Kirjoittaja Aihe: ALKO-Kitkavetopää  (Read 2926 times)

Poissa Solisti

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 11
  • Solifer 550 jubilee -91 (Kirkkonummi,Veikkola)
ALKO-Kitkavetopää
« : 13.05.2009, 18:46:17 »
Moron
Olisin tiedustellut onko muilla samaa ongelmaa vai mikä vikana.
Asennutin viime syksynä Alko-kitkavetopään+uuden kaasuiskarin vaunuunui nyt huomasin kun vaunua peruuttaa niin vaunu jysähtää koukkuun ja kumi joka veto päässä menee aivan lyttyyn. Sama ilmiö kun vaunua jarruttaa niin vaunu kopsahtaa koukkuun.
Vaunuun tehtiin samalla jarrujen säätö joten jarrujen pitäisi olla kunnossa. Voisiko olla että huollossa asentaneet vahingossa vanhan iskarin paikalleen. Voiko iskarin "tuoreuden" jotenkin tarkistaa? ???
Viäläkö huoltoliikkeellä vastuu vaikka aikaa kulunut puoli vuotta? ::)

Poissa Ossi66

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 3,082
Vs: ALKO-Kitkavetopää
« Vastaus #1 : 13.05.2009, 19:23:04 »
Kyllähän tuo vaikuttaa siltä ettei iskari vaimenna ja olisko jarrukengätkin kaukana ???
Jarruttaako renkaat suttiin käsijarrulla, jos yrittää vetää? Pitäs ainakin jos on kengät oikealla säädöllä.
Volvo V70 D5 -05
Dethleffs Camper Lifestyle 510DB -08
Ex. Dethleffs NewLine 500 SK -06/05
SF-C Lohenpyrstö

Poissa Solisti

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 11
  • Solifer 550 jubilee -91 (Kirkkonummi,Veikkola)
Vs: ALKO-Kitkavetopää
« Vastaus #2 : 13.05.2009, 20:00:55 »
Joo kyllä kun pistän käsijarrun päälle niin vaunu ei liiku mihinkään.
eli jarruissa ei kai vikaa.
Ilmiö on silloin pahenpi kun peruuttaa vaunua. Ärsyttää kun on maksanut hunajaa vetopäästä ja asennuksesta ja ei systeemi toimi >:(

Poissa Ossi66

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 3,082
Vs: ALKO-Kitkavetopää
« Vastaus #3 : 13.05.2009, 20:10:39 »
Eihän tuolla ongelmalla ole mitään tekemistä sen kitkavetopään kanssa - vika iskarissa sen vetopään takana.
Volvo V70 D5 -05
Dethleffs Camper Lifestyle 510DB -08
Ex. Dethleffs NewLine 500 SK -06/05
SF-C Lohenpyrstö

Poissa Solisti

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 11
  • Solifer 550 jubilee -91 (Kirkkonummi,Veikkola)
Vs: ALKO-Kitkavetopää
« Vastaus #4 : 13.05.2009, 21:01:20 »
Juu kaippa se iskari on rikki mutta ei kainy iskari puolessavuodesa voi hajota.
Näkeekö sen iskarista purkamatta koko vetopäätä oko iskari vaihdettu/uus.

Poissa iso-juuso

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,199
  • Tampere
Vs: ALKO-Kitkavetopää
« Vastaus #5 : 13.05.2009, 22:53:04 »
Peruuttaessa kai sen haitarin kuuluukin painua aivan pohjaan, mutta jarruttaessa se saisi painua vain liikeratansa puoliväliin -> muuten ei mene katsastuksesta läpi.

Ei se ymmärtääkseni ole välttämättä siitä kaasuiskarista kiinni, jos painuu aivan pohjaan jarruttaessa - minulla oli sama vika Hobbyn kitkavetopäässä, ja siinäkin jarrut ja käsijarru toimivat periaatteessa, mutta jarruttaessa haitari meni kokonaan lyttyyn. Huoltomies korjasi ongelman säätämällä itse jarrua.
SFC 126853
Kabe Classic 520 -12
Fiat Scudo 130 Multijet -13

Poissa mjo33400

  • Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 11,837
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
Vs: ALKO-Kitkavetopää
« Vastaus #6 : 13.05.2009, 23:00:58 »
Peruuttaessa kai sen haitarin kuuluukin painua aivan pohjaan, mutta jarruttaessa se saisi painua vain liikeratansa puoliväliin -> muuten ei mene katsastuksesta läpi.

