Kirjoittaja Aihe: Mikä kytkin vaatekaapissa ja pyöräteline  (Read 2634 times)

Poissa Skela

• Vaanari
  • **
Mikä kytkin vaatekaapissa ja pyöräteline
« : 28.06.2009, 23:57:46 »
Vaunu on Excellent Easy neljäsataa jotain 2006

Vaatekaapin takaseinässä on ruskea kytkin harmaan laatikon yläpuolella.
En keksi mihin tuo kytkin vaikuttaa enkä viitsisi alkaa kytkentöjä seuraamalla selvittämään.

Olis tarve ottaa pari pyörää mukaan matkalle.
Kuinkas Hobbyyn olette pyöräkoukkuja/telinettä virittäneet, kun tuo aisa on 'suljettu' eikä siihen saa pyörätelinettä.

Vaunun katolle menee tikkaat vaan on pyörät turhan raskaita katolle hilattavaksi.
Auton katollekaan en pyöriä nostaisi.
---------
Skela

Poissa Rokker

• -Matti Kivistö-
  • Global Moderator
  • KunniaVaanari
  • Vihti, Uusimaa
Vs: Mikä kytkin vaatekaapissa ja pyöräteline
« Vastaus #1 : 29.06.2009, 08:15:01 »
Ettei olisi tunturikytkin? Siitä oli jo jotain juttua täällä.

Rokk Oon !
Solifer 6102i -89 + Matkaaja 560 -82/83 | Volkswagen Campingwagen [Westfalia] -76
SFC 114207
LA/CB ch. 7fm/19am: Rokker / KILA49

Poissa -AP-

• KunniaVaanari
  • Pyhtää, Kymenlaakso
« Vastaus #2 : 29.06.2009, 08:45:25 »
Voisiko se olla verkkovirralla toimivan lattialämmityksen kytkin?
Fiat-Dethleffs I6501B 2.8TGV '06
Hymer Eriba Puck 120GT '07
SF-C 108xxx-1

Poissa iso-juuso

• KunniaVaanari
  • Tampere
« Vastaus #3 : 29.06.2009, 09:13:25 »
jos se on oma-asenteinen, niin saattaa olla esim uppopumpun pääkatkaisija.

Toisaalta mikä tahansa jälkiasenteinen varuste tulee kyseeseen, erilaiset lisäpuhaltimet yms.
SFC 126853
Kabe Classic 520 -12
Fiat Scudo 130 Multijet -13

Poissa Skela

• Vaanari
  • **
« Vastaus #4 : 29.06.2009, 21:50:08 »
Tuo kytkin on 12V pääkytkin.

Kytkin ei vaikuta mihinkään, kun vaunu on kytketty isoon sähköön.

Asia selvisi kun ajoin Jyväs-Caravaniin ja kysyin.
Kiitos arvailijoille.
---------
Skela

Poissa seppoko

• KunniaVaanari
  • Länsi-Kuopio Pohjois-Savo
« Vastaus #5 : 29.06.2009, 22:04:01 »

Nyt en ymmärrä. Minulla on ollut 7 vaunua/autoa. Mutta kaikissa on 12 voltin pääkytkin vaikuttanut riippumatta isosta sähköstä. Oli sitä tai ei.  :o  ::)  Ainakin valot ja 12V pistorasiat ovat olleet sen takana.  :)
sfc.15941@gmail.com    SFC  015941-0
Adria Coral Axess S600SCT=
3h+keittiö, tonttina koko Eurooppa  
Citroen Xsara     Comanche 300

Poissa iso-juuso

• KunniaVaanari
  • Tampere
« Vastaus #6 : 29.06.2009, 23:08:01 »

Nyt en ymmärrä. Minulla on ollut 7 vaunua/autoa. Mutta kaikissa on 12 voltin pääkytkin vaikuttanut riippumatta isosta sähköstä. Oli sitä tai ei.  :o  ::)  Ainakin valot ja 12V pistorasiat ovat olleet sen takana.  :)

Meidän hobbyssä ei ole vakiona pääkytkintä lainkaan, eikä akkua. Jälkiasenteiselle akulle on pääkytkin (ei tosin vaatekaapissa) joka ei tosiaan verkkovirrassa oltaessa tee mitään koska silloin virta otetaan muuntajasta, ja akku on irroitettu releellä piiristä.
SFC 126853
Kabe Classic 520 -12
Fiat Scudo 130 Multijet -13

Poissa Skela

• Vaanari
  • **
« Vastaus #7 : 30.06.2009, 08:13:59 »
... joka ei tosiaan verkkovirrassa oltaessa tee mitään koska silloin virta otetaan muuntajasta, ja akku on irroitettu releellä piiristä.
Juuri tällaista minulle selitettiin liikkeessä.
---------
Skela

Poissa Rokker

• -Matti Kivistö-
  • Global Moderator
  • KunniaVaanari
  • Vihti, Uusimaa
« Vastaus #8 : 30.06.2009, 11:11:07 »
... joka ei tosiaan verkkovirrassa oltaessa tee mitään koska silloin virta otetaan muuntajasta, ja akku on irroitettu releellä piiristä.

