Kirjoittaja Aihe: Automaattilaturit eivät lataa akkua täyteen  (Read 2519 times)

Poissa putkimies

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 551
  Olen ihmetellyt akkujen varsin nopeaa tyhjenemistä asuntoautossani talvikaudella. Mittasin akkuhapon ominaispainon. Eihän se ollut lähelläkään vihreää, eli täyttä. Automaattilaturi latasi akkua viikon verran ennen mittausta.  Kävin ostamassa uuden akun ja tyhjensin sen varausta ja sen jälkeen kytkin laturiin. Sama tulos, ominaispaino jää mittariasteikon keskialueelle.
 Akkulaturin kannessa on laturin jännitekäyrä piirrettynä, suorittamieni jännitemittausten mukaan, laturi toimii tuon piirroksen mukaisesti.

   Enemmän asiaa tuntevalta kuulin, ettei mikään automaattilaturi lataa akkua täyteen, kehotti lataamaan kunnollisella ampeerimittarilla varustetulla laturilla.  Niinhän siinä kävi, molemmat akut täyttyivät, ominaispaino reilusti vihreälle!

"Automaattilaturi" on Calira EVS 30/20-DS/1U.  Cal -kytkin ei vaikuta merkittävästi.  Onkohan noissa jotain säätöä jännitteen nostamiseksi?



Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,833
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Vs: Automaattilaturit eivät lataa akkua täyteen
« Vastaus #1 : 28.02.2009, 21:36:06 »
  Olen ihmetellyt akkujen varsin nopeaa tyhjenemistä asuntoautossani talvikaudella. Mittasin akkuhapon ominaispainon. Eihän se ollut lähelläkään vihreää, eli täyttä. Automaattilaturi latasi akkua viikon verran ennen mittausta.  Kävin ostamassa uuden akun ja tyhjensin sen varausta ja sen jälkeen kytkin laturiin. Sama tulos, ominaispaino jää mittariasteikon keskialueelle.
 Akkulaturin kannessa on laturin jännitekäyrä piirrettynä, suorittamieni jännitemittausten mukaan, laturi toimii tuon piirroksen mukaisesti.

   Enemmän asiaa tuntevalta kuulin, ettei mikään automaattilaturi lataa akkua täyteen, kehotti lataamaan kunnollisella ampeerimittarilla varustetulla laturilla.  Niinhän siinä kävi, molemmat akut täyttyivät, ominaispaino reilusti vihreälle!

"Automaattilaturi" on Calira EVS 30/20-DS/1U.  Cal -kytkin ei vaikuta merkittävästi.  Onkohan noissa jotain säätöä jännitteen nostamiseksi?


Jos tosiaan latasit noin huippulaturilla ( Calira ) ja akut ei tulleet täyteen niin laturissa on vikaa. Tieto, että ei lataa täyteen on mutu tietoa. Enemmän asiaa tunteva ei tunne asiaa.
Muista, että normi lataus asento kytkimellä lataa 10%:tin latausteholla Ampeerituntimäärään nähden ja Geeliasento 50%:tin latausteholla. ;)
« Last Edit: 01.03.2009, 09:20:53 kirjoittanut mjo33400 »
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa putkimies

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 551
Vs: Automaattilaturit eivät lataa akkua täyteen
« Vastaus #2 : 28.02.2009, 23:11:12 »
 
  Calira lataa toista akkua ja vieressä perinteinen laturi toista akkua. Akut ovat Caliran mielestä täynnä, Calira on asettunut korkeammalta jännitteeltä alemmalle jännitteelle ja jännite on tarkalleen etupaneelissa olevan suuruinen. Vieressä perinteinen laturi työntää jännitettä yli  1,2V enemmän kuin calira ja sen A-mittari näyttää noin 1A. Caliran latausvirtaa en tiedä, muttei se voi olla kuin jotain 0.3A

 Caliran tiedoista ei selviä missä tilanteessa se siirtyy alemmalle jännitteelle?
 