Ei se ymmärtääkseni ole välttämättä siitä kaasuiskarista kiinni, jos painuu aivan pohjaan jarruttaessa - minulla oli sama vika Hobbyn kitkavetopäässä, ja siinäkin jarrut ja käsijarru toimivat periaatteessa, mutta jarruttaessa haitari meni kokonaan lyttyyn. Huoltomies korjasi ongelman säätämällä itse jarrua.

Mielestäni on, huoltomies teki helpomman ratkaisun minun mielestä.
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa Ossi66

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 3,082
Vs: ALKO-Kitkavetopää
« Vastaus #7 : 14.05.2009, 06:01:39 »
Ainakaan meidän vaunun vetopäässä iskaria ei näe, mutta toiminnan tuntee.
Eilen huolsin vetopään ja tukijalat, vetopään rasvauksessa painoin vetopäätä sisään käsin ja sitä ei saanut menemään kuin puoliväliin ja siitäkin se palautuu heti pitkäksi kun löysää otteen.
Jos saat painettu vetopäätä käsin ja iskari palauttaa pitkäksi, se toimii ja vika lienee ehdotetussa jarruvaijerin säädössä.
Jos ei vastusta tai palauta, iskari on rikki (vaihtamatta ??? )
Tuossa huoltohommassa saa vetopäälle pelivaraa, jos jättää akseliston peruutusasentoon eli peruuttaa, pistää kässärin päälle ja siirtää autoa vain senverran että vetopää tulee ulos (muuten iskari painaa meillä vetopään puskuriin, kun löysää koukusta)
Volvo V70 D5 -05
Dethleffs Camper Lifestyle 510DB -08
Ex. Dethleffs NewLine 500 SK -06/05
SF-C Lohenpyrstö

Poissa iso-juuso

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 1,199
  • Tampere
Vs: ALKO-Kitkavetopää
« Vastaus #8 : 14.05.2009, 08:01:28 »
Peruuttaessa kai sen haitarin kuuluukin painua aivan pohjaan, mutta jarruttaessa se saisi painua vain liikeratansa puoliväliin -> muuten ei mene katsastuksesta läpi.

Ei se ymmärtääkseni ole välttämättä siitä kaasuiskarista kiinni, jos painuu aivan pohjaan jarruttaessa - minulla oli sama vika Hobbyn kitkavetopäässä, ja siinäkin jarrut ja käsijarru toimivat periaatteessa, mutta jarruttaessa haitari meni kokonaan lyttyyn. Huoltomies korjasi ongelman säätämällä itse jarrua.

Mielestäni on, huoltomies teki helpomman ratkaisun minun mielestä.

Selittäisitkö sitten hieman sen iskarin toimintaa ja tarkoitusta?

Minun ymmärrykseni on, että iskarin tehtävä on vaimentaa liikettä, mutta ei rajoittaa sitä. Samaa ymmärrän tuosta tuon vaunun alustan (saksankielisestä) ohjeesta, jossa sanotaan, että käsijarrun ollessa päällä se tanko pitää pystyä omin voimin painamaan puoleen väliin, josta asennosta sen kuuluu sitten 30 sekunnin aikana palautua täysin ojennettuun asentoon itsekseen!
SFC 126853
Kabe Classic 520 -12
Fiat Scudo 130 Multijet -13

Poissa Fordsonmies

  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 607
  • Kallista, eiku hintavaa, elämä on...)
Vs: ALKO-Kitkavetopää
« Vastaus #9 : 14.05.2009, 08:22:29 »
Mokka.
Säätäisin jarrut näin, molemmat pyörät irti maasta. käsijarru noin kolme
naksausta asentoon, ja jarrut kiritään kiinni asti, ratasta pyöritetään vain
menosuuntaan, ja löysätään kässäri. pitäis toimia.
ainakin omissani on.  :o
Vaunuilua vuodesta -86, jakuu vielä,
 SFC 34264 LMC Liberty 03 MB ML 320 99
 Sitikka C5 Breac 03, Lynx Safari 04,ym, "leluja",  Kokemuksia eri merkkisistä, autoista ja vaunuista.