Eli tunturikytkin...

...tosin onneton sellainen.

Rokk Oon !
Solifer 6102i -89 + Matkaaja 560 -82/83 | Volkswagen Campingwagen [Westfalia] -76
SFC 114207

Poissa Skela

• Vaanari
  • **
« Vastaus #9 : 30.06.2009, 23:17:57 »
Eli tunturikytkin...
Rokk Oon !
Hmm... vaunussa on Trumacin ilmalämmitin toimien kaasulla.  Käynnistettäessä säätönuppia on pidettävä alhaalla kunnes syttyy.
Voiko sen siis jättää valmiusasentoon niin, että käynnistyy, kun 230V tulee päälle?
---------
Skela

Poissa Rokker

• -Matti Kivistö-
  • Global Moderator
  • KunniaVaanari
  • Vihti, Uusimaa
« Vastaus #10 : 01.07.2009, 04:43:52 »
Eli tunturikytkin...
Rokk Oon !
Hmm... vaunussa on Trumacin ilmalämmitin toimien kaasulla.  Käynnistettäessä säätönuppia on pidettävä alhaalla kunnes syttyy.
Voiko sen siis jättää valmiusasentoon niin, että käynnistyy, kun 230V tulee päälle?

Ei siitä ole mitään hyötyä kun ei se syty ilman sitä nupin painamista. Kuten kirjoitin niin on onneton tunturikytkin =)

Rokk Oon !
SFC 114207

Poissa solvaanari

• Vaanari
  • **
« Vastaus #11 : 01.07.2009, 10:00:32 »
Juu tuota en sanoisi ihan tunturikytkimeksikään...

Itselläni oli LMC vastaavasti saksan jäljiltä eli akku puuttui ja vaunu sai 12 VDC sähkönsä muuntajasta silloin kun oltiin roikassa ja vetoautosta kun ei olla roikassa. Nyt kun vaunuun asennettiin akku (paikka Bat + on selvästi olemassa) ohjeiden mukaan, halusin akulle erotin kytkimen eli vastaava kytkentä, akku kytkettynä tai ei kytkettynä. Akulle laitetiin toki oma matti-laturi suoraan akun napoihin.

Ensin ajattelin, ettei kytkimellä ole mitään järkeä, myöhemmin olen tulut toisiin ajatuksiin:
- kytkimen ollessa "on" asennossa ja vaunun ollessa kytkettynä autoon lataa auto vaunun akkua ajon aikana
- jos jättäisin vaunun esim. rinteeseen voin jättää kytkimen "OFF" asentoon "Tunturikytkennälle" odottamaan 230 VAC kytkemistä ja lämmityksen käynnistymistä.
- Paikallaan ollessa voin olla roikassa ja ladata akkua tai olla lataamatta, vaihtoehtoisesti pärjään pelkällä akulla (myös iso kaasujaakaappi / pakastin vaatii toimiakseen 12 VDC).

Jos jollain muuten on tarkempi manuaali tuon dometic-jännitteenjako/muuntajaboxin kytkennöistä, olisin peräti tyytyväinen. (tarkastaisin onko sisäisissä kytkennöissä missä diodeja ja miten, voinko pitää yhtäaikaa akkua syöttävänä ja latauksessa kun muuntaja on päällä, miten auto-vaunu kytkentä rakentuu, voiko auto ja akku ja 230 olla yhtäaikaa kytkettynä turvallisesti ja jos ei mitä rakennan lisää, jne...)

PS. kun kyseessä ALDEn pannu, voin käyttää "tunturikytkimenä" jos asian noin haluaa ilmaista. eli akku syöttö pois päältä ja asetukset oikein odottamaan muuntajan sähkön kytkentää...
aurinko paistaa aina

Poissa mjo33400

• Lämmitinguru
  • KunniaVaanari
  • Otalampi, Vihti, Uusimaa
« Vastaus #12 : 01.07.2009, 18:01:47 »
Jos on Dometic muuntaja niin siinä on kytkin itsessään jolla valitaan onko muuntaja päällä. Kun muuntaja ei ole päällä ja akku kytketty muuntajan sisäänmenoon niin jännite menee Dometikin releen koskettimen kautta ( lepotilassa ) kaikille laitteille.
Jos muuntaja on päällä niin releen kosketin kytkee muuntajan jännitteen kaikille laitteille, akkulaturi tietenkin voi tässä tilanteessa ladata akkua, mutta akun jännite ei mene laitteille.
Solifer 620 Finlandia -95.
MB C200 CDI -11.

Poissa kkangasluoma

• Vaanari
  • **
    • T:mi Kari Kangasluoma
« Vastaus #13 : 12.11.2017, 15:12:33 »
Hei mahtavaa!! Tämäkin selvis  ;D ;D Hankimme kesällä 2017 Hobby 540 Excellent Easyn vm. 2003 ja siinä on samalainen kytkin vaatekaapissa. Paikallinen myyjäkään ei osannut kertoa mikä se on. Mutta nytpähän tiedän mikä sen virka on  :D :D :D
-Kari K.-