


Vaikka ulkona ei -20c ollutkaan , niin pidin noin 8tuntia lämpöpuhalitimia kevyesti lämmittämässä ja ilmaa kierrättämässä liimauksen jälkeen.


Kustannukset:
Nuo valkoiset vilkut tilasin http://www.kcs.fi/. Toimitus muutamassa päivssä ja hintaa tuli 35€ + 9€ lähetyskuluja.
Hartsi, lasikuitu, ruiskukitti, muovipohjamaali ja hiontatarvikkeet löytyivät omasta takaa.
Liimamassa oli omastatakaa myös. Muutoin hinta 5-10€
Lasikuitu ja muovikitti noin 5€/purkki yht 10€
Pintamaali (auton sävy Diamond White) 9€ + lakka 5€

Eli kohtuu edullinen tuunaus. Toiset pitää, toiset ei. Mielestäni oli kuitenkin ihan hauska kokeilla tällaisten tekoa, kun en aiemmin ole tehnyt.
Lisäksi sai vähän eroavaisuutta keulan ilmeeseen, nämä kun muutoin niin liukuhihnalta tulleita.

Niin ja mitä valokuvioiden muutoksiin tulee, niin ei muuttunut. Testailin valoja jo suunnittelu vaiheessa kun tein paperisapluunoita lasikuidun leikkaamista varten.

Laitoin valojen eteen valkoisen telttapatjalevyn jota vasten tarkastin kuvioita. Tuo keskiylänurkka on melkohimmeä ilman noita luomia, eli jo silmämääräisesti näkee, että valoa ei muodosteta sillä osuudella.
Katsastuksessa sitten katsotaan paremmilla laitteilla, että onko kuviot ok, vai ei.

EDIT: korjattu kuvien linkitykset.
« Last Edit: 05.07.2010, 00:17:59 kirjoittanut JeanS »

Poissa ihaa

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,100
Vs: Transit Facelift
« Vastaus #1 : 26.02.2009, 16:46:18 »
Tuollainen tuunaus sopii erittäin hienosti myös näihin matkailuautoihin, turhan vähän noita tuunattuja näkee tien päällä, ilmeisesti tässä näkyy pahiten tämän harrastuksen harrastajien korkeahko keski-ikä.
Tuohon Ducatoon olen itse kiinnostunut lisäämään kromia keulaan kunhan vaan kevät tulee ja mitä sitten lie seuraavaksi....

Poissa JeanS

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 919
  • Häme
Vs: Transit Facelift
« Vastaus #2 : 27.02.2009, 07:50:05 »
Juu ei paljon tuunattuja näy.

Tässäkin tapauksessa pyrin kuitenkin rakentamaan tuon muutoksen siten, että on mahdollisuus purkaa jälkiä jättämättä.

Luomet on liimattu sieltä yläosastaan neljällä pisteellä kiinni. Eli sieltä pystyy esimerkiksi mattoveitsellä leikata saumat auki ja sitten putsaa liimamassan pois (eli umpion valopinnassa ei ole massaa).

Vilkut oli muuten E-hyväksytyt alkuperäiset on tallessa. Vilkkijen vaihto oli 5minuutin työ. Transitin vilkut ovat kiinni yhdellä jousella, joka pitää irroittaa kun esimerkiksi lamppuja vaihdetaan.
Eli koko vilkunvaihto ei ollut lampunvaihtoa kummempi toimenpide.

Itsellä on pari seuraavaa pientä ulkonäköä muuttavaa tuunausta mietinnässä. Nämä on toteutetava kyllä vasta ilmojen lämmettyä.
Laittelen taas kuvia, seuraavista projekteista. Työvaiheet ovat monelle varmasti ihan selviä, mutta ajatelin että kuvia näkemällä voi saada jonkin itselle sopivan ajatuksen.

Poissa Jyffe

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 20
Vs: Transit Facelift
« Vastaus #3 : 17.06.2009, 12:05:58 »
Hola!

Kiitos vinkistä, noi vaaleat vilkut tekee ransun nokasta paljon "tuoreemman" näköisen.
Täytyypä tilata itsellekin.

Onko etupuskurisi ollut alunperin vaalea?
Meitsillä on musta, joka tekee aika "raskaan" vaikutelman, olen tässä pähkäillyt kannattaakohan kokeilla maalata itse valkoiseksi vai pitäiskö viedä ihan ammattimaalarille.


Poissa janitkon

  • Vaanari
  • **
  • Viestejä: 91
Vs: Transit Facelift
« Vastaus #4 : 19.06.2009, 11:38:04 »
Jos meinaat Jyffe ruveta maalaamaan tuota puskuria, niin kannattaa sitten hommata oikeaa muoville tarkoitettua pohjamaalia. Ilman tuota muovimaalin elastisuutta ei tule kestämään pitkään kivan näköisenä kun kiviä sinkoilee tuolla liikenteessä.
Solifer 500L -89

Poissa JeanS

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 919
  • Häme
Vs: Transit Facelift
« Vastaus #5 : 19.06.2009, 12:08:17 »
Lainaus
Onko etupuskurisi ollut alunperin vaalea?
Meitsillä on musta, joka tekee aika "raskaan" vaikutelman, olen tässä pähkäillyt kannattaakohan kokeilla maalata itse valkoiseksi vai pitäiskö viedä ihan ammattimaalarille.

Tuo puskuri oli ostaessa helmojen värinen, eli kultainen. Maalauksen jälki näyttää siltä, että on maalarilla maalautettu (ellei ole ollut akuperäisenä jo tuon värinen?). Puskuri on väriltään tasainen ja erittäin kiiltävä pinta, eikä mistään lohkeillut tai halkeillut.