Poissa putkimies

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 551
Vs: Automaattilaturit eivät lataa akkua täyteen
« Vastaus #3 : 01.03.2009, 08:09:30 »
 Googlesta hakusanalla ”Lyijyakun lataus”; löytyi tällaista tietoa:

http://www.ideaport.edu.hel.fi/slaominaisuudet.pdf   

”Kylmässä (-10C) akkua ei saada yleensä ladattua kunnolla,
koska laturin napajännite on liian alhainen. Lämpöisessä (+30C) akun lataus on taas
hankalaa, koska akku lataa pienemmällä latausjännitteellä ja akusta alkaa häviämään
vettä. Näin koska sähkökemiallinen reaktio kiihtyy lämpötilan kasvaessa, samoin myös
akun rapistuminen eli vanhentuminen. Hyvä nyrkkisääntö!
    Jos suunnittelet laturia ankariin olosuhteisiin muista, että akun latausjännite täytyy muuttua lämpötilan mukaan noin -30mV/C. 25C lämpötilassa jos latausjännite on 14.4V niin -20C pakkasessa se on 15.7V ( kyseessä on 12V akku)”.

(Matkailuautossani akut ovat auton alla, kylmissä tiloissa, ulkolämpötila noin 5 -10 astetta pakkasta, joten onko tuossa edellä olevassa lauseessa selitys, siihen ettei akku lataannu…? )



 Löytyi myös akkuasiaa käsittelevä, ”autosähköasentajan  muistoja”:
http://www.leksanet.com/indexh_tiedostot/tietoma/kirjoittieto/akkulaturi.htm

”14,4 - 14,8V on yleinen autoissa käytettävä latausjännite. Näin korkeaan lataukseen on syynä auton ympärivuotinen käyttö, lyhyet latausjaksot, sekä talvella kylmyys joka pidentää akun latautumisen aikaa.”


Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,833
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Vs: Automaattilaturit eivät lataa akkua täyteen
« Vastaus #4 : 01.03.2009, 09:26:24 »

  Calira lataa toista akkua ja vieressä perinteinen laturi toista akkua. Akut ovat Caliran mielestä täynnä, Calira on asettunut korkeammalta jännitteeltä alemmalle jännitteelle ja jännite on tarkalleen etupaneelissa olevan suuruinen. Vieressä perinteinen laturi työntää jännitettä yli  1,2V enemmän kuin calira ja sen A-mittari näyttää noin 1A. Caliran latausvirtaa en tiedä, muttei se voi olla kuin jotain 0.3A

 Caliran tiedoista ei selviä missä tilanteessa se siirtyy alemmalle jännitteelle?
 

Onko akut kuitenkin rinnan keskenään? Ei minun tietääkseni Calirassa ole mitään ylempiä tai alempia lataustiloja ja olen korjannut niitä jonkin verran.
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa putkimies

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 551
Vs: Automaattilaturit eivät lataa akkua täyteen
« Vastaus #5 : 01.03.2009, 12:10:08 »

  Calira lataa toista akkua ja vieressä perinteinen laturi toista akkua. Akut ovat Caliran mielestä täynnä, Calira on asettunut korkeammalta jännitteeltä alemmalle jännitteelle ja jännite on tarkalleen etupaneelissa olevan suuruinen. Vieressä perinteinen laturi työntää jännitettä yli  1,2V enemmän kuin calira ja sen A-mittari näyttää noin 1A. Caliran latausvirtaa en tiedä, muttei se voi olla kuin jotain 0.3A

 Caliran tiedoista ei selviä missä tilanteessa se siirtyy alemmalle jännitteelle?
 

Onko akut kuitenkin rinnan keskenään? Ei minun tietääkseni Calirassa ole mitään ylempiä tai alempia lataustiloja ja olen korjannut niitä jonkin verran.

 Akut eivät ole rinnan. On kaksi hupiakkua jotka valitaan veneistä tutulla järeällä vaihtokytkimellä, toki siinä on väliasento jossa ne ovat rinnankytkennässä, vaihto akulta toiselle tapahtuu tällöin katkoksitta.