Poissa Rokker

  • -Matti Kivistö-
  • Global Moderator
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 3,576
  • Vihti, Uusimaa
Vs: ALKO-Kitkavetopää
« Vastaus #10 : 14.05.2009, 08:37:04 »
Kuulostaa jokseenkin tutun kuuloiselta tapaukselta edellisestä elämästäni. Jos on tuttu tapaus niin iskarissa pitäisi olla tarrakirjoittimella tehty teksti "KF17-20", samoin iskarin ikää pystyy päättelemään sen takapään mutterista ja kierteestä.

Toki ei ole mikään mahdottomuus että uusikin iskari on rikki, ei olisi mitenkään tavatonta.

Oliko se iskari laskutettu? Oliko vanha iskari vaunussa kyydissä?

Rokk Oon !
Solifer 6102i -89 + Matkaaja 560 -82/83 | Volkswagen Campingwagen [Westfalia] -76
SFC 114207
LA/CB ch. 7fm/19am: Rokker / KILA49

Poissa Solisti

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 11
  • Solifer 550 jubilee -91 (Kirkkonummi,Veikkola)
Vs: ALKO-Kitkavetopää
« Vastaus #11 : 14.05.2009, 18:13:19 »
Kyllä iskari oli laskutettu vanha iskari ei ollut laitettu mukaan vaunuun.

Vetopään iskari KF 13
Vetopään iskarin vaihto.

En nyt pysty tarkistamaan iskarin mallia vaunu kausipaikalla tammisaaressa.

dorotea

  • Vieras
Vs: ALKO-Kitkavetopää
« Vastaus #12 : 14.05.2009, 18:24:47 »
Yleensä jos vetopään iskari lakkaa toimimasta oikein, niin jarruttaessa kuuluu kova kolahdus ja jarrutuksen loputtua samanlainen. Iskarin toiminnan voi kokeilla painamalla vetopäätä sisälle niin paljon kun saa. Jos se tulee takaisin kovalla vauhdilla, niin iskari on sökö.
Sen pitää hidastaa liikettä molempiin suuntiin, sisälle ja ulos.

Omasta vaunusta meni iskari muutama vuosi sitten ja oireet olivat juuri edellä kerrotut. Vetopää/akselisto on Peitzin KF 17. Vaihto osineen maksoi muistaakseni noin 150€.

Poissa Rokker

  • -Matti Kivistö-
  • Global Moderator
  • KunniaVaanari
  • *****
  • Viestejä: 3,576
  • Vihti, Uusimaa
Vs: ALKO-Kitkavetopää
« Vastaus #13 : 14.05.2009, 18:39:56 »
Kyllä iskari oli laskutettu vanha iskari ei ollut laitettu mukaan vaunuun.

Vetopään iskari KF 13
Vetopään iskarin vaihto.

En nyt pysty tarkistamaan iskarin mallia vaunu kausipaikalla tammisaaressa.

Taidan edelleenkin muistaa tapauksen oikein =)

Tosiaan, tuossahan on KF13 vetopää, eikä KF17 niin kuin minulla.

Rokk Oon !
Solifer 6102i -89 + Matkaaja 560 -82/83 | Volkswagen Campingwagen [Westfalia] -76
SFC 114207
LA/CB ch. 7fm/19am: Rokker / KILA49

Poissa Solisti

  • Tuorevaanari
  • *
  • Viestejä: 11
  • Solifer 550 jubilee -91 (Kirkkonummi,Veikkola)
Vs: ALKO-Kitkavetopää
« Vastaus #14 : 14.05.2009, 18:43:30 »
Pistän Rokker Yv.llä viestii jos sopii ;)