Aiemman auton (Fiat LMC -90) muovietupuskurin korjasin ja vahvistin lasikuidulla sisäpuolelta. Hioin pinnan ja maalasin "paukkupulloilla" muovipohjamaaleineen niin hyvin kuin pystyin.
Maalia meni monta pulloa ja lakkaakin useampipullo. Silti jopa valkoisesta sävystä oli vaikeaa saada tasasävyinen noin laajalla pinnalla. Lopputulos oli kuitenkin auton ikään nähden riittävän hyvä.

Jos on paineilmalaitteet, niin oikella automaalilla ruiskulla maalaten voi tulla samanhintaiseksi, tai jopa halvemmaksi.

Poissa Jyffe

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 20
Vs: Transit Facelift
« Vastaus #6 : 22.06.2009, 08:47:40 »
Huomasinpa sattumalta, että noi kirkkaat vilkunlasit on myös Motonetin valikoimassa, tosin ainakin juuri nyt kaikkien myymälöiden saldot on nollilla:

Tuotekoodi 50-4876
Nimike TuningvilkkuPARI Transit 92->0
Hinta 29.90 €




Poissa JeanS

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 919
  • Häme
Vs: Transit Facelift
« Vastaus #7 : 18.07.2009, 22:32:24 »
Huomasinpa sattumalta, että noi kirkkaat vilkunlasit on myös Motonetin valikoimassa, tosin ainakin juuri nyt kaikkien myymälöiden saldot on nollilla:

Tuotekoodi 50-4876
Nimike TuningvilkkuPARI Transit 92->0
Hinta 29.90 €





Kun noita vilkkuja etsin, niin kyselin myös Motonet:ista. Oli silloinkin saldot nollilla ja sanoivat ettei tietoa milloin tulee.

Kyselin myös kaikki mahdolliset paikalliset toimittajat läpi ja sama juttu. Ilmeisesti käyttävät samaa tukkuria. Sitten löysin saksalaisilta sivuilta ja Ebay:stä noita vilkkuja, ja olin jo vähällä tilata.
Ihan vahingossa eksyin noille KCS:ssän sivuille ja lähetin kuitenkin sähköpostia, joskos sieltä olisi tarjota noita kirkkaita vilkkuja ja olihan siellä. Sivuilla ei ollut noista mitään mainitaa. Toimitus oli nopea ja hinta oli hieman kallimpi kuin Motonet:issa, mutta jäi kuitenkin halvemmaksi kuin jos olisi suoraan saksasta tilannut.
Tämän hankalahkon etsimisen vuoksi laitoin tuon linkin KCS:ssän sivuille, että jos joku haluaa helposti nuo vilkut niin ei tarvitse samanlaista etsimis rumpaa käydä läpi  ;) .

Niin ja toinen juttu on, että katsastuksessa ei sanottu yhtään mitään valoluomista. Katsoivat kyllä tarkkaan nuo kuviot umpioista, mutta ihan OK olivat. Päin vastoin kysyivät, että onko tämä tosiaan -96 vuosimallia kun on niin hyvässä ja hienossa kunnossa   :D .

Poissa Jyffe

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 20
Vs: Transit Facelift
« Vastaus #8 : 21.07.2009, 10:22:00 »
Minkälaisen ratkaisun olet tehnyt Transun etuvanteiden kanssa?
Takavanteet olit näemmä maalannut ihan namuiksi.
Itse olen koittanut löytää siistit mutta edulliset kapselit eteen, löytämättä.
Onnin Autosta löytyy kromisia rekkakapseleita, mutta hinta hrivittää (noin 60 egee per kpl).

Motonetissä on muoviset jotka on ihan siedettävän näköiset, mutta vain 16", ei 15".
Ja ne Fordin omat "pillerit" on mun mielestä aika.....noh enpä sanokaan, makuasia.

t Jyffe


Poissa JeanS

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 919
  • Häme
Vs: Transit Facelift
« Vastaus #9 : 21.07.2009, 11:19:36 »
Lainaus
Minkälaisen ratkaisun olet tehnyt Transun etuvanteiden kanssa?

Se olikin sellainen projekti, josta ei paljon kuvia kehdannut ottaa  :D .

Vanteet sinänsä käsitelin samoin kuin takavanteet, elikkä hionta ja vannehopea maaliksi.
Ne pinet napasuojakapselit ajattelin ensin maalata krominvärisiksi.
Ostinkin pullollisen kromimaalia. Tein ihan hyvät pohjat niihin ja sitten kromimaali päälle. Peeveli kun tulikin hieno kromikiilto,,    mutta heti kun siihen vähänkään hipasi sormella, niin kiilto hävisi.

Kyllähän niissä kromimaleissa sanotaan, ettei kestä kulutusta, mutta suomalainenhan ei usko ennenkuin näkee.

Tutkin sitten netistä voiko niitä käsitellä jollain lakalla tai vastaavalla, kuitenkin niin ettei kromimainen kiilto katoa. Kaikenlaisia vesiohenteisia lakkakäsittelyjä olivat ihmiset koittaneet, kuitenkin huonolla menestyksellä.

Kokeilin sitten laittaa vielä lopuksi päälle normaalia spraylakkaa, vaan mitenkävi?? -Kromista tuli ihan vannehopean näköistä.

Ei auttanut kuin uusi hionta ja maalasin ne sitten samalla vannehopealla kuin vanteetkin.
Mielessä kävi maalata ne samalla maalilla kuin takapyörien navat, mutta olisi voinnut olla hieman liikaa tuunatun näköinen.