 Tokivain Calira kytkee 100Ah:n starttiakun lataamansa hupiakun rinnalle, ilmeisesti siinä vaiheessa kun se ymmärtää ladanneensa hupiakun täyteen.  Tuon rinnankytkennän havaitsee matkalla ollessa mm. siitä että jos irroittaa käytössä olevan hupiakun 12V verkosta vääntämällä akun valintakytkimen nolla-asentoon, asunto-osassa on täysi sähköistys pari minuuttia, kunnes Calira irroittaa asunto-osan ohjaamon sähköistä. Tämä tapahtuu myös niissä tapauksissa kun ajomatkan aikana auton laturi on ladannut sekä starttiakun että hupiakun "täyteen".

  Caliran opaskirja on saksankielinen, en ymmärrä siitä sanaakaan :D :D :D
Opaskirjan sivuilla ole tuota kuvaa joka on laitteen etukannessa.

  Caliran kannessa "etupaneelissa" on tarrakuva kaaviosta jonka minä ymmärrän niin, että siinä on on periaatteellinen latausjännitekäyrä ja virtakäyrä, sekä akun varausprosentti. Lisäksi kuvaan on merkitty numeroin, että latauksen alussa jännite on 14,4 V ja varauksen saavuttaessa 80% latausjännite laskee 13,8 volttiin, jatkuen siinä ikuisesti, jännitekäyrä ei tuosta enää nouse...

 Mittausteni mukaan laturini toimii juuri kuvatulla tavalla. Jännite ei myöskään laske vaikka laitan valoja ja TV:n ja muuta kuormaa paljonkin 12V järjestelmään, kuorman poistuttua jännite on edelleen sama.

  Ainut seikka mitä en tiedä, on se että milloin jännite laskee ylläpitolatauksen tasolle, tuon hetken koittaessa en ole ollut paikalla.
 
  Asian seuranta jatkuu, mutta nyt sunnuntaina 1.3. iltapäivällä, viestintäyhteyksiini tulee muutaman päivän pituinen katkos

 

 

 
   
 
 
 

 

 

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,833
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Vs: Automaattilaturit eivät lataa akkua täyteen
« Vastaus #6 : 01.03.2009, 12:52:39 »

  Calira lataa toista akkua ja vieressä perinteinen laturi toista akkua. Akut ovat Caliran mielestä täynnä, Calira on asettunut korkeammalta jännitteeltä alemmalle jännitteelle ja jännite on tarkalleen etupaneelissa olevan suuruinen. Vieressä perinteinen laturi työntää jännitettä yli  1,2V enemmän kuin calira ja sen A-mittari näyttää noin 1A. Caliran latausvirtaa en tiedä, muttei se voi olla kuin jotain 0.3A

 Caliran tiedoista ei selviä missä tilanteessa se siirtyy alemmalle jännitteelle?
 

Onko akut kuitenkin rinnan keskenään? Ei minun tietääkseni Calirassa ole mitään ylempiä tai alempia lataustiloja ja olen korjannut niitä jonkin verran.

 Akut eivät ole rinnan. On kaksi hupiakkua jotka valitaan veneistä tutulla järeällä vaihtokytkimellä, toki siinä on väliasento jossa ne ovat rinnankytkennässä, vaihto akulta toiselle tapahtuu tällöin katkoksitta.

 Tokivain Calira kytkee 100Ah:n starttiakun lataamansa hupiakun rinnalle, ilmeisesti siinä vaiheessa kun se ymmärtää ladanneensa hupiakun täyteen.  Tuon rinnankytkennän havaitsee matkalla ollessa mm. siitä että jos irroittaa käytössä olevan hupiakun 12V verkosta vääntämällä akun valintakytkimen nolla-asentoon, asunto-osassa on täysi sähköistys pari minuuttia, kunnes Calira irroittaa asunto-osan ohjaamon sähköistä. Tämä tapahtuu myös niissä tapauksissa kun ajomatkan aikana auton laturi on ladannut sekä starttiakun että hupiakun "täyteen".

  Caliran opaskirja on saksankielinen, en ymmärrä siitä sanaakaan :D :D :D
Opaskirjan sivuilla ole tuota kuvaa joka on laitteen etukannessa.

  Caliran kannessa "etupaneelissa" on tarrakuva kaaviosta jonka minä ymmärrän niin, että siinä on on periaatteellinen latausjännitekäyrä ja virtakäyrä, sekä akun varausprosentti. Lisäksi kuvaan on merkitty numeroin, että latauksen alussa jännite on 14,4 V ja varauksen saavuttaessa 80% latausjännite laskee 13,8 volttiin, jatkuen siinä ikuisesti, jännitekäyrä ei tuosta enää nouse...

 Mittausteni mukaan laturini toimii juuri kuvatulla tavalla. Jännite ei myöskään laske vaikka laitan valoja ja TV:n ja muuta kuormaa paljonkin 12V järjestelmään, kuorman poistuttua jännite on edelleen sama.

  Ainut seikka mitä en tiedä, on se että milloin jännite laskee ylläpitolatauksen tasolle, tuon hetken koittaessa en ole ollut paikalla.
 
  Asian seuranta jatkuu, mutta nyt sunnuntaina 1.3. iltapäivällä, viestintäyhteyksiini tulee muutaman päivän pituinen katkos


Tarkoitit siis ylläpitolatausta 13,8V. Laturi on vakiojännitelaturi joka lataa 14,4 voltin jännitteellä ja virta vain laskee. Onko laturi Geeliasennossa?
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa putkimies

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 551
Vs: Automaattilaturit eivät lataa akkua täyteen
« Vastaus #7 : 01.03.2009, 14:54:19 »
 Geelikytkin on hankalassa paikassa, sitä ei juuri näe ja se saattaa olla ollut geeliasennossa. Pulman huomattuani vaihdoin kytkimen asentoa ja seurasin volttimittaria, mittarin näyttämään ei syntynyt mitää vaikutusta. En enää muista kummassa se oli alunperin, mutta saattaa olla että se oli geeliasennossa. Akut ova tavallisia Exide lyijyakkuja.

Poissa putkimies

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 551
Vs: Automaattilaturit eivät lataa akkua täyteen
« Vastaus #8 : 06.03.2009, 21:00:35 »
 Jos olisi vakiojännitelaturi, niin ihmetyttää kyllä että miksi Caliran etupaneelissa on valmistajan liimaama tarra jossa jännitekäyrä tekee selkeän notkahduksen alemmalle tasolle ajan t-kuluttua. Lisäksi tuon alemman jännitteen taso on jopa merkitty että se on 13,8V ? Myös korkeamman jännitteen taso on merkitty 14,4V.

  Purin akkuja hieman ja tein seuraavanlaisia havaintoja:   

   Latasin kahta ulkoläpötilassa olevaa, noin -5 pakkasasteista 100 Ah:n  akkua rinnankytketynä. Latauksen alussa akkujen napajännite 13,8 V ja se nousee vähitellen, päätyen tunnin kuluttua 14,35 Volttiin. Calira tekee lataustyötä normaalissa huoneenlämmössä ja sen mustaksi maalattu alumiininen jäähdytysrima lämpenee lähes kättä polttavaan lämpötilaan, tarkalleen 46 asteeseen infrapunamittarilla mitattuna. Calira pysyy tuolla tasolla noin 4,5 tuntia ja sitten jännite laskee äkkiä 13,7 Volttiin. Laturi alkaa  tässä vaiheessa jäähtymaan päätyen vähitellen noin 30 asteiseksi. HUOM. Koko ajan laturilla on myös muuta kuormaa, mm. matkailuauton sisävaloja.
  Calira pitää jännitteen tarkasti tuonsuuruisena vaikka akut irroitetaan kokonaan, ja se syöttää verkkoa yksinkin tuolla jännitteellä. Jos Caliralta katkaisee verkkovirran sen syöttäessä yksin asunto-osan valoja, valot sammuvat 12v järjestelmän jännitteen kadotessa. Liitettäessä verkkovirta takaisin caliraan, se palauttaa 12V järjestelmän toimintaan ilman että akkuja on ollenkaan kytkettynä. (Näin todella tapahtui!, tosin en tiedä jos se käytti starttiakkua hyväkseen tuossa vaiheessa...?)
  Akkujen hapon ominaispainoa en päässyt mittaamaan, akut olisi hieman irroitettava paikaltaan mittausta varten.  Aiemman kokemuksen mukaan ominaispainomittari ei mene tuolla latauksella noissa oloissa vihreälle alueelle.
  Hieman alhaisia on mitatut jännitteet, mutta muilta osin näyttäisi laturi toimivan laturin kanteen piirretyllä tavalla... Pitää vielä lämmittää akku huoneenlämpöön ja kokeilla että josko sitten lataisi akun oikeasti täyteen.

 


 

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,833
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Vs: Automaattilaturit eivät lataa akkua täyteen
« Vastaus #9 : 06.03.2009, 22:04:50 »
Jos olisi vakiojännitelaturi, niin ihmetyttää kyllä että miksi Caliran etupaneelissa on valmistajan liimaama tarra jossa jännitekäyrä tekee selkeän notkahduksen alemmalle tasolle ajan t-kuluttua. Lisäksi tuon alemman jännitteen taso on jopa merkitty että se on 13,8V ? Myös korkeamman jännitteen taso on merkitty 14,4V.

  Purin akkuja hieman ja tein seuraavanlaisia havaintoja:   

   Latasin kahta ulkoläpötilassa olevaa, noin -5 pakkasasteista 100 Ah:n  akkua rinnankytketynä. Latauksen alussa akkujen napajännite 13,8 V ja se nousee vähitellen, päätyen tunnin kuluttua 14,35 Volttiin. Calira tekee lataustyötä normaalissa huoneenlämmössä ja sen mustaksi maalattu alumiininen jäähdytysrima lämpenee lähes kättä polttavaan lämpötilaan, tarkalleen 46 asteeseen infrapunamittarilla mitattuna. Calira pysyy tuolla tasolla noin 4,5 tuntia ja sitten jännite laskee äkkiä 13,7 Volttiin. Laturi alkaa  tässä vaiheessa jäähtymaan päätyen vähitellen noin 30 asteiseksi. HUOM. Koko ajan laturilla on myös muuta kuormaa, mm. matkailuauton sisävaloja.
  Calira pitää jännitteen tarkasti tuonsuuruisena vaikka akut irroitetaan kokonaan, ja se syöttää verkkoa yksinkin tuolla jännitteellä. Jos Caliralta katkaisee verkkovirran sen syöttäessä yksin asunto-osan valoja, valot sammuvat 12v järjestelmän jännitteen kadotessa. Liitettäessä verkkovirta takaisin caliraan, se palauttaa 12V järjestelmän toimintaan ilman että akkuja on ollenkaan kytkettynä. (Näin todella tapahtui!, tosin en tiedä jos se käytti starttiakkua hyväkseen tuossa vaiheessa...?)
  Akkujen hapon ominaispainoa en päässyt mittaamaan, akut olisi hieman irroitettava paikaltaan mittausta varten.  Aiemman kokemuksen mukaan ominaispainomittari ei mene tuolla latauksella noissa oloissa vihreälle alueelle.
  Hieman alhaisia on mitatut jännitteet, mutta muilta osin näyttäisi laturi toimivan laturin kanteen piirretyllä tavalla... Pitää vielä lämmittää akku huoneenlämpöön ja kokeilla että josko sitten lataisi akun oikeasti täyteen.

Tottakai laturi lataa akkua niin kauan kuin se saavuttaa halutun jännitteen, eli jännite nousee koko ajan maxsimiin asti. Mutta loppua en ymmärrä.
Onko laturi geeliasennossa?
Lämpötila ei ole ongelma.
Lopettakaa yleensä ominaispainojen mittaaminen, kun tarkeintä on se jännite mitä akun navoista saadaan.
En osaa tähän muuta vastata tässä vaiheessa.
Voihan se olla, että kyseessä ei ole vakiojännitelaturi, mutta tallaiseen käsitykseen olen tullut kaikessa muussa mittauksessa ja korjauksessa. Minähän vaan korjaan niitä. :-[
« Last Edit: 06.03.2009, 22:09:34 kirjoittanut mjo33400 »
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa putkimies

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 551
Vs: Automaattilaturit eivät lataa akkua täyteen
« Vastaus #10 : 06.03.2009, 22:53:46 »
Jos olisi vakiojännitelaturi, niin ihmetyttää kyllä että miksi Caliran etupaneelissa on valmistajan liimaama tarra jossa jännitekäyrä tekee selkeän notkahduksen alemmalle tasolle ajan t-kuluttua. Lisäksi tuon alemman jännitteen taso on jopa merkitty että se on 13,8V ? Myös korkeamman jännitteen taso on merkitty 14,4V.

  Purin akkuja hieman ja tein seuraavanlaisia havaintoja:   

   Latasin kahta ulkoläpötilassa olevaa, noin -5 pakkasasteista 100 Ah:n  akkua rinnankytketynä. Latauksen alussa akkujen napajännite 13,8 V ja se nousee vähitellen, päätyen tunnin kuluttua 14,35 Volttiin. Calira tekee lataustyötä normaalissa huoneenlämmössä ja sen mustaksi maalattu alumiininen jäähdytysrima lämpenee lähes kättä polttavaan lämpötilaan, tarkalleen 46 asteeseen infrapunamittarilla mitattuna. Calira pysyy tuolla tasolla noin 4,5 tuntia ja sitten jännite laskee äkkiä 13,7 Volttiin. Laturi alkaa  tässä vaiheessa jäähtymaan päätyen vähitellen noin 30 asteiseksi. HUOM. Koko ajan laturilla on myös muuta kuormaa, mm. matkailuauton sisävaloja.
  Calira pitää jännitteen tarkasti tuonsuuruisena vaikka akut irroitetaan kokonaan, ja se syöttää verkkoa yksinkin tuolla jännitteellä. Jos Caliralta katkaisee verkkovirran sen syöttäessä yksin asunto-osan valoja, valot sammuvat 12v järjestelmän jännitteen kadotessa. Liitettäessä verkkovirta takaisin caliraan, se palauttaa 12V järjestelmän toimintaan ilman että akkuja on ollenkaan kytkettynä. (Näin todella tapahtui!, tosin en tiedä jos se käytti starttiakkua hyväkseen tuossa vaiheessa...?)
  Akkujen hapon ominaispainoa en päässyt mittaamaan, akut olisi hieman irroitettava paikaltaan mittausta varten.  Aiemman kokemuksen mukaan ominaispainomittari ei mene tuolla latauksella noissa oloissa vihreälle alueelle.
  Hieman alhaisia on mitatut jännitteet, mutta muilta osin näyttäisi laturi toimivan laturin kanteen piirretyllä tavalla... Pitää vielä lämmittää akku huoneenlämpöön ja kokeilla että josko sitten lataisi akun oikeasti täyteen.

Tottakai laturi lataa akkua niin kauan kuin se saavuttaa halutun jännitteen, eli jännite nousee koko ajan maxsimiin asti. Mutta loppua en ymmärrä.
Onko laturi geeliasennossa?
Lämpötila ei ole ongelma.
Lopettakaa yleensä ominaispainojen mittaaminen, kun tarkeintä on se jännite mitä akun navoista saadaan.
En osaa tähän muuta vastata tässä vaiheessa.
Voihan se olla, että kyseessä ei ole vakiojännitelaturi, mutta tallaiseen käsitykseen olen tullut kaikessa muussa mittauksessa ja korjauksessa. Minähän vaan korjaan niitä. :-[
 
 Joo, eihän tämä nyt vakavaa ole, kunhan vain olen ihmetellyt sitä, että matkalla pysähdyttäessä käytettävissä ei ole aivan sellaista määrää varavirtaa kuin kahdessa 100Ah:n hupiakussa pitäisi olla.  ;) Olen kyllä tarkistanut ettei mitään piilossa olevaa kulutusta pitäisi olla. ... 
 
  Laturin kytkin ei ole geeliasennossa, sitä en tiedä onko kytkin toimiva vai risa? Sen asennon vaihtaminen edestakaisin ei kummallakaan jännitealueella vaikuta jännitteeseen millään tavalla...?

 Kiitän kommenteista, palaan asiaan jos ilmenee jotain uutta : )
 

Poissa Rokker

  • -Matti Kivistö-
  • Global Moderator
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 3,576
  • Vihti, Uusimaa
Vs: Automaattilaturit eivät lataa akkua täyteen
« Vastaus #11 : 07.03.2009, 01:44:30 »
Hmm, enpä ole ainakaan vielä nähnyt Caliran laturia jossa olis liimattu tarroja. Tosin olen törmännyt Caliran saman tyyppisiin latureihin joilla on sama tyyppimerkintä päällä, mutta eri varaosanumero sen mukaan mihin ne on tarkoitettu, ja on tullut todettua sekin että eri varaosanumerolla olevat eivät käy ristiin vaikka laturin päällä on samat merkinnät.

Olisiko tässä kyse saman tyyppisestä, laturin ulospäin näkymättömästä jutusta? Helpottaisi myöskin jos "Putkimies" kertoisi missä autossa ko. Calira on. Koska epäilen vahvasti että noissa näennäisesti samanlaisissa on jotain eriäviä kytkentöjä sisällä.

Rokk Oon !
Solifer 6102i -89 + Matkaaja 560 -82/83 | Volkswagen Campingwagen [Westfalia] -76
SFC 114207
LA/CB ch. 7fm/19am: Rokker / KILA49

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,833
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Vs: Automaattilaturit eivät lataa akkua täyteen
« Vastaus #12 : 07.03.2009, 09:35:24 »
Hmm, enpä ole ainakaan vielä nähnyt Caliran laturia jossa olis liimattu tarroja. Tosin olen törmännyt Caliran saman tyyppisiin latureihin joilla on sama tyyppimerkintä päällä, mutta eri varaosanumero sen mukaan mihin ne on tarkoitettu, ja on tullut todettua sekin että eri varaosanumerolla olevat eivät käy ristiin vaikka laturin päällä on samat merkinnät.

Olisiko tässä kyse saman tyyppisestä, laturin ulospäin näkymättömästä jutusta? Helpottaisi myöskin jos "Putkimies" kertoisi missä autossa ko. Calira on. Koska epäilen vahvasti että noissa näennäisesti samanlaisissa on jotain eriäviä kytkentöjä sisällä.

Rokk Oon !

Aika outoa, jos sama tyyppi, mutta eri varaosanumero. Ainakin Calira EVS 30/18 ja EVS 30/20 sopivat keskenään vaihtaa.
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,833
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Vs: Automaattilaturit eivät lataa akkua täyteen
« Vastaus #13 : 07.03.2009, 09:37:01 »
Hmm, enpä ole ainakaan vielä nähnyt Caliran laturia jossa olis liimattu tarroja.
Rokk Oon !

On niissä punaisissa pelleissä lataus speksi.
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa tahko

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 618
Vs: Automaattilaturit eivät lataa akkua täyteen
« Vastaus #14 : 07.03.2009, 10:02:31 »
Putkimiehen laturi toimii kertomuksen perusteella aivan normaalisti.Tai sitten en jäi jotain olellista lukematta.